Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf laptop; SSD ipv optische drive

Pagina: 1
Acties:

• architok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11 03:23
Beste tweakers,

Ik ben van plan een nieuwe laptop te kopen, te weten: Toshiba Satellite P50-A-13Q, die ik voor een leuke prijs kan krijgen.

Het jaren geleden dat ik een laptop heb gekocht, en zit zodoende nog met een aantal vragen.
Deze laptop beschikt over een 1,5TB HDD en een optische DVD/CD speler.
Nu gebruik ik eigenlijk geen CD's e.d. meer, en zou ik deze optische drive dus graag willen vervangen door een SSD die ik al in mij bezit heb. Ik neem aan dat er gewoon standaard maat beugeltjes (caddy's?) zijn, om de ruimte waar de dvd speler zat geschikt te maken voor een 2,5" SSD?

Zijn er mogelijke problemen waardoor je een CD/DVD speler niet door SSD/HDD zou kunnen vervangen?
m.a.w. hoe weet je of een dergelijke ingreep mogelijk is voordat je een laptop koopt?

En dan als laatste nog, hoe zit het met garantie? mag je dit soort ingrepen doen zonder de garantie te verliezen?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door architok op 02-05-2014 15:43 ]

• Stitch!
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11 22:12
Passende caddy vinden en het werkt. Heb het zelf bij een oude probook gedaan en werkt prima. Garantie is geen probleem, want je sloopt geen sticketjes. Check op youtube even een tutorial en kijk naar de handleiding van jou type laptop, vaak kan je op internet al vinden hoe je volgens de fabrikant de cd drive er uit moet halen. Meestal is het een of twee schroefjes en dan kan je de cd drive er uit trekken. Cd drive heeft een sata aansluiting met voeding dus dat is 100% compatible. Caddy kost maximaal 30 euro, desnoods trek je er een van ebay.

Succes!

• architok
online manual is een goed idee, stom dat ik daar niet aan gedacht heb. ik ga hem even opzoeken. thnx!

EDIT: Helaas staat er in de handleiding niets over het verwijderen van het optisch station, is er iemand die misschien kan bevestigen dat het inderdaad slechts enkele schroefjes zijn waar geen "waranty void" zegeltjes overheen zitten?

[ Voor 54% gewijzigd door architok op 02-05-2014 16:01 ]

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-11 22:26
Ik heb deze reactie ooit eens van Toshiba Nederland gehad op de vraag of een AZERTY door een QWERTY toetsenbord te vervangen was:
Hartelijk dank voor uw bericht aan Toshiba.

Het vervangen en/of bijplaatsen van interne hardware wordt door ons op onze notebooks niet ondersteund. Wij kunnen dan ook geen uitspraken doen voor wat betreft de mogelijkheden en compatibiliteit van andere hardware op uw notebook.

Met vriendelijke groeten,

Dus het kan zijn dat ze uberhaubt moeilijk gaan doen als je er iets aan sleutelt, maar misschien is deze mail niet echt van toepassing hierop ookal ging de email wel over een P50.

Ik heb ook een tijdje gedacht deze laptop te kopen. Als je er een SSD inzet is het slimmer om de HDD eruit te halen en in de caddy te doen en de SSD intern op de plaats van de HDD te doen. De aansluiting van de optische drive is namelijk niet snel genoeg om de snelheid van de SSD helemaal te benutten.

• architok
Ik kreeg een zelfde soort reactie van de winkel waar ik hem zou kopen: het kan misschien wel maar wij ondersteunen het niet.

Dat omwisselen was ook mijn eerste gedachte, ook omdat ik de SSD met het OS erop dan gewoon kan laten zitten als ik toch de CD/DVD speler nodig heb en dus omwissel met de HDD.
echter heb ik begrepen dat bij deze laptops de HDD niet achter een klepje ofzo zit, maar dat de hele bodem er van af moet, wat dus wel mogelijke problemen met de garantie met zich mee brengt.

Maar goed, die eventuele beperkte snelheid neem ik dan wel voor lief. De beperkte SSD zal het hele systeem alsnog vele malen sneller doen aanvoelen dan enkel een HDD.

In ieder geval bedankt voor het mee denken.