laatste check render pc

Pagina: 1
Acties:
  • 1.433 views

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024
Na wikken en wegen en goed advies hier op de site (waarvoor dank) ben ik voor mijn volgende render pc tot de volgende lijst gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 489,99€ 489,99
1Asus P9-X79€ 195,05€ 195,05
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 189,-€ 189,-
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 87,94€ 87,94
1TP-Link TL-WDN4800€ 33,29€ 33,29
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Corsair Vengeance LP 16GB 1866MHz CL9€ 152,28€ 152,28
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1be quiet! Pure Power L8 630W CM€ 75,-€ 75,-
1OCZ Vertex 460 240GB€ 137,99€ 137,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.411,99

Gebruik:
- autocad (2D), sketchup, vray, photoshop en internet.
- er worden geen games op gespeeld.
- scherm: Dell U2713H (2560x1440p op 60Hz)

Overwegingen:
Ik render vrij veel en merk dat hier veel tijdwinst en stress reductie te halen is als dit sneller kan. Ik gebruik vooralsnog de 'gewone' VRay versie en render dus op de CPU en niet op de GPU.
Daarnaast werk ik met redelijk complexe sketchup modellen (veel vertices en textures) en wil ik graag dat Sketchup ook met deze grote bestanden soepel draait (pannen, zoomen, etc.)

Ik wil de computer komende week gaan kopen en benieuwd naar jullie meningen.

Dank,
NMA

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op zich prima, ik zou zelf wat dingen anders doen;

- Seasonic voeding
- Geen vertex maar een corsair m550 SSD. Iig geen vertex :)

Render je meer / vaker high res frames / stills of render je meer animaties? (neem aan archviz stills als ik het zo zie?) Hoe lang duurt het renderen van een grote still je over het algemeen nu, en waarop?

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 02-05-2014 15:02 ]

specs

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Voor de prijs van je voeding heb je een Gold certified Seasonic ;)
bv. pricewatch: Seasonic S12G 550W

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Welke Autocad ga je gebruiken? 2013/14/15? Maakt op zich niet veel uit maar ik ben wel blij dat HW acceleratie goed werkt nu, zeker met flinke tekeningen wilde het nog wel eens traag opbouwen.

Nvidia is de beste keuze voor Autocad. Zelf gebruik ik 2015LT
http://www.pugetsystems.c...nal-GPU-Acceleration-504/

Voor Sketchup : http://help.sketchup.com/nl/article/36252
Maar helaas ben ik weleens problemen tegengekomen met Nvidia icm Sketchup wat vooral te maken had met drivers of een update voor Sketchup die m'n spul om zeep hielp.

Nu draait het op mijn huidige systeem fenomenaal met AMD dus het is maar net hoe de wind waait.

Ik gebruik dit systeem (zie text hieronder)
En een ander systeem :
Dual Xeon X5450/32GB en een Quadro ?2000? werkt opzich goed maar gebruik dit systeem steeds minder.

Het gekke is alleen dat het renderen sneller gaat met de 8 Xeon cores @ 3.0GHZ dan met m'n nieuwe i7-4770k@4.6.. Misschien dat de 'echte' cores beter werken dan de 4+4HT?

[ Voor 7% gewijzigd door prutser001 op 02-05-2014 15:50 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• maratropa
  • Niet online
Prutser, mijn ervaring is dat 2x een socket 771 x5460 (3,16ghz) in cinebench iets lager scoort dan een i7 3770k. Ik zou verwachten dat een 4770k op 4.6ghz wel sneller zou moeten zijn. Echte cores zijn altijd beter maar de cores in de 4770k zijn wel veel efficienter, dat icm de HT en meer mhz zou de doorslag moeten kunnen geven. Maar ik weet niet waar je meer rendert (de ene app gaat weer anders om met HT dan de andere), en er kunnen nog meer factoren spelen natuurlijk.

specs

• NMA
Dank voor de input.

@maratropa: ik render uitsluitend stills, bij voorkeur rond de 4000x2800px (A3 op 240dpi). Op het ogenblik heb ik een 6 jaar oude laptop met een Intel T7200 (2,0GHz) met 2GB geheugen en een onboard ATI Radeon X1400 met 256MB (als ik me niet vergis). De Sketchup bestanden zitten qua grootte tussen de 50 - 100MB.

Het renderen van een definitieve render (dus hoge kwaliteit) neemt nu tussen de 4 a 8 uur in beslag maar ik erger me vooral aan alle tijd die ik elke keer weer kwijt ben aan de testrenders (ca. 15 - 45 min.). Dat kost namelijk alles bij elkaar echt veel tijd (en altijd als er tijdsdruk en dus stress is).

De voeding en ssd fietste de verkoper er in ipv de Coolermaster V450s voeding en de Crucial M500 ssd. Volgens hem was dit beter/sneller. Ik ga ze weer terug zetten.

@Prutser001: Ik gebruik nu Autocad 2009 maar ga overstappen naar de nieuwste LT versie. Het stuk over de grafische kaart en Sketchup heb ik gelezen; daar kwam ik niet zo veel verder mee. Ik twijfelde ook over een Quadro kaart alleen die zijn toch weer wat duurder en ik vraag me af of ik met mijn gebruik nu echt het verschil erg ga merken. Zeker in verhouding met het antieke systeem wat ik nu heb. Uiteindelijk heb ik voor de GTX760 gekozen (overigens op aanraden van Maratropa) omdat deze kaart het ook mogelijk maakt om eventueel op de GPU te gaan renderen (iets dat ik tot nu toe niet doe maar wellicht in de toekomst meer zal gaan gebeuren). Daarnaast heeft deze kaart ook een Display Port aansluiting voor mijn Dell U2713H.

• maratropa
  • Niet online
Mijn ervaring met Sketchup is niet dat je er echt een quadro bij nodig hebt. Het is ook nooit opgezet als elite 3d app maar als toegankelijke applicatie voor iedereen.

Maar dat van die previews dat voel ik wel. Dan is een 6core wel fijn. Maar die core 2 duo t7200 is wel echt traag, dus wat je ook zou nemen je gaat er hard op vooruit :)

Vray heeft ook wel een redelijk leuke distributed renderer optie die je voor langere renders zou kunnen gebruiken, dus een andere pc via het netwerk mee laten helpen aan 1 frame.(ik dacht dat je ook met een workstation licence 1 rendernode hebt)

specs

• NMA
Die netwerkrender optie ken ik maar heb ik vooralsnog nooit geprobeerd. Zodra ik de nieuwe desktop heb, heb ik dat waarschijnlijk ook niet meer nodig :)

Nu maar hopen dat de opdrachten binnen blijven komen en ik de snelheid ook echt nodig blijf hebben...

• maratropa
  • Niet online
Ik doelde ook een beetje op dat je van zo'n traag systeem komt (dat je het tot nu hebt uitgehouden.. :) ) dat bijv een veel goedkoper systeem op basis van een i7 4771 ook al zeer veel sneller gaat zijn dan wat je nu hebt. Nou is zakelijk gezien dit geen hele belachelijke uitgave (want nuttig ivm tijdswinst), maar even om het in perspectief te zetten.

En geloof me maar, als jij een sneller systeem hebt ga je de geometrie en lichtinstellingen omhoog gooien en zit je binnenkort weer te denken aan meer omdat het traag gaat ;)

specs

• NMA
Haha. Ja snelheid went snel.

De reden dat ik het zo lang uit gehouden heb met mijn oude laptop was uit pure noodzaak geboren; als starter was er geen budget voor een nieuwe computer.

Tot nu toe heb ik altijd al mijn computers iets boven 'standaard' gekocht (iets snellere processor, iets meer geheugen). Daardoor kan je net wat langer met je computer doen voordat deze aan vervanging toe is. Nu het zakelijk is, maakt dat wat minder uit en gaat het vooral om tijdwinst.

In ieder geval dank voor de hulp bij het samenstellen.

• K!wi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 16:40
Ik ben het eens wat de voeding en de ssd betreft. Seasonic en eventueel een Samsung ssd, prima hardware. Maar waarom de scythe CPU cooler en niet de gelid tranquillo rev2, koelt prima en is een stuk goedkoper. En nog een vraag, waarom niet iets bezuinigen op het moederbord, er zijn vergelijkbare opties voor minder en alles bij elkaar genomen kun je dan mscn wel inzetten op meer geheugen. Corsair is prima maar Crucial ballistix sport doet t ook leuk en scheeld ook weer in prijs. Al weet ik niet in hoeverre sketchup daarmee omgaat. Ik heb in t verleden veel gerenderd met 3ds Max en meer geheugen scheelde aanzienlijk in tijdsduur bij renderen op de CPU.

En wat maratropa ook zegt, wanneer alles sneller gaat zul je je instellingen ook aanpassen en een nieuwe balans zoeken naar mooiere resultaten. ;)

Succes anyway. Mooi systeem!!

• NMA
Dank voor de input.

Zoals gezegd, ik weet zelf te weinig van computers en de componenten dus dit lijstje komt voort uit het advies wat ik hier de afgelopen tijd op Tweakers gekregen heb.

Ik twijfel inderdaad nog enigszins aan de hoeveelheid geheugen; dat is nu eenmaal iets waar je niet genoeg van kan hebben. Ik kan me inderdaad voorstellen om de Mugen in te ruilen voor een goedkopere en er dan 16GB extra geheugen bij te prikken.

• maratropa
  • Niet online
Met geheugen is het juist heel zwart wit met renderen. Meer geheugen dan nodig voegt eigenlijk 0,0% extra snelheid toe, en alleen maar kosten. Te weinig ram is wel echt een killer voor de snelheid natuurlijk.

Vray is daarnaast best efficient met RAM. Met veel lampen en vegetatie tik je vaak niet eens de 16GB aan. Afgaande op wat jij verteld hier en waar je van af komt acht ik de kans heel groot dat 32GB voor jou nu weggegooid geld is. Zorg voor een moederbord met 8 ram slots zodat je er altijd nog 4 bij kan zetten.

En stop er gewoon een seasonic 550 watt gold voeding in. (ik weet niet of die v450s wat is?)

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 04-05-2014 14:25 ]

specs

• NMA
Met de laatste aanpassingen n.a.v. de laatste adviezen is dit dan de lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 489,99€ 489,99
1Asus P9-X79€ 195,05€ 195,05
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 189,-€ 189,-
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 87,94€ 87,94
1TP-Link TL-WDN4800€ 34,-€ 34,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Corsair Vengeance LP 16GB 1866MHz CL9€ 152,28€ 152,28
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1Seasonic S12G 550W€ 71,80€ 71,80
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 127,-€ 127,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.398,51

@Maratropa: Ik neem aan dat jij voor de ssd de Crucial M550 en niet de Corsair M550 bedoeld?

Geheugen kan ik er inderdaad altijd nog bij stoppen.

• maratropa
  • Niet online
Euhm idd :p

Je zou ook nog wat meer geld in bijv een noctua socket 2011 koeler kunnen stoppen ipv de scythe, al is die ook wel prima. Met het oog op overclocken, mocht je dat willen. Is wel super easy, eigenlijk hoef je alleen de multiplier op bijv. 40 (4,0ghz) of hoger te zetten, en de rest op auto te laten. Ik heb een 3930k op een p9x79 en daar heb ik ook alleen de multi op 44 gezet en de rest op auto gelaten. Alleen speedstep uit. (hij draait dus altijd op 4,4ghz) Tijdens renderen max 70 graden ofzo. Kwestie van goed koelen en niet te veel willen. "Milage varies" natuurlijk. :)

specs

• NMA
Tja, overclocken... Ik heb daar werkelijk geen enkele ervaring mee. Ik ben niet onhandig met computers en met een goede handleiding/uitleg kom ik meestal een heel eind.

Aan de andere kant ben ik graag voorzichtig met het sleutelen aan zaken waar ik niets van weet. Vooral aan een computer die ik elke dag hard nodig heb voor mijn werk.

Dus ja, een betere koeling t.b.v. overclocken? Ik denk dat ik het eerst maar eens zo ga proberen, dan kan ik later altijd nog een betere koeling er in zetten en de boel opvoeren. Tenzij het prijsverschil minimaal is t.o.v. de Mugen.

• maratropa
  • Niet online
Begrijpelijk. Ik werk er ook op dus ik probeer er niet al te gekke dingen mee te doen.

Plus, hell, je komt van 2 2ghz cores. Hoe veel sneller gaat dit al zijn? Minimaal 6+ keer ofzo? :p

Ben je nu ook heel efficient geworden in je geometrie etc? Dat is het voordeel van op lage specs werken :)

[ Voor 22% gewijzigd door maratropa op 04-05-2014 18:37 ]

specs

• NMA
Precies :)

• NMA
Ik ben niet heel efficiënt maar je vermijdt wel een aantal zaken.

Sinds een half jaar of zo maak ik nu ook 'echt' gras in Sketchup (met de Fur Tools plugin). Dit is echt iets wat je als allerlaatste doet en in een aparte laag die ik pas bij de definitieve render aanzet want dat trekt mijn grafische kaart echt niet. Ik wil deze ook graag voor de heggen gaan gebruiken aangezien deze lastig realistisch te krijgen zijn met alleen een texture, vooral dichtbij de camera.

Ik render eigenlijk nooit auto's mee omdat dat ook vrij zwaar ik (en het me, ondanks alle tutorials, nog niet echt gelukt is om de reflectie en kleur van autolak realistisch te krijgen (volgens mij is er in VRay 2.0 een nieuwe shader voor)).

Verder niet te veel meubels in de scene stoppen.

Gelukkig ben ik een minimalist dus alles is recht en toch al zo weinig mogelijk. Dat scheelt sowieso een hoop.

Verwijderd

Hallo allemaal.

Ik ben met dezelfde reden hier en wil ook een desktop samenstellen voor het gebruik van Cad tekenwerk.
In mijn geval Revit 3D architecture. Hiervoor heb ik het een en ander opgesomd maar ik ben niet zeker van mijn zaak of alles goed samen gaat, welke CPU ik moet nemen en wat voor voeding ik het beste kan aanschaffen.

Hebben jullie advies voor me?

Dit is wat ik heb samengesteld: (geen idee hoe ik mijn lijst kan importeren zoals NMA, ik hoop dat dit werkt) :P
http://tweakers.net/gallery/746211/inventaris/?inv_id=890247

i7 Quad core en Hexa core en een AMD Hexa core waar ik tussen twijfel.

Met vriendelijke Groet,

Sven Teeuwen

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan open je toch zelf een topic :). Hijacken of kicken van topics van anderen is niet toegestaan. In DAA beleid staat wat we van je verwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 10-03-2016 11:25 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.