Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Geluidsinstallatie in huis

Pagina: 1
Acties:

• J0B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 19:33
Beste Tweakers,

Mijn ouders zijn aan het verbouwen en hebben wat vragen over wat ze aan moeten schaffen om het geluidssysteem in huis compleet te maken.

Momenteel hangt er een 6-tal speakers in huis, twee in de eetkamer, twee in de keuken en nog eens twee in de woonkamer, het precieze type weet ik niet maar mijn pa zegt dat het 200W speakers zijn. Om muziek uit de speakers te krijgen moet ik deze allereerst gaan aansluiten op een versterker, dat is vraag 1: Welke versterker raden jullie aan?

Nu komt het volgende punt, mijn moeder wil graag via de iPad radio, iTunes en Spotify luisteren. Ik neem aan dat dit via een bluetooth verbinding gaat, of wellicht via het draadloos internet? Vraag 2 is dus eigenlijk: Wat voor apparaat moet ik aan de versterker verbinden om zo draadloos muziek vanaf iPad of telefoon te streamen?

Een van mijn moeders wensen is dat ze ook speakers kan muten zodat ze bijvoorbeeld wel in de eetkamer, maar niet in de woonkamer en keuken muziek kan luisteren. Ik vraag me dus af dat wellicht een optie is waar rekening mee gehouden moet worden bij de aanschaf van de versterker? Of moeten er bijvoorbeeld schakelaars tussen de speakers en de versterker?

Aangezien er zoveel verschillende versterkers en media-boxen e.d. zijn zie ik door de bomen het bos niet. Vrienden van me raadden bijvoorbeeld sonos streamboxen aan maar die zijn erg aan de prijzige kant. Ik denk en hoop dat er een goedkopere oplossing is. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een budget oplossing voor dit systeem.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen,

Groet,
Job

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:33
Ik kan niet bepalen wat je moet kopen, ik kan je wel een klein beetje wijzer maken. Qua versterkers + afspeelmogelijkheden

Qua eenvoudige installatie + gebruiksgemak gaat niets het winnen van sonos of zijn concurrenten. Hierbij zitten de speakers + versterkers + afspeelbron in hetzelfde apparaat en is het eenvoudig te koppelen. Het is natuurlijk wel duur. Maar als je voor deze optie gaat ben je in één keer klaar.

Versterkers

Voor versterkers heb je naast de sonos optie nog twee mogelijkheden, of één versterker die alles doet of meerdere versterkers die ieder een eigen zone aansturen.

Je kunt er voor kiezen om een versterker te kopen die multi-zone / multi-room heeft. zie:
http://www.homecinemamaga...een-home-cinema-receiver/

Dit zijn meestal wel iets prijzigere versterkers die ook dienst doen als home cinema set.

Dan komt nu de budget oplossing. Maak gebruik van meerdere cheap-ass versterkers (die je nog ergens hebt liggen etc.)
Hierbij kun je kiezen uit 3 versterkers, of twee versterkers waarbij één oudere versterker een functie A / B heeft.

http://www.altser.com/eBay/EbayImage/amp200)%20(11).JPG

Deze functie zit op veel verschillende "oude" versterkers.
De bronnen sluit je aan op de verschillende versterkers. Het aan- / uitzetten van bepaalde speakers doe je dan door een versterker aan- / uit te zetten. Het nadeel is natuurlijk dat het niet echt gebruiksvriendelijk is. Als je gebruik maakt van verschillende bronnen (Radio / CD-speler / Bluetooth ontvanger / Airplay ontvanger / TV) wordt het een wir war aan instellingen op verschillende apparaten.

Dit zijn de keuze's die je hebt voor versterkers.

Afspeelmogelijkheden

Om een audiosignaal draadloos van de ipad naar een versterker te laten gaan heb je 3 mogelijkheden.

- Airplay
- Bluetooth
- Specifieke App's

Het voordeel van Airplay is het gebruiksgemak. Ongeacht je afstand tot de bron (zolang je binnen je wifi bereik valt) kun je al het geluid van je ipad naar de bron sturen. Het nadeel is dat het (behalve als je gaat tweaken) een apple only product is. Als jij met je android telefoon iets af wilt spelen dan houdt het op. + natuurlijk de kosten van apple producten.

De volgende mogelijkheid is een bluetooth ontvangertje. Bluetooth ontvangers zijn goedkoop (€30) en kunnen alle audio ontvangen van alle spelers met bluetooth (Apple / Android / Windows). Het nadeel is het bereik. Een bluetooth ontvanger werkt theoretisch tot ongeveer 10 meter, maar muren maken dat bereik een stuk korter. Het kan dus zijn dat wanneer de bluetooth ontvanger in de woonkamer staat en de ipad in de keuken, je geen ontvangst meer hebt.

Laatste mogelijkheid is afspeelapparaten die met speciale apps werken. Die sturen alleen geluid door wat in die app gegenereerd wordt. Voorbeeld een rPi met XBMC kan prima internetradio en spotify afspelen. Maar je moet dan een XBMC-controllerapp op je telefoon hebben. Je kunt dan prima spotify afspelen, maar alleen via de spotify plugin van de XBMC-controllerapp en niet de (veel handigere) spotify app.

• J0B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 19:33
Bisti,

Bedankt voor je reactie, ik ga mij even verdiepen in het multi-zone verhaal maar ik denk dat ik mijn ouders toch ook ga adviseren om een Sonos (o.i.d.) systeem aan te schaffen.

In eerste instantie wilde ik voor de bluetooth gaan maar dat is erg kansloos bij mij in huis aangezien er wat muren tussen zitten.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Je zult, als je niet overal hetzelfde wilt horen / hetzelfde volume wilt, inderdaad met zones aan de gang moeten gaan. Afhankelijk van je exacte wensen zijn daar diverse oplossingen voor. Je kan dit zoals Bisti voorstelt oplossen inderdaad, maar er zijn ook professionele systemen voor dergelijke situaties. Deze zijn veelal gericht op bedrijfs-situaties. Denk bijvoorbeeld aan presentatie-ruimtes e.d. waar dat soort toepassingen nog wel eens nodig zijn. Onder andere Bose heeft hier e.e.a voor, maar schrik niet van de prijzen voor dergelijke hardware, want goedkoop is het zeker niet, maar wel erg goed en degelijk.

iRacing Profiel