NAS / Thuisserver / Plex transcoder advies

Pagina: 1
Acties:

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-02 12:19
Hallo allen!

Ben bezig om een soort van alles in één thuisserver samen te stellen maar vraag me af of de BBG van Maart wel krachtig genoeg is om dit te doen... Daarnaast vraag ik me af of het meerwaarde heeft om een soort snelle tussen HD te hebben die unrar / repair doet om daarna te moven naar de grote storage HD.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De titel zegt het al, het systeem gaat voornamelijk gebruikt worden voor sickbeard, couchpotato en plexserver. Hij moeten dus makkelijk naar 2 systemen kunnen streamen / transcoden en dat af en toe terwijl ie aan het downloaden / unrarren / repairen is.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Absolute max. is €500,- Minder is uiteraard beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nvt

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mobo, processor, geheugen, voeding, case, 1 storage HD en 1 voor het unrarren / repairen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nvt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ga je overklokken?

Het liefst een zuinige server die in de meterkast past.

En het systeem wat ik in gedachten had

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 31,84€ 31,84
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 103,51€ 103,51
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,64€ 31,64
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 31,30€ 31,30
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,19

Alvast bedankt!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:57
dit blog
mux' blog
al gelezen?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Ik ben bang dat de G1820 te kort schiet in performance. Voor transcoden heb je toch wel een stevige CPU nodig. Vaak wordt er zelfs een i5 voor gebruikt. Dit is uiteraard afhankelijk van hoeveel streams je simultaan wilt kunnen transcoden.
Wat betreft storage zou ik niet voor een WD Red kiezen. Het voegt vrij weinig toe in deze setup. Ik zou eerder voor een knappe 7200RPM disk kiezen, zoals een pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB
Deze is snel zat voor je doeleinden, en bespaart toch weer wat. Afhankelijk van hoe belangrijk je het unrarren / repairen vindt, kan je er eventueel nog snelle storage aan toevoegen, maar ik maak daar zelf geen gebruik van. Het gaat al dermate snel in de huidige configuratie, dat het niet veel meer toevoegt. Die paar seconden dat het bespaart weegt niet op tegen de kosten / configuratie-werk dat eraan kleeft op een download van een kwartier naar mijn mening.
Om het echt netjes op te zetten zou ik je eigenlijk adviseren om er een ESX-host van te bouwen, en er een paar VM's op te gooien die dedicated functioneren. Een VM voor je downloads (mag dus Linux-based), een VM voor Plex en eventueel een VM voor MySQL database. Zodoende kan je onafhankelijk van elkaar opereren en ook niet elkaar in de weg zitten qua performance. Hou dan wel rekening met je diskperformance en verdeel het indien mogelijk over meerdere disks om je IOPS op de storage te beperken.

iRacing Profiel

• Riball
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-04 20:11
Ik zit in het zelfde schuitje als dannzyx en ben zeker geen expert.

Maar als ik uitga van de Plex FAQ zou je aan een CPU passmark van 2000 voldoende moeten hebben. Als ik die i5 met die celeron vergelijk, is die i5 dan niet een redelijke overkill of heb je dat toch ergens nodig? :)

[ Voor 16% gewijzigd door Riball op 02-05-2014 22:11 . Reden: Vergelijking toegevoegd. ]

• thomas6886
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07-2025
Ik zou de voeding vervangen door de:
Be Quiet System Power 7 300w (Ik weet niet hoe je hier zo'n link van kan maken dus als iemand mij dat even zou kunnen vertellen :9 )

• dannzyx
Als je reageer klik ipv quick reply dan heb je wat meer opties incl. url plaatsen.
Maar waarom de Be Quiet?
80+ Bronze vs 80+ Gold. Voor een server zou je toch zo efficiënt mogelijk moeten gaan zitten?

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
kroegtijger schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:50:
Ik ben bang dat de G1820 te kort schiet in performance. Voor transcoden heb je toch wel een stevige CPU nodig.
Die G1820 is snel zat, we hebben het hier niet over een ouwe P4-generatie Celeron ofzo.

Tis wel een grote kast voor een simpel systeem zonder videokaart en maar 2 schijven, waarom geen kleine mITX case en/of externe voeding?
Deze case (slikt standaard ATX voeding!):
pricewatch: Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart (of in Wit)
Bv deze bordjes:
pricewatch: Gigabyte GA-H81N
pricewatch: Asus H81T (deze heeft een 19V DC aansluiting achterop voor een zuinige externe voeding)

[ Voor 52% gewijzigd door Dreamvoid op 02-05-2014 23:50 ]

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-03 14:22
Ik zou zelf toch voor een iets stevigere cpu gaan, bijvoorbeeld de,
pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed

Of als je het budget hebt een i5 4440.

• kroegtijger
Riball schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 22:06:
Ik zit in het zelfde schuitje als dannzyx en ben zeker geen expert.

Maar als ik uitga van de Plex FAQ zou je aan een CPU passmark van 2000 voldoende moeten hebben. Als ik die i5 met die celeron vergelijk, is die i5 dan niet een redelijke overkill of heb je dat toch ergens nodig? :)
Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat en hoeveel simultaan er getranscode moet kunnen worden. Een stream voor een SD-film zal een stuk minder resources nodig hebben dan een stream op 1080p met DTS uiteraard. Ook als je op meerdere plekken tegelijkertijd een stream wilt kunnen starten zul je op de server dus ook aanzienlijk meer resources nodig hebben. Afhankelijk van die eisen kunnen de specs heel snel heel hard oplopen.

iRacing Profiel

• dannzyx
Ik denk maximaal 2/3 maar dat hebben we van het weekend geprobeerd op een server van een vriend van me met een pentium G620T en daar trok het 100% CPU en stotterde beide streams (1 remote en 1 lokaal via de web player).

• kroegtijger
dannzyx schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:05:
Ik denk maximaal 2/3 maar dat hebben we van het weekend geprobeerd op een server van een vriend van me met een pentium G620T en daar trok het 100% CPU en stotterde beide streams (1 remote en 1 lokaal via de web player).
nu is een G620T ook wel een stukje langzamer, maar het geeft wel een indicatie van wat transcoding vraagt van een systeem. Bij voorkeur zou ik het dan ook niet gebruiken, maar als je al vast zit aan hardware waarbij je er niet aan ontkomt (meestal dus Apple-rommel), dan heb je weinig keus.

iRacing Profiel

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:50
Bij het transcoden van 1 film op een i3-2100 gaat de CPU al naar 99-100%, bij 2 films was het nagenoeg constant 100%. Dit zonder te stotteren.

Is het niet zo dat Plex bij het transcoderen altijd 100% van de CPU resources gebruikt om zo snel mogelijk klaar te zijn met transcoderen? Ik heb niets snellers in huis om dit te testen, wellicht kan een andere Tweaker dit even proberen?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:00

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ja klopt. transcoderen resulteert altijd in 100% CPU. De kwaliteit van de getranscodeerde stream hangt vervolgens puur af van de rekencapaciteit.

Hier staat tekst

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:50
Op mijn Nexus 5 en iPad was er niets op de kwaliteit aan te merken.
Pagina: 1