Ik ben inmiddels ~3 jaar in het bezit van een vrij krachtige Dell XPS 15 laptop (model L502X met i7-2630QM, 6GB ram en HD scherm), maar ik mis het hebben van een desktop toch wel. Ik heb de afgelopen jaren vrij veel mankementen gehad aan de laptop (wifi-issues, fan die redelijk veel lawaai maakt, slechte accu (inmiddels al vervangen door een nieuwe) en veel issues met Windows 8 (veel blackscreens na het installeren van bepaalde Windows updates, wat waarschijnlijk wordt veroorzaak door de Nvidia-kaart).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
~400 euro max inclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
pricewatch: Logitech LS11
Simpel speakersetje die ik op dit moment gebruik voor mijn xbox. Ik denk dat ik deze het beste kan meenemen naar de desktopopstelling en dat ik een headset ga gebruiken voor deze xbox (reeds al in bezit). Als ik fatsoenlijk muziek wil luisteren dan doe ik dat wel op mijn HTPC die aangesloten staat op 5.1
pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
Deze monitor gebruik ik op dit moment voor mijn Xbox 360. Ik speel op een aardig niveau Street Fighter IV en deze monitor heeft een hele lage inputlag, wat extreem belangrijk is in het spel. Ik zou graag zowel mijn Xbox 360 en nieuwe desktop willen aansluiten op deze monitor. De monitor beschikt over drie aansluitingen (DVI, VGA en Display-port, waarvan de DVI al in gebruik is (hdmi/dvi adapter naar xbox). Het liefst wil ik dus een display-port in mijn moederbord. (ook omdat het de toekomst is)
Windows 8 licentie is al in bezit.
Op mijn ESXi server zal Ubuntu met ZFS on Linux gaan draaien dus daar kan ik mijn data eventueel op kwijt. Ik heb dus eigenlijk alleen maar een SSD nodig in mijn nieuwe desktop. Data kan ik opslaan op het ZFS-filesystem. Ik zou zelfs een eigen owncloud server kunnen bouwen op mijn ESXi server.
Trouwens over ESXi gesproken, ik weet dat ik een VM zou kunnen bouwen op mijn ESXi server maar daar heb ik helaas niet genoeg RAM voor in mijn ESXi server en hij zit al op zijn max qua geheugen. Daarnaast werk ik gewoon liever "lokaal" ipv via RDP naar een virtual machine.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, MB, SSD, RAM, PSU, CASE, WiFi
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Kingston geheugen. Gewoon goede ervaringen mee
Geen Nvidia, maar dat komt toch niet ter sprake omdat ik een interne gpu heb in de cpu.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zuinig en een kleine case. Ik vind de Fractal Design Node 304 White bijvoorbeeld een erg mooie case, maar daar past helaas alleen mini-itx in. Wanneer ik mijn CPU/MB op basis van mini-itx moet gaan opstellen, ben ik bang dat het allemaal weer ietsje duurder wordt.
Ga je overklokken?
Nee
Vragen/opmerkingen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Surfen
- Office
- Youtube, Twitch bekijken
- Photoshop
- vSphere client
- putty (voor irc/ESXi server)
~400 euro max inclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
pricewatch: Logitech LS11
Simpel speakersetje die ik op dit moment gebruik voor mijn xbox. Ik denk dat ik deze het beste kan meenemen naar de desktopopstelling en dat ik een headset ga gebruiken voor deze xbox (reeds al in bezit). Als ik fatsoenlijk muziek wil luisteren dan doe ik dat wel op mijn HTPC die aangesloten staat op 5.1
pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
Deze monitor gebruik ik op dit moment voor mijn Xbox 360. Ik speel op een aardig niveau Street Fighter IV en deze monitor heeft een hele lage inputlag, wat extreem belangrijk is in het spel. Ik zou graag zowel mijn Xbox 360 en nieuwe desktop willen aansluiten op deze monitor. De monitor beschikt over drie aansluitingen (DVI, VGA en Display-port, waarvan de DVI al in gebruik is (hdmi/dvi adapter naar xbox). Het liefst wil ik dus een display-port in mijn moederbord. (ook omdat het de toekomst is)
Windows 8 licentie is al in bezit.
Op mijn ESXi server zal Ubuntu met ZFS on Linux gaan draaien dus daar kan ik mijn data eventueel op kwijt. Ik heb dus eigenlijk alleen maar een SSD nodig in mijn nieuwe desktop. Data kan ik opslaan op het ZFS-filesystem. Ik zou zelfs een eigen owncloud server kunnen bouwen op mijn ESXi server.
Trouwens over ESXi gesproken, ik weet dat ik een VM zou kunnen bouwen op mijn ESXi server maar daar heb ik helaas niet genoeg RAM voor in mijn ESXi server en hij zit al op zijn max qua geheugen. Daarnaast werk ik gewoon liever "lokaal" ipv via RDP naar een virtual machine.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, MB, SSD, RAM, PSU, CASE, WiFi
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Kingston geheugen. Gewoon goede ervaringen mee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zuinig en een kleine case. Ik vind de Fractal Design Node 304 White bijvoorbeeld een erg mooie case, maar daar past helaas alleen mini-itx in. Wanneer ik mijn CPU/MB op basis van mini-itx moet gaan opstellen, ben ik bang dat het allemaal weer ietsje duurder wordt.
Ga je overklokken?
Nee
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G3420 Boxed | € 52,90 | € 52,90 |
| 1 | Gigabyte GA-H81M-HD3 | € 44,99 | € 44,99 |
| 1 | BitFenix Phenom Micro-ATX Wit | € 75,90 | € 75,90 |
| 1 | Linksys Wireless Mini USB Adapter AC 580 Dual Band | € 28,- | € 28,- |
| 1 | Logitech MK220 Wireless Combo | € 19,26 | € 19,26 |
| 1 | Kingston HyperX Fury white HX316C10FW/4 | € 34,55 | € 34,55 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,94 | € 29,94 |
| 1 | Crucial M500 2,5" 120GB | € 56,- | € 56,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 341,54 | |
Vragen/opmerkingen:
- Kan ik vooruit met de CPU of moet ik wellicht toch voor een i3 gaan? (i3 4130 bijv)
- Reden dat ik heb gekozen voor de Phenom case is gewoon omdat ie heel erg mooi is en toch compact.
- De wireless USB-adapter is wellicht wat aan de prijzige kant, maar Linksys (Cisco) staan bekend om de kwaliteit en hij is lekker klein. De TP-Link variant is alweer wat ouder en komt vrij cheap over en dan heb ik liever een wat recentere "kaart". Ethernet is helaas geen optie (ik hou niet van kabels door mijn kamer).
- Voorkeur voor Kingston is aangegeven aan het begin van mijn post en het betreft een PC3-12800 variant, hetgeen wat de gekozen CPU maximaal aan kan.
- Uiteindelijk misschien nog wel de meest belangrijke vraag: Ga ik er op achteruit als ik mijn vrij krachtige laptop ga inwisselen voor deze desktop? Mijn pa is op zoek naar een nieuwe laptop, dus die kan ik dan voor een vriendenprijsje aan hem verkopen en er gewoon Windows 7 home op installeren, die lekker stabiel draaide op de laptop.
is everything cool?