Aankoop USB2 sticks voor OS installaties

Pagina: 1
Acties:

• twcm
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 17:42
Ik ben op zoek naar 'snelle' USB2 sticks voor de installatie van Windows/MacOS. (vandaar USB2, aangezien bv: Win7 zich niet vanaf een usb3 stick laat installeren)

4GB-8GB sticks zijn groot genoeg.
Ik heb een aantal reviews/vergelijkingen van sticks gevonden, deze zijn echter meestal erg outdated. De sticks uit die reviews zijn vaak niet meer leverbaar.

Ik heb zelf o.a. ervaring met de Rally2 van OCZ (4GB en 16GB), wat ik merkte is dat er een groot snelheidsverschil is tussen 4GB en 16GB. Ondertussen erachter dat dit komt doordat in de grotere sticks de ram-chips meestal parallel geplaatts worden waardoor de presties toenemen.

Als ik naar de prijzen in de pricewatch kijk zijn zelfs 16GB sticks nog goed te doen. Die beginnen bij een euro of 6.

Aangezien ik regelmatig updated versies maak van geautomatiseerde installs zou het erg prettig zijn als de schrijfsnelheid boven de 10mb/s ligt.

Kan iemand hier uit eigen ervaring een paar merken en types noemen. Ik zou het erg zonde vinden om een stuk of 6-10 sticks te kopen die daarna veel te traag blijken. Per stuk kopen en laten opsturen vind ik, gezien de verzendkosten die sommige webwinkels rekenen niet interessant.

Alvast bedankt

Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy and taste good with ketchup.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Is een pricewatch: Zalman ZM-VE300 Zwart geen optie? Daar stop je een 2.5" schijf in, je gooit er wat ISO's op, en die kun je dan booten :)

Is overigens een USB 3.0 schijf, dus je kunt hem snel volgooien. Maar wel backwards compatible met USB 2.0, dus booten er van gaat ook op oudere PC's prima (mits ze booten van USB ondersteunen).
Als je het helemaal bloedsnel wilt maken dan gooi je er een SSD in (een <80GB SSD heb je ook al voor 4 tientjes).

Perfect dingetje, als je hem hebt dan denk je: Waarom heb ik dit niet 5 jaar eerder aangeschaft !? 8)7

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2014 09:23 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

ik denk dat je beter aan zoiets kunt: http://www.tomshardware.c...mini-enclosure,26621.html in combinatie met een msata SSD

USB3 of niet, het is toch allemaal forward en backwards compatibel. En een chipje dat snel is met USB3 is helemaal geen bottleneck meer met USB2

[ Voor 33% gewijzigd door M2M op 02-05-2014 09:06 ]

-_-

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-01 20:02
ThinkPadd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:01:
Perfect dingetje, als je hem hebt dan denk je: Waarom heb ik dit niet 5 jaar eerder aangeschaft !? 8)7
Wat een vreselijk handig ding! Kende dat helemaal niet, orders now, top, thx! :)

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

twcm schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 08:58: (vandaar USB2, aangezien bv: Win7 zich niet vanaf een usb3 stick laat installeren)
Windows laat zich prima van een USB3 stick installeren, waar jij het over hebt is dat USB3.0 controllers niet native ondersteunt worden op de windows7 installatiemedia
Is een pricewatch: Zalman ZM-VE300 Zwart geen optie? Daar stop je een 2.5" schijf in, je gooit er wat ISO's op, en die kun je dan booten :)
Of je neemt gewoon een android telefoon met een 64GB/128GB sdkaartje en gebruik drivedroid :Y)

Verwijderd

Hoi twcm,

Wat heb je zelf al gedaan om antwoord te vinden op je vragen? Heb je bijvoorbeeld mijn BBG guide doorgelezen waar ook USB-sticks in staan? Heb je andere benchmarks geraadpleegd? Als je een snelle USB stick zoekt, heb je je topic in het verkeerde forum gemaakt. Zie: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Als je inhoudelijke technische vragen hebt over USB-sticks e.d. mag je die hier kwijt.

• twcm
@CiPHER - het "aankooopadvies vragen... dit!)" artikel heb ik gelezen, ik twijfelde of een USB-stick als 'component' werd gezien. Het is in ieder geval een opslagmedium en dus dacht ik dat ie eerder hier dan daar thuis hoorde. Dus, sorry, het is voor mij in ieder geval geen duidelijk artikel.

Je BBG guide had ik niet gezien, en nu ik hem wel gezien heb vind ik ook dat geen duidelijk artikel over USB-sticks. De naam "SSD best buy guide"doet mij niet vermoeden dat ik er USB aankoop advies ga vinden.
Het subje "Beste USB-stick voor grote bestanden" is interessant -: ik heb die 64gb extreme al een tijd in het gebruik en voor opslag voldoet ze uitstekend.
Maar om een 64gb usb3 stick in die prijsklasse te kopen voor een windows/macosx install is zware overkill.

Wat ik zelf gedaan heb: reviews gelezen op tweakers en andere plekken (tomshardware,anandtech). Zoals gezegd, vaak oudere reviews en niet meer leverbare sticks.
Vandaar een vraag aan de community. Ik heb gepoogd te zoeken in de forumtopics, maar ik krijg geen goede resultaten hier.

NB: Tis jammer dat je in de pricewatch het verschil tussen reviews (met tekst) en beoordelingen niet kunt zien. Dat had me een hoop klikken gescheeld. "

[ Voor 22% gewijzigd door twcm op 03-05-2014 17:45 . Reden: wijzigen tekst ]

Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy and taste good with ketchup.

• twcm
@thinkpad - cool ding, ga ik zeker naar kijken. Ik doe echter vaak meerdere installs parallel, en dan moet ik wel veel van die doosjes kopen.

@Lemming - klopt, behalve als je Windows op een mac probeert te installeren (bootcamp) dan stopt de install halverwege (ervaring mee, en het duurde een tijdje voor ik had uitgevogeld dat de install bleef hangen vanwege een usb3 stick ipv usb2)

Pagina: 1