[Ubuntu 14.04] Power button en lock-screen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik heb een Ubuntu Desktop machine die draait als een soort van NAS. Als ik thuis ben staat de machine dan ook altijd aan, maar bijvoorbeeld 's nachts wil ik de machine graag in de 'suspend' stand zetten. Het liefst met de normale power button zodat ik niet via een remote-desktop de suspend opdracht hoef te geven.

Op de machine heb ik de volgende instellingen toegepast:
gsettings set com.canonical.indicator.session suppress-logout-restart-shutdown true
gsettings set org.gnome.settings-daemon.plugins.power button-power suspend

Als ik op de machine ingelogd ben (via remote desktop), gaat bovenstaande goed. Zodra ik op de power button druk gaat de machine direct in de suspend stand.

Dit is echter anders wanneer de user gelocked is (wat hij automatisch doet na een paar minuten). Ik heb al gezocht op Ubuntu fora, maar ik kan de oplossing niet vinden. De enige informatie die ik heb gevonden gaat over een oudere Ubuntu-versie en ik weet dat dit soort zaken bij de laatste releases zijn aangepast (i.v.m. overgang van lightdm naar Unity).

Weet iemand van jullie hoe ik dit voor elkaar krijg op Ubuntu 14.04? Het enige alternatief is namelijk om de gebruiker niet meer automatisch te locken, maar dat lijkt mij qua beveiliging een minder goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 06:39
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een laptop (lang geleden), waar suspend door de laptop dicht te klappen niet meer werkte als gnome de session gelocked had (wat opzich logisch is vanuit de gnome-power-manager maar niet echt intuitief).
Dat heb ik toen via het aanpassen van "/etc/acpi/powerbtn.sh" opgelost, vreemd genoeg kan ik er ook weinig over vinden of dat nog werkt in ubuntu, misschien werkt het wel als je een andere login manager gebruikt of misschien gewoon een andere DE?

Daarnaast: als het een nas is: waarom wil je dan via rdp/vnc ingelogd zjn op een desktop omgeving, lijkt me niet echt zinvol.

[ Voor 3% gewijzigd door blouweKip op 02-05-2014 02:15 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
blouweKip schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 02:14:
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een laptop (lang geleden), waar suspend door de laptop dicht te klappen niet meer werkte als gnome de session gelocked had (wat opzich logisch is vanuit de gnome-power-manager maar niet echt intuitief).
Dat heb ik toen via het aanpassen van "/etc/acpi/powerbtn.sh" opgelost, vreemd genoeg kan ik er ook weinig over vinden of dat nog werkt in ubuntu, misschien werkt het wel als je een andere login manager gebruikt of misschien gewoon een andere DE?

Daarnaast: als het een nas is: waarom wil je dan via rdp/vnc ingelogd zjn op een desktop omgeving, lijkt me niet echt zinvol.
Ik heb inderdaad ook wel wat gevonden over het aanpassen van de powerbtn.sh, maar dat gaat allemaal nog uit van de lightdm omgeving. Volgens mij is in 14.04 juist het lockscreen overgegaan naar de Unity omgeving.

Ik log via RDP in op de desktop omgeving omdat er nog een aantal programma's op de machine draaien (denk aan Crashplan e.d.), waarbij ik het handiger vind deze via een GUI te configureren. Het is dan ook eigenlijk een Ubuntu Server installatie waarbij ik naderhand via sudo apt-get --no-install-recommends ubuntu-desktop de minimale GUI packages heb geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijder alle, maar dan ook alle GUI gerelateerde power managers of andere daemons die iets met je power button kunnen doen. Vervolgens pas je die powerbtn.sh aan zodat deze een suspend geeft, ipv poweroff. Op mijn HTPC heb ik hetzelfde geregeld, maar dan met Debian Unstable. Het maakt niet uit of ik in een TTY zit, bij het aanmeld scherm of ben ingelogd, druk ik op de powerknop, dan gaat 't systeem slapen.

Overigens had je helemaal geen GUI of wat dan ook hoeven te installeren. Als je alleen een paar X packages hebt zoals x11-utils en xauth, dan kan je je configuratie ook via X-forwarding uitvoeren over SSH. Kan je 'NAS' ook headless draaien en heb je niet die hele bloat van een volledige GUI draaien. Mocht je het toch op het systeem zelf willen doen, dan had je er beter aan gedaan om een lichtere DE te nemen dan Unity. Zelf LightDM en bijvoorbeeld Xfce4 installeren ipv de hele ubuntu-desktop had je al zover geholpen dat je je geen zorgen hoefde te maken over die hele Unity meuk met bijbehorende koppijn voor je power management.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 11:11:
Verwijder alle, maar dan ook alle GUI gerelateerde power managers of andere daemons die iets met je power button kunnen doen. Vervolgens pas je die powerbtn.sh aan zodat deze een suspend geeft, ipv poweroff. Op mijn HTPC heb ik hetzelfde geregeld, maar dan met Debian Unstable. Het maakt niet uit of ik in een TTY zit, bij het aanmeld scherm of ben ingelogd, druk ik op de powerknop, dan gaat 't systeem slapen.

Overigens had je helemaal geen GUI of wat dan ook hoeven te installeren. Als je alleen een paar X packages hebt zoals x11-utils en xauth, dan kan je je configuratie ook via X-forwarding uitvoeren over SSH. Kan je 'NAS' ook headless draaien en heb je niet die hele bloat van een volledige GUI draaien. Mocht je het toch op het systeem zelf willen doen, dan had je er beter aan gedaan om een lichtere DE te nemen dan Unity. Zelf LightDM en bijvoorbeeld Xfce4 installeren ipv de hele ubuntu-desktop had je al zover geholpen dat je je geen zorgen hoefde te maken over die hele Unity meuk met bijbehorende koppijn voor je power management.
Thx, ik ga het proberen.

Je hebt gelijk qua de bloat van een GUI. Met mijn volgende installatie (16.04 LTS) wil ik ook alleen voor een server-omgeving gaan (zonder GUI). Kan ik de tussentijd mijn kennis hieromtrent nog wat bijschaven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hoeft helemaal niet 2 jaar te wachten hiervoor. Je kan met een VM op je PC lekker aanklooien en als je meer bekend bent, pas je het toe. Kijk ook naar Aptitude, voor als je over SSH toch je packages wilt beheren maar niet constant wilt typen voor het verwijderen, installeren of updaten. Het is een ncurses interface waar je door je packages heen kan bladeren en alle acties uitvoeren die je wilt. Zo kan je dus je ubuntu-desktop meta-package verwijderen, kijken wat er nog meer weg kan en dan de rest installeren wat je wilt. En dat allemaal in een enkele actie.

Als je overigens echt meer wilt weten van hoe of wat, raad ik je aan om eens een expert install te doen van Ubuntu Server of Debian en alleen de base system laten installeren. Configureer de package manager en installeer grub om daarna de installatie af te ronden. Je hebt dan een minimaal systeem (zelfs less is niet aanwezig!). Van daaruit kan je verder gaan opbouwen. Let wel op, Ubuntu zal standaard zeer waarschijnlijk geen aptitude installeren met deze minimale installatie. Debian doet dat gelukkig wel. Niets wat een apt-get install aptitude oplost. Owja, ik zet ook altijd de optie "Install Recommended packages automatically" uit. Het is een APT:: optie, maar aptitude heeft z'n eigen setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb nog even nagekeken wat ik op mijn HTPC heb gedaan. Ik heb daar acpi-support-base geïnstalleerd waardoor ik /etc/acpi/powerbtn-acpi-support.sh krijg. Dat script wordt uitgevoerd als je de power knop indrukt. Dit heb ik ervan gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
#!/bin/sh

# This script initiates a shutdown when the power putton has been
# pressed. Loosely based on the sample that ships with the acpid package.
# If the acpid sample is present as a real config file (as it was in earlier
# versions of acpid), we skip this script. (Purging and reinstalling acpid
# resolves this situation, or simply deleting /etc/acpi/events/powerbtn.)

[ wat andere meuk ]

if [ -x /etc/acpi/powerbtn.sh ] ; then
    # Compatibility with old config script from acpid package
    /etc/acpi/powerbtn.sh
elif [ -x /etc/acpi/powerbtn.sh.dpkg-bak ] ; then
    # which is still around because it was changed by the admin
        /etc/acpi/powerbtn.sh.dpkg-bak
else
    # Normal handling.
#   /sbin/shutdown -h -P now "Power button pressed"
    # Change it to suspend instead
    /usr/sbin/pm-suspend
fi

De laatste paar regels gaat het om. In /etc/acpi/events staat meer om je een idee te geven wat er zoal gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 05 mei 2014 @ 22:45:
Ik heb nog even nagekeken wat ik op mijn HTPC heb gedaan. Ik heb daar acpi-support-base geïnstalleerd waardoor ik /etc/acpi/powerbtn-acpi-support.sh krijg. Dat script wordt uitgevoerd als je de power knop indrukt. Dit heb ik ervan gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
#!/bin/sh

# This script initiates a shutdown when the power putton has been
# pressed. Loosely based on the sample that ships with the acpid package.
# If the acpid sample is present as a real config file (as it was in earlier
# versions of acpid), we skip this script. (Purging and reinstalling acpid
# resolves this situation, or simply deleting /etc/acpi/events/powerbtn.)

[ wat andere meuk ]

if [ -x /etc/acpi/powerbtn.sh ] ; then
    /etc/acpi/powerbtn.sh
elif [ -x /etc/acpi/powerbtn.sh.dpkg-bak ] ; then
    # which is still around because it was changed by the admin
        /etc/acpi/powerbtn.sh.dpkg-bak
else
    # Normal handling.
#   /sbin/shutdown -h -P now "Power button pressed"
    # Change it to suspend instead
    /usr/sbin/pm-suspend
fi

De laatste paar regels gaat het om. In /etc/acpi/events staat meer om je een idee te geven wat er zoal gebeurt.
Thx! Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb dat script aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
if [ -e /tmp/bestandje ] ; then
  /sbin/poweroff
else
  touch /tmp/bestandje
  sleep 1
  rm /tmp/bestandje
fi

Je moet dus twee keer drukken binnen een seconde om de machine uit te zetten via de powerbutton, om "oeps" momenten te voorkomen :P (lees: vrouwen die proberen iets aan te zetten dat al aan staat...)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1