Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlovdberg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-09 08:30
Hoi,

Onze 32 inch Samsung hd-ready televisie uit 2006 is aan vervanging toe en heb de afgelopen weken mezelf proberen te verdiepen in de huidige televisiewereld. Als je van 32 inch af komt, gaat de discussie hier thuis nu vooral over de grootte van de nieuwe tv.

We zitten ongeveer 2,5 meter van de televisie vandaan, met karton hebben 42, 46 en 50 inch uitgeprobeerd en geconcludeerd dat 46 inch een mooie verbetering is tov van de huidige tv. 42 inch scheelt waarschijnlijk te weinig, ook omdat onze huidige tv randen heeft van 5cm en aan de onderkant zelfs 10cm. 50 inch voelt te groot voor onze huiskamer, al lees ik dat iedereen daar na een week of 2 aan gewend is.

We kijken vooral veel series en films via Dune HD, iets minder tv (ziggo, vooral voetbal) en ik speel soms fifa op de ps3.

Alle smart tv apps, gebarenbediening enz. boeien me niet zoveel. Ik wil wel graag kunnen opnemen, dus een dubbele tuner bv zou wel prettig zijn. Geluid gaat via de onkyo receiver, behalve bij tv kijken, dus geluid vind ik niet zo boeiend. Ik vind vooral het goede beeld van de televisie belangrijk bij films, series en sport.

De televisies die ik aan het afwegen ben (budget: rond 1000 euro):
  • *Samsung 46F8000 *Sony 50W805B (of de 42 inch variant) *Philips 47PFK7509
Als de Sony W8 ook een televisie had gehad van 46 inch had ik waarschijnlijk al een keuze gemaakt: ik vind hem het mooist qua design, hij heeft prima reviews en is qua prijs onder mijn budget van 1000 euro. Sony dwingt me echter om te kiezen tussen 42 of 50 inch :-( . Samsung heeft de goedkopere 6-serie, maar die voet vind ik echt heel lelijk (we hangen de tv niet op). Sony heeft ook nog de W6 als 48 inch, maar die voelt te veel budget-tv tov de samsung f8000 en philips.

De samsung 46f8000 vond ik in de winkel het mooist qua beeld, dus ik zou die wel graag willen. Deze is alleen niet lager dan 1250 euro te krijgen en is dus flink meer dan de Sony. Ik vond in de mediamarkt niet zoveel verschil zitten tussen de F (2013) en H (2014) modellen van samsung, dus de 46f8000 is een prima optie. De 46 inch w9 van sony uit 2013 vind ik ook niet mooi qua voet, dus dan ga ik liever voor het 2014 model van sony.

De Philips vonden we in de winkel ook mooi qua design en beeld en is dus ook een goede kanshebber.

Uiteindelijk liggen alle televisies rond de 1000 euro en zijn er natuurlijk nog meer opties met dat budget. Ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. Is 42 inch te klein? 50 inch te groot? Mis ik nog kanshebbers? Is de 46F8000 echt zo veel beter dan de sony 50w805b zoals de prijs doet vermoeden of zal ik het verschil niet merken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
carlovdberg schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 00:09:
Als de Sony W8 ook een televisie had gehad van 46 inch had ik waarschijnlijk al een keuze gemaakt: ik vind hem het mooist qua design, hij heeft prima reviews en is qua prijs onder mijn budget van 1000 euro. Sony dwingt me echter om te kiezen tussen 42 of 50 inch
In de Pricewatch zie ik uit de 2013 serie ook nog een 47 inch variant van de W8 staan. Is misschien de ideale tv voor jou.
Is 42 inch te klein? 50 inch te groot?
Zelf heb ik in de december een upgrade gedaan van 42 inch naar 50 inch. Toen het toestel uit de doos kwam, dachten we nog wel: pff, wat groot. Maar als hij eenmaal staat, ben je er in no-time aan gewend. De 42 inch staat nu boven en als ik die zie staan, denk ik wel: och wat een klein beeld.
Mis ik nog kanshebbers?
Misschien wel. Zelf ben ik een overtuigd plasma kijker omdat ik dit veel mooier beeld vindt geven dan een lcd. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de ST60 en GT60 van Panasonic. Er zijn ook 42 inch versies van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Als je het mij vraagt is zowel 42" als 50" te klein ;)

Dat is een hele persoonlijke vraag, wat vinden jullie mooi en wat past in jullie huis. Het is wel een groot zwart vlak wat je in je woonkamer hebt staan. Ik moet wel zeggen dat de grote van een tv erg snel went...

Is er een reden dat plasma niet voorkomt binnen je mogelijkheden? Kijk bijvoorbeeld eens naar: pricewatch: Panasonic Viera TX-P50ST60E Zilver, pricewatch: Panasonic TX-P50GT60 Zwart

Verder, er staat niet bij in wat voor winkel je hebt gekeken naar de tv's, maar ik gok op de mediamarkt. Dat is zo'n beetje de slechtste plek om tv's te bekijken, omdat ze daar overal tl verlichting hebben. De situatie is dus niet representatief voor een thuis situatie, daarnaast is er nog een technische uitleg dat heeft met Hz te maken.

De management samenvatting: tl verlichting 'knippert' op X Hz en de tv knipperen op X,Y of Z Hz en dit kan elkaar storen. correct me if I'm wrong :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Flans schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 07:52:
Verder, er staat niet bij in wat voor winkel je hebt gekeken naar de tv's, maar ik gok op de mediamarkt. Dat is zo'n beetje de slechtste plek om tv's te bekijken, omdat ze daar overal tl verlichting hebben. De situatie is dus niet representatief voor een thuis situatie,
Onder tig tl buizen is inderdaad de slechtst denkbare plek om tv's te bekijken. Daarnaast staan al die lcd's in een winkelmodus te schreeuwen met kleurinstellingen die je in een thuissituatie de rest van je leven migraine zullen bezorgen.
daarnaast is er nog een technische uitleg dat heeft met Hz te maken.

De management samenvatting: tl verlichting 'knippert' op X Hz en de tv knipperen op X,Y of Z Hz en dit kan elkaar storen. correct me if I'm wrong :9
Over het Hz verhaal kun je je beter niet te druk maken want 99% is niet meer dan marketing bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlovdberg
Tnx voor jullie snelle reacties!

Ok, plasma dus wat jullie betreft.. Ik neig wel naar 50 inch (zie ook deze discussie: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=126978), maar moet mijn vrouw er nog van overtuigen ;-)

De plasma's zijn wel groot qua rand, waardoor ze hoger en breder zijn dan bijvoorbeeld de f8000 en w8. Mijn ouders hebben een panasonic P50VT30E en die vinden we allebei te groot voor onze huiskamer, maar die tv heeft dus ook best dikke randen. De 50 inch sony is 6cm minder hoog, 8cm minder breed en 13 cm minder diep dan de panasonic plasma's. Hierdoor kan de sony dicht tegen de muur worden gezet, de panasonic's staan er 30cm vanaf (we willen hem niet ophangen).

Het voelt op 1 of andere manier niet goed om voor plasma te gaan omdat de productie is gestopt, dat is eigenlijk de enige rede dat ik er niet naar gekeken heb. Zijn plasma's net zo goed in voetbal/beweging? Hebben ze verder nog nadelen buiten het stroomverbruik en inbrandgevaar?

Aan de andere kant zullen er de komende 5 jaar geen led tv's gemaakt worden die beter zijn dan de plasma's (tot er betaalbare 4k/8k oled's komen)...lastig..ik ga eens in de winkel kijken naar de plasma's (yep ik had in de mediamarkt gekeken :-)) en achterhalen of het iets voor me is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
S1NN3D schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:04:

[...]

Over het Hz verhaal kun je je beter niet te druk maken want 99% is niet meer dan marketing bullshit.
Ik denk dat ik je reactie niet goed begrijp... Het ging me niet om 'geoptimaliseerde Hz vs. werkelijke Hz', maar om het knipperen van het TL licht icm het knipperen van de tv.
carlovdberg schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 16:45:

De 50 inch sony is 6cm minder hoog, 8cm minder breed en 13 cm minder diep dan de panasonic plasma's. Hierdoor kan de sony dicht tegen de muur worden gezet, de panasonic's staan er 30cm vanaf (we willen hem niet ophangen).
Hier kan ik niet veel over zeggen, behalve dat ik die 13 cm wel erg veel vindt. De nieuwere plasma's zijn net zo dun als de huidige LED tv's, scheelt wellicht 1 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

mr.paaJ

generatie cmd+z

Het gaat hierbij om de voet, en dat zal wel kloppen want die van de Panasonics zijn best erg groot en de Somys juist vrij klein.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlovdberg
Heb nog even in de winkels gekeken. Het wordt in ieder geval geen plasma, ik vond het beeldverschil uiteindelijk te klein en de led tv's qua design subtieler (panasonics hebben te dikke rand naar mijn zin).

Waarschijnlijk wordt een 46/48 inch Samsung en wacht ik de wk-acties nog even af (op advies van de verkoper :-)). Nu nog beslissen welke Samsung: F6740, H6700, H7000 of F8000. 46F8000 heeft nog steeds de voorkeur: dun en mooiste beeld, nu nog even wachten/onderhandelen over de prijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
carlovdberg schreef op maandag 05 mei 2014 @ 23:53:
Heb nog even in de winkels gekeken. Het wordt in ieder geval geen plasma, ik vond het beeldverschil uiteindelijk te klein en de led tv's qua design subtieler (panasonics hebben te dikke rand naar mijn zin).
Design is natuurlijk persoonlijk maar er is geen slechtere plek om tv's te vergelijken dan in de winkel. Ja, het is de meest voor de hand liggende plek maar de ervaring die je daar hebt, is niet vergelijkbaar met hoe het kijken thuis zal uitpakken.
Waarschijnlijk wordt een 46/48 inch Samsung en wacht ik de wk-acties nog even af (op advies van de verkoper :-)). Nu nog beslissen welke Samsung: F6740, H6700, H7000 of F8000. 46F8000 heeft nog steeds de voorkeur: dun en mooiste beeld, nu nog even wachten/onderhandelen over de prijs..
De F8000 is inderdaad wel een redelijke dunne tv. Het mooiste beeld, vind ik een lastigere. Het is zeker geen slechte tv maar op basis van reviews en wat ik in zelf heb gezien, zijn er genoeg tv's aan te wijzen die een betere beeldkwaliteit zullen neer zetten. Van het in mijn ogen vaak over-the-top beeld van Samsung moet je houden en als jij dit mooi vindt is het natuurlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb laatst met me pa eerst een Samsung 46h7000. Deze tv is wel mooi maar heeft best wat nadelen. De rand, het scherm dat erg reflecteert, menustructuur. Toen kwamen we uit op de Panasonic 47wt60. Wat een toptv. Het is model 2013-2014. Geen plasma maar toch top. Zwart wordt bijna echt zwart, mooi randje verlicht onder met Panasonic, goede spraakherkenning (leuk dat je iets inspreekt en dat zoek je zo op via Google). Voor ondertiteling spreekt de tv het uit. Echt mooi beeld.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Waarom geen oudere Samsung? Hier heb je een 46" uit 2012 voor EUR 999:

pricewatch: Samsung UE46ES8000

Heb je het topmodel van toen te pakken en TV's zijn echt niet ineens zoveel beter geworden. Krijgt heel goede reviewscores en kam me voorstellen dat beeld beter is dan een huidig middenklasse model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:05
Als het budget rond de 1000 euro ligt, waarom dan niet gaan voor een F7000? pricewatch: Samsung UE46F7000 Zilver

@Oscar Mopperkont Je geeft aan dat TV's echt niet ineens zoveel beter zijn geworden. Waarop baseer je dat precies? Ik weet niet of je gelijk hebt of niet, maar dit lijkt mij een ongegrond argument. Op tweakers en andere tech sites zijn vaak reviews van televisies en waar ik vroeger nog wel eens las dat de 3d weergave niet goed was, het contrast niet lekker zat, de verversingssnelheid niet lekker was of de calibratie slecht was zie je dat bij de huidige reviews naar mijn idee een stuk minder. Dat zou voor mij ook reden zijn om voor een nieuwe model te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Dat is als je vele jaren terugkijkt, niet als je kijkt naar een tv die begin vorig jaar nog het vlaggenschip was van Samsung (lees de reviews, de algemene kritiekpunten die jij nu geeft kwamen daar niet naar voren en die tv krijgt bv op trustedreviews een 9, terwijl hij op het moment van testen dik meer dan EUR 2000 kostte, en wordt geroemd voor de beeldkwaliteit).

Zelf heb ik een Pioneer Kuro LX5090. Die tv is meer dan 5 jaar oud en volgens mij 4 jaar lang reference-tv geweest op meerdere reviewsites. Ding heeft geen 3D (maar wie gebruikt dat nu? Alsof je naar een kijkdoos kijkt) maar zou hem voor geen goud inruilen voor een LED-tv (ook niet de topmodellen) van nu en ik denk velen met mij.... Zwartwaarde, contrast en kleurreproductie blijven vrijwel ongeëvenaard. Pas jaren nadat Panasonic de boel had overgenomen, hebben ze een tv kunnen maken die beter beeld gaf. Vandaar mijn stelling dat er in een jaar niet zoveel verandert in tv-land.

[ Voor 17% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 06-05-2014 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:47
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 08:47:
Pas jaren nadat Panasonic de boel had overgenomen, hebben ze een tv kunnen maken die beter beeld gaf. Vandaar mijn stelling dat er in een jaar niet zoveel verandert in tv-land.
De Kuro stond op eenzame hoogte. De andere merken heb elk jaar heus wel progressie geboekt. Dat het een aantal jaar heeft geduurd de Kuro te evenaren/verbeteren heeft daar bijzonder weinig mee te maken imho.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@Brad Pitt: dat klopt, maar mijn stelling was ook niet dat TV's géén progressie boeken. De stelling was dat volgens mij (hard bewijs heb ik niet) TV's jaarlijks niet heel veel progressie boeken. De TV waarnaar ik link is één generatie oud (en binnenkort twee generaties, want ze komen elk jaar rond deze tijd met nieuwe modellen). Als ik zonder reviews te lezen zou moeten kiezen tussen het topmodel van de vorige generatie of een middenklasse model van de huidige generatie, dan zou ik toch echt neigen naar het topmodel van de vorige generatie. Waarom? Omdat TV's volgens mij in het algemeen niet zoveel progressie boeken.

Maar laat ik het anders zeggen: het is volgens mij zeker iets dat de TS zou kunnen onderzoeken. Ik sluit zeker niet uit dat de 7-serie van 2013 "beter" is dan de 8-serie van 2012. Anderzijds: TS kijkt terecht ook naar de looks van een TV als ie uitstaat. Als er al verschil in beeldkwaliteit is, zal het echt niet wereldschokkend zijn en dan is het design wellicht belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:47
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 09:56:
@Brad Pitt: dat klopt, maar mijn stelling was ook niet dat TV's géén progressie boeken. De stelling was dat volgens mij (hard bewijs heb ik niet) TV's jaarlijks niet heel veel progressie boeken.
Het verschil tussen de Kuro en de generatie ervoor was best drastisch ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Hence mijn opmerking "in het algemeen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:08
Ik ben van een Samsung 37C530 naar een 46F6750 gegaan. De beeldkwaliteit valt me tegen (clouding, backlight bleeding, "raster in beeld", van alles) en ik zou ondertussen makkelijk een maatje groter (50") lusten, dat went zeker snel!

My 0.02$

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14
Kijk je voornamelijk echt in het donker? Dan kun je idd kijken of je een panasonic vt60 op de kop kan tikken. Indien je je vaak in een verlichte ruimte kijkt kun je beter led nemen. Ga dan voor of de Samsung f8000 of Sony w9. Beide uitstekende beeldkwaliteit, sony w9 beste beeldkwaliteit van de twee. Samsung veruit de beste interface, smart TV omgeving en mediaspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
SCIxX schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 18:04:
Kijk je voornamelijk echt in het donker? Dan kun je idd kijken of je een panasonic vt60 op de kop kan tikken. Indien je je vaak in een verlichte ruimte kijkt kun je beter led nemen. Ga dan voor of de Samsung f8000 of Sony w9. Beide uitstekende beeldkwaliteit, sony w9 beste beeldkwaliteit van de twee. Samsung veruit de beste interface, smart TV omgeving en mediaspeler.
Niet de w9 serie van 2014. De w905 was erg goed, de w955 (2014 model) is volgens alle reviews veel minder dan zijn voorganger. De w8 serie van 2014 (w805b, w829b)is beter dan de w9 van 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlovdberg
Ik neig steeds meer naar de Sony 50W828B gezien de gunstige prijs. Aangezien je naar alle waarschijnlijkheid over 6/7 jaar niets meer terugkrijgt van je oude tv, vind ik het zonde om 1200/1300 euro uit te geven voor iets wat relatief zo kort mee gaat. De Sony krijgt lovende recensies en doet volgens mij weinig onder voor bv de F8000. Nu twijfel ik alleen nog over het moment, nu kopen of wachten tot de wk-aanbiedingen komen (wanneer komen die normaal gesproken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
Er is nu al deze aanbieding:
http://www.sony.be/lang/nl/hub/tv-soundbar-cashback

Ik weet niet of er nog andere acties zullen volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf had ik ook de Sony 50W805B op het oog, vooral door de review van tweakers. Ik zie hier nu echter de 50W828B genoemd worden, maar vind hier vrij weinig informatie over. Zou iemand kunnen vertellen wat het precieze verschil tussen deze types is? Is dit enkel een andere refresh rate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlovdberg
Ik heb de Sony 50W828B nu vanaf zaterdag (tnx iedereen voor de hulp!) en ben er blij mee! Nu al gewend aan de grootte, zeker bij full-hd uitzendingen, films en series. HD-content, 1080p/blu-ray's/PS3 spellen enz spatten echt van het scherm af, gigantisch verschil met mn oude 32 inch hd-ready tv.

De SD-kanalen zien er daarentegen niet uit op zo'n groot scherm, maar zoveel (sd)-tv kijken we gelukkig niet. Smart-tv stelt niks voor, maar ook dat boeit me niet. 3D nog niet geprobeerd.

In het begin vielen me de donkere schaduwen op aan de zijkanten van het beeld als het beeld helemaal 1 kleur is (hoort bij edge-lit led tv's blijkbaar), wat gespeeld met de instellingen en ik zie ze eigenlijk amper meer, ik stoor me er in ieder geval niet aan, al met al erg tevreden over de tv!

@qmt: verschil zit m in de motionflow en het ontwerp van de stand volgens dit overzicht: http://www.sony.nl/electr...00b-series/specifications). Maar daar merk je niks van, is gewoon dezelfde tv. Verkoper wist me te vertellen dat de 828 voor europa is en 829 voor engeland. Daarnaast lijkt de 828 gereserveerd voor bepaalde winkelgroepen (EP, Expert, enz). Ik heb hem trouwens bij plattetv besteld, voor een mooie prijs.
Pagina: 1