WIndows 8 van HDD naar SSD clonen

Pagina: 1
Acties:

• Evilsin
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-03-2021
Hallo,

Ik heb gisteren mijn nieuwe lapop gekregen, en deze laptop bevat standaard een HDD.
Nu wil ik graag mijn HDD vervangen door een SSD, maar ook graag de standaard geinstalleerde windows behouden.

Nu heb ik zitten denken om van de HDD naar de SSD te clonen, maar ik heb hier nog even vraagtekens bij.
Is het mogelijk dat als ik mijn HDD uit mijn laptop haal, en samen met mijn SSD op mijn desktop aansluit, dat ik dan zonder problemen de clone kan uitvoeren? Of geeft dit eventuele problemen.

Daarnaast vroeg ik mij ook nog af wat een goede cloning tool is die hiervoor gebruikt kan worden.

alvast bedankt

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33
Wat voor een SSD was je van plan te kopen? Bij een aantal (bv Samsung) zit de clone software er al gewoon bij (of is te downloaden). Ook zijn sommige SSD's in een laptop kit verkrijgbaar, daar zit vaak software en een externe SATA-USB adapter/behuizing bij waardoor je de eenvoudig de HDD naar de SSD kunt clonen. Vervolgens de HDD verwisselen met de SD waarna je de HDD als extra opslag via USB kunt gebruiken.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Toevallig vandaag nog gedaan, van een 1TB HDD naar een 512GB SSD in een Lenovo Y510p SLI dus ook met partitie resize. Ging prima met acronis 2013 home. Eerst een backup van de originele schijf gemaakt op een externe drive, dan de schijf gewisseld, booten van een acronis USB stickje en de backup terug zetten naar de SSD. Zo gepiept omdat er nog niet zoveel data op stond.

• Evilsin
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-03-2021
dat is ook toevallig, ik heb ook de Lenovo Y510p SLI gekocht. Ik heb een Samsung SSD gekocht, en zal inderdaad even kijken of de software die ik erbij heb gekregen de klus kan klaren.
Mocht dit niet zo zijn kan ik inderdaad nog Acronis proberen
bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door Evilsin op 01-05-2014 23:25 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:20

Umbrah

The Incredible MapMan

Samsung (je kan hun SSD's in 3 edities krijgen, laptop met USB convertertje, desktop met 3,5" bracket, en kaal) levert software bij die de sectorgrootte aanpast, en een aantal "SSD instellingen" (geen hibernate, indexing aan maar aangepast, prefetch & superfetch uit, write cache aanpassen, strengere write-cache flush voor power-save).

Als je handmatig gaat clonen, zorg dat je sectorgrootte aangepast is op de nieuwe partitie (meestal 4kbyte grote sectoren), en pas een aantal Windows settings handmatig aan. Het zou echter makkelijker zijn opnieuw te installeren tenzij je al erg veel settings/data hebt. Maar je zei: nieuwe laptop...

Samsung Magician is overigens de naam van de tool.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Dan zal je waarschijnlijk tegen hetzelfde aanlopen, wil je direct klonen (iets wat acronis kan) dan moet hij opnieuw opstarten omdat je ook je bootschijf wil klonen. Echter bij mij wilde hij dan niet booten naar de acronis manager maar gewoon stug weer naar windows. Dat schoot dus niet op. Dus dan maar via de externe schijf gedaan (andere SSD met USB3 adapter dus 200+ MB/sec kopieer snelheid).

off topic tipje voor de Y510p, draait Intel XTU met een undervolt van rond de -100mv op de CPU cores en -50mv op de CPU cache voor lagere temperaturen op je CPU. Nu die HDD eruit is hoor je alleen de linker fan heeel zachtjes draaien als je gewoon op de desktop bezig bent, heerlijk stil :9

• kertoikromo1973
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-11-2021
heren tweeakters... ik heb een zelfde issue voor een kennis... zij draait win7.. interne hd is vol.. wil naar grote hd van 500 gig...zij wil haar interne hd vervangen voor een 500 gig... maar zij wilt een exact kopie van de interne ....

wat is het simpel methode omdat uit te voeren...??? win7 heeft geen optie om te clone, zoals bij apple..
alvast bedankt

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:20

Umbrah

The Incredible MapMan

kertoikromo1973 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 11:16:
heren tweeakters... ik heb een zelfde issue voor een kennis... zij draait win7.. interne hd is vol.. wil naar grote hd van 500 gig...zij wil haar interne hd vervangen voor een 500 gig... maar zij wilt een exact kopie van de interne ....

wat is het simpel methode omdat uit te voeren...??? win7 heeft geen optie om te clone, zoals bij apple..
alvast bedankt
Een eigen topic maken lijkt me beter ipv deze te kapen. En die opties bestaan wel degelijk, er zijn twee hier genoemd, sterker nog: samsung levert er een van die twee bij, de andere is die Arconis tool.

• kertoikromo1973
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-11-2021
sorry ... ik ben new hier..
Pagina: 1