Welke GPU zou voor mij een goede keuze zijn?

Pagina: 1
Acties:

• ChappIO
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-01 21:36
Hey guys,
Ik ben van plan wat upgrades te maken aan mijn gaming/development pc en naar mijn mening zou dit moeten gebeuren bij de GPU.

Mijn huidige specs zijn:

ASUS Sabertooth 990fx
AMD FX-8350
32 GB DDR3 (I know, te veel maar ik had het nodig voor een project)
1 SSD
2 SATA HDD
ATI Radeon HD 7850
Tripple Monitor @ 1080p
600W Corsair PSU

Mijn eerste keuze zou een GTX 780 zijn, maar ik twijfel nog om verder te gaan naar een 780 TI.
Is het verschil in performance volgens jullie net zo sterk als het verschil in prijs?

Mijn keuze voor Nvidia zou zijn omdat het me leuk lijkt om later dit jaar wat te experimenteren met de Nvidia Shield.

Wat zouden jullie mij adviseren en waarom? Ik hoor het graag

EDIT: Ik zie dat dit het verkeerde forum is, hoe verander ik het forum?

[ Voor 8% gewijzigd door ChappIO op 01-05-2014 20:53 . Reden: Meer info ]

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-02 05:33

InFamous

excommunicado

Om exact advies te geven hebben wij wat meer informatie nodig.

Wat ga je voornamelijk met de PC doen?

Welke resolutie ga je gebruiken?

Lees ook even dit door: CAA beleid

[ Voor 17% gewijzigd door InFamous op 01-05-2014 20:33 ]

Formerly known as Ragdoll

• ChappIO
Hij zal vooral gebruikt worden voor gamedevelopment maar ook regelmatig lekker gamen.
Ik speel vooral op 1080p maar soms ook over 3x 1080p wanneer een game dat goed ondersteunt.

• InFamous

InFamous

excommunicado

Ik zal vooral kijken naar de spellen en programma's hoeveel video geheugen deze gebruiken.

Wat betreft de GTX780, prijs technisch is deze te duur en totaal geen bang for buck.
Dan kan je beter gaan voor een R9 290, maar het ligt er maar net aan hoeveel waarde jij aan Nvidia Shield hecht.

• ChappIO
Okay, de reden dat ik die in eerste instantie had weggezet was omdat de meeste Nvidia kaarten extra functies hebben zoals PhysX en GameStream.

Ik vond ook aardig wat threads waarin veel gamers klaagden over de tegenvallende performance van de 290.
vb: https://battlelog.battlef...view/2955065218483815595/

Ook vaak hoorde je mensen klagen over veel hitte en geluid.

Heb jij zelf ervaring met de 290?
De vraag is dus eigenlijk, hoeveel ga ik in performance vooruit door een 290 te kopen i.p.v. een 780?

[ Voor 17% gewijzigd door ChappIO op 01-05-2014 21:01 ]

Verwijderd

De r9 290 is een prachtige videokaart, ik heb de pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5 , maar een andere met niet-stock koeling is ook goed (een kwestie van smaak). Die koelen beter dan de stocks en zijn koeler en stiller. De r9 290 is de rivaal van de 780, in sommige games is hij wat minder in andere wat beter, maar wel ook goedkoper. Zeker voor de 3 schermen biedt hij voordeel. Die extra functies heeft amd ook, zijn meer marketing...

Waar je in vele reviews rekening moet mee houden (vooral amerikaanse):
- De prijs werd een tijd omhooggedreven door miners en werd dan ook gereviewd soms als duurder dan een 780
- Stockmodellen werden gebruikt in de reviews, die waren luid, heet en klokten terug door warmte. (geen enkele reden om die nu nog te kopen tenzij je zelf wilt waterkoelen en hem uit elkaar haalt)
- Nvidia fanboys die foute benchmarks gebruiken die nvidia altijd laat winnen (zoals bij gpuboss :F )

Kijk daarom in recente reviews met in game performance die een eerlijk beeld geven. Hierbij komt de r9 290 als prijs/performance winnaar uit de bus. Geeft wat meer warmte af dan een 780, maar dat neem ik er graag bij :)

Maar als shield zo belangrijk is, kun je die minimum 50 euro extra altijd geven. Nvidia maakt wel kwaliteit en het professionele aspect is ook meer aanwezig (amd meer rasechte game-beesten).

• InFamous

InFamous

excommunicado

meppapza schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:48:
Okay, de reden dat ik die in eerste instantie had weggezet was omdat de meeste Nvidia kaarten extra functies hebben zoals PhysX en GameStream.

Ik vond ook aardig wat threads waarin veel gamers klaagden over de tegenvallende performance van de 290.
vb: https://battlelog.battlef...view/2955065218483815595/

Ook vaak hoorde je mensen klagen over veel hitte en geluid.

Heb jij zelf ervaring met de 290?
Ik heb inderdaad ervaring met de R9 290, maar laat ik eerst beginnen met het bovenstaande probleem.
De TS in dat forum heeft het bericht geplaatst op 8-11-2013, toen was de R9 series net gelanceerd. (aangekondigd op 23 september 2013) De drivers waren toen verre van optimaal, dus de oudere berichten kan je eigenlijk al volledig negeren.

Daarna kwam de Mantle update die zeker niet vlekkeloos verliep, ik heb die driver welgeteld 1 avond geïnstalleerd gehad. Daarna weer terug gegaan naar 13.12 en dat verloopt tot op heden nog steeds goed.
Als Mantle goed doorbreekt dan heb je er zeker wat aan met een tragere processor.

Ik speel momenteel BF4 op Ultra met MSAA op 2x op 2560x1440 met v-sync aan en haal merendeels gewoon een steady 60FPS, echt drukke gebieden een klein beetje lag maar totaal niet storend (kan verholpen worden door MSAA uit te zetten).

Hitte en geluid kan kloppen, maar dat is allemaal met een reference koeler, deze heb ik zelf ook met een redelijk agressief fan profiel. Maar koop een degelijke 290 met een degelijke aftermarket koeler en de kaart blijft echt wel stil en koel.

Physx voegt tegenwoordig bijna niks meer toe en er zijn maar weinig spellen die het überhaupt nog ondersteunen.

Ik zelf stream heel af en toe wat op Twitch, vooral als ik een game avondje heb met vrienden en daarvoor gebruik ik OBS (Open Broadcaster Software), ik hoef mijn settings niet te verlagen en merk er eigenlijk niks van als mijn stream aanstaat, ik stream op 1920x1080.

• ChappIO
Bedankt voor de info allebei, ik ben altijd gewoon wat voorzichtig in mensen geloven door de sterke bevooroordeling in de GPU markt.

Het is wat lastig om een recente (real-world) benchmark te vinden van de R9 290 maar misschien is het inderdaad verstandig om mijn eerste keuze aan te nemen.

Is er nog een specifiek model dat een van jullie gespot heeft die mooi stil is maar wel nog goed blijft koelen?

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-02 19:38
Misschien een normale R9 290 met een artic Accelero extreme IV?

• InFamous

InFamous

excommunicado

Ik ben deels bevooroordeeld, ben ik ook eerlijk in. Deze keuze ligt alleen niet zo zeer in de specificaties maar meer in de prijs. Nvidia heb ik jaren lang naar tevredenheid gebruikt tot aan de GTX460. Daarna ben ik over gegaan naar een andere monitor(2560x1440) en daar kon Nvidia qua kosten niet tegen op. Sindsdien ben ik naar AMD overgestapt en heb vergelijkbare of betere specificaties voor minder geld.

Over deze:
pricewatch: Asus R9290-DC2OC-4GD5
en deze:
pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X.

Lees ik redelijk goede verhalen over de koeling.

[ Voor 28% gewijzigd door InFamous op 01-05-2014 21:24 ]

• ChappIO
Okay bedankt guys,
Ik ga het even laten inzinken maar ik denk dat het de TRI-X gaat worden. Ik heb goede ervaringen met Sapphire.

Misschien gaat de XFX Double Dissipation nog in overweging maar daar zal ik noise benchmarks voor moeten opzoeken.

Nogmaals, thanks
Pagina: 1