PC voor in de huiskamer - €1.000,-

Pagina: 1
Acties:

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:05
Ik wil een nieuwe PC bouwen voor zeer divers gebruik.
Wat er zoal mee gebeurt:
- videobewerking (waarschijnlijk met Pinnacle), geen idee wat precies, want dit is het domein van mijn vriendin ;-)
- foto-bewerking met photoshop of lightroom
- dl-en, unrarren en parren van video
- streamen van films naar diverse tv's, mediacenters en/of tablets in huis (dus ook zo nu en dan transcoden)
- en uiteraard alle standaard taken van een PC (office, internet, etc....)

Mijn oude PC (een 8 jaar oude shuttle shuttle barebone met een Athlon x64, 2GB intern) voldoet niet meer. Die loopt huilend weg als er gepar't moet worden en tegelijkertijd een 1080 film naar de tablet gaat.

Ik ben ab-so-luut geen gamer. Dus zware games zal hij nooit hoeven draaien. Daarom heb ik gene lsse videokaart geselecteerd.
Overclocken doe ik ook niet (meer).

De PC komt in eerste instantie in de woonkamer te staan, dus het is wel van belang dat hij behoorlijk stil is, en zeker in idle practisch niet te horen is.

Aangezien ik slechts zo ongeveer elke 5-7 jaar een nieuwe PC koop, wil ik er altijd eentje die op het moment van aanschaf redelijk bovenaan het segment zit. Op die manier heb ik er eigenlijk nooit omkijken naar, behalve een incidentele RAM of HDD upgrade.

Omdat ik zo lang doe met een PC, is mijn kennis van de verschillende systemen op dit moment ehm.... wat weggezakt ;-). Daarom mijn vraag of jullie eens willen schieten op onderstaand lijstje. Is het geen complete onzin? Of heul erg veul te duur (al mag het budget best op)?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,50€ 279,50
1MSI Z87-GD65 Gaming€ 151,50€ 151,50
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 93,39€ 93,39
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 91,-€ 91,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 80,30€ 80,30
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,95€ 58,95
1Cooler Master VS V550S€ 79,50€ 79,50
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 962,69

[ Voor 0% gewijzigd door breew op 01-05-2014 18:59 . Reden: toegevoegd dat ik niet overclock. ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:52

TommieW

Numa numa.

Je zegt dat je niet overclockt, dus dan kan je aardig wat besparen met een niet "K" processor en niet "Z" moederbord. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-04 22:36
Zou je even kunnen beargumenteren waarom je die componenten hebt gekozen uit je lijstje?

Eerste dingen die me in het oog springen:
- Is een i7 echt nodig? Het klinkt toch alsof je een huis-tuin-keuken pc wilt maar dan wel lekker krachtig (voor de videobewerking en als server). Ik denk dat een i7 dan toch wat overkill is. Een rappe i5 lijkt me genoeg en kost 100 euro minder.
Daarnaast heb je een 'K'-processor gekozen. Die K is geschikt voor overklokken en kun je dus weg laten. Scheelt je minstens tientje op de i7 of i5.
- Je mobo kan veel goedkoper. Waarom heb je deze gekozen? Een Z87 is geschikt om over te klokken en wordt meestal daarom gekozen. In jouw geval dus niet nodig. Een mobo van 70 euro zou moeten volstaan.
- Er zit nu helemaal geen GPU in. Kan iemand anders even checken of dat echt niet nodig is? (ik weet niet hoe het zit met Pinnacle en streamen van videos).

Rest ziet er nice uit (voeding, RAM, case, cooler)).

In de toekomst hoef je misschien een RAM upgrade te doen, thats it.

[ Voor 3% gewijzigd door JDillinger op 01-05-2014 19:05 ]

• breew
@TommieW en @WWAS
De i7 niet niet 'echt nodig'.. denk ik... Alles is sneller dan mijn huidige PC. Maar aan de andere kant, waarom zou ik hem niet nemen? Is het echt geld wegsmijten en moet ik voor een i5 gaan?

Ik heb het moederboard gekozen omdat ik geen idee had, maar wel altijd blij word van positieve reviews hier op tweakers... deze kwam goed uit de bus...

Beide zijn dus geen goed beargumenteerde keuze, behalve: "ze kwamen beide goed uit de bus hier en op andere review sites".

Als processor en mobo samen zeg €100,- goedkoper kunnen en toch goed blijven performen (ook de komende 5-8 jaar), dan koop ik van dat verschil wel een tweede hdd erbij voor de series :) Moet nu ook al teveel weggooien zonder dat ik aan kijken toegekomen ben...

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-04 16:16
Het lijstje is een goed begin, echter nog niet optimaal inderdaad. Of een i7 een goede keus is ligt vooral af van het videobewerken van je partner. 1 v/d weinige dingen waar een i7 een meerwaarde heeft tov een i5 is dit. Doet ze dit echter hobbymatig dan voldoet een i5 al ruimschoots. Je moet je niet teveel blindstaren op de marketing van Intel. Een i5 is niet veel verschillend tov een i7. Het grootste verschil is hyperthreading wat dus in sommige gevallen niet gebruikt wordt.

Hetzelfde geld voor het moederbord en de koeler. Je hebt nu spullen uitgekozen welke geschikt zijn voor overklokken. Aangezien je dat niet gaat doen is de meerwaarde zeer gering (en de meerprijs zeker niet waard). Wat dacht je van: pricewatch: ASRock B85M Pro4 met pricewatch: Intel Core i5 4670 Boxed en pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

De besparing is meer dan €100,- en het verschil in prestaties is bijna niet te merken. Misschien alleen bij videobewerking waarbij het transcoderen van een film geen 5 maar 6 minuten duurt (fictieve getallen, maar hyperthreading lervert op z'n best 20% winst op in dit soort taken).

Iets anders waar je nu totaal geen aandacht aan besteed is je opslag (behalve dat ik zie dat je een SSD hebt geselecteerd). Ik kan je nu al wel vertellen dat een nieuw systeem van €1000,- nog steeds moeite heeft met het tegelijk parren/rarren en het transcoderen + streamen van een 1080p video naar je tablet wanneer je je i/o niet op orde hebt. Zo zou ik i/o intensieve taken zoals parren/rarren altijd op een aparte schijf doen. Een HDD is gemaakt om grote bestanden sequentieel te lezen en te schrijven (misschien niet gemaakt, maar wel juist goed in) zoals bij het streamen van HD video. Echter verslikt een HDD zich behoorlijk in het parren/rarren door de kleine schrijf en leesacties die elkaar opvolgen. Dit moet je echt op een aparte schijf doen.

• breew
Blijkbaar heb ik me dan toch laten verleiden tot overkill :)
Ik ben op basis van bovenstaande suggesties een 'stapje terug' gedaan naar i5, met bijbehorend 'non-overclockbaar' moederboard en koeler.
Bedankt voor de sugegsties, JaapSander! Het scheelt €200,-...

Het ziet er nu zo uit... Is met deze setup nog een aparte (losse) videokaart nodig, of is de GPU van de i5 voldoende?
Nog andere opmerkinge of suggesties?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 91,-€ 91,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,95€ 58,95
1Cooler Master VS V550S€ 78,65€ 78,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 747,79

• breew
Iets anders waar je nu totaal geen aandacht aan besteed is je opslag (behalve dat ik zie dat je een SSD hebt geselecteerd). Ik kan je nu al wel vertellen dat een nieuw systeem van €1000,- nog steeds moeite heeft met het tegelijk parren/rarren en het transcoderen + streamen van een 1080p video naar je tablet wanneer je je i/o niet op orde hebt. Zo zou ik i/o intensieve taken zoals parren/rarren altijd op een aparte schijf doen. Een HDD is gemaakt om grote bestanden sequentieel te lezen en te schrijven (misschien niet gemaakt, maar wel juist goed in) zoals bij het streamen van HD video. Echter verslikt een HDD zich behoorlijk in het parren/rarren door de kleine schrijf en leesacties die elkaar opvolgen. Dit moet je echt op een aparte schijf doen.
Dat is een hele goede opmerking! Zou ik dan voor rar/par het beste een aparte HDD moeten gebruiken (heb nog wel een 1GB WD liggen in de kast), waarop de gedownloade bestanden worden geparkeerd, verwerkt en weer doorgestuurd naar de uiteindelijke storage-HDD ?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Als ik mij niet vergis zijn Pinnacle en PS beiden vooral CPU based. De iGPU van de 4670 zou dit zonder problemen aan moeten kunnen. Je zou die in eerste instantie weg kunnen. Je voeding heeft voldoende ruimte om die later alsnog toe te voegen.

Voor je HDD's zou ik sowieso kijken naar 7200 RPM WD blue of Seagate. Die zijn toch wat sneller dan deze 5400 RPM Greens. De Fractal Design is genoeg dempend om die niet/nauwelijks te horen.

• breew
br00ky schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 10:47:
...
Voor je HDD's zou ik sowieso kijken naar 7200 RPM WD blue of Seagate. Die zijn toch wat sneller dan deze 5400 RPM Greens. De Fractal Design is genoeg dempend om die niet/nauwelijks te horen.
Levert 7200 meer op qua performane dan dat het aan geluid kost?
de PC komt in de woonkamer in eerste instantie, dus bij hdd activiteit wil ikliever niets horen...
WD blue gaat trouwens 'maar' tot 1 TB in de pricewatch, klopt dat? Dat vind ik wat weinig aangezien ik de HDD('s) vooral voor storage zal gebruiken.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Naar de capaciteit had ik niet gekeken, kan best. 7200 RPM HDD's zullen iets sneller zijn en dus iets meer trillen. De geluidsdemping van de Fractal is echter van dien mate dat ik niet denk dat je dat gaat horen, tenzij je er met je oor tegenaan gaat hangen.

Nog een optie: SSD in de PC en ergens anders een NAS.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 02-05-2014 11:01 ]

• breew
br00ky schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 10:57:
...
Ik zit al te denken om het 'bespaarde' geld bij de stap van i7>i5 te steken in een zelfbouw NAS voor in de meterkast...

Maar eerst 'even' deze PC definitief krijgen.... :)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-04 16:16
breew schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 10:45:
[...]

Dat is een hele goede opmerking! Zou ik dan voor rar/par het beste een aparte HDD moeten gebruiken (heb nog wel een 1GB WD liggen in de kast), waarop de gedownloade bestanden worden geparkeerd, verwerkt en weer doorgestuurd naar de uiteindelijke storage-HDD ?
Je kan prima die 1TB (ik neem aan TB ipv GB) gebruiken voor downloaden+parren/rarren. Het verpompen van HDD1 naar HDD2 is weer sequentieel, dus niet zo'n probleem voor de HDD.

Overigens is je voeding ook nog steeds vrij overkill. Zonder losse GPU zal het systeem nog geen 100W verbruiken (uit het stopcontact). Met een mid-range videokaart zit je nog steeds ver onder de 300W. Een pricewatch: Cooler Master VS V450S of zelfs een pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt is al prima.
br00ky schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 10:57:
Naar de capaciteit had ik niet gekeken, kan best. 7200 RPM HDD's zullen iets sneller zijn en dus iets meer trillen. De geluidsdemping van de Fractal is echter van dien mate dat ik niet denk dat je dat gaat horen, tenzij je er met je oor tegenaan gaat hangen.

Niet helemaal met je eens. Een 7200rpm HDD hoeft niet zo heel veel sneller te zijn dan een 5400rpm exemplaar. 7200rpm is sneller bij random lees/schrijf acties en dus geschikter als een bootdisk. Qua sequentieel schrijven is het verschil met een 5400rpm exemplaar maar heel klein (langzamere rpm wordt gecompenseerd door hogere datadichtheid doordat de schijven vaak groter zijn).

Gebruik je de HDD vooral voor bulk opslag en streaming (van grote bestanden), dan zou ik zeker voor een 5400rpm exemplaar gaan. Een 7200rpm exemplaar heeft dan geen voordeel meer. Aangezien de configuratie al een SSD heeft om van te booten denk ik dat dit eerder het geval gaat zijn.

Overigens is een (zelfbouw) NAS/Server ook een erg leuk projectje ;) en dit kun je nu al doen met het bespaarde geld. Het grote zuinige server topic

[ Voor 38% gewijzigd door jaapsander op 02-05-2014 14:52 ]

• breew
Zo, nog een paar laatste kleinde modificaties (iets 'kleinere' voeding en een extra HDD voor de media).
Als er geen grote op- of aanmerkingen meer zijn, dan gaat dit 'm worden.

Ik vind het 'spannend' om de PC zonder videokaart aan te schaffen... maar goed.. ik game toch niet en er is voldoende capaciteit om er later (mocht het nodig zijn) alsnog één in de kast te prikken. Zeg me even dat het goed gaat komen... ;-)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
2WD Green WD30EZRX, 3TB€ 91,-€ 182,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
1Cooler Master VS V450S€ 67,39€ 67,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 831,58

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Mooi systeem zo, goede aanpassingen ten op zichte van wat het was!

• breew
Dit weekend de boel in elkaar gezet. Het is (in mijn ogen) een retesnel systeem geworden.
Windows 8.1 start op in een paar seconden. ik = blij :)

@Allen: Bedankt voor het meedenken!

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 14:38
Veel plezier ermee:)
Pagina: 1