Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software voor hernoemen/verplaatsen mappen/bestanden

Pagina: 1
Acties:

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 18:31
Ik heb een vraag m.b.t. het verplaatsen van enorm veel mappen en bestanden. Is er software of commands om mappen en bestanden eenvoudige te verplaatsen voor een andere mappenstructuur.

De mappenstructuur die ik nu op mijn server heb staan is als volgt:

z:\ projecten \ 2008 \ project x \
z:\ projecten \ 2009 \ project y \
z: \projecten \ 2010 \ project z \
(dit is een voorbeeld, en het aantal is vele malen stukken groter)

Nu was dit geen handige keuze achteraf gezien, omdat veel projecten over meerdere jaren zijn uitgesmeerd, en ik wil het dus als volgt doen:

z:\projecten \ project x \ 2008
z:\projecten \ project x \ 2009
z:\projecten \ project x \ 2010
z:\projecten \ project y \ 2008
z:\projecten \ project y \ 2009
z:\projecten \ project z \ 2008

Zo kan ik per project kijken, in het desbetreffende jaar.

Nu zijn het zo vreselijk veel mappen en bestanden, dat om dit handmatig te doen (met een Windows Client op mijn Synology DS1512+), mij weken gaat kosten.

Mijn vraag, is hier software, of wellicht enkele commandlines in een dospromptje voor, om dit sneller voor elkaar te krijgen, uiteraard ook zonder dat het een grote rommel wordt qua bestanden.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat kan je inderdaad vrij eenvoudig doen met "iedere" scripttaal, ik zou alleen wel adviseren het script direct op de NAS uit te voeren, via een Windows client gaat het vast een stuk langzamer.

Maar het script zal je toch zelf moeten maken, al denken we graag mee als je vastloopt. Ken je al een taal? Zo niet geeft bijv http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=19&t=70128 tips.

Advies: bedenk eerst pseudocode, hoe zou je het met de hand doen? Bijv obv een lijst van alle directories.

Als je zelf geen ervaring hebt en je hebt geen testomgeving, doe het dan niet zelf. Het zou zonde zijn als je ergens een foutje maakt en alle data verkeerd terecht komt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)