Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-04 08:31
Hi,

Ik heb de laatste tijd aardig wat tijd gestoken in Train Simulator 2014. Ooit eens een Railworks versie gekocht tijdens een Steam sale. Hier heb ik eigenlijk nooit niks mee gedaan (net als met 50% andere impuls-game-aankopen).
Tot ik op een gegeven moment door de bibliotheek scrolde en daar Train Simulator 2014 zag staan. "He, die heb ik toch nooit gekocht!". Geïnstalleerd en het heeft me prettig verrast. Ik ben geen treinfanaat o.i.d., maar op 1 of andere manier trekt het me toch. De leercurve voor expert is niet hoog (bij een Flight Sim lijkt me die vele malen hoger). Genoeg te doen; passagiers of vracht vervoeren, met verschillende moeilijkheidsgraden. Grafisch is het niet van de hoogste orde, maar detaillering is ok en de verschillende landschappen zien er ook goed uit.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd wat jullie er van vinden? Zijn er überhaupt wel Tweakers die dit ook spelen, of is het toch een niche game voor echte treinfanaten?
Er is ongelofelijk veel DLC beschikbaar (zowel betaald (~3500 euro?) als gratis via de Steam workshops). Hebben jullie misschien suggesties voor routes/route-add-ons/locs? Mijn favoriet is Cajon Pass.

En tot slot, ik zag dat die andere trein sim (Trainz nogwat) een multiplayer heeft. Is er iemand die dat heeft gespeeld en zo ja, levert dat goede gameplay op? Zou het wat zijn voor Train Simulator 2015/2016?

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:00
Ik heb het nog niet gespeeld maar het lijkt me wel interessant. Ik kijk er al naar vanaf Train Sim 2012, nog steeds de knoop niet doorgehakt of ik het ga proberen. 2014 lijkt wel een stuk interessanter dan de voorgaande, ik lees over zelf tracks bouwen? Als ik pcgamer mag geloven is het niet echt een verbetering qua 2013, maar ik heb 13 niet gehad (of elk voorgaande) dus dat zal wel..

Voor DLC heb ik ook zitten kijken, maar ik wil dan graag wat Nederlands materieel. Op http://www.dutchrail.eu/index.php/nl/ staat aardig wat leuk NS spul van ChrisTrains, misschien leuk om daar mee te rijden.

Wat is jou ervaring met de sim? Speelt het lekker weg? Zijn er dingen die je irriteren? Raak je niet verveeld? Zijn de opdrachten leuk zowel reizigers als goederen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-04 08:31
Tja, ik moet zeggen dat het wel lekker weg speelt. Vergelijk het absoluut niet met een FPS of wat mij betreft elke andere game. Tis redelijk "langzaam" t.o.v. andere type games, als ik het zo mag omschrijven.

Bij de wat langere opdrachten kan je je misschien gaan vervelen, maar dan is het altijd leuk om een beetje met de verschillende camera standpunten te pielen. Maar normaal gesproken ben je toch altijd bezig met het zo snel mogelijk rijden (binnen de snelheidslimiet), gas bij geven als het omhoog gaat, remmen als het naar beneden gaat. Zeker als je met de Career modus aan de gang gaat, zal je toch zo hoog mogelijk willen scoren en dat betekent dat je er echt met je aandacht bij moet blijven.

Irritatiepuntjes zijn er wel. Het lijkt of het Save systeem niet helemaal goed werkt. Ik had een keer een opdracht bijna voltooid, lange tijd gereden en moest nog 20 minuten ofzo naar het eindstation. Toen opgeslagen om later door te spelen. Later dus doorgegaan met die opdracht, maar die kon ik niet afmaken omdat op het perron waar ik aan moest komen een andere (AI) trein stond die niet weg ging! Ook zijn de snelheidslimieten niet altijd zichtbaar in de "HUD". Dat schijnt trouwens aan de opdrachten (scenarios) zelf te liggen heb ik begrepen.

Reizigers opdrachten vind ik niet zo. Voornamelijk de lange goederen treinen zijn leuk. Daar weer iets afgooien/lossen. Dan weer aankoppelen, tanken, laden.
Maar goed, let wel, het blijft uiteindelijk altijd van A naar B naar C etc rijden, voor zowel passagiers als goederen.

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 20:27

FZ6

Ben sinds kort ook lekker bezig met train simulator :)
Duurt soms inderdaad wat lang maar dat hoort er bij denk ik.

Zag net dat Train simulator 2015 op 18 september uitkomt.

Maar meteen even "besteld" voor die €23,- (actiehunt.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47
Ik speel sinds een aantal dagen Train Simulator 2015. De Academy was erg leerzaam voor een beginner als ik. Ik moet nog wel leren in te schatten wanneer ik moet beginnen met remmen. Te vaak nog schiet ik langs een perron waardoor ik faal voor een scenario (erg frustrerend als je na 50 minuten op je een na laatste station bent). Soms mag je 140 rijden en dan nader je het station waar je moet stoppen. Vanaf wanneer begin je dan met remmen tot je ongeveer met 60 km/h het begin van het perron bereikt?

Of als er een bordje staat die aangeeft dat je snelheid moet minderen voor het volgende sein wat je tegenkomt zit ik al heel snel op de juiste snelheid terwijl het nog een heel eind is totdat je die maximum snelheid moet aanhouden. Rem ik wat minder hard dan rijd ik alsnog te hard. Daarnaast heb ik het idee dat het schermpje in de HUD waarmee je vooruit kijkt op het spoor lang niet alles aangeeft. Soms krijg je een knipperend groen sein met een 6 (dus je moet afremmen naar 60 km/h) maar geeft de snelheidsmeter alsnog dat je 140 mag. Leverde gelijk een puntenaftrek van >2000 op voor speeding.

Klopt het trouwens dat er in Standard en Free Roaming nog niets beschikbaar is? Ik kan daar helemaal geen trein selecteren of een route kiezen.

Edit: Ik begrijp nu dat je daar pas scenario's vind als je meer DLC koopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Thierry88 op 26-11-2014 13:08 ]

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:19

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Kennis van de route en de trein zelf is hier het sleutelwoord. En inderdaad geeft de HUD lang niet altijd de juiste snelheid aan, het is daarom erg belangrijk om toch echt de seinen te volgen en goed te anticiperen op het volgende sein.

En elke trein reageert anders op de remmen, wat ook weer afhangt of je echt horizontaal rijd of met een hellingspercentage.

Het is misschien leerzaam om eens met de diverse Duitse treinen te rijden die uitgerust zijn met AFB en met LZB overweg kunnen. Als dan gaat rijden op een route met LZB en dat ook gebruikt zie je dat een goederentrein met een BR101 ervoor veel eerder zal gaan remmen dan een ICE 3 voor een volgende snelheidsverandering.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry88
LZB en AFB, die functies had ik nog niet ontdekt. Wel de Academy doorlopen, zowel met simle als expert controls, maar die functies werden niet uitgelegd.

Met een ICE-T van Munich naar Garmich-Partenkirchen rijden wordt wel erg simpel met AFB en LZB aan. Ik had de drie scenarios zonder deze functies gespeeld, wat een gepriegel om steeds beetje tractie bij te moeten geven en dan weer moeten rijden.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ja, machinisten van een ICE hebben het wat dat betreft best wel makkelijk... ;)

Maar let op, de trein zal altijd onder de maximale snelheid blijven rijden om plotselinge veranderingen op te kunnen pakken als je bijvoorbeeld een helling af gaat. En sommige scenario's vereisen echter dat je erg op tijd moet rijden en met die langzamere snelheid haal je dat dan soms niet.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-04 21:04
ik had ooit de 2013 versie gekocht via steamsales, krijg elk jaar gratis update naar nieuwste versie
dus vorig jaar had ik ts 2014 en dit jaar heb ik ts2015

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42

Onbekend

...

Dat is inderdaad wel netjes dat je steeds een update krijgt en zie ook steeds dat er weer bugjes zijn opgelost.
Het nadeel van Train Simulator vind ik de tijd die het duurt voordat je een scenario hebt uitgespeeld. 10 minuten lang steeds de zelfde snelheid rijden begint op den duur je gewoon te vervelen. Rangeerwerk en dat soort dingen vind ik veel leuker. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry88
bvk schreef op zondag 07 december 2014 @ 15:54:
Ja, machinisten van een ICE hebben het wat dat betreft best wel makkelijk... ;)

Maar let op, de trein zal altijd onder de maximale snelheid blijven rijden om plotselinge veranderingen op te kunnen pakken als je bijvoorbeeld een helling af gaat. En sommige scenario's vereisen echter dat je erg op tijd moet rijden en met die langzamere snelheid haal je dat dan soms niet.
Inderdaad valt het me op dat met name de ICE's wel 4-5 km/h langzamer gaan. Een BR 101 gaat meestal nop 119 km/h waar 120 mag, maar als je 10 km tot het volgende station met een strak schema haal je het niet als je maar 115 km/h gaat.

Het is vooral jammer dat de meeste scenarios om passagiersvervoer gaat, wat neerkomt op een route afleggen en steeds moeten stoppen bij de stations tot je op B komt. Met de ICE-3 met 280 km/h over de Duitse HSLs vliegen is wel gaaf, maar scenario's met BR 426s waarbij je max 140 gaat en veel stopt is een uur wel erg lang. Komt bij dat bij de scenarios die door DTG zelf gemaakt zijn de timetables soms onmogelijk te halen zijn of je moet elke keer met 100% tractie van het station afrijden en 100% remmen, alleen krijg je dan weer punten aftrek voor driver quality (ICE's kunnen wel prima op 100% wegrijden). Oke, je hoeft niet altijd strak op tijd te zijn, soms krijg je nog de volle punten als je 10-20 seconden later bent, maar soms ben je gewoon bijna een minuut later terwijl je je aan de maximum snelheid houdt en dan krijg je of geen punten of het hele scenario is gelijk gefaald.

Er zitten best weinig goederenvervoerscenario's in waarbij je goederenwagons van een rangeerterrein af moet halen en die ergens anders achter moet laten waarna je daar weer nieuwe wagons koppelt en de reis terug gaat. Bij de Munich-Augsburg route zit een zo'n scenario. Dat vind ik wel leuk. Op de 2D map kijken welke wissels je moet omzetten om op de juiste sporen te komen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik vind het soms nog wel flink zoeken om te kijken op welk spoor precies de wagons staan. Denk je net alle wissels goed gelegd te hebben, kom je op het spoor daarnaast aan. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 22:03
gratis duits treintje voor de liefhebber, aanbieding t/m de 31ste

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-railroads.de/media/jquerysliderspro/564X343/103-tee-teaser.png
http://www.virtual-railroads.de/e03-de.html

account aanmaken en in je mandje doen, vervolgens krijg je via e-mail een downloadlink.

• bvk

bvk

Bedankt voor de tip, eens kijken!

Dit lijkt me overigens geen makkelijke loc om mee te rijden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik ben nu met de scenario The Pea-souper bezig. Na een aantal stations moet er direct na een station (vanuit stilstand) een stuk geklommen worden.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wx3UWyP84K56LJQEbathap5i/medium.png
Maar tijdens de klim kom ik tot stilstand en krijg niet voldoende vermogen om vooruit te komen. Zodra ik de rem los laat rolt de trein achteruit, terwijl ik nu volgens mij het meeste vermogen moet kunnen geven.
De maximale druk van de loc is 225 PSI en de cilinderkleppen zijn gesloten, dus de druk is bijna maximaal.

Wat doe ik hier niet goed? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:06
Ik heb het idee dat je keteldruk niet goed is.

Heb net het begin van deze scenario gespeeld en op de eerste helling vanuit Bath die ook 1:50 is haal ik makkelijk 30 MPH.

Sluit de HUD eens (F4) en druk dan eens 2x op F5. Hoeveel is dan je keteldruk?

Ik heb het idee dat met de HUD open de simulatie niet helemaal lekker werkt. Ik stook altijd handmatig, maar met F4 open werkt dat niet meer en doet het programma zelf maar wat.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

De keteldruk was inderdaad maar 1 PSI. Omgerekend dus 0,07 bar, dus dat was echt niks. :(
Level opnieuw gestart en vrijwel continu de keteldruk in de gaten gehouden en nu was deze zo'n 215 PSI berg op en daarmee haalde ik 38 Mph t/m de top van de berg. :)

Met een stoomloc werkt het rijden met de gegevens achter F5 een stuk gemakkelijker. Ik vraag me nu nog wel af wat die druk in de HUD dan wel precies is.

In ieder geval bedankt voor de hulp. :)

Edit:
Level uitgespeeld, en met die waardes achter F5 ging het een stuk gemakkelijker. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Onbekend op 22-01-2015 22:04 ]

Anoniem: 99828

Voor de liefhebber; op Steam hebben ze nu eindejaars kortingen (tot en met 4 januari 2016). Ook Train Simulator 2016 heeft een korting, van maar liefst 80%! Goedkoper gaat het denk ik nooit worden.

Check het hier: http://store.steampowered.com/app/24010/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Da's dus een beetje het punt, ik ben een liefhebber en had de meeste (voor mij interessante) DLC dus al.... ;)

Wat me wel opvalt is dat er een hele hoop te koop staat wat niet op Steam is terug te vinden. Zo heb ik bij JustTrains de CRH380A en een nieuwe Chinese HSL route gekocht.

Inclusief een scenario waarbij je een testrun moet doen op dit traject waarbij je de 440 KM/u aantikt!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Heb TS2016 weer eens aangezet maar loop weer eens vast in een scenario, in dit geval "Feeling the heat". Ik blijf op het linker spoor rijden (geen te bedienen wissels) en ineens komt er een goederentrein mij tegemoet op het zelfde spoor.
Ten eerste rijdt die goederentrein door een rood sein. (Vreemd dat die treinen niet stoppen.)
En ten tweede gaat er dus iets definitief mis in een scenario. En dit is niet het enige scenario waar dit soort bugs optreden.

Aangezien er elk jaar weer een verbeterde versie van TS uitkomt, zouden ze deze bugs ook nog eens fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:06
Ik ben zelf vorig jaar gestopt met (toen) TS2015. Eén van de hoofdredenen was gebrek aan tijd en dat ik deze tijd ook wel eens aan andere spellen wil besteden. Ik speel al vanaf 2001 met Train simulatoren, dus ben het ook wel een beetje beu. Wellicht dat ik het in de toekomst wel weer eens oppak, al dan niet met een andere simulator (heb wel interesse in Run 8 Video review).

Maar zolang ik TS201x heb gespeeld, is mijn ervaring dat keer op keer dezelfde bugs en fouten terugkomen.

O.a. fouten met betrekking tot seinen en AI treinen, waardoor je de bekende AI collissions krijgt. De afgelopen jaren is het wel wat minder geworden heb ik de indruk, maar het komt nog steeds voor met als gevolg dat je je hele scenario soms weer opnieuw kan beginnen.

Maar ook andere fouten, zoals geluiden die niet kloppen (dynamic brake waarbij de fans steeds aan en uit gaan). Er is ook een hele reeks add-ons geweest waarbij het geluid van de bogies en koppelingen ontbrak. Remmen die te sterk of te zwak zijn, zowel dynamische als air-brakes, waardoor je niet comfortabel van een berg af kan rijden.

Ik heb het idee dat de hoogste prioriteit toch het uitbrengen veel (en dure) content. Uiteraard is het niet allemaal troep wat er uitgebracht wordt, maar er kan behoorlijk wat kwaliteitsverschil in zitten. Het fixen van bugs gebeurt volgens mij alleen wanneer het hun uitkomt en vaak alleen nog maar in nieuw uit te brengen content.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Onbekend schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:11:
Heb TS2016 weer eens aangezet maar loop weer eens vast in een scenario, in dit geval "Feeling the heat". Ik blijf op het linker spoor rijden (geen te bedienen wissels) en ineens komt er een goederentrein mij tegemoet op het zelfde spoor.
Ten eerste rijdt die goederentrein door een rood sein. (Vreemd dat die treinen niet stoppen.)
En ten tweede gaat er dus iets definitief mis in een scenario. En dit is niet het enige scenario waar dit soort bugs optreden.

Aangezien er elk jaar weer een verbeterde versie van TS uitkomt, zouden ze deze bugs ook nog eens fixen?
Weet je heel zeker dat je niet zelf een rood sein gemist hebt of al eerder een wissel om had moeten zetten? Want het klinkt nu alsof je zélf op het verkeerde spoor zit..

Natuurlijk gaat het met de scenario's ook wel eens mis, daar zijn inderdaad legio voorbeelden van zoals je trein op een veels te kort station te laten stoppen waardoor de deuren niet opengaan. Maar ik heb zelf nog niet eerder meegemaakt dat een AI trein door rood reed.

Verder is het zo dat dit niet specifiek aan TS2016 zelf te wijten valt, maar aan de betreffende trein/route/scenario maker. Tenzij deze route van Dovetail zelf komt natuurlijk, maar anders zal een bugfix van die maker af moeten komen.

Als die er niets aan doet zit die bug er in TS2020 nog steeds in... ;)

Edit: Als voorbeeld de laatste trein van Christrains (Wadloper), waar meteen een patch voor uitkomt:
Day-1 patch lijst:
• Passagiers hebben geen texture
• Ruitenwissers in de achterste DH1 cabine verwijderd regen niet.
• Cabine en meterverlichting werkt niet in de achterste cabine van de DH1.
• Achterste remlicht (op de buitenkant) van de DH1 is niet goed te zien.
• VOEGT 'E' ALS EEN SNELTOETS VOOR HET ANNULEREN VAN DE GASHENDEL. Soms is er een probleem met Shift-A en Shift-D waarbij de gashendel niet meer gebruikt kan worden. Alstublieft nu 'E' gebruiken.
• Verbeterd de optreden van de motortoerental (geluid en meters) boven 70km/h.
• Verhelpt een bug waarbij de ATB in de achterste cabine van de DH1 niet goed functioneerd.
Maar dan moet je dus zelf aan de slag, want een dergelijke update komt niet over Steam.

[ Voor 23% gewijzigd door bvk op 21-02-2016 14:52 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

bvk schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:39:
[...]

Weet je heel zeker dat je niet zelf een rood sein gemist hebt of al eerder een wissel om had moeten zetten? Want het klinkt nu alsof je zélf op het verkeerde spoor zit..

Natuurlijk gaat het met de scenario's ook wel eens mis, daar zijn inderdaad legio voorbeelden van zoals je trein op een veels te kort station te laten stoppen waardoor de deuren niet opengaan. Maar ik heb zelf nog niet eerder meegemaakt dat een AI trein door rood reed.
Ik heb net geprobeerd om door een rood sein heen te rijden, maar toen was het meteen game over. :P

Na een tweede poging, kreeg ik exact de zelfde situatie als bij de eerste poging. Ik blijf op het linker spoor rijden, en geen wissels die ik handmatig kan verzetten.
Bij de derde poging heb ik een stukje langzamer gereden, en ineens staat halverwege een wissel ineens om zodat ik op het juiste rechterspoor terecht kom. :) Schijnbaar ligt het aan het scenario, zodat net bij bepaalde combinatie van treinen gedeeltes van het spoor bezet houdt zodat scenario de verkeerde kant op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Onbekend schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:30:
[...]

Ik heb net geprobeerd om door een rood sein heen te rijden, maar toen was het meteen game over. :P
En ook dat is dus weer afhankelijk van de scenariomaker. Bij jou is het nu meteen Game over, maar bij andere scenario's en/of treinen volgt er dan een noodremming of gebeurt er niets. Behalve dat de wissel dan niet goed staat en je op het verkeerde spoor terecht komt...

Maar goed, je bent uiteindelijk heelhuids aangekomen begrijp ik ;)

Specs

Pagina: 1