Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urnu
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-05-2024
Hallo,

Compleet nieuwe PC in elkaar gezet.
Heb deze CPU op een MSI A78-E45 gemonteerd met stock koeler en de pasta die in de fabriek al op koeler is geplaatst.

Onder idle bleef hij op 44 graden steken volgens HWMonitor wat ik wel warm vond dus heb ik Heavyload gebruikt om hem te testen. AL gauw ging hij over de 100 graden CELSIUS heen dus heb het programma meteen stop gezet.

Heb koeler er weer afgehaald en de boel schoon gemaakt met 97% alcohol en nieuwe pasta van het merk KONIG in een kleine kruis aangebracht ( vind dat deze manier grootste oppervlak wordt bedekt zonder dat het onder het koelblok vandaan komt. Pc weer aangezet en onder idle was het nu 40 graden(winst van 4 graden) moederbord 31 graden en onder full load werd CPU niet warmer dan 98 graden, mobo zelf 52 graden. Heb het programma een paar minuten laten lopen.

Ander temp programma gebruikt ( SPECCY, SpeedFan en Amd Overdrive.
SPECCY zegt het zelfde als HW, SpeedFan zegt niks. Amd Overdrive werkt het tegenovergestelde en laat zien hoeveel marge je nog hebt voordat het te warm wordt. Begint op 70 graden En zodra de stresstest begint loopt hij geleidelijk terug naar 20 graden.

Probleem is nu waar ik vanuit moet gaan. Overdrive zegt dus dat ik nog 20 graden speelruimte heb maar geeft dus niet aan de daadwerkelijke temperatuur. Heb ik nog 20 graden voordat de cpu te warm wordt( 75 graden) of geeft het juist aan dat de cpu zichzelf uitschakelt als hij nog 20 graden warmer wordt( 100 graden)?

Poos geleden een x4 740 op een gigabyte mobo geïnstaleerd voor een vriend van mij met precies de zelfde koeler. Gister wezen kijken met zelfde programma's en bij hem de zelfde problemen met enig verschil dat de temp telkens een paar graden onder de mijne ligt maar dit komt denk ik vanwegen mijn cpu 600mhz hoger klokt.

Heb op internet meerdere klachten gelezen over dit probleem en werdt vaak de schuld gelegd bij de temperatuur software die moeite zouden hebben met deze reeks AMD cpu's omdat ze anders zouden werken dan voorgaande cpu's van AMD.

Kan iemand mij hierin verder helpen?
Misschien dat de temp van het moederbord een indicatie is? 31 idle 52 load.
En hoe moet ik Amd Overdrive aflezen? 20 graden speling voordat de cpu beschadigt en zichzelf uitschakelt, of voordat je de nominale warmte grens overschrijd (70 a 80 graden)? Als het dit laatste is is er geen vuiltje aan de lucht.

Heb alvast een andere koeler besteld (Scythe Shuriken Rev. B ) om te zien of dit wat helpt komt vandaag aan.

Sorry voor de lange post, wilde zo gedetailleerd mogelijk zijn.

Alvast bedankt

PS koeler zelf voelt pas wat warmer aan zodra CPU over de 90 graden gaat, voor die tijd voel ik geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 12:20
1: zo'n stock "sticker" moet eerst inbranden/smelten voor je hem kan belasten dit moet geleidelijk dus idle en langzaam opbouwen. hetzelfde geldt in mindere mate voor pasta. als je zo'n heatpiped koeler hebt kan deze krom zijn en nog niet goed aansluiten(ik lap ze en dan koelen ze best goed, met voldoende flow door de kast heen.
2. je zegt niet in wat voor kast ie zit en of je daar wel airflow doorheen hebt?
3. wat zegt je BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urnu
De specificaties van de pc zijn,

Cooler Master Elite 342 Minitower
Corsair builder series CX430 voeding
Kingston HyperX 8gb 1600mhz 12800 cl9
MSI R7 260X 2gb gddr5
AMD Athlon2 x4 760K 3,8ghz
Msi A78M E45 micro atx
Crucial M500 240gb SSD
Windows 8.1

Heb een 120mm koeler standaard aan voorkant. Heb zelf noh een 90 mm aan de achterkant die lucht naar buiten blaast. Wilde nog een fan aan zijpaneel die lucht naar binnen blaast naar cpu maar kabel is te kort dus hier moet ik een nieuwe voor halen. Kabels zijn voor zover het kan mooi weg gewerkt.

BIOS geeft een nog wat hogere temp aan van cpu dan als ik in desktop ben, namelijk 50 graden tegenover 40 in desktop. Denk dat dit komt omdat er allerlei metertjes en grafieken worden afgebeeld. Mobo is rond de 30 graden dus blijft redelijk het zelfde.

Pas na het instaleren van windows, drivers en nog het een en ander aan software heb ik HeavyLoad gebruikt. De pc stond toen al ruim 2 uur aan. Lijkt me toch dat de boel dan redelijk is "ingereden".

Ben in de BIOS wat gaan proberen met de cpufan, zo heb ik hem 1 keer op minimaal 80% gezet. Als ik HeavyLoad gebruik gaat dit omhoog naar 90% bij 96-98 graden. Zet ik hem op minimaal 50%, gaat de fan bij dezelfde temperaturen maar tot 71% maar cpu wordt niet warmer dan die 98 graden.

Merk overigens verder niets aan de pc. Binnen 15 sec na start in desktop, games speelt hij goed af (WOT op max settings 35 fps op 720p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Ik hoop voor je dat het foute sensor uitlezingen zijn, want 98ºC is echt niet goed....stock koeler of niet.
Zelfs met een stock koeler mag zoiets niet gebeuren.

Zit er niet nog een sticker over? (die de koelpasta beschermt in de verpakking)
Want de kans dat de CPU zo heet word is erg klein onder normale omstandigheden, tenzij er dus ergens wat verkeerd zit, om een paar voorbeelden te noemen:
- sticker niet van de koeler gehaald (die de koelpasta beschermt)
- te veel koelpasta (moet je het wel heel bont maken wil je zoveel aanbrengen dat het zo erg isolerend word dat je 98ºC kan aantikken)
- bolle/holle heatspreader van de CPU zelf (dan moet je de CPU RMA sturen, want dat is met goed fatsoen niet op te lossen zonder je garantie te verknallen).

De laatste is (hoop ik voor je) een foute uitlezing van software. Maar gezien de BIOS ook al redelijk hoge temperaturen geeft ben ik toch bang dat er ergens iets fout zit.

Die AMD stock koelers passen er overigens maar op 1 manier op, als je dat niet goed hebt (kans lijkt me klein, maar je weet maar nooit) kan het zijn dat ie niet goed contact maakt.
Misschien dat je een foto van kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appul
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 10:37
Probeer de nieuwste coretemp eens
Amd sensors zijn anders als die van Intel

Mijn ervaring is dat coretemp er het beste mee om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urnu
Op de stock koeler zat geen sticker en de tweede keer monteren heb ik maar een beetje pasta gebruikt.
Heb CoreTemp gebruikt maar deze geeft geen temperatuur aan wel op hoeveel mhz hij op dat draait.

Mijn grootste vraag is eigenlijk nu hoe ik de waarde van AMD Overdrive moet lezen zoals ik in mijn OP al aangaf.

Ondertussen is mijn Scythe Shuriken Rev. B binnen gekomen en heb deze gemonteerd. Na een poosje idle draaien en wat internetten heb ik HeavyLoad weer gebruikt en de temp ging nu tot 90 graden. Waar met de stock koeler de 98 graden binnen een minuut aan werd getikt word nu 90 graden aangetikt na meer dan 2 minuten om vervolgens tussen 89 en 90 te blijven.
Dit is dus een winst van 8 graden.

Is dit een winst wat ik mag verwachten van deze koeler en is dit misschien ook een indicatie dat het toch aan de verschillende monitor software ligt?

Heb al contact gezocht met AMD maar wacht nog op antwoord als ik die al krijg. Ook Azerty waar ik de boel gekocht heb gevraagd wat het probleem zou kunnen zijn en hebben mijn vraag doorgestuurd naar de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Allemaal rustig, de 5600K van mijn opa heeft dit ook, en zo heeft mijn 8320 er ook last van, als ik de uitlezing van de 5600k moet geloven zit ie binnen een minuut op 90 graden, en hand in de kast leert dat hij never nooit 90 graden word.

Ook de sensor in mn 8320 geeft dus zulke rare waarden af, 70-80 graden terwijl hij watergekoeld is, het moederbord zegt dan dat de CPU na een half uur inbranden tegen de 60 graden loopt, en dat op 5Ghz en 1.55V.

Als die temperaturen echt waren was dat ding allang in zijn protective mode gesprongen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:53

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Dit is bijna zeker weer een geval van sensoren die verkeerd uitgelezen worden, wat helaas vrij vaak gebeurt bij de laatste generaties AMD CPU's. Wordt de heatsink zelf ook warm? Als de CPU daadwerkelijk 100 graden wordt, dan zou je het koelblok niet vast moeten kunnen houden.

Overigens doet mijn CPU hetzelfde, maar dan andersom. Bij mij geven de sensoren aan dat de CPU idle 0,5 graden celsius is. :D

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Rhannie schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 13:54:
Dit is bijna zeker weer een geval van sensoren die verkeerd uitgelezen worden, wat helaas vrij vaak gebeurt bij de laatste generaties AMD CPU's. Wordt de heatsink zelf ook warm? Als de CPU daadwerkelijk 100 graden wordt, dan zou je het koelblok niet vast moeten kunnen houden.

Overigens doet mijn CPU hetzelfde, maar dan andersom. Bij mij geven de sensoren aan dat de CPU idle 0,5 graden celsius is. :D
Nee die worden niet ultra-heet, eerder lauw warm, en sowieso, de CPU zou zichzelf allang uit hebben gezet.

Die van mij geeft ook 14-20 graden aan in idle, de cpu sensor dus, en mn moederbord geeft dan 25-30 graden af, ik denk dat ik die eerder geloof O-)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 14:20

NoFearCreations

3DPrint the world!

Probeer anders OpenHardwareMonitor eens?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urnu
OpenHardwareMonitor is met goede been uit bed gestapt. Onder idle 0 graden, HD Youtube 9 graden en HeavyLoad 38 graden. Dus weer een monitor die geen raad weet met AMD haha.

In BIOS wordt van het mobo een temp. gegeven van 26 graden met de nieuwe koeler. Zou deze meting wel betrouwbaar zijn? En zo ja is dit dan een positief getal voor een AMD systeem? Intel systemen die ik heb gemaakt is het mobo altijd zo rond de 24 graden.

Klopt het dat gemiddeld genomen AMD processoren een stuk warmer worden dan Intel ???

Overigens wordt de nieuwe heatsink inderdaad lauw/warm tijdens load maar vere van heet. De heatpipe's dichter bij cpu worden nog iets warmer maar ook lang niet heet. Tijdens wat minder zware taken zijn koelvinnen koud en heatpipe's kamertemperatuur. Dit lijken voor mij goede signalen.

Heb in jaren geen AMD meer gebruikt en laatste 3 maanden voor het eerst 2 AMD systemen gebouwd en beide met zelfde problemen. Pc van mijn vriend maakte ik me geen zorgen om, omdat hij hem enkel gebruikt om te surfen. Dit systeem echter wordt ook gebruikt on te gamen en dan geeft het toch geen prettig gevoel als een monitor zegt dat hij over de 90 graden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zit het probleem echt bij de laatste AMD CPU/APU's kwa waarden meting, ik krijg ook rare waardes of ik nou m'n Athlon x4 740 er in heb zitten of een A4-4000 APU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Rhannie schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 13:54:
Deze altijd terug komende onzin weer. Als het koelblok er scheef, slecht of helemaal niet opzit omdat die naast de PC ligt wordt het koelblok toch ook echt niet warm terwijl de CPU dat wel wordt. En hoe had je het sowieso in gedachten dat het koelblok loeiheet zou moeten worden, kan alleen als de CPU koeler niet draait en dat zie je wel lijkt mij, anders is het best wel onmogelijk aangezien de koeler die bij de CPU geleverd wordt de CPU natuurlijk prima koel kan houden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

urnu schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 16:12:
In BIOS wordt van het mobo een temp. gegeven van 26 graden met de nieuwe koeler. Zou deze meting wel betrouwbaar zijn? En zo ja is dit dan een positief getal voor een AMD systeem? Intel systemen die ik heb gemaakt is het mobo altijd zo rond de 24 graden.

Klopt het dat gemiddeld genomen AMD processoren een stuk warmer worden dan Intel ???
Mobo temp is niet interessant, gaat om de CPU nietwaar? ;)
Omdat je in een eerdere post al aangaf dat de CPU in de BIOS al 50ºC werd, leek mij dit een beetje hoog (stock koeler of niet).

Of een AMD warmer word dan een Intel of andersom ligt puur aan met welke CPU je te maken hebt (model/serie) en met welke generatie (de ene i7 is de ander niet). Bepaalde Intel modellen kunnen ook loei heet worden (nouja, erg warm dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:53

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

-The_Mask- schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 17:20:
[...]

Deze altijd terug komende onzin weer. Als het koelblok er scheef, slecht of helemaal niet opzit omdat die naast de PC ligt wordt het koelblok toch ook echt niet warm terwijl de CPU dat wel wordt. En hoe had je het sowieso in gedachten dat het koelblok loeiheet zou moeten worden, kan alleen als de CPU koeler niet draait en dat zie je wel lijkt mij, anders is het best wel onmogelijk aangezien de koeler die bij de CPU geleverd wordt de CPU natuurlijk prima koel kan houden.
Je zou een punt hebben als de CPU koeler er niet al 4 x af was gehaald door de TS en het internet niet vol stond met mensen die exact hetzelfde probleem melden met de laatste generaties AMD CPU's/APU's. De sensoren worden gewoon niet goed uitgelezen. Daar is niks onzin aan.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat de sensors niet goed uitgelezen worden of niet altijd kloppen is al sinds jaar en dag zo bij AMD, dat ontken ik ook nergens, maar dat was dan ook totaal niet mijn punt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urnu
Heb ondertussen een reactie van Azerty gekregen en luidt als volgt, "Dit is inderdaad voor AMD processoren normaal, wij hebben hier inmiddels veel ervaring mee en tot op heden heeft dit geen complicaties veroorzaakt.
Indien u zich aan de temperatuur stoort zou u eventueel een alternatieve koeler plaatsen".

Ga er vanuit dat Azerty maandelijks een redelijk aantal AMD systemen in elkaar zet voor klanten. Als mijn verkoper zegt dat het geen probleem is en ze een stuk meer ervaring hebben in dit geval mag ik toch met een redelijk gerust hart stellen dat er inderdaad geen probleem is.

Vind het overigens wel raar dat AMD zelf niks geen info geeft op dit gebied op zijn eigen website, en een reactie op mijn vraag heb ik nog altijd niet.

Ik ga de boel de komende tijd in de gaten houden op stabiliteit maar ik denk inderdaad dat het wel goed zit. Veel meer als klant dan dit probleem aankaarten kan ik niet doen. Heb immers ook al een andere heatsink aangeschaft en kast volgehangen met casefans.

Ik wil eenieder die heeft gereageerd bedanken.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredoCorleone
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 19:05
Hallo Urnu,

Ik heb ook een Athlon 760k en had ook dit probleem.
Wees maar gerust: HWmonitor geeft je temps niet goed weer.
Probeer maar eens speedfan ofzo of kijk in je BIOS voor je temps.

Oftopic: Heb deze cpu gecombineerd met een R9 280x :)
Pagina: 1