Mac Mini en VPN: server.app of andere software?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Update: titel klopt niet. Ik zat te slapen. VNC MOET VPN zijn.

Op dit moment heb ik alleen een mac mini (late 2012) core i7 en SSD vooral voor privé doeleinden. Nu wil ik via VPN toegang maken naar mijn mac wanneer ik niet thuis ben.
Over een aantal weken koop een externe RAID drive om files te delen via de mac mini naar de computer van mijn zoon.
Mogelijk ga ik ook nog een keer aan een website knutselen op mijn mac.(niet echt hosten)

Nu is mijn vraag: is het handig om de server.app te installeren? Ik heb gelezen dat het de configuratie van bv VPN wel erg makkelijk maakt. Voor filesharing thuis en websites kun je ook in client configureren (misschien niet zo uitgebreid). Kan ik dan niet beter iets anders voor VPN gebruiken? De andere services zoals Email en DNS ga ik niet gebruiken (email in icloud en dns met domeinnaam bij dyn.org)
Gaat mijn performance achteruit door de server.app (ik meen op google gelezen te hebben dat alleen dns je snelheid omlaag haalt (maar dat gebruik ik toch niet) ? Ik dacht dat de server.app alleen de services aan-uitzet en configureert. De services zitten feitelijk al in Mavericks ingebakken of zit ik verkeerd?
Van de andere kant: voor prijs hoef ik de server.app niet te laten. Een beetje vpn software pakket kan bijna evenveel kosten.
Wat denken jullie?

[ Voor 2% gewijzigd door Trunksmd op 07-05-2014 09:11 . Reden: grofe fout VNC moet VPN zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Heeft je router geen VPN server ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
Mijn router is een airport extreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:51
iCloud en Back to my Mac is toch voldoende ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
Back to my Mac werkt toch alleen vanaf een mac? Op mijn werk staan windows pc´s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Als je hoopt op enige performance met VNC kan ik alvast teleurstellen ;) Verder is het goed dat je even meldt dat je router een Airport Extreme is want ik wilde bijna iets roepen over OpenVPN, maar met de meest gangbare setup zou je dan een static route op je router nodig hebben, en de Airport Extreme doet voor zover ik weet geen static routes (tenzij Apple dat er recent ingestopt heeft).

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
Ik VPN activator voor de mac geprobeerd. Maar het lijkt niet te werken. Het schijnt dat je het ook zelf via de terminal kan activeren. Maar eens in verdiepen

[ Voor 3% gewijzigd door Trunksmd op 06-05-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
Wil je VPN of wil je toegang tot je pc? Teamviewer en/of SSH (port tunneling) doen het ook prima en zijn minder complex dan een complete VPN installatie.

Voor de meest gebruiksvriendelijke methode: Teamviewer, zowel voor beeldscherm overnemen als bestanden kopieren

Voor OpenVPN is geen static route nodig. Een portforward dan weer wel. Dat kan de Airport Extreme prima. Een nadeel van zowel OpenVPN als SSH is dat je altijd het externe IP van je internet lijn moet weten en dat wil nog wel eens wijzigen bij een consumenten provider.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweGNL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 16:40

DouweGNL

Ik ben tof.

Gebruik zelf al jaren de VPN oplossing van OS X server, en ben er erg tevreden mee. Het is een erg eenvoudige installatie, je hoeft slechts twee poorten te forwarden in je router en je kunt direct een config bestandje genereren dat je op je Mac client kunt uitvoeren om die te verbinden met je net aangemaakte VPN verbinding.

Ik vind het voornamelijk ideaal om direct bestanden vanaf mijn Mac (server) te kunnen uitlezen. Scheelt toch tijd in vergelijking met een Teamviewer en het vervolgens mailen / wetransferen / dropboxen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik gebruikte al ssh. Maar ik lees overal dat vpn nog veiliger zou zijn. Teamviewer heb ik vroeger al eens gebruikt, maar daar was ik toen niet zo van gecharmeerd (tis wel al jaren geleden.
@GouweDNL, merk je nog iets van performance verlies met de server app geinstalleerd en services actief? Mijn mac mini is ook mijn werkclient, t gaat geen aparte server zijn. Maar ik heb vpn nodig om vanaf mijn werk zaken thuis kunnen uitvoeren voor een ander werk. Mijn werk heeft windows computers en voor mijn ander werk ik heb mac specifieke programmas nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door Trunksmd op 07-05-2014 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
SSH is (veel) veiliger dan PPTP VPN. En kan even veilig zijn als IPSEC VPN.

Meestal zetten bedrijven in de firewall de mogelijkheid voor IPSEC VPN dicht, maar of dat bij jouw bedrijf ook zo is zul je moeten proberen. Met een VPN tunnel ga je waarschijnlijk VNC gebruiken om het scherm van de Mac over te nemen. VNC kun je ook prima tunnelen over een SSH verbinding waardoor de VPN tunnel dan niet echt meerwaarde heeft.

Teamviewer heeft sinds lange tijd ook een mogelijkheid om bestanden op een PC rechtstreeks te benaderen. Dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.ilovefreesoftware.com/wp-content/uploads/2009/06/teamviewer_file_transfer.png

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DouweGNL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 16:40

DouweGNL

Ik ben tof.

[b][message=42193477,noline]@GouweDNL, merk je nog iets van performance verlies met de server app geinstalleerd en services actief? Mijn mac mini is ook mijn werkclient, t gaat geen aparte server zijn. Maar ik heb vpn nodig om vanaf mijn werk zaken thuis kunnen uitvoeren voor een ander werk. Mijn werk heeft windows computers en voor mijn ander werk ik heb mac specifieke programmas nodig.
Dat is een beetje lastig, ik gebruik mijn Mac mini echt puur als server en werk er dus nooit direct op. Heb niet het idee dat ik aan snelheid heb ingeleverd.

Ik zie dat je vanaf Windows wil connecten naar de VPN op je Mac, let er dan wel op dat dit wel wat geklooi vraagt op je Windows-computer, zie dit Apple KB artikel daar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bumpje! Ik zoek ook naar een oplossing om VPN te draaien op mijn Mac mini. Echter heb ik geen andere services nodig, dus de Server app aanschaffen zou overbodig zijn. Het liefst gebruik ik ook OpenVPN en dat biedt de Server app ook niet. Iemand tips met betrekking tot het draaien van een OpenVPS server in Yosemite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik gebruik als client voor OpenVPN Viscosity, maar ze bieden ook een server variant aan binnenkort zie ik.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:05
Viscosity is een heerlijke client voor OpenVPN, en heeft als voordeel dat ie op zowel de mac als op windows werkt. Als je de openvpn server draait op je mac, moet je een port forwarden vanaf je router. Met het draaien van een vpn server op OSX heb ik dan weer geen ervaring, maar op linux is het configureren ervan een eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er staat inderdaad "Coming Soon" bij Viscosity Server. Of dat nou weken, maanden of jaren is kun je nooit weten bij software companies xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt ze even een mailtje droppen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:51
ik heb vandaag net hetzelfde gedaan maar wel gewoon OS X Server 4 gebruikt, was doodsimpel en binnen 10 minuten een werkende VPN oplossing
Pagina: 1