High-end non gaming PC

Pagina: 1
Acties:

• Quentin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Mijn huidige PC, een AMD Athlon II X4 630 heeft teveel kuren. De afgelopen jaren te vaak een BSOD gehad. Ding naar de PC boer gebracht en een nieuwe HDD laten aansmeren wat leek te helpen maar de laatste tijd toch weer af en toe een BSOD met als resultaat dat hij nu helemaal niet meer opstart. Stomme melding dat een windows systeem file kaduuk is. Nieuwe SSD gekocht, alles geinstalleerd en na 2 uur boem weer een BSOD (op een verse windows 7 dus). Ik krijg windows niet eens meer geinstalleerd nu. Vrees dat het mobo problemen heeft. Anyway ik ben het prutsen en uitzoeken zat (zit al teveel uren en frustratie in), ik kan het niet vinden (voeding instabiel, mobo kaduuk.. dunno) dus ik wil de hele pc de deur uit. Maandagochtend model (1e en laatste PC die ik in een winkel gekocht heb ipv zelf in elkaar zetten... ding was ook totaal niet uitbreidbaar).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Geen spellen. Wel office, internet, muziek, downloaden, wat filmpjes afspelen en ik heb net een DSLR camera gekocht dus wat leuk in RAW photoshoppen zal snel tot de eisen behoren.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Max zo'n 400 euro. Assembleren doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Alleen de SSD schijf: Crucial M500 2,5" 240GB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alleen de PC zelf, geen randapparatuur. Van de PC alles behalve de SSD die ik al gekocht had.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Lichte voorkeur voor Intel. Mijn oude PC was een Amd en daarmee heb ik teveel problemen gehad, die waarschijnlijk niet aan Amd liggen maar goed de smaak blijft een beetje hangen (de PC ervoor was ook Amd en die draait na 10 jaar nog steeds bij 1 van de kids).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zo still mogelijk. Mijn vrouw heeft erg veel last van hoge tonen (beschadeging aan de oren) dus hoe stiller hoe beter. Daarnaast moet de PC zonder problemen 6-7 jaar meegaan, incl evt windows 9 of 10 upgrade (evt met geheugenuitbreiding of een extra insteekkaatje), dus die opties moet aanwezig zijn. Energiezuinig is ook een pre.

Ga je overklokken?
Nee

Ik heb 2 versies gemaakt op basis van post van anderen in dit forum en de BBG van Mei 2014.

PC - Overkill

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1MSI B85-G41 PC Mate€ 63,-€ 63,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,64€ 31,64
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,99€ 54,99
1be quiet! System Power 7 350W€ 34,94€ 34,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,51

PC - Basis

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 83,-€ 83,-
1MSI A78M-E45€ 43,06€ 43,06
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,64€ 31,64
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8€ 70,75€ 70,75
1be quiet! System Power 7 350W€ 34,94€ 34,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,89

Ik weet dat optie Basis de meeste bang for buck zal geven maar goed op de hele pc scheelt het 100 euro en met de Overkill versie ben ik denk ik voor de komende heel lange tijd klaar :)

Ik zit met een paar vragen:

Is het enige verschil in geheugen met de Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU dat deze tactical overklockbaar is? Ik las ergens dat die nl ook lager was wat met een koeling beter zou uitkomen?

Koeling... Meeste kasten hebben opening aan zijkant voor luchtuitlaat voor de proc koeling.. Maar de Gelid heeft de fan aan de zijkant zitten ipv erop, dus dan werkt dit toch niet? Of is het de bedoeling dat de lucht naar de opening achterin de case gaat?
De Gelid heeft geen db info?
Is die DB info eigenlijk wel vergelijkbaar tussen de koelers? Bij sommige staat max info en soms min info
Is de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B een betere keuze omdat deze minder db geeft dan de Scythe Mugen4?

De Voeding, is 350 watt genoeg? Of teveel? Ik heb het voedingsforum/topic proberen te lezen om te bepalen hoeveel watt ik nodig heb maar dat was te ingewikkeld voor me :(

Evt andere suggesties of opmerkingen mbt mijn keuzes zijn van harte welkom!

Verwijderd

Ik zie geen Hdd Schijf of heeft u die nog thuis?

• Quentin
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Alleen de SSD schijf: Crucial M500 2,5" 240GB

:)

[ Voor 34% gewijzigd door Quentin op 01-05-2014 12:27 ]

Verwijderd

Is dat wel genoeg als u bijvoorbeeld een film dowloadt wordt het aardig krap

• Quentin
Verder komt er de komende maand een NAS bij dus een 2e Sata HDD is niet nodig.

Sorry was ik vergeten te vermelden.

Ik heb ook nog een 1TB HDD liggen uit de oude PC die er evt in kan... maar in principe wil ik het met de NAS gaan doen

• Quentin
Niemand die me kan vertellen of 350watt genoeg is, of teveel?

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-04 18:00
350 watt is, zeker zonder videokaart, meer dan genoeg

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-04 19:56
Quentin schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:02:
Niemand die me kan vertellen of 350watt genoeg is, of teveel?
Meer dan voldoende, de 300watt versie is prima.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Quentin
Iemand een idee hoe dat met die cpu koelers zit waar de fan van aan de zijkant van het koelblok zit?
Of horen daar weer speciale kasten bij?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Je moet even kijken of er in je kast genoeg ruimte is, en hoe die ruimte verdeeld is. Vaak kan je op de site van de frabrikant van de kast wel een voorgestelde indeling vinden, en soms plaatjes met hoe de airflow ongeveer is. Als je zo'n plaatje hebt, kan je gericht kiezen of je een koeler wil die van het moederbord af blaast of eentje die er overdwars overheen blaast.

Qua geluidsproductie van de koelers hangt het er ook vanaf waar die gemeten is: op 20 cm of 1m, kast open of dicht, onder load of in rust enz. Probeer een tech-site te vinden met vergelijkende tests waarbij alle omstandigheden hetzelfde zijn behalve de koeler, dan kan je de geluidsproductie pas goed vergelijken.

Verder nette setup. Met een NAS erbij lijkt 240 Gb me inderdaad genoeg, tenzij je vrij grote videoprojecten gaat bewerken. Als je alleen foto's gaat bewerken en je aanwent om de meeste data waar je niet aan werkt op de NAS te zetten en alleen programma's en documenten/foto's waar je vaak bij moet of mee bezig bent op de SSD zet, moet dat goed gaan.

• RaaFkOnIjN
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-12-2025
Even een snelle mededeling over je pc kuren. Dit probleem maak ik nu ook mee. Iets anders maar de pc sluit af bij het spelen van spel of loopt helemaal vast. Dan krijg je een blauw scherm en dan bliep, zoef, bong, blap en uit. Misschien als bij mij het probleem is gefixt kan ik je nog informeren.
Pagina: 1