grafische kaart voor Sketchup

Pagina: 1
Acties:
  • 535 views

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-01 11:32
Op het ogenblik ben ik bezig mijn nieuwe desktop samen te stellen. Nu vraag ik me af wat een goede grafische kaart is voor Sketchup. Het gaat er hierbij vooral om dat Sketchup ook bij complexere modellen (in- en exterieurs met meubels, auto's, gras en veel textures) soepel blijft werken.

De kaart dient 100% OpenGL te ondersteunen.
Renderen (VRay) ga ik doen op de CPU dus daar wordt de grafische kaart niet mee belast.
Er worden geen games op de computer gespeeld.
Vanwege de 2560x1440p resolutie van mijn scherm dient er een DVI dual link of Display Port op de kaart te zitten.

Graag hoor ik jullie gedachten/ervaringen.

Edit:
CPU: Intel i7-4930K
moederbord: ASUS P9X79
geheugen: 4x4GB Corsair Vengeance LP
harde schijf: OCZ Vertex 460 120GB (wellicht 240 GB) SSD
koeler: Mugen Scythen 4 PCGH
voeding: BeQuite Pure Power L8 630W (afhankelijk van gekozen grafische kaart)
monitor: Dell U2713H (2560x1440p op 60Hz)

[ Voor 28% gewijzigd door NMA op 01-05-2014 09:47 ]

Verwijderd

Een simpele videokaart als een radeon hd 7750 kan het wel aan.

(Heb er nog een liggen die weg mag)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2014 08:46 ]

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Gaat het hier om een nieuw systeem? Of een upgrade op een bestaand systeem? oeps, niet goed opgelet.

In het eerste geval zou ik het geld voor een videokaart bijleggen bij een (integrated graphics)processor. De moderne processoren doen niet meer onder voor de GPUs van een aantal jaar terug. Mocht je al een bestaand systeem hebben, zou ik voor de goedkope oplossing gaan zoals Nesty hierboven al aangeeft. In de pricewatch zie ik dat ze nieuw rond de 70€ zitten.

Ik raad je aan om wat meer aan je processor te besteden. Dit is het onderdeel wat doorgaans het langst in een systeem blijft zitten. Mocht je over een X periode merken dat je systeem het toch niet helemaal meer aan kan, koop je een losse GPU. Als het budget het toelaat, kan je natuurlijk alles in één aanschaffen, maar de kosten spreiden op deze manier kan natuurlijk ook.

Ik zou deze processor aanraden
Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,98

Hier zit een ingebakken Intel HD Graphics 4600 chip in, welke DirectX 11 en OpenGL 100% ondersteund.

[ Voor 4% gewijzigd door EG Mike op 01-05-2014 09:36 ]

• NMA
Hallo Pryth,

Het wordt inderdaad een nieuw systeem met een Intel i7-4930K (puur voor tijdswinst bij het renderen met Vray). Deze processor heeft geen geintegreerde grafische chip dus moet er een grafische kaart bij.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Als ik zie dat je 500 euro uitgeeft voor een processor puur en alleen voor wat tijdwinst, zal het budget wel niet een hele grote rol spelen. Je hebt (met deze aanname) een mega keus voor handen. Kun je een indicatie geven waar je zelf aan zat te denken qua prijs voor je grafische kaart? Heb je een voorkeur van een merk (Nvidia of AMD)? Maakt je je druk om het stroomverbruik van je systeem?

Ik ben ook wel benieuwd naar de rest van je systeem eigenlijk!

• NMA
Gebruik:
architectenbureau, met name autocad (2D), sketchup in combinatie met vray en photoshop.

Budget:
desktop: ca. €1500 - €1800,- incl. btw
monitor: ca. €600 - €700 incl. btw
Het verschil tussen de €1500 en €1800 zal vermoedelijk voor een groot deel bepaald worden door de keuze van de grafische kaart (en de bijbehorende zwaardere voeding).

Systeem:
Zie edit in mijn originele post
Voor de grafische kaart werd mij via Tweakers geadviseerd een MSI GeForce GTX760 gaming te kiezen. Er zijn echter ook mensen die dit te veel vinden en een GeForce GTX750 Ti aanraden. Ik lees ook wel het een en ander over het gebruik van Quadro kaarten aangezien game kaarten niet per se beter geschikt zijn voor Sketchup. Maar volgens mij zijn dit soort kaarten aardig aan de prijs.

Achterliggende gedachte bij aanschaf:
Ik render vrij veel en merk dat vooral de test renders enorm veel tijd kosten (ik heb nu een 6 jaar oude laptop), meestal op een moment dat er tijdsdruk is. Dit leidt tot slechtere kwaliteit renders (a.g.v. tijdsnood genoegen moeten nemen met minder) en stress. Dit wil ik zo veel mogelijk minimaliseren door snel te kunnen renderen en dat is me wel wat geld waard. Ik weet dat zowel autocad als sketchup niet meer dan 1 processor gebruiken en dat het voor deze programma's dus een overkill aan rekenkracht is.

Met betrekking tot de grafische kaart is het voor mij vooral belangrijk dat ook bij complexere scenes zoom/orbit/pan/etc. in sketchup soepel en vloeiend blijven werken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviessubfora.

Move VB -> CAA

2) CAA beleid
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!

[...]

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Bij dezen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.