• TeunisDokter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01-2022
Ik ben nu toch echt aangewezen op jullie creativiteit en hulp. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Gisteren heb ik bij mijn MSI970 G46 moederbord de CPU cooler gewisseld. Ik heb verder niets gewijzigd aan mijn systeem behalve de koeling. Sinds de nieuwe koeling erop zit POST mijn PC niet meer. Ik zie alleen een zwart scherm. Wanneer ik de stekker van mijn LCD eruit haal dan ziet de monitor wel dat hij niet is aangesloten. Maar bij het aanzetten van de PC blijft het scherm zwart. Tevens hoor ik de harde schijf gewoon aangaan bij het opstarten maar daarna blijft het stilt. Hieruit neem ik aan dat het systeem niet doorstart naar Windows omdat de harde schijven draaien maar niets lezen en schrijven.

Ondertussen alle kabels opnieuw in- en uitgeplugt. RAM vervangen met ander RAM geheugen, videokaart vervangen etc. Het systeem werkte voorheen perfect en nu helemaal niets. Ik heb wel het vermoeden dat ik er ongeluk misschien het moederbord kapot heb gemaakt. Zie foto voor kras:

Kan dit het zijn? De kras zit rechts onderin waar normaal de VRAMS aan de andere kant zitten. :(

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/ht4opti7h/2014_04_30_20_39_06.jpg

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp :)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Je hebt iets beschadigd dat lijkt me duidelijk. Je zou hooguit de spanning op de BIOS batterij kunnen testen en de cmos resetten maar als die kras print baantjes heeft doorgehaald geef ik je weinig kans helaas.

• TeunisDokter
Dat vreesde ik al, ik was zo dom om, in tegenstelling tot mijn best practices, de pc op het tapijt te zetten. Onder de PC lagen wat schroeven die dit hebben veroorzaakt (en mijn stommiteit).

Ik zal vanavond even een ander moederbord proberen, heb ondertussen alle onderdelen uitgewisseld en nog steeds geen POST tevens de Tom's Hardware "No Post guide" geprobeerd zonder enig resultaat.

Het kleinste krasje met het grootste leed..

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 11:56
Een tapijt is ook zo statisch als wat volgens mij.
Voortaan gewoon op een tafel leggen.

• TeunisDokter
xares schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:57:
Een tapijt is ook zo statisch als wat volgens mij.
Voortaan gewoon op een tafel leggen.
Ja, dat doe ik normaal gesproken ook. Ik was laks. Ik zal het moederbord uitwisselen. Waarschijnlijk werkt de boel (hopelijk) dan weer.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 23:23

Nemesizz

Untouchable

Die kleine krasjes (voor zover ik dat kan zien op de foto) stellen niks voor. Heb wel eens erger gezien en werkte de boel gewoon nog (je moet echt wel diep krassen wil je zo'n printbaan 'breken', moet je flink uitschieten met een schroevendraaier ofzo).

Wat minder gunstig is geweest is denk ik het bord op tapijt leggen.

Wat ik overigens niet uit de post kan opmaken is, of je de koeler zelf gecontroleerd hebt? zit deze echt goed (vast)? Eventueel nog eens geprobeerd met de oude koeler?

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 15:10

BLACKfm

O_o

Niet alle moederborden hebben een speaker aan boord, wellicht bij jouw ook niet het geval.
Sluit eventueel een speaker aan en hoor je dan piepjes?

• TeunisDokter
Bedankt allemaal voor het meedenken. Hieronder wat ik al wel gedaan heb:

Ik heb het moederbord (in kast) op tapijt gelegd, maar zover ik weet is er geen verbinding tot stand gekomen tussen het tapijt en het moederbord. Het tapijt is namelijk zeer kort. Ik heb de koeler gecontroleerd, er opnieuw geseated en ook de oude koeler opnieuw geinstalleerd. Alles zonder goed resultaat. Wel heb ik blijkbaar de boel zitten krassen met een schroef.

Ik heb ook een speaker, maar de speaker moet ik vanavond nog even aansluiten. Verder gaat de computer dus wel aan, maar blijft het scherm zwart.

Ik denk dat ik, voordat ik ga vervangen eerst nog even de speaker erin steek om te kijken of het Moederbord een R2D2 geluidje maakt. Mocht dit het geval zijn dan zou dit misschien aanwijzingen kunnen geven m.b.t. de problemen. Mocht dat geen soelaas bieden dan zal ik het moederbord eruit halen en de PC met minimale aansluitingen laten lopen in een kartonnen doos om kortsluiting met de kast uit te sluiten.

Mocht dat ook niet werken, dan is het mobo al uit de kast en zet ik een andere mobo erin. Echt jammer, want de MSI was een fijn stabiel moederbord. :'(

[ Voor 37% gewijzigd door TeunisDokter op 01-05-2014 11:36 ]

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:24
Klinkt misschien simpel, maar heb je de monitor al geprobeerd te wisselen? of op een ander systeem geprobeerd?

Verwijderd

Die krasjes doen niks, je hebt 't plastic een beetje beschadigd, that's it. Ik heb een moederbord ook met een flink aantal krasjes (eerste keer PC bouwen over standoffs geschaafd >.<).
Je hebt 'm gefrituurd door 'm op tapijt te leggen met schroeven ertussen. Daarbij is er helemaal geen direct contact nodig voor ESD.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2014 12:07 ]

• TeunisDokter
@Itsme9x: geprobeerd. No post.

@2Fat2Walk: ik vrees dat je gelijk hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door TeunisDokter op 01-05-2014 13:05 ]

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 14:38

hilgo

Clear your mind of can't.

Je hebt alle voedingskabels weer goed aangesloten? Dus niet alleen die grote 24 pins bij je geheugen bankjes maar ook de voeding bij je usb en com poorten? Ook de videokaart voorzien van de extra voeding (indien van toepassing)?

Discogs

• TeunisDokter
hilgo schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:12:
Je hebt alle voedingskabels weer goed aangesloten? Dus niet alleen die grote 24 pins bij je geheugen bankjes maar ook de voeding bij je usb en com poorten? Ook de videokaart voorzien van de extra voeding (indien van toepassing)?
Uiteraard :) Zoals ik al zei, ik bouw al aan computers sinds ik 8 ben, normaal gesproken niet op een tapijt. Ik vrees dus dat het ding het nooit meer zal doen. Maar is er ook een kans dat ik door een ESD mijn CPU/RAM heb kapotgemaakt?

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 14:38

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik bouw ook al heel lang computers maar toch vergeet ik af en toe, in de haast, die kabels.
Of je cpu/ram door ESD kapot is gegaan is lastig te zeggen, zul je moeten testen met een ander mobo.

Discogs

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Ik moet zeggen dat ik nooit maatregelen neem tegen ESD, en daar heb ik tot nu toe geen problemen mee gehad. then again.. ik heb ook nog nooit een printplaat op tapijt gelegd

Die kras gaat écht niks uitmaken zoals gezegd; dat kan je vergeten. Je CPU en RAM lijken me ook niet heel waarschijnlijk. Probeer een je PC aan te zetten, een paar minuten wachten (tot je zeker weet dat hij normaal gesproken opgestart zou zijn); en dan de powerbutton eens indrukken (en vasthouden!). Valt hij meteen uit, dan hangt hij nog ergens in z'n POST vast. Duurt het een paar seconden, weet je in ieder geval dat hij verder gaat dan de BIOS.

In het laatste geval zou ik eens gaan kijken naar je video output (Ik neem aan dat je al geprobeerd hebt om je scherm ook direct op het mobo aan te sluiten?). Want voor het zelfde geval heb je gewoon je PCI slot of je videokaart kapot gedrukt (of wat beschadigd), en zit je nu in de verkeerde hoek te zoeken.

Verwijderd

Wanneer je het moederbord niet uit de kast hebt gehad lijkt het me toch sterk dat ESD hierbij een rol heeft gespeeld. Het is natuurlijk op zich wel mogelijk en niet heel slim om op tapijt te gaan werken, maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk. In de kast heeft de ontlading namelijk ruim voldoende mogelijkheden om direct weg te vloeien zonder door een kritisch pad heen te gaan. Bij extreme pech kan het wel, maar ik denk toch eerder dat er iets anders aan de hand is.

De krasjes zijn lastiger te zien op de foto, maar lijken oppervlakkig en hebben dus waarschijnlijk geen impact.

• EG Mike
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:47:
Wanneer je het moederbord niet uit de kast hebt gehad lijkt het me toch sterk dat ESD hierbij een rol heeft gespeeld. Het is natuurlijk op zich wel mogelijk en niet heel slim om op tapijt te gaan werken, maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk. In de kast heeft de ontlading namelijk ruim voldoende mogelijkheden om direct weg te vloeien zonder door een kritisch pad heen te gaan. Bij extreme pech kan het wel, maar ik denk toch eerder dat er iets anders aan de hand is.

De krasjes zijn lastiger te zien op de foto, maar lijken oppervlakkig en hebben dus waarschijnlijk geen impact.
Meneer zit in een ruimte te werken met tapijt (misschien zelfs wel op blote voeten of sokken), en pakt waarschijnlijk de onderdelen beet bij de prints. Het kan zomaar dat hij z'n videokaart een opdonder heeft gegeven; Maar inderdaad om iets te slopen met ESD moet je wel extreme pech hebben, echter is het niet onmogelijk. Daarom gaat mijn vermoeden uit naar een fysiek kapot PCI slot (of print). Maar even het antwoord afwachten op mijn vraag uit de vorige post.

• TeunisDokter
pryth schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:53:
[...]

Meneer zit in een ruimte te werken met tapijt (misschien zelfs wel op blote voeten of sokken), en pakt waarschijnlijk de onderdelen beet bij de prints. Het kan zomaar dat hij z'n videokaart een opdonder heeft gegeven; Maar inderdaad om iets te slopen met ESD moet je wel extreme pech hebben, echter is het niet onmogelijk. Daarom gaat mijn vermoeden uit naar een fysiek kapot PCI slot (of print). Maar even het antwoord afwachten op mijn vraag uit de vorige post.
Ik vind dit best een plausibele verklaring, vooral omdat beide videokaarten geen beeld gaven in dezelfde slot. Ik zal straks eens de videokaart in een ander slot duwen, ik heb namelijk geen onboard aanlsuiting. Ik zat overigens niet met mijn kaasvoeten op de vloer hoor :+

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:00
Heb je de CPU uit de socket gehad? Zo ja, check de pootjes van je socket, of die allemaal wel in orde zijn. Het kan inderdaad ESD zijn, dan heb je denk ik wel extreem veel ongeluk, heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar dat zegt zoals eerder gezegd natuurlijk niet alles, als de kans 1:1.000.000 kan je dus net die ene zijn. Zoals eerder gezegd, die kras is te oppervlakkig om het probleem te zijn. Wel balen natuurlijk!

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Hoeveel koepasta heb je er eigenlijk tussen gesmeerd? Als dit tussen je socket pins is gekomen kan dat ook problemen veroorzaken.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• TeunisDokter
@Schlumpie, bij de wissel heb ik de CPU niet uit de socket gehaald. Daarna 1 rijstekorrel erop en de koeler erop gedrukt. Er zat al wel wat koelpasta op één van de pinnetjes, maar dat is al 3 jaar zo (AMD 955 BE)

• EG Mike
TeunisDokter schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:55:
[...]

Ik vind dit best een plausibele verklaring, vooral omdat beide videokaarten geen beeld gaven in dezelfde slot. Ik zal straks eens de videokaart in een ander slot duwen, ik heb namelijk geen onboard aanlsuiting.
Als je inderdaad je PCI slot hebt gesloopt, kan je er donder op zeggen dat je graka ook schade heeft. Kijk de traces die dingen die in de PCI slot gaan (bijna weekend...) op je print even na; of test voor de zekerheid een ander PCI slot met een andere kaart!
TeunisDokter schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:55:
[...]
Ik zat overigens niet met mijn kaasvoeten op de vloer hoor :+
Ik oordeel verder ook niet hoor :9

[ Voor 3% gewijzigd door EG Mike op 01-05-2014 17:05 ]

• TeunisDokter
Zo, gisteravond nog even getest. Het bleek een defect moederbord te zijn. Gelukkig had ik nog een goede AsRock 970 in huis liggen en die doet zijn ding nu :)

Bedankt voor jullie hulp! Ik god dat het een ESD was!

• EG Mike
TeunisDokter schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 07:32:
Zo, gisteravond nog even getest. Het bleek een defect moederbord te zijn. Gelukkig had ik nog een goede AsRock 970 in huis liggen en die doet zijn ding nu :)

Bedankt voor jullie hulp! Ik god dat het een ESD was!
Dit lijkt me zo onwaarschijnlijk! Heb je mijn idee niet meer geprobeerd?

• TeunisDokter
pryth schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 08:53:
[...]

Dit lijkt me zo onwaarschijnlijk! Heb je mijn idee niet meer geprobeerd?
Jazeker wel, ik heb zelfs het moederbord in een kartonnen doos laten draaien om te testen of de behuizing niet geaard was. Dit werkt ook niet, de 2 GPU's in andere PCI-e slots werkten ook niet. Met het andere moederbord startte windows direct op. Dus ik kan mij niets anders voorstellen dan 1) ESD of kapot door kras.

• EG Mike
TeunisDokter schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:37:
[...]

Jazeker wel, ik heb zelfs het moederbord in een kartonnen doos laten draaien om te testen of de behuizing niet geaard was. Dit werkt ook niet, de 2 GPU's in andere PCI-e slots werkten ook niet. Met het andere moederbord startte windows direct op. Dus ik kan mij niets anders voorstellen dan 1) ESD of kapot door kras.
Dan heb je echt pech gehad zeg! Maargoed, het is opgelost nu! Zonde van je mobo.

Verwijderd

TeunisDokter schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:37:
[...]

Nah, die kras is echt niet diep genoeg om door zo'n koperbaan heen te snijden.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Misschien een close up foto voor een eventuele post mortem?

• TeunisDokter
Mwaw. Ik denk dat ik de mooie Japanse capacitors er eens af ga solderen. En die koelblokjes komen vast ook weleens van pas...

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 17:56

VIPER2001

[GOT]The Source

zit de jbat jumper nog wel goed.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Pagina: 1