Toon posts:

PC upgrade van grafischekaart waard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben eigenlijk niet van plan een complete nieuwe pc aan te schaffen, maar wil kijken naar eventueel een nieuwe grafische kaart, graag wat advies cq mening hierover.
Momenteel heb ik:
-AMD Phenom II X4 965 @3400MHZ
-Asus M4A79XTD moederbord
-Radeon HD 6950
-Kingston 4 GB geheugen
OCZ 700 W voeding

Budget rond de 200 euro.
Zat zelf te kijken naar Radeon R9 270 of 280 (wel een stuk duurder) of eventueel een Radeon HD7970.
Misschien een Nvidia 760 maar geen idee of ik eventueel problemen krijg na overstappen op andere drivers.

Vraag is: is een upgrade de moeite waard en wat is dan de beste keuze.

Alvast bedankt voor de reactie.

Verwijderd

Hoi Stained,

Wat voor dingen ben je van plan met de GPU?
Jou GPU (HD 6950) zou de laatste games toch wel aardig moeten kunnen runnen?

Zelf zal ik niet gaan voor Nvidiia ATM omdat ik toch wel geintresseerd ben in de mantle driver en hoe zich dat gaat vorderen.

Suc6!

Gr Ryan

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Ryan,

Momenteel speel ik dagelijkes The Golf Club, is nog een Early Acces game via Steam. Kan deze echter maar op 1920x1080 spelen, settings op low detail, wat ik erg jammer vind. (kan de specs van de game zo snel niet vinden). Tevens speelt het alsof er een beetje lag in zit, iets schokkerig. Een game als Grid 2 speelt nog goed. Vandaar ook dat ik aan een eventuele upgrade zit te denken, ipv een nieuwe pc.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:20
Een R9 270 zal nagenoeg gelijk presteren in games, dat is procenten werk. M.b.t. het schokken, staat vsync aan bij opties? Zet dit anders eens uit.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Het kan natuurlijk zijn dat er in de early acces een bug zit.Want je kaart blijft wel gewoon een goeie kaart. En
wat chaoscontrol zegt de r9 270 is misschien een heel klein beetje presteren. Kijk je naar een r9 280 (x) dan ga je het wel flink merken :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:02

Croga

The Unreasonable Man

Zoqals Ryan al aangeeft: Een early-access game als referentie nemen is geen goed idee. Over het algemeen is optimalisatie iets waar men, als programmeur, pas later aan begint.

Die 6950 ga je voor 200 euro niet verbeteren. Het heeft weinig zin om dat geld nu uit te geven. Tegen de tijd dat dat spel officieel uitgebracht is zou ik nog eens na gaan denken, als ik jou was. Wellicht dat de optimalisaties er voor zorgen dat het alsnog soepel draait en anders heb je tegen die tijd veel meer grafische kaart voor je geld.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviessubfora...

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-02 22:51
Ik zou zelf niet van een 6950 naar een r9 270 gaan... Is wel erg beperkt. Minimaal een r9 280x of 7970Ghz zou ik dan adviseren... En eventueel nog 4gb Ram erbij, zeker als je een high end GPU neemt kom je met games toch wel over de 4gb.

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor de reacties. Het is me duidelijk, zal eerst afwachten tot de full release, daarna kijken of een upgrade idd wel noodzakelijk is.
Zeer bruikbare tipes, nogmaals dank.

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog even een vraag aan de experts hier.
Heeft het bijplaatsen van 4GB Kingston geheugen een positieve invloed in games?
Of miscchien een nieuw setje van 2 x 4GB, Crucial Balistic Tactical.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Het licht eraan of je moederbord 4 geheugen slots heeft. Anders moet je gewoon gaan voor de crucial balistics

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Meer dan 4GB gaat zeker wel helpen ja ;)

• Mitchell-CWD
Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 14:14:
Toch nog even een vraag aan de experts hier.
Heeft het bijplaatsen van 4GB Kingston geheugen een positieve invloed in games?
Of miscchien een nieuw setje van 2 x 4GB, Crucial Balistic Tactical.
Ik denk dat dat een goede upgrade is ja. Je zou kunnen meten hoeveel ram je nu gebruikt bij het gamen, maar ik ben er vrij zeker van dat die 4gb 100% gebruikt wordt. Dan is een upgrade dus van toegevoegde waarde.

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02 11:15
@TS, vergeet dan ook niet je OS te upgraden naar een 64-bit versie moest dat nog niet het geval zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor de reacties.
Denk dat ik voor nieuwe bankjes van Crucial ga 2x4 GB (1600 MHz). Heb nu 2 x 2 GB Kingston 1333 MHZ.
De voltage staat op 1.5V, dat hebben de bankjes van Crucial ook nodig.
Ik neem aan dat ik daarom ook niets in de BIOS hoef aan te passen?
OS is 64 bit versie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2014 20:46 . Reden: OS toegevoegd ]

• Mitchell-CWD
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 20:45:
Dank jullie voor de reacties.
Denk dat ik voor nieuwe bankjes van Crucial ga 2x4 GB (1600 MHz). Heb nu 2 x 2 GB Kingston 1333 MHZ.
De voltage staat op 1.5V, dat hebben de bankjes van Crucial ook nodig.
Ik neem aan dat ik daarom ook niets in de BIOS hoef aan te passen?
OS is 64 bit versie.
Nee hoeft niet. Het zou soms wel kunnen dat ze niet gelijk op 1600Mhz staan en je dat even in je bios moet instellen. Maar zodra je ze erin stopt moeten ze in principe gelijk werken verder.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Een hoop mensen vergeten dat het hier dus over een vermoedelijk hogere resolutie gaat dan FHD.
de 6950 is met 1 en 2gb geleverd, waarvan je de 2gb versie in veel gevallen naar 6970 kunt unlocken. Met Hoge reso's kan dit een beperking zijn. De 6950 zit rond de R7 265 qua performance, een 270X is al wel een stuk beter. Is de game gratis via steam? Dan zou ik je de 265 single card performance kunnen geven. Dan heb je een goede inschatting van wat er kan.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip Mitchell.
Ik heb de 2gb versie van de 6950, van Sapphire. Maar heb geen idee hoe dat unlocken gaat. Wil het wel eens proberen, helemaal wanneer het een kleine boost geeft, altijd welkom:)
De game is niet gratis trouwens.
De Crucials zijn inmiddels besteld:)

• zoWezel
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 00:14:
Bedankt voor de tip Mitchell.
Ik heb de 2gb versie van de 6950, van Sapphire. Maar heb geen idee hoe dat unlocken gaat. Wil het wel eens proberen, helemaal wanneer het een kleine boost geeft, altijd welkom:)
De game is niet gratis trouwens.
De Crucials zijn inmiddels besteld:)
hier is een linkje voor hoe je de Card moet unlocken :http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159

Verwijderd

Topicstarter
ok, heb de Crucial bankjes erin zitten. Zag in AIDA64 staan: geheugensnelheid DDR3-800 (1600 Mhz).
Vroeg me af of de geheugensnelheid nu afgesteld staat op 800 Mhz.
Heb gekeken in de bios, daar stond memory frequency afgesteld op AUTO. Heb dit gewijzigd naar 1600 Mhz.
Heb ik hier goed aangedaan, of is de auto stand goed?
Hetzelfde geldt voor de cpu, die staat ook afgesteld op AUTO. Is het beter om deze ook vast te zetten op 3400 Mhz?

• vynertje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-02 15:53
Grappig, mijn oude PC had bijna precies dezelfde specs (AMD Phenom II + HD6950) - alleen was mijn cpu iets lager geklokt.

Ik heb daarna zelf de configuratie een upgrade gegeven dus ik weet wel ongeveer wat handig is. Ik merkte zelf een gigantisch verschil toen ik van de oude AMD Phenom naar een i5 2500k ging. De 6950 is een zeer goede grafische kaart en waarschijnlijk bijna net zo snel als een GTX760/770 - ik draai daar ook nog steeds alle games op high/ultra op.

Overigens ben ik vrij zeker dat je de 6950 van Sapphire niet meer kan unlocked worden omdat het een latere generatie kaart is. Het unlocken zou in feite van de 6950 een 6970 maken en dat wil AMD natuurlijk niet ;)

In ieder geval zal ik aanraden voorlopig niets met je grafische kaart te doen. Ik zou zelf nog even doorsparen totdat je 300-400€ beschikbaar hebt en dan een laatste generatie i5 kopen met een nieuw moederbord en 8gb ram geheugen. Daarmee zal je al aardig ver komen en dan kan je over ~2 jaar je grafische kaart een upgrade geven. Voor die tijd zal dat nog niet zo urgent zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door vynertje op 08-05-2014 23:29 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

800mhz x2, want DDR = Double data rate. Dus gewoon 1600mhz.

CPU zou ik lekker op auto laten staan, dan clockt ie zichzelf terug, maar ook over, als daar ruimte voor is qua temp.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de auto stand is gewoon goed, zowel voor geheugen als cpu.
@vynertje, eigenlijk wel een goed plan, om terzijnertijd moederbord en cpu te vervangen en later eventueel de grafische kaart.
Wederom dank voor de reacties.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

een 6950 is echt niet zo snel als een 760/770. een 6950 kan je ongeveer vergelijken met een 750Ti/650TiBoost/HD7850, die richting. desalniettemin kun je daar nog steeds best wel een behoorlijk potje op gamen hoor!

@TS speel je op FHD?
op de AUTO-stand klokt de CPU zich ook terug als hij niet gebruikt wordt, zodat er minder stroom verbruikt wordt. als je zoals jij geen extreme overklok hebt staan komt de stabiliteit niet in gevaar. enkel als je voor Max-performance voor een hoge overklok gaat kun je dit beter uitzetten. dagelijks gebruik dus niet aan te raden.

ik zit die specs van die game even te bekijken; zou je je CPU/GPU load kunnen meten tijdens een spelletje? de recommended setup is namelijk behoorlijk zwaar in mijn ogen! (i5 + GTX660/7850)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
@ Buurman, nee speel niet op FHD, althans heb geen HDMI kabel aangesloten.
Met welk progje kan kan ik mijn cou/gpu meten?
Pagina: 1