Twee CPU fans aansluiten op 1 header

Pagina: 1
Acties:

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04-2025
Ik heb een moederbord met 1 CPU fan header (4 pins)
Nu wil ik deze koeler installeren: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Deze komt zoals je ziet met 2 fans (volgens mij 3 pins, maar dan kan ik behalve in youtube filmpjes niet goed verifieren)

Ik begrijp dat je met een y-splitter (https://azerty.nl/8-1167-474044/gelid-y-cable-pwm.html) de 2 fans kan aansluiten op deze connector.
Of kan ik beter deze nemen vanwege externe voeding: http://azerty.nl/8-1167-6...ons-pwm-1-to-4-split.html?

Zitten hier nadelen aan, of zijn er dingen waar ik op moet letten?

Alvast hartelijk dank

[ Voor 9% gewijzigd door Justin_ op 30-04-2014 23:48 ]

Verwijderd

Ik zou die tweede doen, kun je nog meer casefans aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2014 23:58 ]

Verwijderd

Ik zou ook de 2e gebruiken omdat het wat veiliger is als het op overbelasting aankomt

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Met de Y splitter zullen je fans gewoon 12 volt krijgen maar zal hij 2 keer het ampere nodig hebben.
De meeste fans zijn 0,5A denk ik. Jouw moederbord zal dus 1A moeten kunnen leveren. (Meestal te vinden in de handleiding)
Met de 1 to 4 splitters met extra voeding zul je altijd goed zitten en hoef je daar niet naar te kijken.

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04-2025
Het is geen probleem om ook casefans hier op aan te sluiten? Met het oog op aansturing door het moederbord ed?

[ Voor 23% gewijzigd door Justin_ op 01-05-2014 10:49 ]

Verwijderd

Justin_ schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:50:
Het is geen probleem om ook casefans hier op aan te sluiten? Met het oog op aansturing door het moederbord ed?
Het zou geen probleem zijn om de casefans er op aan te sluiten (ligt er aan hoeveel) maar of ze ook worden aangestuurd door het moederbord? Geen idee, ik denk dat sommige op full speed zullen draaien door de molex.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:18:
[...]
maar of ze ook worden aangestuurd door het moederbord? Geen idee, ik denk dat sommige op full speed zullen draaien door de molex.
Dat zou met pwm fans niet nodig hoeven zijn.

Die worden allemaal gewoon gevoed met 12v (uit de molex in dit geval). Van 1 fan wordt het tacho signaal doorgelust naar het mobo. En alle fans krijgen het pwm signaal (van het 4e draad). Hier wordt geen vermogen van getrokken. De fans moduleren zelf hun voeding aan de hand van dit signaal.

Er is dus geen reden om het niet door te lussen naar alle fans. Dat is juist het fijne aan pwm fans

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb mijn Noctua NH-U14S (Push/Pull) ook gewoon met de Y-Splitter op de CPU Header aangesloten en beide fans werken prima.

Moet er wil bij zeggen dat mijn Fans en Y-Splitter beide PWM (4-Pins) zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door TheDeeGee op 02-05-2014 18:02 ]

Pagina: 1