Nieuwe GPU voor gaming en parallel programming met CUDA

Pagina: 1
Acties:

• Matt_Silver
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10-2025
Hey tweakers,

Ik ben van plan een nieuwe nvidia GPU te kopen voor mijn huidige systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 0,-€ 0,-
1Club3D HD5850 Overclocked Edition€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 0,-€ 0,-
1GeIL Black Dragon GB38GB1600C9QC€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Seasonic M12II 520W€ 73,70€ 73,70
1Intel 520 120GB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,70

Verder heb ik aan dit systeem twee schermen hangen op 1920x1080.

Ik heb dit systeem al bijna vier jaar en gebruik het voor gaming en voor mijn opleiding. Ondanks de leeftijd draait alles nog wel redelijk, dus ik was eigenlijk nog niet echt van plan om te gaan upgraden. Helaas loop ik op de universiteit nu tegen een probleem op. Onderdeel van een nieuwe opdracht is parallel programming op de GPU in CUDA en in mijn desktop zit helaas een ATI kaart. Deze opdracht zal waarschijnlijk de richting van mijn verdere studie worden, dus ik zal waarschijnlijk nog meer met CUDA te maken krijgen. Ik zou dit allemaal op de universiteit kunnen doen, maar ik vindt het juist erg fijn dat ik veel van mijn werk thuis op mijn eigen desktop kan doen. Daar komt nog bij dat mijn huidige GPU een beetje een bottleneck begint te worden voor gaming. Dus ben ik van plan om een nieuwe Nvidia kaart te kopen.

Aangezien dit een al vrij oude PC is en ik een arme student ben was ik van plan ongeveer 200 euro uit te geven. Verder wil ik, omdat ik hem voor parallel programming wil gebruiken, graag zo veel mogelijk cores. Met deze eisen kwam ik zelf uit op de GeForce GTX 760 met 1152 cores.

Mijn vraag is welke versie ik het beste kan nemen. Het is alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst naar hardware heb gekeken, dus ik heb niet echt een idee waar ik naar moet kijken. Verder maak ik me ook zorgen over de voeding. Ik ben van plan om nog een extra harde schijf toe te voegen als ik toch bezig ben en ik weet niet of mijn huidige voeding dat nog trekt samen met een nieuwe GPU.

Alvast bedankt voor advies,

Matt

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-02 19:11
Je voeding is prima, de 760 gebruikt ietsjes meer dan de 5850, kan je zo opzoeken trouwens.

Wat vooral belangrijk is bij een videokaart is wat jij belangrijk vindt. Heb je eisen m.b.t. geluid van de fans? Hoe groot mag de kaart zijn (hoeveel slots mag de koeling betrekken)?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:57
Voor het renderen is wellicht een 2e hands 580 een betere keuze dan de 760, al zou die bij de nieuwere games op fullHD wat geheugen tekort kunnen komen.
Verder verbruikt die wat meer, maar zolang je de processor (en videokaart) niet extreem gaat overklokken voldoet de seasonic 520W wel.

Met games is de 760 pakweg 10% beter:
http://www.techpowerup.co...A/GeForce_GTX_760/27.html

Benchmarks voor overige applicaties:
http://www.tomshardware.c...5%5D=on&prod%5B6424%5D=on

Marktplaats:
http://tweakers.net/categ...NJRKkhMTw3OrEpVsjI0MKgFAA
http://www.marktplaats.nl...2C00&startDateFrom=always

• Matt_Silver
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik had er eerlijk gezegd niet eens aan gedacht om naar tweede hands kaarten van een oudere generatie te kijken. Helaas denk ik niet dat de 580 hem gaat worden. Minder geheugen, minder cores en lagere CUDA compute capability zijn allemaal best grote nadelen voor de soort projecten waarvoor ik hem wil gebruiken. Dan geef ik liever iets meer uit aan een nieuwe kaart die op al deze fronten beter is.

Als iemand trouwens een goede bron van Matlab benchmarks weet zou dit ook zeer handig zijn. Ik wil deze nieuwe kaart voornamelijk voor Matlab gebruiken. Ik weet dat Matlab een GPU benchmark functie heeft, maar ik heb tot nu toe voornamelijk benchmark results voor high end workstation kaarten zoals de Tesla series kunnen vinden.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:57
De 580 is sneller wat betreft computing, zie ook de link die ik gaf, anders had ik hem niet aangeraden.
(voor computing is een groot deel van de cuda cores uitgeschakeld sinds de 6xx serie, dit omdat het game kaarten zijn en ze anders de markt van de professionele kaarten verpesten).

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Een cuda core van de 580 zijn 3 cores van Kepler (760). De 590 wordt vaak gebruikt voor cuda programma's, maar die is uit je budget.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Tomshardware voert cuda benchmarks uit:
http://www.tomshardware.c...review-gk104,3542-19.html

Verder zijn moderne kaarten ook een pak zuiniger en stiller.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zo'n 580 is wel een grappig ding idd. Die is nog niet afgeknepen op CUDA vlak zoals de gamekaarten daarna. Daarna wilde nvidia z'n tesla's goed aan de man gaan brengen..

Maar dan moet je wel dingen doen die genoeg hebben aan 1,5GB ram. Tenzij je een 3GB kan vinden.

Maar je ziet dat ie ook heel laag kan scores dus het lijkt me wel flink applicatie / context afhankelijk.

specs

Pagina: 1