Riet van in de 80 heeft nog een oude XP-computer. Nu heeft ze van haar bank gehoord dat ze daar niet meer mee mag internetbankieren. Dat durft ze nu dus ook echt niet meer. De meneer van de PC winkel wil best wel Windows 7 op haar oude PC-tje zetten, maar dan moet ze minimaal € 250 aftikken en dan zit ze nog steeds met een overjarige PC.
Dat leek me geen goed plan, tijd voor iets nieuws.
Wat gaat ze doen met het nieuwe systeem?
Niets bijzonders: internetten, e-mailen, thuisbankieren, Skypen en gamen (Solitaire
).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maxbedrag is € 350,- inclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die ze al heeft en mee wil nemen naar het nieuwe systeem?
De monitor (pricewatch: Samsung Syncmaster T220 Zwart) gaat straks gebruikt worden voor het nieuwe systeem. Muis en toetsenbord gaan ook mee, maar zijn niet bijzonder. Ik vermoed dat ze nog ps2 zijn
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Case, mobo, cpu, ssd, memory, psu en os
Heeft ze nog bepaalde eisen/wensen?
Het wordt Windows 7. De overgang naar Windows 8 lijkt me te groot en EOL voor Windows 7 is pas in 2020. Het is dan ook de bedoeling dat de nieuwe PC (en Riet) het minstens volhoudt tot 2020. Moet dus een combinatie worden van goedkoop maar duurzaam. Daarnaast staan stil en klein op de wensenlijst.
Gaat ze overklokken?
Inkoppertje: nee
Mijn lijstje (gebaseerd op de BBG van maart):
Ik heb persoonlijk voorkeur voor Intel maar dat zal Riet verder worst wezen. Ik sta dus ook open voor een AMD build, als het maar meerwaarde heeft voor het gebruiksdoel van deze PC.
SSD, memory, PSU en OS lijken me niet heel spannend. Ik wil vooral jullie advies voor een kast en voor de mobo/CPU combi, maar commentaar op de andere onderdelen is uiteraard ook welkom. Heb nu voor een iets duurdere kast gekozen, omdat goed dempt en lekker klein is. Weet niet of er soortgelijke kasten zijn die goedkoper zijn en neutraal van uiterlijk.
Dat leek me geen goed plan, tijd voor iets nieuws.
Wat gaat ze doen met het nieuwe systeem?
Niets bijzonders: internetten, e-mailen, thuisbankieren, Skypen en gamen (Solitaire
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maxbedrag is € 350,- inclusief verzendkosten. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die ze al heeft en mee wil nemen naar het nieuwe systeem?
De monitor (pricewatch: Samsung Syncmaster T220 Zwart) gaat straks gebruikt worden voor het nieuwe systeem. Muis en toetsenbord gaan ook mee, maar zijn niet bijzonder. Ik vermoed dat ze nog ps2 zijn
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Case, mobo, cpu, ssd, memory, psu en os
Heeft ze nog bepaalde eisen/wensen?
Het wordt Windows 7. De overgang naar Windows 8 lijkt me te groot en EOL voor Windows 7 is pas in 2020. Het is dan ook de bedoeling dat de nieuwe PC (en Riet) het minstens volhoudt tot 2020. Moet dus een combinatie worden van goedkoop maar duurzaam. Daarnaast staan stil en klein op de wensenlijst.
Gaat ze overklokken?
Inkoppertje: nee
Mijn lijstje (gebaseerd op de BBG van maart):
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 49,- | € 49,- |
| 1 | ASRock B85M-HDS | € 45,- | € 45,- |
| 1 | Cooler Master Silencio 352 | € 47,95 | € 47,95 |
| 1 | Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit) | € 81,95 | € 81,95 |
| 1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 29,- | € 29,- |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,94 | € 29,94 |
| 1 | Crucial M500 2,5" 120GB | € 56,- | € 56,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 338,84 | |
Ik heb persoonlijk voorkeur voor Intel maar dat zal Riet verder worst wezen. Ik sta dus ook open voor een AMD build, als het maar meerwaarde heeft voor het gebruiksdoel van deze PC.
SSD, memory, PSU en OS lijken me niet heel spannend. Ik wil vooral jullie advies voor een kast en voor de mobo/CPU combi, maar commentaar op de andere onderdelen is uiteraard ook welkom. Heb nu voor een iets duurdere kast gekozen, omdat goed dempt en lekker klein is. Weet niet of er soortgelijke kasten zijn die goedkoper zijn en neutraal van uiterlijk.
You can't be late until you show up