Product retour sturen bij aankoop fysieke winkel met webshop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-07 15:06
Vorige week heb ik een set eetkamerstoelen gehaald bij een winkel dat zowel een internetwinkel en een fysieke winkel heeft. Om de stoelen goed te bekijken ben ik dan langs de showroom geweest en toen ik daar toch al was heb ik ze daar dan maar ook direct besteld.

Nu krijg ik ze thuis bezorgd heb de de stoelen uit de verpakking gehaald maar ben toch niet helemaal tevreden. Dus ik wil dan de stoelen retour sturen. Contact opgenomen met de winkel maar ze zeggen dat het niet mogelijk is om geld te krijgen. Of ik krijg een waardebon terug of ik moet een andere set uitkiezen.

Maar kan dit wel wat ze aan het doen zijn?
Als ik kijk op hun algemene voorwaarden op de website dan staat het er zoals regulier erop dat je het retour kan sturen. Gelden de voorwaarden dan niet voor de bestelling die ik in winkel heb geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12

SeatRider

Hips don't lie

De WKOA geldt dan iig niet. Tenzij je in de winkel op hun website hebt ingelogd en ze zo hebt besteld.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:45

Perkouw

Moderator General Chat
Zoals hierboven gezegd je hebt ze niet via de webshop gekocht, de wet WKOA is niet van toepassing.

Oftewel. Omruilen voor anderen zoals ze aanbieden of een waardebon accepteren.

[ Voor 29% gewijzigd door Perkouw op 30-04-2014 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
Dus dat betekent dan dat ze 2 verschillende voorwaarden mogen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-07 15:10

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Heb je ook de FAQ gelezen over WKOA?

Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

Ik (IANAL) ben het met mijn bovenbuurmannen eens, de wijze van bestellen maakt uit of het koop op afstand is of niet. Als jij ze in de winkel besteld hebt, is het geen koop op afstand, en zit je er dus aan vast, of aan de coulance van de winkel mbt ruilen / waardebon ed...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft niks te maken met voorwaarden, de WKOA geeft jou het recht aankopen te retourneren. Deze wet is niet van toepassing als je in de winkel zelf gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:45

Perkouw

Moderator General Chat
Titel trouwens even aangepast zodat het wat leesbaarder is. Goed het is geen korte titel maar wel informatiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
Dus ook al vermelden ze dat het mogelijk is om te retourneren in de voorwaarden dan gelden deze niet bij een aankoop in de fysieke winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Xepos schreef op woensdag 30 april 2014 @ 17:04:
Dus ook al vermelden ze dat het mogelijk is om te retourneren in de voorwaarden dan gelden deze niet bij een aankoop in de fysieke winkel?
Als de voorwaarden dat aangeeft mag dat. Retour sturen wil echter nog niet direct zeggen dat je je aankoopbedrag terugkrijgt. Al dacht ik wel dat tegoedbonnen ook niet mochten, maar dat weet ik zo zonder zoeken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-07 15:10

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Xepos,

Je moet 2 dingen uit elkaar houden.
  1. Wet koop op afstand, wettelijk recht.
  2. Algemene voorwaarden van de winkel
Als iets koopt op afstand (uitzonderingen daargelaten) dan is valt dat onder WKOA. Aangezien in de wet geregeld is (vandaar ook de naam....) moeten winkels zich daar aan houden. (theorie en praktijk verschillen nog wel eens)

Als je iets fysiek koopt in een winkel heb je het produkt kunnen bekijken, en geldt de WKOA dus niet. Dan geldt simpelweg, gekocht is gekocht. Je bent dan aan de coulance van de winkelier overgeleverd of je mag ruilen / je geld terug krijgt of helemaal niks. Dit staat als het goed is beschreven in de algemene voorwaarden van de winkel.

Voor die stoelen van jou, die heb je dus in de winkel gekocht. Zoals al gezegd is door meerderen hier, is WKOA dus niet van toepassing. Nu dus goed lezen wat de winkel in de algemene voorwaarden heeft staan. Voor zover ik weet mag retourneren in ruil voor een tegoedbon echt wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Sparhawk op 30-04-2014 17:13 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Viper® schreef op woensdag 30 april 2014 @ 17:07:
[...]

Als de voorwaarden dat aangeeft mag dat. Retour sturen wil echter nog niet direct zeggen dat je je aankoopbedrag terugkrijgt. Al dacht ik wel dat tegoedbonnen ook niet mochten, maar dat weet ik zo zonder zoeken niet.
Let hierbij wel: de algemene voorwaarden in de webshop kunnen wel degelijk anders zijn dan de (ondertekende?) versie op de bestelbon/leverbon...

[ Voor 0% gewijzigd door roeleboel op 30-04-2014 17:14 . Reden: taalvoudje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Wat hierboven al door Sparhawk en roeleboel dus wordt aangegeven.

En om het nog even inzichtelijk te maken voor de TS. De WKOA beschermt de consument er OA tegen dat ze iets koopt dat ze niet fysiek heeft kunnen inspecteren vóórdat er tot koop werd overgegaan. Dat is niet het geval als je iets in de winkel koopt en bestelt, vandaar dat er niet soortgelijke wetgeving geldt voor het kopen van producten in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
Ah begrepen. Dankjewel voor de opheldering. Lijkt erop dat ik dan moet omruilen voor een andere set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je moet eerst achterhalen welke algemene voorwaarden gelden voor de fysieke winkel. In die algemene voorwaarden staat wat je rechten zijn. Dit kunnen dezelfde algemene voorwaarden zijn als bij de webshop, maar dat hoeft niet. Ik begrijp dan ook niet dat je op basis van wat allemaal is aangedragen in dit topic de conclusie kunt trekken dat alleen omruilen mogelijk is. We weten nog steeds niet wat in de van toepassing zijnde voorwaarden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:59
Inderdaad, vraag de voorwaarden in de winkel eens op. Die moeten ze hebben. Verwijzen ze naar de voorwaarden op de website, dan lijkt het me klaar als een klontje: je mag je geld terug vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 01:01
Horen de voorwaarden niet ergens gedeponeerd te zijn? Of is dat iets van vroeger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Gadgeteer schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:54:
Horen de voorwaarden niet ergens gedeponeerd te zijn? Of is dat iets van vroeger?
Niet verplicht. Mag ze ook gewoon bij de kassa hebben liggen in de winkel.

Als je ze als consument maar kan aanvragen/inzien.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 01-05-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Draakje5 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:24:
Inderdaad, vraag de voorwaarden in de winkel eens op. Die moeten ze hebben. Verwijzen ze naar de voorwaarden op de website, dan lijkt het me klaar als een klontje: je mag je geld terug vragen.
Dat hoeft natuurlijk niet, in de voorwaarden op de website kan ook staat dan retouren enkel mogelijk is voor bestellingen via internet (WKOA) en dan ben je alsnog aangewezen op de coulance vanuit de winkel (omruilen of tegoedbonnen zoals ze al aangeboden hebben). Retouren in een fysieke winkel hoeft namelijk voor zover ik weer niet eens genoemd te worden in de algemene voorwaarden, daar wanneer het niet genoemd wordt gewoon koop is koop de regel is bij een aankoop in een fysieke winkel (wel kan de winkelier dan natuurlijk als nog de coulance bieden die ze nu lijken te bieden en waar je ze geloof ik ook aan mag houden nadat ze een aanbod hebben gedaan).

De enige kans voor TS lijkt mij dan ook dat de winkel een foutje heeft gemaakt in de algemene voorwaarden die voor TS gunstig uitvallen wil hij zijn geld terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
Nou ja de voorwaarden zijn gewoon standaard van de thuiswinkel waarborg. Volgens mij staat er dan niet vermeld dat het alleen over aankopen via de webshop gelden.

Maar ja, ik ga volgende week woensdag even langs de winkel kijken of ze nog wat andere interessante dingen hebben en anders ga ik even vragen naar de voorwaarden en hopen dat de verkoper door verwijst naar de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Xepos schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 23:47:
Nou ja de voorwaarden zijn gewoon standaard van de thuiswinkel waarborg. Volgens mij staat er dan niet vermeld dat het alleen over aankopen via de webshop gelden.

Maar ja, ik ga volgende week woensdag even langs de winkel kijken of ze nog wat andere interessante dingen hebben en anders ga ik even vragen naar de voorwaarden en hopen dat de verkoper door verwijst naar de website.
Jup. En neem voor het geval gewoon al de voorwaarden van de website uitgeprint mee, kun je ze direct overleggen op locatie.
Pagina: 1