Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twee access points, zelfde SSID?

Pagina: 1
Acties:

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 14:59
Ik heb thuis alles bedraad. In de meterkast staat een Ubuntu servertje als router te spelen. Vanuit daar lopen er twee kabeltjes naar:
  1. Een Airport Express in de woonkamer, ingesteld als puur access point
  2. Op zolder een drink 655, ook ingesteld als puur access point
Ofwel: ik gebruik GEEN router/NAT functionaliteiten van beide routers. Nu heb ik ze allebei hetzelfde SSID gegeven. Dus als ik beneden ben, dan is de Airport Express de "sterkste" en verbinden de apparaten met deze. Als ik naar boven loop, dan wordt de dlink automatisch "de sterkste" en gaan de apparaten hier naar toe. Dit werkt op zich goed, maar ik vroeg me af of het niet makkelijker is om twee SSIDs te hebben. Dus één: netwerk_bededen en één: netwerk_boven.

Hoe denken jullie hierover? Wat hebben jullie en wat is best-praktice? Reden dat ik dit vraag is omdat ik af en toe het idee heb dat apparaten onterecht op de verkeerde access point zijn verbonden. Op de 1e verdieping bijvoorbeeld ("ertussenin").

[ Voor 9% gewijzigd door smeerbartje op 30-04-2014 16:08 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Als de apparaten verbonden is het toch goed? Zolang ze binnen jou netwerk blijven lijkt het me geen probleem

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het is vast niet officieel goed, het werkt wel. Heb het hier ook een tijd gebruikt maar de apparaten zitten soms op de 'verkeerde'. Doe je niet zoveel aan, dat gebeurt ook met twee verschillende SSIDs volgens mij :)

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
als je 2 verschillende SSID's instelt kan je inderdaad handmatig het sterkste signaal kiezen, het nadeel is echter dat je dit ook elke keer zal moeten doen. Je toestel blijft normaal gezien zo lang mogelijk verbonden met het AP, ook al is er een ander AP met een beter signaal. Om dit (automatisch) tegen te gaan werk je best met een wireless controller (die kunnen duur of goedkoop zijn) om client handoff te doen naar een meer geschikt AP. voorbeelden hiervan zijn systemen met hardware van ubiquiti, meraki, cisco ... en zijn ruim beschreven op deze fora

• dion_b
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PerfectPC schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:48:
als je 2 verschillende SSID's instelt kan je inderdaad handmatig het sterkste signaal kiezen, het nadeel is echter dat je dit ook elke keer zal moeten doen. Je toestel blijft normaal gezien zo lang mogelijk verbonden met het AP, ook al is er een ander AP met een beter signaal.
Nou nee, je toestel doet dat als het goed is niet. Helaas is het bij iOS niet goed, die is volstrekt brain-dead als het hierop aankomt. Android en MacOS doen het iha vrij redelijk, bij Windows hangt het af van de drivers.
Om dit (automatisch) tegen te gaan werk je best met een wireless controller (die kunnen duur of goedkoop zijn) om client handoff te doen naar een meer geschikt AP. voorbeelden hiervan zijn systemen met hardware van ubiquiti, meraki, cisco ... en zijn ruim beschreven op deze fora
Meraki=Cisco tegenwoordig. Lijkt me totale overkill hier gezien TS "thuis" noemt.

Ubiquiti of OpenMesh is inderdaad een optie, maar dan heb je het over zeker EUR 150 (voor de meest low-end single-band AP's) aan investering voor een cloud-managed netwerk en TS kan z'n bestaande hardware in de kliko deponeren. Dat is vrij extreem advies.

Allicht interessanter voor iemand die blijkbaar houdt van Linux is om zelf aan de slag te gaan en die routerbak als controller in te richten en op de AP's een open-source firmware (een of andere WRT) en de nodige modules. Shitlading werk, maar hoeft vrijwel niets te kosten (alhoewel... als ik zo lees is het niet (eenvoudig) te doen om alternatief firmware op een Apple AP te flashen). Hier kun je beginnen:
Wikipedia: CAPWAP

Zelf te lui voor zoiets, ik heb geen iOS devices en hou m'n AP's bewust apart (andere SSIDs). Ik stel prio van APs in per device zodanig dat ze in beginsel op m'n snelste 5GHz AP zitten, daarna op tweede 5GHz AP, daarna op snelste 2.4GHz AP, daarna op tweede 2.4GHz AP. Werkt voor mijn (vrij beperkte) doeleinden prima :)

Oslik blyat! Oslik!

• smeerbartje
Het werkt prima; ik vind het alleen irritant dat ze SOMS niet het sterkste signaal pakken. Meestal wel hoor, dus het lijkt erop dat iOS wel werkt, wat dit betreft. Ik laat ze gewoon lekker op hetzelfde SSID; net zo makkelijk. Dank iig.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb met geen enkel van mijn android-apparaten dat hij de sterkste van mijn 2 AP's kiest. Als ik van naast AP1 naar AP2 loop dan blijven ze stug verbonden met AP1.

• smeerbartje
Er zal wel een soort van time-out opzitten denk ik. Als er x minuten een sterker (bekend) signaal binnenkomt, dan overschakelen? Aan de andere kant: dit kost ook weer resources.

• dion_b
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen timeout maar een (lage) drempelwaarde qua signaal. Daarboven blijven ze verbonden, daaronder zoeken ze iets nieuws. 'Oplossing' is om zendsterkte per AP te verlagen zodanig dat ze zo min mogelijk overlappen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1