Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 11:05
In een ander topic las ik over de pricewatch: Asus Xonar Essence STX en ik vroeg me af of deze geluidskaart nog wat voor mij zou kunnen betekenen.

Wat heb ik nu

Een pricewatch: Auzentech X-FI Prelude 7.1 met analoog aangesloten een pricewatch: Philips Fidelio X1/00 (Zwart) en digitaal aangesloten een pricewatch: Logitech Z-5500 Digital.

De Auzentech Prelude bevalt me prima, maar de drivers worden niet meer geüpdate en ik vraag me af of die gaan werken als ik ooit naar Windows 8 overstap. Verder maakt de kaart gebruik van een PCI aansluiting en dat is natuurlijk niet zo mooi als een PCI-E x1 aansluiting die je ook op nieuwere moederborden terugvind.

Wat wil ik doen

Mijn koptelefoon bevalt me uitstekend, maar zou hij nóg beter klinken met de Xonar Essence STX? Daarnaast wil ik mijn 5.1 set van Logitech gewoon op de SPDIF aansluiting kunnen aansluiten en passthrough kunnen gebruiken voor films en dergelijke. Games en muziek luister ik gewoon met m'n koptelefoon en die zal dan gebruik kunnen maken van de speciale 6.3mm jack op de Xonar Essence STX.

Meerwaarde

Is het de 140 euro (op het moment van schrijven) waard? De koptelefoon is vooral waar het me om te doen is, en dat de drivers en PCI-E x1 meer up-to-date zijn is mooi meegenomen. Overigens heeft de koptelefoon niet echt een enorm hoge impedantie, zoals mogelijk is met deze geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11
Volgens mij moet je met de Asus kaart een expansie kaart hebben/nemen betreft SPDIF, weet het alleen niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06 13:28
Essence STX eigenaar hier. De 6,3mm koptelefoon-aansluiting is ideaal. Er zit namelijk ook een aparte amp achter waardoor je ook de betere koptelefoons met meer impendantie kan aansluiten. Daar was je al achter blijkbaar.
Ikzelf heb een BeyerDynamic DT770 Pro 250Ohm (mond vol ;) ) aangesloten via de 6,3 en het geluid is echt geweldig. Heb natuurlijk geen ervaring met de Prelude maar voor surround moet je deze kaart niet kopen volgens mij (behalve de Dolby Headphone Virtual Surround voor je koptelefoon, wat ook prettig werkt).

Ik zit nu op m'n werk dus ik kan de aansluitingen niet voor je checken maar daar zijn vast wel fotos van te vinden. Ik heb de kaart gekocht voor het goede stereo geluid omdat ik echt surround toch via een eventuele receiver zou laten lopen.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 12:49
Als je een goede koptelefoon dac wilt zou ik eerder deze: http://tweakers.net/price...oquest-dragonfly-v12.html nemen, erg goed klinkende dac!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 11:05
tikkietrugjaap schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 11:39:
Essence STX eigenaar hier. De 6,3mm koptelefoon-aansluiting is ideaal. Er zit namelijk ook een aparte amp achter waardoor je ook de betere koptelefoons met meer impendantie kan aansluiten. Daar was je al achter blijkbaar.
Ikzelf heb een BeyerDynamic DT770 Pro 250Ohm (mond vol ;) ) aangesloten via de 6,3 en het geluid is echt geweldig. Heb natuurlijk geen ervaring met de Prelude maar voor surround moet je deze kaart niet kopen volgens mij (behalve de Dolby Headphone Virtual Surround voor je koptelefoon, wat ook prettig werkt).

Ik zit nu op m'n werk dus ik kan de aansluitingen niet voor je checken maar daar zijn vast wel fotos van te vinden. Ik heb de kaart gekocht voor het goede stereo geluid omdat ik echt surround toch via een eventuele receiver zou laten lopen.
Ah oké dat is goed om te horen. Gebruik je zelf de S/PDIF aansluiting niet? Het lijkt me logisch dat die gewoon passthrough doet, maar wil het toch nog graag bevestigd hebben.

Dolby Headphone Virtual Surround zal ik niet snel gaan gebruiken. De meeste games kunnen dat al heel goed zelf en films met 5.1 DD of DTS beluister ik op mijn 5.1 boxenset.
Jasper1975 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:21:
Als je een goede koptelefoon dac wilt zou ik eerder deze: http://tweakers.net/price...oquest-dragonfly-v12.html nemen, erg goed klinkende dac!
Nee dat lijkt me niet echt handig zo'n USB dacje. Ziet er goedkoop uit en daarbij heb ik liever iets wat ingebouwd zit en beschikt over meer aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06 13:28
TheNephilim schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 10:10:

Ah oké dat is goed om te horen. Gebruik je zelf de S/PDIF aansluiting niet? Het lijkt me logisch dat die gewoon passthrough doet, maar wil het toch nog graag bevestigd hebben.

Dolby Headphone Virtual Surround zal ik niet snel gaan gebruiken. De meeste games kunnen dat al heel goed zelf en films met 5.1 DD of DTS beluister ik op mijn 5.1 boxenset.
Ik gebruik de geluidskaart alleen voor games en Spotify/Foobar over m'n boxjes/koptelefoon. Mijn films, series ed. stuur ik via HDMI naar m'n tv dus daar gebruik ik hem niet voor. Ben de laatste tijd thuis erg druk met van alles, vandaar dat ik vergeten ben om te kijken maar SPDIF stuurt, naar mijn weten, alles gewoon digitaal door zonder processing. Dat is de hele truc achter digital audio output, als ik me niet vergis. Heeft google nog niks opgeleverd wat dat betreft?

Over dat Dolby Headphone. Als je games hebt die 5.1 ondersteunen moet je Dolby wel aanzetten anders zien die games niet dat je een geluidskaart hebt die 5.1 ondersteunt. Dan sturen ze dus ook gewoon 2.0 aan. Je zal ook zien dat zodra je het aanzet, je bij Windows Sounds opeens 5.1 kan instellen. Met andere woorden, het Dolby gebeuren 'faket' een surround set.

Prima.

Pagina: 1