Allround PC met potentie voor de toekomst

Pagina: 1
Acties:

• Symens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-10-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Naast het dagelijkse gebruik (internet/mail/office/multimedia) bewerk ik zo af en toe nog wat videomateriaal (Sony Vegas) en speel ik spelletjes als WoW, LoL & CS:GO. In de toekomst zou ik ook graag spelletjes als Watch Dogs & GTA V willen kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?

Het belangrijkste is dat ik een kwalitatief goede setup wil hebben met degelijke componenten die een tijdje meekunnen. Liever nu een paar tientjes meer, dan over een jaar alweer iets moeten vervangen. Daarnaast ben ik van plan de componenten los te kopen en vervolgens zelf het systeem te assembleren. (als ik een groot aantal van jullie moet geloven is dat goed zelf te doen)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt een mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Monitor: Dell Ultrasharp U2312HM pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
Audio: Logitech Z-2300 pricewatch: Logitech Z-2300
Toetsenbord: Logitech K120 pricewatch: Logitech K120 (Internationaal)
Muis: Logitech G5 pricewatch: Logitech G5 Laser Mouse

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Zie onderstaand pricewatch lijstje.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Intel & Nvidia hebben mij wat processor & videokaart betreft nog nooit problemen opgeleverd en altijd heel tevreden gesteld. De andere componenten heb ik op basis van de BBG en andere DAA topics gekozen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Nee, wat dit betreft geen speciale eisen en/of wensen aan het systeem.

Ga je overklokken?

In ieder geval niet direct. Maar om de mogelijkheid later wel te hebben (en omdat de kosten niet veel hoger zijn) heb ik een processor en moederbord gekozen dat hiervoor geschikt is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,50€ 279,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Gigabyte G1.Sniper Z87€ 123,03€ 123,03
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,95€ 58,95
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 423,04€ 423,04
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,31€ 13,31
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.258,23

Specifieke vragen
  • Worden er voldoende kabels meegeleverd om alles aan te sluiten?
  • Is er voldoende koeling? (of zijn extra case fans nodig?)
  • Past de processorkoeler (in combinatie met moederbord en geheugen) in de kast?
  • Zijn de onderdelen allemaal compatible met elkaar?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

• plientje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01 12:42
Dit ziet er zeer goed uit, verder zou ik als ik jou was nog even nadenken of je niet beter een I5 kan nemen. (want laat ik eerlijk zijn niks is echt futureproof met de opmars van 4K)

En antwoord op je vragen:
1. Ja kabels komen altijd standaard mee en genoeg.
2. De koeling is wel goed en de fractal is mooi stil.
3. Ja dat past de kast is groot genoeg en je ram is low profile.
4. Alles past mooi met elkaar dat heb je goed gedaan :).

Alleen kan je wel een goedkopere moederbord nemen zoals de pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming voor gaming, anders is deze ook wel goed pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3

Edit:typo en extra info

[ Voor 27% gewijzigd door plientje op 30-04-2014 14:05 ]

http://steamcommunity.com/id/nvanes97/

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:16
Een allround PC waar een beetje op gegamed kan worden zoek je toch? Wat je nu bouwt is eerder een game monster. Is dat echt nodig?

Sowieso is een i7 totaal nutteloos. Zowel voor gamen als een allround pc. Een snelle i5 is dan zat en gaat jaren mee.

De kosten van overklokken bedragen toch zeker wel wat. In jouw geval zes tientjes voor het mobo en twee voor de CPU, 70 euro dus.

Wat betreft de GPU, tja. Monster van een kaart nu, maar uit je verhaal begrijp ik niet echt of je die nodig hebt. Lijkt me een beetje overkill voor jouw doelen.

Verder ziet je lijstje er erg prima uit. Ik zou dus echter wat minderen op je CPU, mobo en GPU waardoor je bijna 300 euro bespaart. De PC die je dan overhoudt is dan een goede game bak waarmee je ook al je allround taken kunt vervullen en die zeker voor 2.5 jaar geen updates nodig heeft.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:47
Ziet er prima uit! Op sommige punten (moederbord, CPU) zou je nog wat kunnen besparen, maar het is een prima build.

Je moet je even bedenken dat op 11 mei Haswell Refresh uitkomt, en belangrijker nog, op 2 juni komt Devil's Canyon. Dat zijn de K CPU's van Haswell Refresh samen met de Z97 moederborden. Voordelen: Betere hitte geleiding (dus koeler en beter overclockbaar, iets (100MHz hogere clock) ondersteuning voor M.2 en Sata Express (beide PCIe) en support voor toekomstige Broadwell processoren. Als je daarom kan en wilt wachten kan het de moeite waard zijn, omdat je dan in de toekomst kan kiezen om je CPU upgraden naar een Broadwell versie en een SSD naar een razendsnelle PCIe SSD (die over 1 a 2 jaar wel 2GB/s halen), beide zonder het moederbord te moeten vervangen. In ieder geval is je PC dat weer iets meer future proof.

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:58

OB1

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-03 14:31
Omdat overclocken niet echt een vereiste lijkt te zijn vind ik het echt een beetje zonde dat je toch kiest voor duurdere componenten om dit te ondersteunen. Je kunt met gemak 250 euro besparen zonder echt in te leveren op kwaliteit, bijvoorbeeld door één of meerdere van onderstaande wijzigingen door te voeren.
  • CPU Hierboven al vermeld. De 4770K is een behoorlijk geschikt ding, maar qua prestaties is de meerprijs t.o.v. de i5 eigenlijk niet te rechtvaardigen. Zeker gezien de werkzaamheden die jij er mee wil gaan verrichten vind ik het zonde. Ja de 4770K is meer 'future-proof', maar 100 euro meer uitgeven voor een processor die misschien een half jaar langer mee kan? Tegen de tijd dat je echt niet meer vooruit kan met de 4670, dan is de 4770 ook wel einde tijdperk.
  • Moederbord Het B85 alternatief die kwalitatief ook erg goed in elkaar zit met bijvoorbeeld duurzame MOSFET koeling voor een zo lang mogelijke levensduur. Enige echte nadeel van dit bord t.o.v. het door jouw eerder gekozen bord is dat CrossFire niet volledig wordt ondersteund. Mocht je in de toekomst dus naar een CF setup willen die het maximale uit CF haalt, dan zal je je moederbord moeten vervangen.
  • Geheugen Vervangen door een ander setje van Crucial die iets goedkoper is, zelfde prestaties/kwaliteit. Krijgt een wat lagere score omdat sommige AMD mobo's er niet helemaal lekker mee leken te werken.
  • Videokaart Vervangen met de 290 die gelijkwaardige prestaties neerzet, maar daar een stuk minder geld voor vraagt. Bovendien is de kwaliteit koeler gebruikt door Sapphire een klap beter dan het ding dat op de gekozen MSI zit.
  • CPU Koeler Als je niet gaat overclocken dan heb je genoeg aan de Rev.2 en is de Mugen overdreven. Op een processor in die prijsklasse vind ik het altijd wel verstandig een aftermarket koeler te plaatsen.
  • Voeding Gold voeding vervangen door een goede kwaliteit bronze voeding. Hoewel de gold voeding ongetwijfeld iets betere kwaliteit onderdelen huisvest, is het verschil in prijs ook hier niet te rechtvaardigen. Je gaat het er in ieder geval niet uithalen op je stroomrekening.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,90€ 69,90
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 373,04€ 373,04
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,85€ 69,85
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,99€ 54,99
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,99€ 46,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.007,02

[ Voor 4% gewijzigd door f3cuk op 30-04-2014 16:30 ]

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• Symens
Ten eerste hartelijk dank voor jullie zeer snelle reacties!

Over het algemeen is duidelijk:
  • Beter een i5 dan een i7.
  • Een ander moederbord.
  • De huidige GPU is gezien de prijs niet de beste keus.
  • Bevestiging dat de andere keuzes (SSD/HD/RAM) opzich prima zijn.
@ plientje
Dank voor het antwoord op mijn vragen, hoef ik me daar in ieder geval geen zorgen meer om te maken!

@ WWAS
Duidelijk! Als ik met het systeem de komende 2,5 jaar voor vooruit kan, ben ik daar al zeer tevreden mee.

@ Balance
Hier had ik (voor ik jouw reactie las) nog niets over gehoord. Maar dit is zeker de overweging waard om nog een maandje te wachten.

@ DJ Viem
Goed om te zien dat je over de meeste componenten hetzelfde denkt! Het verschil in prijs is inderdaad bijna 100 euro alleen maar door de processor en dat staat zeker niet in verhouding met het verschil in prestaties.

@ f3cuk
Duidelijk verhaal f3cuk. Wat betreft de processor ga ik zeker voor de i5, maar ik zit nog te twijfelen over het moederbord. Ik zou in ieder geval graag de optie willen hebben om in de toekomst te kunnen overclocken.

Heb ik eigenlijk nog twee vragen voor jullie:
  • Wat is het verschil (voordelen/nadelen) tussen de moederborden die jullie noemen? En wat zou het beste bij dit systeem passen? (goede kwaliteit met overclock mogelijkheden)
  • Is het verstandig om de GTX 780 in te ruilen voor de Radeon 290? En zit er dan ook nog veel verschil tussen de verschillende uitgevers?

• f3cuk
  • Laatst online: 14-03 14:31
Wat is het verschil (voordelen/nadelen) tussen de moederborden die jullie noemen? En wat zou het beste bij dit systeem passen? (goede kwaliteit met overclock mogelijkheden)
Wat je in ieder geval wil hebben als je voor duurzaamheid en de mogelijk tot een goede overclock gaat, is een moederbord met goede koeling op de condensatoren. Dit zorgt ervoor dat onderdelen op je moederbord die warm/heet kunnen worden goed beschermd zijn, met als resultaat een zo lang mogelijke levensduur. Alle moederborden die je tot nu toe zijn aangeraden zijn daarvan voorzien (vaak te herkennen aan de ijzeren koelblokken rond de processor).

Goed, je geeft aan graag te willen overklokken en dan kom je automatisch terecht bij de Z87 moederborden die unlocked zijn. Een goed duurzaam bord met een nette prijs/kwaliteit verhouding is bijvoorbeeld de Gigabyte GA-Z87-HD3, al heeft die wel het zelfde nadeel als het B85 bord wat ik eerder noemde (niet volledige ondersteuning voor CF / SLI), mocht je die mogelijkheid toch open laten dan is de GA-Z87X-D3H een mooie optie, naast degene die jezelf al had uitgezocht.

Is het verstandig om de GTX 780 in te ruilen voor de Radeon 290? En zit er dan ook nog veel verschil tussen de verschillende uitgevers?
Naar mijn mening wel ja. Je koopt echt een vergelijkbare kaart die gewoon een stuk minder prijzig is. Bovendien heeft hij toch een gigabyte meer geheugen, wat hem in theorie toch wat toekomstveiliger zou moeten maken (al vind ik niet dat je zwaar aan dit argument moet wegen).

En ja, er zit verschil tussen verschillende fabrikanten, niet zozeer in prestaties, dat ligt allemaal wel dicht bij elkaar, maar de gekozen koeloplossing kan voor behoorlijke verschillen zorgen in temperatuur en geluidsproductie van de kaart. De Sapphire met de Tri-X koeling staat erom bekend dat hij erg goed is. Alternatieven van vergelijkbare kwaliteit zijn de Gigabyte met de Windforce koeler, de Asus met de DirectCU II oplossing en de MSI met de Lightning koeler (alleen 290X volgens mij). De MSI met de Twin Frozr koeling is echt van mindere kwaliteit, hoewel dit nog steeds een prima kaart is.

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• Mitchell-CWD
  • Laatst online: 14:52
Build ziet er goed uit. Goede reacties ook dus heb weining toe te voegen.

Misschien ter info: waarom de i7 weining meerwaarde heeft is dat het grootste verschil is dat een i7 hyperthreading ondersteunt. Hierdoor kunnen cores zich virtueel in 2e splitsen, maar dat heeft alleen nut als je programma's gebruikt die dit ondersteunen. Games vallen hier dus niet onder.

Verder zou ik reviews lezen om te kijken welke fabrikant je kiest voor je videokaart (prestaties, geluid etc vergelijken).

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• Symens
Nogmaals allemaal hartelijk dank voor het meedenken!

Onderstaand het systeem waar ik uiteindelijk op uit ben gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,50€ 189,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 111,32€ 111,32
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,95€ 58,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 372,95€ 372,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie