Opgelicht door webshop met fysieke winkel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prime9391
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-05 12:45
In januari heb ik voor mijn schoonvader een naamplaatje gekocht voor zijn modelboot. Omdat dit bijna nergens is te vinden ben ik uitgekomen bij modelbouwdekombuis.nl. Product is daar besteld en betaald maar nooit geleverd. Verschillende mails er achteraan gestuurd en verschillende belletjes gedaan. Iedere keer een andere smoes waardoor het niet geleverd kon worden. Uiteindelijk ben ik zelf naar de fysieke winkel gegaan(in Barneveld). Daar heb ik de eigenaar gesproken en ik kreeg van hem opnieuw een factuur waarop stond dat hij het geld terug zou storten. Inmiddels is het bijna 30 dagen geleden en ik heb er geen vertrouwen meer in dat het geld terug wordt betaald. Mijn vriendin heeft gister nogmaals een mail gestuurd naar de zaak waarin zij verzoekt om het alsnog te betalen. Welke vervolgstappen kan ik nu ondernemen om mijn geld terug te krijgen? Het gaat om een bedrag van ongeveer 20 euro. Het gaat mij hierbij niet om het geld maar gewoon om het principe.

Core i7 920| 3x 1Gb Corsair xms| msi x58 platinum| xfx gtx 260| 2x 1000 gb Samsung Spinpoint|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Aangetekende brief al verstuurd en hem al in gebreke gesteld?

[ Voor 31% gewijzigd door Fietsbel op 30-04-2014 12:49 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
aangifte doen. als dit de standaard handelswijze is dan ben je niet de eerste en niet de laatste. als jou aangifte er tot lijd dat het bedrijf deze praktijken niet vaker doet dan zou dat mooi zijn voor andere mensen die anders slachtoffer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
dezejongeman schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:56:
aangifte doen. als dit de standaard handelswijze is dan ben je niet de eerste en niet de laatste. als jou aangifte er tot lijd dat het bedrijf deze praktijken niet vaker doet dan zou dat mooi zijn voor andere mensen die anders slachtoffer zijn.
Aangifte ... voor wat?
Dit is een discussie over een contract, dus geen strafrecht maar burgerlijk recht.

TS heeft normaal ook geen factuur teruggekregen, maar een credit nota.
Dat zou er ook op moeten staan.

Acties die de TS moet doen:
- aangetekend in gebreke stellen - je kan hierbij perfect verwijzen naar de europese termijn van 30 dagen die de overeenkomst automatisch ontbindt indien het op afstand bestelde product niet geleverd is.
Het moet op zich niet aangetekend, een fax kan ook. Bij een email is het lastiger - dat is alleen bewijs als je kan aantonen dat de ander het effectief heeft ontvangen, lees: hij stuurt een reply.

In Belgie zou je daarna nog eens kunnen oproepen voor een (kosteloos) verzoeningsgesprek bij een vrederechter. Daarna is het effectief een zaak starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04
Ik neem aan dat jullie allemaal toch wel begrijpen dat TS waarschijnlijk geen €6,75 (of iets in die richting) gaat betalen voor een aangetekende brief wanneer het om een waarde van €20,- gaat.

Een ingebrekestelling per e-mail is rechtsgeldig bevonden door een rechter: http://blog.iusmentis.com...r-e-mail-is-rechtsgeldig/

Dus, om je kosten en moeite te besparen, een ingebrekestelling per e-mail versturen is mijn advies:
webwinkel@modelbouwdekombuis.nl

Het aantonen van ontvangst kan m.i. ook zonder 'reply'. Bel de volgende dag eens op: 'heeft u mijn e-mail ontvangen?' Of ga na of de e-mail niet toevallig geblokkeerd wordt door je providor.

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 30-04-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prime9391
  • Laatst online: 15-05 12:45
Beste repliers bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat draakje5 de essentie van het probleem goed samenvat. Zoals ik de winkel ken wordt de telefoon daar nauwelijks opgenomen. Overigens is het niet zo dat ik geen aangetekende brief wil sturen, alleen heb ik weinig vertrouwen in resultaat. Naar mijn verwachting wordt er (waarschijnlijk) niet gereageerd op deze mail en ben ik nogmaals 7,50 kwijt aan deze toko. Wat ik in ieder geval ga doen is een in gebreke stelling per mail sturen. Ik heb echter geen idee wat een vervolgstap zou kunnen zijn. Aangifte is hier blijkbaar niet mogelijk/zinvol.

Core i7 920| 3x 1Gb Corsair xms| msi x58 platinum| xfx gtx 260| 2x 1000 gb Samsung Spinpoint|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 16:27
En de manier van zoeken naar contact intensiveren? Elke dag een e-mail, elk uur bellen, etc.
Uiteindelijk zullen zij er ook wel gek van worden zou je zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de 30 dagen verstreken zijn nogmaals langsgaan en ter plekke het geld terugvragen. Je hebt een bonnetje met bevestiging, en dergelijke zaken dienen binnen 30 dagen terugbetaald te worden na ontbinding.

Doet hij daar moeilijk over (waarom als het zo'n klein bedrag is...), dan kan je eventueel ter plekke de politie bellen; natuurlijk kunnen die uiteindelijk daar niet ter plekke uitspraken over doen, maar ik neem aan dat het voor een dergelijk klein bedrag genoeg stimulans is om dan maar je geld terug te geven. Komt de politie wel, dan zullen ze wellicht iets proberen te bemiddelen ondanks dat ze feitelijk niets kunnen doen.
Uiteraard is dit niet de 'officiële weg', maar gezien het verloop en het bedrag is het mogelijk wel de meest effectieve weg. De winkelier moet het duidelijk worden dat je de moeite van die paar euro niet waard bent == win!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:35:
Als de 30 dagen verstreken zijn nogmaals langsgaan en ter plekke het geld terugvragen. Je hebt een bonnetje met bevestiging, en dergelijke zaken dienen binnen 30 dagen terugbetaald te worden na ontbinding.

Doet hij daar moeilijk over (waarom als het zo'n klein bedrag is...), dan kan je eventueel ter plekke de politie bellen; natuurlijk kunnen die uiteindelijk daar niet ter plekke uitspraken over doen, maar ik neem aan dat het voor een dergelijk klein bedrag genoeg stimulans is om dan maar je geld terug te geven. Komt de politie wel, dan zullen ze wellicht iets proberen te bemiddelen ondanks dat ze feitelijk niets kunnen doen.
Uiteraard is dit niet de 'officiële weg', maar gezien het verloop en het bedrag is het mogelijk wel de meest effectieve weg. De winkelier moet het duidelijk worden dat je de moeite van die paar euro niet waard bent == win!
Waarom de politie bellen? Die hebben hier toch niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Malt007 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 15:25:
[...]

Waarom de politie bellen? Die hebben hier toch niks mee te maken.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk heeft de politie niets te maken met de situatie an sich. Het is wel hen taak een mogelijk conflict niet uit te laten monden in erger. Escalatie voorkomen en situaties sussen is dus indirect ook een taak. Andersom zijn er ook legio winkels die de politie bellen in geval van een boze klant die niet weg wil gaan.

Puntje bij paaltje is daar juridisch ook maar flinterdun iets daadwerkelijk aan de hand, maar vanuit de publieke taak wordt er dan wel geprobeerd escalatie te voorkomen. Dat is hier bruikbaar in de zin dat de verkoper blijkbaar zo laks is, dat effectief een directe oplossing hem minder moeite moet kosten dan het laten slepen. En dát is het doel van de politie bellen als het ter plekke niet blijkt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Als je hem toevallig op de openbare weg tegenkomt kan je ook stiekem een gesprek filmen, ik weet alleen niet zeker of je dan wel rechtsgeldig bewijsmateriaal hebt (voor een civiele zaak dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Dus een civiele zaak voor 20 euro kun je beter niet doen?
Die shop rekent: 100 * 20 = makkelijk geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:45
Is die winkel aangesloten bij een of ander keurmerk, overkoepelende organisatie of iets dergelijks? Zoja, leg daar dan in elk geval een klacht neer.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De toenadering zoeken (van papier naar real life), om het vervolgens weer met papier op te lossen lijkt mij niet het makkelijkst.
Nog een keer langsgaan, en je niet laten afschepen.
Het lijkt me sterk dat de beste man geen 20 euro in de kassa heeft zitten.
Advies: houdt 't netjes, inhoudelijk, duidelijk, en los het ter plaatse op.

Zijdelings langs jouw onderwerp af; ik zie dat de betreffende webwinkel ook paypal aanbiedt als betalingsmogelijkheid. Aangezien paypal vaak de kant van de klant kiest, en het termijn voor een geschil en escalatie redelijk hoog zijn (45 dagen geschil openen, daarna 20 dagen om geschil te escaleren) kan ik je adviseren om voor paypal te kiezen ipv ideal. Je aankoop is verzekerd, en bij een situatie als deze krijg je simpelweg je geld terug.

Aanvullend:

Artikel 11.3, uit de algemene voorwaarden van de webshop
3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk één maand nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.

[ Voor 32% gewijzigd door dyrc op 30-04-2014 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

M.l. schreef op woensdag 30 april 2014 @ 15:55:
Als je hem toevallig op de openbare weg tegenkomt kan je ook stiekem een gesprek filmen, ik weet alleen niet zeker of je dan wel rechtsgeldig bewijsmateriaal hebt (voor een civiele zaak dan).
Voor een civiele zaak maakt het niet uit hoe je het bewijs verkrijgt, dit blijft bruikbaar in de zaak. Zelfs al breek je ergens in om het te krijgen telt het als bewijsmateriaal, maar je kan daarna wel vervolgd worden voor de inbraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Een middagje aan besteden en het is ook nog eens leuk, gewoon wachten voor de zaak tot je potentiele klanten binnen ziet, gelijk op de baas aflopen en met zeker volume verwijtend vragen waar je geld blijft zodat andere klanten dat ook kunnen horen :-)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:41
Wim-Bart schreef op woensdag 30 april 2014 @ 22:08:
Een middagje aan besteden en het is ook nog eens leuk, gewoon wachten voor de zaak tot je potentiele klanten binnen ziet, gelijk op de baas aflopen en met zeker volume verwijtend vragen waar je geld blijft zodat andere klanten dat ook kunnen horen :-)
Jup, je kan ook door de brievenbus heen zeiken of grote brieven op de winkelpui plakken met "oplichter!!" :?

Nee probeer het gewoon normaal op te lossen. Als consument kan je altijd alles flikken maar als bedrijf mag je geen fouten maken? Gewoon brieven sturen en anders een shopreview plaatsen (kan je zelfs nog naar verwijzen)

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Toevallig heb ik onlangs met dezelfde webwinkel te maken gehad welke ook ontzettend moeilijk deed over geld terugstorten. Betrof hier een bedrag van zo'n 250 euro dus was het de moeite waard om er flink druk achter te zetten. Uiteindelijk heb ik na meerdere beloften een duidelijke brief opgesteld na contact met incassobureau waar ik vaker zaken mee heb gedaan.

Mocht je interesse hebben, stuur maar een DM :) Uiteindelijk had ik het geld retour maar wat een moeite heeft dat gekost zeg niet te geloven.

[ Voor 0% gewijzigd door Swedish Clown op 01-05-2014 12:07 . Reden: Wtf auto-correct maar != minnaar ]

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danda
  • Laatst online: 21:11
*knip*, en als het aan ons ligt houd je dat soort dingen voortaan achterwegen.

[ Voor 76% gewijzigd door Perkouw op 01-05-2014 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Is de wkoa niet van toepassing? dan zijn toch alle kosten voor de shop? Stuur een incassoburo

Of denk ik iets te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04
Gadgeteer schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:57:
Is de wkoa niet van toepassing? dan zijn toch alle kosten voor de shop? Stuur een incassoburo

Of denk ik iets te makkelijk?
WKOA is wel van toepassing, maar de kosten van een incassobureau kun je niet zomaar verhalen. Zo ver gaat het 'kosteloze' van de wet niet.

Spijtig te horen dat het vaker voorkomt. Blijkbaar heeft de eigenaar er gewoon lak aan heeft om de wet te volgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 01-05-2014 12:22 ]

Pagina: 1