Wat was jouw eerste EL-project?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Beste EL-ers,

Ik ben erg benieuwd wat jullie eerste projectjes waren om deze hobby onder de knie te krijgen. Ik ben nog een beginner, maar wil graag verder. Echter ontbreekt het me aan creativiteit.

Ik heb het hier voor de duidelijkheid niet over een LEDje laten branden, maar je eerste echte project(je) wat bij wijze van spreken nu nog op je werkbank staat als trots (en als dat een LEDje is, no offence! :+ )!

Ik hoop (lees: verwacht!) hier exotische uitvindingen tegen te komen! Lijkt me erg leuk om te zien wat jullie zoal in elkaar geknutseld hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De nodige knipper LED's en KITT scanners ontworpen en gebouwd naast het spelen met mijn Philips elektronica doos.

Mijn eerste grote project was een decimale klok. 3 rijen aan LED's met decimale counters, eerst met een standaard 4011 RC oscilator en later een 3000 deler van de netfrequentie. Mee gekoppelt een inschakelbaar alarm en uursignaal met een melodie-chip. En de LED's geheel auto dimbaar zodat de helderheid in het donker niet te irritant is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik ben ooit begonnen met een bouwdoos van Kosmos (duitse fabrikant, in NL vertaald). Daarna ging ik al vrij snel die schema's zelf bouwen op printplaatjes. Ook heb ik gekkigheid uit de Elex gebouwd. Velleman uiteraard maar niet zo heel veel. Daarna dook ik op de robotica/microcontrollers met een B+board van de HCC Newbrain/Robotica GG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Ik heb (toen nog) mavo/vbo elektro techniek gedaan, maar ben daarna de computers in gedoken. Dus enige achtergrond heb ik wel, al moet je me niet meer vragen om dingen uit te rekenen. Maar mijn eerste echte project was een 4x40 LCD op een parallelle kabel aan mijn pc.

Toen een tijd niks meer gedaan en sinds kort een het spelen met arduino en een beaglebone black.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:29

Rmg

ha eerste projectje was een HD44780 lcd aan de parallelle poort, iets wat velen toen deden ^^ nooit fatsoenlijk ingebouwd in een casemod helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
sebastius schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:27:
Ook heb ik gekkigheid uit de Elex gebouwd.
Hier hoor (lees) ik dus ook veel over. Misschien toch die DVD eens aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Rmg schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:17:
ha eerste projectje was een HD44780 lcd aan de parallelle poort, iets wat velen toen deden ^^ nooit fatsoenlijk ingebouwd in een casemod helaas
Haha, die van mij ook niet, heeft heel lang met 2 losse pots er aan op mijn bureau gelegen en is toen bij een herbouw door gefikt. Wil nog eens een mooie oplossing met een grafische LCD maken voor me PC.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

pryth schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:21:
[...]

Hier hoor (lees) ik dus ook veel over. Misschien toch die DVD eens aanschaffen!
Nee joh echt niet meer interessant... Het is zo ontzettend oud ondertussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 07:02
Hier ga ik beginnen met een arduino, in eerste instantie om er icm sensors een temperatuur meter van kan maken + een display om alles af te lezen.

Linkje kan ik hier posten mocht je er belang bij hebben, zit alleen op dit moment op een andere pc.

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

sebastius schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:27:
[...]

Nee joh echt niet meer interessant... Het is zo ontzettend oud ondertussen...
Oud of niet, zitten best leuke dingen tussen en het blijft leerzaam. Dat vond ik anders van de Elektuur toen mijn Elex abbo werd overgezet naar de Elektuur vanwege het stopzetten van de Elex. De Elektuur had gewoon veel schakelingen die (voor mij) niet interessant waren of te veel leunde op componenten die niet makkelijk te vinden waren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
MrMilco schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:32:
Hier ga ik beginnen met een arduino, in eerste instantie om er icm sensors een temperatuur meter van kan maken + een display om alles af te lezen.

Linkje kan ik hier posten mocht je er belang bij hebben, zit alleen op dit moment op een andere pc.
Een Arduino is leuk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het bestaat voor 95% uit programmeren. Je kan nog zoveel leuke dingen maken met een Arduino, maar de basis van elektronica ga je hier naar mijn mening niet door leren (zeker niet door het gemak en de prijs van de kant-en-klare sensormodules).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 07:02
pryth schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:41:
[...]

Een Arduino is leuk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het bestaat voor 95% uit programmeren. Je kan nog zoveel leuke dingen maken met een Arduino, maar de basis van elektronica ga je hier naar mijn mening niet door leren (zeker niet door het gemak en de prijs van de kant-en-klare sensormodules).
Klopt. Maar je moet ergens beginnen.

Een arduino kun je programmeren leren. Maar ook schema's ontwerpen enzo. Ik begin zelf eerst bij wat simpele. Maar uiteindelijk kun je er nog zoveel meer mee

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Mijn eerste projectje was toen ik een jaar of 12-14 was. Had een boek uit de bieb over radio's. Dat begon met een kristalradio, kokertje wc-rol, koperdraad eromheen, was erover, antenne van 2e verdieping tot balkonleuning met isolatieblokjes, aftapje daarvandaan en dan met zo'n antiek oordopje kon ik wat geluid horen. Condensator zat er ook op om af te stemmen.
/edit Je kunt dan aan zoiets denken :
Afbeeldingslocatie: http://www.techlib.com/electronics/graphics/Xtalrado.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.techlib.com/electronics/graphics/xtalckt.gif
De titel van het geleende boek ben ik allang vergeten maar de foto hoort bij deze site
http://www.techlib.com/electronics/crystal.html
Het boek was geschreven in het nederlands maar deze waarschuwing stond er ook in
The circuit is quite simple but many pitfalls await the novice. The first precaution is most important! The crystal radio works best with a long, high outdoor antenna but the beginner may not fully appreciate the danger of bringing such a wire into the house. Lightning strikes to the antenna will probably destroy the crystal radio but if precautions are not taken, much more damage will result
Leuke was dat ik zelf dat boek heb uitgezocht, geen volwassene die er mee aan kwam dragen en dat enkel de e-boer wat adviezen heeft gegeven. Zo meen ik me te herinneren dat de was niet nodig was omdat er "tegenwoordig een laklaagje om de koperdraad is te verkrijgen". Tja, ik liep toen al achter, geen wonder met al die ouwe boeken die ze in de bibliotheek aan het volk verslijten.
Laatst heb ik weer een radio in gebruik genomen, was ietsje kleiner
Afbeeldingslocatie: http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mS1CcJEDLuh--Ovr95gkM9Q.jpg
en stereo, ook nog

[ Voor 71% gewijzigd door kitao op 01-05-2014 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

M'n 1e paar projecten stelden niet zo veel voor, wat velleman kitjes in elkaar gebakken enzo.

Daarna onderdelen verzameld voor een zelfbouw frequentieregelaar, het idee was om met een gelijkrichter en wat caps ~350v dc te maken, en dan met een H-brug en PWM een instelbare spanning/frequentie te maken om een synchroonmotor aan te sturen. Heb alle onderdelen verzameld, nooit gebouwd. Gevaarlijk project ook.

M'n eerste voltooide project was een zelf-ontworpen ATMega168 bordje met twee 0-10v DAC's en een switch mode voeding (vanaf 24-36v). Hiermee stuurde ik 2 lineaire servo's aan, en een aantal led-balkjes bij de gebruiker om de positie van de servo's aan te geven. :)

En momenteel heb ik een ander project uit 2009 weer opgepakt, een cheape GPS dongle uitlezen met een AVR chip, en op basis daarvan (en een 6 axis accelerometer/gyro) een automatische piloot bouwen. :)
Ondertussen is dr uiteraard al genoeg te krijgen voor weinig, maar ik heb die GPS dongles toch al liggen, dus waarom niet. :)

Ook een paar 5.8ghz zender/ontvanger modules gekocht, ff zelf een printje etsen zodat er nette connectors aan komen, hoewel 't niet eens nodig zou zijn qua aantal externe componenten.

En ik heb eindelijk etsmiddel gekocht, ik ga m'n eigen printjes etsen (heb al sinds 2008 blanco printplaatjes liggen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
Ik vind het tot dusver een bijzonder leuk en interessant topic om te lezen!

De creativiteit komt al een beetje naar boven. Ik ben van plan om een regelbare voeding (0-12v) te gaan maken op een plank met verschillende breadboards. Zodat ik op de verschillende rails verschillende spanningen kan krijgen; compleet met wat indicatie-ledjes en segment displays (als voltmeter zo gezegd). Het liefst wil ik dit voor nu zonder (programmeerbare) microcontrollers gaan doen. Ik heb nog niet echt nagedacht over de technische aspecten, en de functionaliteit hiervan. Dus graag nog niet teveel verklappen.

Het zal volstrekt nutteloos worden (aangezien ik gewoon een regelbare voeding en een ATX voeding heb staan), maar het gaat om het leerproces :)

Bedankt modje, voor het verbeteren van het spelfoutje in de titel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Laatst online: 08-10 12:18
Mijn eerste projectje was volgens mij een printplaatje waar ik allerlei connectortjes, gelijkrichters, schakelaartjes en draadjes op had gesoldeerd. Daarmee kon ik dan ook nog een neon indicatielampje mee laten branden. Totaal nutteloos verder maar toen heel wat (ik was 8 jaar oud volgens mij).

Een van mijn laatste projecten is een regelbare voeding. Dit is een langlopend project geweest met een hoop design flaws maar hij werkt nu echt perfect. De spanning is regelbaar tussen 0,8V tot 45 Volt bij maximaal 40A. De eerste versie had standaard brug gelijkrichters die bij >20A er al snel uit klapten. Heb nu hoogvermogen diodes in een aparte behuizing zitten, deze kunnen 160A / 2900A piek aan. Die klappen er niet meer uit ;)

Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2w6ig7b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/168hrom.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyager2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07-2018
Begonnen met de kosmos dozen idd, dingen waren duur toen de tijd :-)
Eerste grote project was een 8 bit sampler voor mijn Amiga, werkte in een keer.
Pagina: 1