Intepretatie HDTune

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16
Er zijn hier meerdere topics met mensen die vragen of hun harde schijf nog wel in orde is, op basis van de HDTune gegevens. Dit ontdekte ik omdat ik zelf dezelfde vraag heb. Omdat elk specifiek geval toch weer anders is ben ik benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen.

Misschien is het een idee om hier een soort centraal topic van te maken voor iedereen die dezelfde vraag heeft?

Mijn gegevens:

Afbeeldingslocatie: http://i.snag.gy/vU6YD.jpg

Ik snap dat hij in het algemeen te warm word? Hoe moet ik de waarschuwingen verder intepreteren, en wat heeft dit voor effect op de performance/betrouwbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Jouw schijf is letterlijk ver het hoekje om.

05 Rellocated sector count & C4 Reallocated Event count: Er zijn al 107 slechte sectoren gevonden op je schijf en verwisseld voor reserve sectoren.

0A Spin Retry Count: Je schijf heeft 6 keer problemen gehad om tot zijn volledige draaisnelheid te komen.
Zeer kritisch
Impliceert op mechanisch falen van het draaimechanisme (ten gevolg van hoge temperatuur?).

Calibration Retry Count: Je schijf is 65 keer opnieuw zijn posistie op de platter moest goedstellen, vanwege snelheid variaties, slechte koppen, etc.
In samen werking met de Spin Retry count waarde: Zeer kritisch
Impliceert weer op mechanisch falen (ten gevolg van hoge temperatuur?)

Edit:
Een centraal: "Check mijn SMART waarde" topic is misschien geen slecht idee ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 30-04-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:44

TommieW

Numa numa.

Inderdaad, wat Swordlord zegt.
Ik raad je aan om alle data van die schijf af te halen en een nieuwe schijf te kopen. Deze schijf is simpelweg niet meer betrouwbaar.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar denk ik iets genuanceerder over. Het is een oudere schijf, dus ja het opspinnen is een keer onderbroken (reset of stroom tijdens spinup, of een power quirk). Dus dat is allemaal vrij normaal. Ook de 107 passieve bad sectors hoeven geen groot probleem te zijn zolang deze stabiel zijn.

Het meest kritische is de temperatuur. 54 graden nu is al te warm, en 68 graden is duidelijk te warm. Dit is de rode regel en is rood omdat hij de grenswaarde van 60 graden overschreden heeft. Op dat moment geldt je schijf als officiëel failed omdat je schijf zo warm niet mag worden.

Maar afgezien hiervan hoeft je schijf niet heel onbetrouwbaar te zijn die op sterven ligt. Hij kan het nog jarenlang doen. Backups maken bij zo'n oude schijf is wel heel verstandig, maar direct afschrijven vind ik overdreven. Je hebt gewoon de schijf uitgewoond, en hij heeft zich nog goed staande gehouden. :)

@SwordLord: uitstekend idee over zo'n SMART topic; ga ik mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Bedankt voor de reacties!

@CiPHER: Waar zie jij die temperatuur van 68 graden staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:44

TommieW

Numa numa.

Bio schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:59:
Bedankt voor de reacties!

@CiPHER: Waar zie jij die temperatuur van 68 graden staan?
Bij "Current" staat er in HDTune "46", terwijl de temperatuur 54°C is. Dus 100-54=46. Bij "Worst" staat er "32". 100-32=68.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
ah, op die manier. Bedankt!

Ik zal in elk geval iets scherper toezien op het draaien van backups, en dan gaan we zien hoe lang hij het nog uitzingt. Het is mijn enige/dagelijkse laptop, inmiddels al 7 jaar oud. Kortom, afgeschreven is hij toch al ;)
Pagina: 1