Toon posts:

Samsung PS50B650 naar Samsung UE55F9000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Inleiding(kan overslaan en naar probleem of tl;dr gaan.)
Ik ben op het moment bezig met een upgrade slag om mijn energieverbruik en warmte productie terug te brengen.

De volgende stappen heb ik al genomen:
  • Game laptop is met pensioen
  • Game PC vervangen met zuinigere pc
  • Oude game (tower) PC, die als HTPC werkte, vervangen met een Raspberry Pi
Nu wil ik er ook aan werken minder hitte te produceren en zo minder airco nodig te hebben. Nu liep ik langs mijn oude Samsung PS50B650 en merkte dat hij gloeiend heet was. Zo heet dat ik mijn hand er niet echt op kon houden.

Probleem
Om mijn warmte productie en verbruik terug te nemen ben ik aan het kijken naar een nieuwe tv. Nu zit ik er aan te denken mijn oude Samsung PS50B650 te vervangen met een Samsung UE55F9000.

Ik en mijn vriendin zijn grote TV kijkers en, afgezonderd van wanneer we niet thuis zijn, staat de TV van 06h15 tot 01h00 aan. (ongeveer 19h, niet echt, maar voor het idee.)

Nu kan ik zien dat de Samsung UE55F9000 zuiniger is. En daarmee waarschijnlijk ook de warmte productie afneemt. Ook heeft de Samsung UE55F9000, wat meer extra's.

Pro/con
Ik heb zelf een lijstje in mijn hoofd gemaakt, maar weet niet of dit klopt, of dat ik iets vergeet.
PRO (in volgorde van persoonlijke belangrijkheid)
  • Minder warmte
  • Minder verbruik
  • 4K
  • Future `proof' (externe aansluitingen box)
  • 3D
  • Kleinere bezel
CON
  • Edge-Lit, geen plasma
  • Slechter contrast
  • [niet] future `proof'?
Mijn randapparatuur
Alles staat in een `donkere' ruimte. (Bah, buitenlicht)
  • 3D BluRay `Home cinema set' (geen 3D tv op het moment)
  • Consoles: PS4, Wii U, PS3, Wii, XBOX 360, etc... mogelijk XBONE in de toekomst
  • OpenElec `HTPC'
Vraag (en)
Is het een upgrade om van de Samsung PS50B650 naar de Samsung UE55F9000 te gaan?

Lever ik nergens op in? Is het een goede keus? Is het contrast niet slechter?

Ben ik in de pro/con lijst niets vergeten?

Weten jullie nog dingen, waar ik aan moet dingen?

Persoonlijk zie ik het als een goede upgrade, ben allen bang dat het qua grafische kwaliteit(contrast, zwarte) niet een upgrade is en ik zou daar niet graag daarop inleveren.

Mijn budget is op zich niet een groot probleem, (geen kinderen, plus vriendin en ik richtten beiden gehele budget op technolchie) ik zou alleen wel graag onder de €2500 blijven.

Bedankt voor jullie tijd en meedenken!

tl;dr
Ik wil upgraden van een Samsung PS50B650 naar de Samsung UE55F9000, om warmte en verbruik te sparen, en om weer up te date te zijn met 3D en 4K. Is dit een wijs besluit?

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voordat je de overstap van plasma naar LCD maakt zou ik je toch adviseren om eerst het paneel eens te gaan bekijken (Of bij vrienden een goed LCD paneel).

Persoonlijk schrik ik er altijd een beetje van hoe slecht het contrast is op bepaalde LCD panels t.o.v. mijn plasma.

En vooral aan backlight bleeding kan ik mij enorm storen.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De overstap van plasma kan wel eens een behoorlijke tegenvaller zijn. Het contrast is minder en je krijgt te maken met problemen als backlight bleeding, motion blurring, etc.
Op het gebied van futureproof zijn, twijfel ik. 3D zie ik als een hype die gepusht is maar niet is aangeslagen. Volgens mij maakt het merendeel hier geen gebruik van. 4K is de nieuwste hype. Ik verwacht zelf dat deze ontwikkeling heel langzaam zal gaan. Er is nog nagenoeg geen content en je hebt allemaal nieuwe randapparatuur nodig met HDMI 2.0. het zal echt wel komen maar dat zal nog de nodige jaren gaan duren voor het echt gemeengoed is.
En die warmte ontwikkeling... Tja, dat is een persoonlijk dingetje. Zelf vind ik het wat ver gezocht. Je zou het ook om kunnen draaien: dankzij die plasma hoef je in de winter minder te verwarmen. Linksom of rechtsom blijft je energieverbruik dan gelijk.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14

MazeWing

The plot thickens...

De b650 is toch een verouderde plasma met mindere zwartwaarden dan nieuwe lcd's. Daarbij zal het stukken beter overdag kijken, aangezien de b650 geen speciaal filter heeft (en als het dit wel heeft, is het stukken minder dan de filters gebruikt in bijvoorbeeld de gt/tv serie van Panasonic)

Het enige waar je mogelijk last van kan hebben is eventuele mindere bewegingsscherpte, alhoewel dat ook al stukken beter is dan jaren terug.

Wat ik me afvraag is waarom je niet voor de hu7500 gaat. Die kost excl. Casback van 500, 2099 bij plattetv.nl. Je hebt dan een nieuwere en betere tv dan de f9000. Zeker met het nieuwe BFI (black frame insertion) systeem van Samsung, heb je een bewegingsscherpte die zich kan meten met plasma. Ook backlight bleeding is zeer minimal, zeker als je gebruik maakt van de (pseudo) local dimming.

Er is maar 1 ding waar je echt op achteruit gaat: kijkhoeken. Deze zijn stukken slechter dan bij plasma. Verder zal de hu7500 of f9000 op zo'n beetje elk vlak beter zijn. Zelfs out of the box zullen de instellingen redelijk correct zijn. Iets wat absoluut niet het geval is bij de b650.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Starck schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:51:
Voordat je de overstap van plasma naar LCD maakt zou ik je toch adviseren om eerst het paneel eens te gaan bekijken (Of bij vrienden een goed LCD paneel).
Dat is ook de reden dat ik twijfel. Ik heb bij vrienden Edge-Lit gezien, maar daar schrik ik dan inderdaad wel van. Nu zijn dat allemaal goedkopere TVs, dus ik hoop dat een TV in dit klassement beter presteert.
S1NN3D schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:21:
Op het gebied van futureproof zijn, twijfel ik. 3D zie ik als een hype die gepusht is maar niet is aangeslagen. Volgens mij maakt het merendeel hier geen gebruik van. 4K is de nieuwste hype. Ik verwacht zelf dat deze ontwikkeling heel langzaam zal gaan

...

dankzij die plasma hoef je in de winter minder te verwarmen
Persoonlijk vind ik 3D altijd mooi. Geeft een beter gevoel, maar is ook niet noodzakelijk voor mij. Gebrek aan 4K content is wel iets anders, hoop dat dat inderdaad verbeterd.

En de warmte kan echt minder. Ik heb de verwarming hele jaar door uit staan en in de winter ramen open, zomer staat de airco aan.
MazeWing schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:47:
De b650 is toch een verouderde plasma met mindere zwartwaarden dan nieuwe lcd's.
...
Wat ik me afvraag is waarom je niet voor de hu7500 gaat. Die kost excl. Casback van 500, 2099 bij plattetv.nl.
...
Er is maar 1 ding waar je echt op achteruit gaat: kijkhoeken.
Dat is waar ik op hoopte, beter extra's en gelijkblijvende kwaliteit, omdat onze huidige tv verouderd is. (Ondertussen 5 jaar, volgende tv dan weer over 5 jaar.)

Ik had de HU7500 niet gezien. Wat is precies het verschil tussen de F9000 en de HU7500? (Zie ik zo snel niet)

Kamer inrichting draait om TV/technologie en we zitten er goed voor. Ook zou de b650 als gezelschap tv komen voor de weinige keer dat we met meer dan 2 zijn.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Helaas staat de tv bij de meeste mensen op dynamic en backlight op standje maximaal. Laat dan de meeste mensen ok nog eens geen dure tv hebben met local dimming, etc. erin en het staat garant voor waardeloze zwartwaarden en een backlight waar de tranen je van in de ogen springen.

Gelukkig hebben (zeker de duurdere) lcd's tv's gigantische stappen gemaakt dat er nauwelijks tot geen problemen meer zijn met backlights mits je de instellingen op normale standen zet.

De F9000 en HU7500 lijken heel veel op elkaar. De F9000 was samsungs enige UHD tv in hun 2013 F-serie. De high-end serie van 2014 zijn allemaal gebogen, terwijl net 1 stapje daaronder de 7500 serie zit. Voor zover ik het kan zien komen de F9000 en HU7500 ontzettend veel met elkaar overeen, echter heeft de HU7500 het voordeel van de nieuwste (2014) technieken, waarbij ik vooral hun nieuwe manier van BFI een zeer interessante optie vind. Verder hebben ze de local dimming weer net even wat beter gemaakt, waardoor er nog minder oneffenheden zijn. Tel daarbij op dat je de HU7500 op sommige plaatsen aanzienlijk goedkoper kan krijgen dan de adviesprijs (2099 bij plattetv.nl mits je er naar vraagt) en je ook nog eens 500 cashback krijgt. Voor €1600 heb je dan een dijk van een tv. Dit is tevens een prijs waar je nooit een F9000 voor gaat vinden.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Mhmm, dus de F9000 is het topmodel van de vorige serie. En de HU7500 een goed model uit de huidige serie met de voordelen van net iets nieuwere technieken.

Klinkt erg goed. Dan is het verstandig de HU7500 ergens op te zoeken in een winkel of niet?

Bedankt ook voor al het advies!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2014 12:38 ]

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Bever!

3

Ik zou een maand of twee wachten en dan eens goed vergelijken met de andere merken die dan uitgekomen zijn. En meteen profiteren van alle WK acties die er komen.
Nu een tv kopen zonder dat het echt moet is een dief zijn van je eigen portemonnee.

[ Voor 20% gewijzigd door Bever! op 30-04-2014 12:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ahw, er komt voetbal aan. Dat wist ik niet, is op zich een goed iets om rekening mee te houden.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Samsung heeft op dit moment een cashback actie van €500 op alle UHD modellen. Dit is ter ere van het WK. Deze actie icm de prijs van plattetv.nl (of nog een paar andere) zorgt er voor dat je dit toestel voor €1600-€1700 kan kopen. Dit zal de komende maanden echt niet beter worden, eerder slechter als de Samsung actie weer voorbij is.

• Bever!

Bever!

3

MazeWing schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:51:
Samsung heeft op dit moment een cashback actie van €500 op alle UHD modellen. Dit is ter ere van het WK. Deze actie icm de prijs van plattetv.nl (of nog een paar andere) zorgt er voor dat je dit toestel voor €1600-€1700 kan kopen. Dit zal de komende maanden echt niet beter worden, eerder slechter als de Samsung actie weer voorbij is.
actie loopt tot 30-6 dus om nou te haasten en een samsung te kopen is gewoon niet nodig.
Misschien is de nieuwe 4k lijn van sony wel veel beter?

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Waarom nog 2 maanden wachten, als je op dit moment ook de tv kan kopen voor hetzelfde geld. En misschien is de sony wel beter, wie weet. Als we echter kijken naar het verleden is het toch steeds Samsung die het net wat beter voor elkaar weet te krijgen.

Als Neo Angelus NU een tv wil is er geen enkele reden te bedenken om niet voor de HU7500 te gaan. Zeker als je kijkt wat hij kost. Daarbij zal de Sony vermoedelijk stukken duurder zijn!

• S1NN3D
  • Niet online
Voorkom een teleurstelling met de cashback actie. Hieraan hangen bepaalde voorwaarden zoals dat de tv bij deelnemende winkels gekocht moet zijn. Ik zie hier diverse keren plattetv.nl genoemd worden maar deze doet niet mee aan de actie. Je moet kopen bij: BCC, Electroworld, EP, Expert, Mediamarkt, Plasmadiscounter, Saturn, Scheer & Foppen of TVstore.

Check hier de voorwaarden.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

plattetv.nl is WEL een deelnemende winkel:
https://samsung.deskservi...fsoSYL/nl_dealer_list.pdf

• S1NN3D
  • Niet online
Prima aanvulling voor iedereen met interesse. Wel bijzonder dat er verschillende deelnemende dealer overzichten circuleren.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 12:35
MazeWing schreef op woensdag 30 april 2014 @ 11:49:

Gelukkig hebben (zeker de duurdere) lcd's tv's gigantische stappen gemaakt dat er nauwelijks tot geen problemen meer zijn met backlights mits je de instellingen op normale standen zet.

De F9000 en HU7500 lijken heel veel op elkaar. De F9000 was samsungs enige UHD tv in hun 2013 F-serie. De high-end serie van 2014 zijn allemaal gebogen, terwijl net 1 stapje daaronder de 7500 serie zit. Voor zover ik het kan zien komen de F9000 en HU7500 ontzettend veel met elkaar overeen, echter heeft de HU7500 het voordeel van de nieuwste (2014) technieken, waarbij ik vooral hun nieuwe manier van BFI een zeer interessante optie vind. Verder hebben ze de local dimming weer net even wat beter gemaakt, waardoor er nog minder oneffenheden zijn. Tel daarbij op dat je de HU7500 op sommige plaatsen aanzienlijk goedkoper kan krijgen dan de adviesprijs (2099 bij plattetv.nl mits je er naar vraagt) en je ook nog eens 500 cashback krijgt. Voor €1600 heb je dan een dijk van een tv. Dit is tevens een prijs waar je nooit een F9000 voor gaat vinden.
MazeWing schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:47:

Wat ik me afvraag is waarom je niet voor de hu7500 gaat. Die kost excl. Casback van 500, 2099 bij plattetv.nl. Je hebt dan een nieuwere en betere tv dan de f9000. Zeker met het nieuwe BFI (black frame insertion) systeem van Samsung, heb je een bewegingsscherpte die zich kan meten met plasma. Ook backlight bleeding is zeer minimal, zeker als je gebruik maakt van de (pseudo) local dimming.

Er is maar 1 ding waar je echt op achteruit gaat: kijkhoeken. Deze zijn stukken slechter dan bij plasma. Verder zal de hu7500 of f9000 op zo'n beetje elk vlak beter zijn. Zelfs out of the box zullen de instellingen redelijk correct zijn. Iets wat absoluut niet het geval is bij de b650.
Ik ben zelf ook van plasma naar deze LCD gegaan. Zelfs van een Kuro naar deze 4k.
Ik was na de juiste instelling gevonden te hebben, bijzonder verbaasd hoe verschrikkelijk goed hele dure lcd zijn geworden. PQ (pic kwal) is echt is beter dan een plasma. En zwart, ja daar was ik bang voor. Ja, seq gezien was mijn kuro beter. Nu ik echter 2 maand verder ben zie ik dat de Tv dat ook bijna evenaard. Omdat ik de oude en nieuwe een tijdje naast elkaar kon gebruiken heb ik ook veel materiaal "dubbel" gekeken. Na vele testen besloten de LCD te houden, is echt super goed.

Terugkomend op de meegenomen quotes. Je kan niet het vergelijk maken tussen de hu7500 en f9000. De techniek in de F9000 is beter. Bv local dimmen heeft veel meer secties en een verhoogt precision black. Beide resulteren in een beter zwart gehalte cq. contrast. Ook de bewegingen zijn na wat instellen erg goed, geen ghosting en blur. Plasma heeft vaak last van fosfor trail, al blijkt dat niet iederen te zien :)
De BFI blijkt nu nog een gimmick te zijn, en weinig toe te voegen (wat ik gelezen heb). Vele review sites zeggen dat je F9000 met een nieuwe connection box de beste UHD tv van Samsung hebt. HU8500 lijkt vooralsnog op de verschillende sites op hetzelfde nivo te zitten als de F9000. Sommingen vinden dat teleurstellend.
Als je voor de knikkers gaat kan je het beste de hu7500, ben je in eens klaar. Wil je de beste voor nu neem je de F9000 met in de loop van het jaar de nieuwe evolution box. Of de Curved 8500 :)
Bij vragen mag je PM-en...

no comment

• Bever!

Bever!

3

Kan de f9000 ook hdmi 2.0 en h265?

• S1NN3D
  • Niet online
Volgens mij heeft de F9000 geen HDMI 2.0 aansluitingen waardoor deze TV direct geen futureproof 4K model is.

• Martinus
S1NN3D schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:58:
Volgens mij heeft de F9000 geen HDMI 2.0 aansluitingen waardoor deze TV direct geen futureproof 4K model is.
Heeft id deze opties niet, daarom heeft samsung de one connectbox geleverd, dus juist future proof omdat je elk jaar een nieuwe box kan kopen voor alle updates ipv een hele nieuwe tv. Dus zeker future proof.

no comment

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:18
Laat die F9000 varen en ga voor de UE55/65HU7500
Samsung heeft dit keer 3 topmodellen op de markt gebracht.

H8000 topmodel curved in de FHD segment
HU7500 topmodel in platte UHD segment
HU8500 topmodel in curved UHD segment

Alle 3 hebben ze een geweldige panel dat zeker niet minder dan de F9000.
Voor het geld alleen moet je al een van de 3 kiezen. De prijzen liggen nu zelfs lager dan de topproducten van LG. Dat zegt wat!

• S1NN3D
  • Niet online
Martinus schreef op woensdag 30 april 2014 @ 22:09:
Heeft id deze opties niet, daarom heeft samsung de one connectbox geleverd, dus juist future proof omdat je elk jaar een nieuwe box kan kopen voor alle updates ipv een hele nieuwe tv. Dus zeker future proof.
Klopt. Heb er net wat over gelezen. Het is natuurlijk wel afwachten of de box ook echt komt. Verder zijn de verwachtingen dat deze behoorlijk prijzig zal zijn.

• Martinus
S1NN3D schreef op woensdag 30 april 2014 @ 23:05:
[...]

Klopt. Heb er net wat over gelezen. Het is natuurlijk wel afwachten of de box ook echt komt. Verder zijn de verwachtingen dat deze behoorlijk prijzig zal zijn.
box komt wel, voor de topic starter is de actie denk ik niet interessant, je koopt nl. nu een TV die minstens evengoed is als de nieuwe generatie, alleen moet je die nu updaten dit jaar. Netto netto betaal je wrs dan € 700 meer dan voor een TV van dit jaar. Ik zou zelf ook voor de 55 HU7500 gaan, goede tv voor veel betere prijs.

no comment

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

De F9000 heeft gewoon een edge-lit backlight en ook qua zwartwaarden is het vergelijkbaar met de HU8500 (en waarschijnlijk dus ook met de HU7500)

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:47
Als je wilt weten hoe de warmteproductie is, moet je in de winkel even je hand op de bovenkant leggen.
Dan weet je of de TV goed zn warmte kwijt kan.

Vergelijk een aantal TV modellen en merken. Zo kan je meteen zien of ze qua bouwkwaliteit onderdoen voor elkaar.

• Martinus
MazeWing schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:11:
De F9000 heeft gewoon een edge-lit backlight en ook qua zwartwaarden is het vergelijkbaar met de HU8500 (en waarschijnlijk dus ook met de HU7500)
de eerste 2 wel, de 3de niet, die heeft nl. minder local dimming areas en andere wellicht marketing achtige termen.

btw de TV is totaal koud, echt geen plasma kachel :)

no comment

• Bever!

Bever!

3

Review van de Sony 4k staat op hdtvtest.
Best in class
Pagina: 1