Schijf aan het falen?

Pagina: 1
Acties:

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-01 13:28
De pc van mijn ouders liep de laatste tijd veel vast en kreeg af en toe een bsod. Ik probeerde een chkdsk maar deze kon niet alles repareren.

Vervolgens heb ik met seatools en hd tune pro de schijf gecheckt.

Bij seatools slagen alle testen

Bij Hd tune pro gaf de error test alleen groene blokken en de smart test gaf het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5fkvVnx.png
Die Pending sectors blijven nu al het zelfde voor een paar weken (sinds dat ik voor t eerst de checks deed)

Ik heb met seatools Fix all geprobeerd, heb allemaal nullen laten schrijven naar de schijf en met dban DOD 5220.22m geprobeerd, Er veranderde niets.

Nu lees ik op internet dat de schijf aan t einde van zijn latijn is tot aan iedere schijf heeft pending sectors niets aan t handje..

Ps. er staat ook offline uncorrectable de schijf gebruikt deze dus niet meer dus all good?

Wat is jullie kijk hier op?

[ Voor 5% gewijzigd door filthy rich op 30-04-2014 08:59 ]

en aans löpt wa vast

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Wat staat er bij Health status?
Wat geeft de Error scan aan?

Wat Geeft Seagate Seatools aan? ( basic test > Long generic bijv )

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-12-2025

Midas.e

Is handig met dinges

Interface CRC errors duiden op een brakke kabel. Die eerst maar vervangen. Current pending sectors moeten nog remapped worden. Daar kan je wel mee leven zolang deze niet opeens absurd snel oplopen. dat dus de komende tijd in de gaten houden

Hacktheplanet / PVOutput

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Normaal zijn een aantal slechte sectoren geen groot probleem, ze kunnen vervangen worden door reserve sectoren na een formatje of een rondje nullen schrijven.

Het feit dat de sectoren niet vervangen worden na zoveel rondes aan writes is inderdaad vreemd en zorgwekkend zou ik zeggen.
Hoewel de C6 offline uncorrectable impliceert dat er pas 7 keer maar iets fout is gegaan met het lezen of schrijven van een sector.
Dus dat bijvoorbeeld elke van de 7 sectoren pas 1 keer zijn benaderd terwijl ze slecht waren... Eventueel kan je er nog wat andere theorieën op los laten.

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 30-04-2014 10:59 ]

• filthy rich
HStyles schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:27:
Wat staat er bij Health status?
Wat geeft de Error scan aan?

Wat Geeft Seagate Seatools aan? ( basic test > Long generic bijv )
All die testen geeft ie aan PASS, zoals ook aangegeven in de OP. De health check hd tune zie je hierboven.
Midas.e schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:44:
Interface CRC errors duiden op een brakke kabel. Die eerst maar vervangen. Current pending sectors moeten nog remapped worden. Daar kan je wel mee leven zolang deze niet opeens absurd snel oplopen. dat dus de komende tijd in de gaten houden
Ja die crc kwam opeens toen ik sata van mijn schijven had omgewisseld.
Swordlord schreef op woensdag 30 april 2014 @ 10:55:
Normaal zijn een aantal slechte sectoren geen groot probleem, ze kunnen vervangen worden door reserve sectoren na een formatje of een rondje nullen schrijven.

Het feit dat de sectoren niet vervangen worden na zoveel rondes aan writes is inderdaad vreemd en zorgwekkend zou ik zeggen.
Hoewel de C6 offline uncorrectable impliceert dat er pas 7 keer maar iets fout is gegaan met het lezen of schrijven van een sector.
Dus dat bijvoorbeeld elke van de 7 sectoren pas 1 keer zijn benaderd terwijl ze slecht waren... Eventueel kan je er nog wat andere theorieën op los laten.
Ja ik heb eigenlijk DOD gedaan DOD 5220.22m, seatools fix all, en zero fill met hd tune. De pending sectors bleven, maar het aantal pending sectors (7) is dus al geruim een maand niet veranderd.

[ Voor 73% gewijzigd door filthy rich op 30-04-2014 11:11 ]

en aans löpt wa vast

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Met windows een full format?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Doe een HDtune surface scan, misschien heb je de zero write alleen op de partitie gedaan en niet op de ruwer disk. Ook is mogelijk dat het om reservesectoren gaan die dus niet zichtbaar zijn. Een andere verklaring zou ik niet direct hebben waarom een zero-write niet helpt om de pending sectors weg te krijgen.

• filthy rich
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:51:
Doe een HDtune surface scan, misschien heb je de zero write alleen op de partitie gedaan en niet op de ruwer disk. Ook is mogelijk dat het om reservesectoren gaan die dus niet zichtbaar zijn. Een andere verklaring zou ik niet direct hebben waarom een zero-write niet helpt om de pending sectors weg te krijgen.
Doet Dban dat ook niet denk je? Overigens had de schijf geen partities meer, die heb ik allemaal al verwijderd

[ Voor 8% gewijzigd door filthy rich op 30-04-2014 16:34 ]

en aans löpt wa vast

Verwijderd

Dan nog kan het zijn dat DBAN de bootcode overslaat, al lijkt me dat sterk. Je kunt het zeker weten door onder Linux/BSD met dd een zero-write uit te voeren op de ruwe device. Dan blijft er niets meer van over. :)

• filthy rich
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 16:36:
Dan nog kan het zijn dat DBAN de bootcode overslaat, al lijkt me dat sterk. Je kunt het zeker weten door onder Linux/BSD met dd een zero-write uit te voeren op de ruwe device. Dan blijft er niets meer van over. :)
Nope hielp niet, crystaldisk geeft ook pending sector count =7 uncorrectable sector count (c6) = 7.

Is t verstandig de schijf te ditchen? of kan ik hem nog wel gebruiken gezien de pending sectors nog niet meer worden

en aans löpt wa vast

Pagina: 1