Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers,

Zijn er mensen die beschikken over een stand-alone TomTom navigatiesyteem EN de TomTom app voor de iPhone? Ik mag vanaf afgelopen weekend alleen rijden (18 jaar :) ) maar weet letterlijk nergens de weg. Ik was dus opzoek naar een navigatiesysteem.

Na wat zoeken ben ik bij het volgende model uitgekomen, TomTom Go 400.
Dit model is uitgerust met de nieuwste versie van NavKit, in vergelijking tot de Start en de VIA modellen.
Ik heb ook gekeken naar reviews / video's van Garmin's en Mio's navigatiesystemen maar de TomTom Go 400 heeft bij mij de beste indruk achtergelaten.

Maar nu mijn vraag, is het slim om deze stand-alone navigatie aan te schaffen? Hoe zijn de ervaringen met de iPhone app van TomTom? Of welke andere navigatieapps zijn aan te raden (Sygic, Apple Maps, Google Maps etc.)? Ik vind op internet veelal reviews van 1 of meerdere jaren oud.

Belangrijkste aspect is gewoon dat de kaarten actueel zijn, dus ook wanneer er wegen tijdelijk afgesloten zijn en of bijv. de snelheid ergens (tijdelijk) is aangepast. Ook ben ik benieuwd naar de ruimte die de applicaties innemen op de telefoon en het evt. data-gebruik.

Ik ga alleen in Nederland rijden dus enkel een kaart van Nederland of de Benelux volstaat al ;)

Graag hoor ik jullie ervaringen :*)

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 07:08
Ik gebruik op mijn Android scharminkel osmand. Die is gratis en maakt gebruik van open source maps. Ik vind die app geweldig werken. Ik heb er geen aanmerkingen op. Oh toch wel 1 klein dingetje. Als je de kaart download van een land dat een ander soort schrift gebruikt zijn alle namen van die kaart in dat schrift en moet je het ook daarmee invoeren.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:53
Als je alleen in Nederland rijdt, en voldoende ruimte in je data bundel hebt, kun je gewoon beginnen met Google Maps te gebruiken op je iPhone en wel zien waar je komt daarmee. Spaart je een aanschaf initieel uit. Zorg wel dat je een autolader voor je telefoon hebt, maar dat is sowieso handig.

Offline maps zoals van Tomtom krijgen eens in het kwartaal een update en nemen voor Benelux volgens mij 1Gb ruimte in, Europa 3,6 Gb als ik het goed heb. Aangezien Europa ook Benelux data bevat, zou je bij aanschaf net zo goed een paar tientjes meer neer kunnen tellen en dan ben je ook voorbereid voor de vakantie, je kunt de Benelux versie niet upgraden naar Europa, dan moet je gewoon een extra nieuwe app aanschaffen.

Ikzelf vind de telefoon versie beter dan een los kastje, als je dat kastje in je auto laat liggen slaan ze de ruit in om hem te stelen (en zuignap sporen voor het raam vertellen mensen al dat die er in kan zitten) dus loop je dat ding altijd extra mee te slepen en loop je alsnog de kans ingeslagen ruiten te vinden, en je telefoon heb je toch al bij je, neem je mee, etc.

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Nav Free is ook een alternatief voor gratis navigatie. Werkt naar behoren en iedere drie maanden gratis updates.
Of Igo voor op de Iphone. Is ook een hele goede, wel betaald.

Als beginnend bestuurder wil ik je de tip mee geven, rij niet blind op de navigatie. Een beetje geografische kennis helpt echt.
Ik zie te vaak op de weg dat mensen blind rijden op hun navigatie zonder rijbaan begeleiding. Op het laatste moment toch de afslag nemen. Ik rem dan af en hou afstand van dat soort rijders.
Wens je veel rijplezier en succes is toch weer een mijlpaal je rijbewijs :)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 23:09
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 22:50:
Hallo mede-Tweakers,

<knip>

Belangrijkste aspect is gewoon dat de kaarten actueel zijn, dus ook wanneer er wegen tijdelijk afgesloten zijn en of bijv. de snelheid ergens (tijdelijk) is aangepast. Ook ben ik benieuwd naar de ruimte die de applicaties innemen op de telefoon en het evt. data-gebruik.

Ik ga alleen in Nederland rijden dus enkel een kaart van Nederland of de Benelux volstaat al ;)

Graag hoor ik jullie ervaringen :*)
Het zal niet vaak voorkomen dat een navigatiesysteem rekening houdt met tijdelijke afsluitingen of tijdelijke snelheidsaanpassingen, daar zal je dus zeker zelf ook op moeten blijven letten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips en ervaringen, kan ik veel mee :)
PinokkioTV schreef op zondag 04 mei 2014 @ 10:16:
[...]

Het zal niet vaak voorkomen dat een navigatiesysteem rekening houdt met tijdelijke afsluitingen of tijdelijke snelheidsaanpassingen, daar zal je dus zeker zelf ook op moeten blijven letten.
Doe ik, navigatiesystemen zijn ook maar gebouwd en geprogrammeerd door en voor mensen, hierdoor kunnen er, naast tijdelijke aanpassingen, ook fouten in een kaart zitten. De beste navigatie blijf je nog altijd zelf, gewoon goed om je heen kijken en rekening met anderen houden in het verkeer :)

• Abz87
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-11 15:36
Tip: Kijk van te voren naar een kaart en gewoon rond gaan rijden, dat gaat je enorm veel helpen ;)

Ik heb zelf Google Maps op mijn iPhone en gebruik het 1x per week om een redelijke afstand te overbruggen (20 km). Werkt snel, soepel, en route wordt zeer snel gewijzigd wanneer ik bijv. een verkeerde afslag neem.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een aantal keren een gratis navigatie geprobeerd voor de iPhone en ben tot de conclusie gekomen dat de één nog waardelozer is dan de ander.

Google maps
De beste gratis die ik heb getest is Google Maps. Ik vind de instructies van Google Maps belabberd: Het laat de informatie precies te laat op het scherm zien en ook de instructies zijn niet zelden net te laat. De routes van Google Maps zijn wel in orde.

Apple Maps
De instructies van Apple Maps zijn prima. Ook de informatie die op het scherm wordt weergegeven is goed en tijdig. De route-informatie is niet volledig. Het leidt je gerust in de verkeerde richting van een één-richtingsweg.

Waze
Toen ik het testte kreeg ik bizarre routes voorgesteld.

Ik heb een aantal andere getest, ik weet niet meer welke. Bij geen van de gratis versies was ik onder de indruk.

Als je het goed in order wilt hebben moet je gewoon TomTom kopen. Mocht je de App kopen, vergeet dan niet ook een goede dock + stroomvoorziening aan te schaffen.

[ Voor 8% gewijzigd door kamerplant op 07-05-2014 11:18 ]

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips :-)
Pagina: 1