Kabini vs Bay Trail

Pagina: 1
Acties:

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Hi All,

Ik wil een nieuwe HTPC samenstellen, op basis van mini-itx systeempje, en sta nu voor de volgende keuze (Het systeempje zal OpenELEC vanaf USB stick gaan draaien, eventueel een tweede stickje voor Xubuntu of Debian).

Bay Trail
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock Q1900B-ITX€ 63,20€ 63,20
1MS-Tech CI-70 (60 watt voeding)€ 66,42€ 66,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 129,6

vs Kabini

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,89€ 48,89
1MSI AM1I€ 28,29€ 28,29
1MS-Tech CI-70 (60 watt voeding)€ 66,42€ 66,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,60

Bij beide systemen zie je geen RAM: voor de AMD build heb ik nog 4GB DDR3 liggen, voor de Intel build zal ik mijn laptop gaan upgraden en de 6GB die daarbij vrijkomt in het mini-itx systeem zetten.

Pluspunten Intel:
  • passief gekoeld
  • 10W verbruik (maar Intel meet dit anders dan AMD, toch?)
Nadelen Intel:
  • SoDIMM, dus:
  • Zal laptop gaan upgraden om RAM vrij te maken, kost €120 extra
Pluspunten AMD
  • Zou iets sneller moeten zijn
  • Normaal geheugen, wat ik al heb liggen (4GB)
Nadelen AMD
  • Fan op stockkoeler
  • Kan geen alternatieve koeler vinden!
Heeft iemand doorslaggevende redenen om voor één van de twee te kiezen? Ik neem aan dat beide snel genoeg zijn om Full HD vloeiend te draaien (4K maak ik me nog geen zorgen om) en Ubuntu zal hier ook wel vlot op lopen.

Als iemand nog koelers weet die geschikt zijn (te maken) voor het AM1 platform: hoor ik ook graag! Must is wel: passief ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

FullHD kan prima met hardware-acceleratie, dat is niet zo heel erg spannend eigenlijk. Ik weet zo niet hoe het zit met de HWacceleratie in Ubuntu, maar als die in orde is zal 't prima lopen.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:23
Qua kracht heb je meer aan het AMD platform. Aangezien je nog geheugen hebt liggen is het ook goedkoper. Het enige nadeel is passieve vs actieve koeling. Passief is een must, maar weet je dat het verschil tussen passieve koeling en goede (!) actieve koeling wel te meten is, maar niet te horen op 2m afstand?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 16:34
ik weet niet meer waar ik het laatst gelezen heb, maar met de kabini heb je meer rekenkracht met name op de gpu. het tdp onder load ligt dan ongeveer 3watt hoger ~21,-. idle daar in tegen was de kabini ~4 watt zuiniger dan de intel en kwam het totale systeempje onder de 10 watt uit.

ik zou het wel weten dus, met kabini heb je ook nog eens up en downgrade mogelijkheden.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Thnx voor de replies. Ik neig nu ook naar Kabini, en hoop ik gewoon dat er nog een passieve koeler wordt uitgebracht die niet de wereld kost... Of misschien een iets grotere stock koeler erop monteren (zoals die bij de Phenom werd geleverd), kijken of dat passend te maken is :)

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De kabini zou in principe passief gekoeld moeten kunnen worden, onder load verbruikt die gering meer dan je intel, en in idle zelfs minder:

bron: http://nl.hardware.info/r...erbruik-cinebench-115-max

Ik zie zo ver nog geen andere koelers voor het AM1 platform, maar die zouden misschien nog kunnen komen (AM1 gebruikt een nieuw mounting systeem dat werkt met push-pins net zoals bij intel).

Je kunt het systeem aanschaffen en later een betere koeler erop zetten, maar er zijn geen garanties dat deze echt komen.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Handige link Teun, thnx.

Kabini setje besteld! Ben benieuwd of ik m passief werkend krijg, anders kan ik altijd nog het fannetje zéér langzaam laten draaien ;)

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
Update:

Kabini draait prima passief onder een (vrij forse) Pentium 4 Prescott stock koeler.

Foto's:
Vergelijk tussen de koelers

Eerste montage

En zo zit het in het kastje (linksboven de stockkoeler nogmaals, ter vergelijk)

Waarschijnlijk zal een AMD Phenom koeler (die met heatpipe) nog wel een stukje beter koelen. Fijne van zowel zo'n heatpipe geval als deze koeler die ik nu gebruikt heb, zijn de gaatjes die je goed kan misbruiken voor een tie-wrap. De koeler zit nu stevig: gaat nergens naartoe.

Qua temperaturen mag ik niet klagen. Ja, hij haalt de 70°C (opgegeven max) wel, maar dit is pas na 15 minuten CPU burn op 4 threads. Toen ik de burn uitzette, zakte de temperatuur vrijwel onmiddelijk van 69°C naar 53°C. Dit is overigens gemeten ín de behuizing, dus exact zoals ik m ook in gebruik ga nemen.

Bij video kijken etc. zal het nooit voorkomen dat de CPU langere tijd op 100% draait, misschien als ik er een simpele game op probeer dat dan de CPU wel gaat throttelen. Dan kan er altijd nog aan de zijkant (bovenkant is denk ik net niet voldoende ruimte meer) een fan op worden gemonteerd. Liever dan wel een andere dan die standaard werd meegeleverd, die maakte een (zeer licht) ratelend geluidje bij het draaien, een soort snorren (irritanter dan de windruis).

Nogmaals bedankt voor alle input :) nu OpenELEC / XBMC 13 installeren :)

• N0cture
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-03 22:41
noes schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 22:19:
Update:

Kabini draait prima passief onder een (vrij forse) Pentium 4 Prescott stock koeler.

Foto's:
Vergelijk tussen de koelers

Eerste montage

En zo zit het in het kastje (linksboven de stockkoeler nogmaals, ter vergelijk)

Waarschijnlijk zal een AMD Phenom koeler (die met heatpipe) nog wel een stukje beter koelen. Fijne van zowel zo'n heatpipe geval als deze koeler die ik nu gebruikt heb, zijn de gaatjes die je goed kan misbruiken voor een tie-wrap. De koeler zit nu stevig: gaat nergens naartoe.

Qua temperaturen mag ik niet klagen. Ja, hij haalt de 70°C (opgegeven max) wel, maar dit is pas na 15 minuten CPU burn op 4 threads. Toen ik de burn uitzette, zakte de temperatuur vrijwel onmiddelijk van 69°C naar 53°C. Dit is overigens gemeten ín de behuizing, dus exact zoals ik m ook in gebruik ga nemen.

Bij video kijken etc. zal het nooit voorkomen dat de CPU langere tijd op 100% draait, misschien als ik er een simpele game op probeer dat dan de CPU wel gaat throttelen. Dan kan er altijd nog aan de zijkant (bovenkant is denk ik net niet voldoende ruimte meer) een fan op worden gemonteerd. Liever dan wel een andere dan die standaard werd meegeleverd, die maakte een (zeer licht) ratelend geluidje bij het draaien, een soort snorren (irritanter dan de windruis).

Nogmaals bedankt voor alle input :) nu OpenELEC / XBMC 13 installeren :)
Ik zie dat je de combinatie tussen een MS-TECH CI-70 en AMD 5350 hebt gemaakt. Dit is exact de combinatie zoals ik hem wil aanschaffen. Kun jij aangeven of de koeler van de 5350 gemonteerd kan worden in deze kast (de maten zijn lastig terug te vinden op internet)? Aangezien ik geheel geluidsloos niet zo belangrijk vind, wil ik wel de standaard heatsink/cooler gebruiken :-).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Voor hardware acceleratie moet je even kijken hoe VDPAU support is. Check: https://wiki.archlinux.org/index.php/VDPAU

Dat is dan misschien wel de archlinux wiki, maar diezelfde VDPAU drivers staan in alle repo's voor de meeste distro's gewoon.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:23
johnkeates schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:30:
Voor hardware acceleratie moet je even kijken hoe VDPAU support is. Check: https://wiki.archlinux.org/index.php/VDPAU

Dat is dan misschien wel de archlinux wiki, maar diezelfde VDPAU drivers staan in alle repo's voor de meeste distro's gewoon.
VDPAU is toch voor nvidia gfx only? Voor AMD gebruik je vziw VAAPI of XvBA

• frankyds
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-09-2025
Is het Asrock bordje geen betere optie voor HTPC? http://tweakers.net/pricewatch/378018/asrock-am1h-itx.html
Heeft een DC input voor laptopvoeding, bespaart je kosten van een ATX voeding, minder verbruik, geen fan geluid, en scheelt een hoop kabels in de doos.

Ik draai deze combo voor NAS/thuisserver met Ubuntu Server 14.04 en draait als een Rolex.

[ Voor 38% gewijzigd door frankyds op 29-05-2014 01:06 ]

• frankyds
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-09-2025
frankyds schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 01:03:
Is het Asrock bordje geen betere optie voor HTPC? http://tweakers.net/pricewatch/378018/asrock-am1h-itx.html
Heeft een DC input voor laptopvoeding, bespaart je kosten van een ATX voeding, minder verbruik, geen fan geluid, en scheelt een hoop kabels in de doos.

Ik draai deze combo voor NAS/thuisserver met Ubuntu Server 14.04 en draait als een Rolex.
Oeps te laat gezien dat je een case hebt opgenomen met 60W voeding.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Topicstarter
N0cture schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:28:
[...]

Ik zie dat je de combinatie tussen een MS-TECH CI-70 en AMD 5350 hebt gemaakt. Dit is exact de combinatie zoals ik hem wil aanschaffen. Kun jij aangeven of de koeler van de 5350 gemonteerd kan worden in deze kast (de maten zijn lastig terug te vinden op internet)? Aangezien ik geheel geluidsloos niet zo belangrijk vind, wil ik wel de standaard heatsink/cooler gebruiken :-).
Past!

Pagina: 1