• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-01 07:17
Ik heb laatst ook al een topic geplaatst met nagenoeg dezelfde vraag, maar ik wil helemaal zeker zijn van m'n aankoop, vandaar dus even een dubbelcheck.

Ik wil een HTPC gaan bouwen om daar MediaPortal op te draaien. Wat de HTPC moet kunnen:
- Alle Media afspelen. Van DivX tot BluRay 3D (TV is uiteraard 3D geschikt)

Ik heb geprobeerd er een beetje me er in te verdiepen, maar als het lukt wil ik er op den duur eigenlijk ook een TV kaart in doen om hem als een soort set-top box te gebruiken. Ik heb daar echter 0,0 verstand van, dus ik weet niet of dat (nog) mogelijk is.

Het belangrijkste: het moet allemaal vloeiend lopen. Uiteraard moet de media gewoon vloeiend afgespeeld worden, maar ook het menu van de media-center software moet lekker vloeiend lopen. Ik heb (nog) geen NAS, dus tot die tijd wil ik een 3 TB interne HDD gebruiken. De MS-Tech kast wordt geleverd inclusief 350W voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 49,90€ 49,90
1ASRock FM2A78M-ITX+€ 71,41€ 71,41
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 89,85€ 89,85
1MS-Tech MC-1200€ 90,-€ 90,-
1Crucial Ballistix BLT4G3D1608DT1TX0CEU€ 33,-€ 33,-
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 41,04€ 41,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,20

Kritiek is juist gewenst. Indien je denkt dat ik beter een onderdeel anders kan doen, dan hoor ik het graag.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Deze ssd wordt vrijwel overal aangeraden :
pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

ruim een 10tje meer, dubbel zoveel opslag en stroomverliesbescherming

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
redbullet schreef op woensdag 30 april 2014 @ 08:04:
Deze ssd wordt vrijwel overal aangeraden :
pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

ruim een 10tje meer, dubbel zoveel opslag en stroomverliesbescherming
Is zeker de betere keuze. De m500 of de EVO 840 (afhankelijk van wat bij de winkel op dat moment voorradig / het snelst beschikbaar is)

iRacing Profiel

• EricNL
Bedankt, is de samenstelling verder prima? Is dit een beetje "aardige" HTPC, of is het wat aan de zuinige kant?

• i-peter
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-01 12:06
als ik jou was zou ik nog een processor koeler erbij nemen. Scheelt een hoop in geluid denk ik zo. Deze kast schijnt ook geluid te maken(de voeding) dus misschien is een andere kast met aparte voeding stiller.

• kroegtijger
Dit zal in principe alles afspelen wat je m voor de kiezen gooit, en is redelijk stil. Je zou eventueel een andere voeding kunnen nemen. De voedingen van MS-Tech blinken niet direct uit in kwaliteit. Kan je natuurlijk ook altijd later nog eens upgraden. Hetzelfde geldt voor een aftermarket CPU-koeler; deze kan je ook altijd later nog eens doen om het wat stiller te maken.
Wat betreft de setup klopt het verder wel redelijk, maar als je niet van plan bent de HDD naar de NAS mee te nemen, zou ik de SSD achter wegen laten. Die voegt dan niets meer toe behalve kortere boot-tijden.
Je keuze voor MediaPortal snap ik, maar ik heb zelf voor XBMC gekozen omdat je hiermee volledig platform-onafhankelijk bent. Alles wat Python kan draaien (Dus in de regel praat je dan over Linux, Windows, OSX en Android) kunnen daardoor ermee overweg. Ook het centraal beschikbaar zijn van database is een erg groot voordeel in XBMC. Daarentegen heeft MediaPortal dan weer een eigen TV Server, terwijl XBMC vertrouwt op een TV Server Backend van derden, en biedt het alleen een front-end. Uiteraard kan je wel weer gebruik maken van XBMC als front-end en MediaPortal TV Server als backend (of een van de vele andere mogelijkheden, afhankelijk van OS en hardware). Ik zou dus zelf voor een dergelijke config kiezen en niet voor MediaPortal. Gegeven dat je je content op een NAS wilt gaan plaatsen acht ik de kans redelijk aanwezig dat je dus ook vanaf meerdere devices (laptop, tablet, RaspberryPi of andere media-devices) je content wilt kunnen bereiken. Het delen van de database van XBMC is dan een heel erg fijne feature, net zoals overal dezelfde interface (wat ook goed is voor de WAF).

Of de samenstelling verder helemaal goed is, is natuurlijk ook afhankelijk van wat er aan upgrade die je later voor ogen hebt mbt TV Tuner. Allereerst is het dan van belang om je wensen te weten hierbij en zeker net zo belangrijk welk Tv-signaal je wilt gebruiken (dus DVB-T, DVB-S of DVB-C. IPTV schijnt ook mogelijk te zijn, maar dat gaat op een heel andere manier). Ik neem aan dat je een dubbele tuner erin wilt, zodat je tegelijkertijd kan kijken en kan opnemen?
Voor alle3 de DVB-standaarden geldt dat je de FTA's (Free To Air) eenvoudig kan bekijken door de juiste tuner(s) te plaatsen en de kanalen op te zoeken. Deze zijn niet gecodeerd, dus direct te benaderen. Voor DVB-T betreft dat Ned1, Ned2 en Ned3. DVB-S biedt veel meer (met name internationale) zenders, maar daarvoor is dus een schotel-antenne nodig. Voor DVB-C ben je afhankelijk van de aanbieder. Heb je UPC, dan kun je het basis-pakket zonder decodering bekijken. Alle zenders buiten het basis-pakket zullen wel moeten worden gedecodeerd (of dat inmiddels al kan bij UPC weet ik niet). Als je Ziggo als aanbieder hebt, dan kun je alleen het Ziggo-kanaal en Ned1 ontvangen, en zal de rest moeten worden gedecodeerd. Daar zijn voor Ziggo inmiddels diverse oplossingen voor. Dat kan je op 2 manieren doen; hardware-matig of software-matig. Hardwarematig kan door het gebruik van een CI-CAM (AlphaCrypt; dus geen CI+) op een interface-bracket zoals o.a. voor de TechniSat CableStar HD2 wordt geleverd. Deze oplossing werkt afaik alleen onder Windows, en ik dacht zelfs alleen met MediaPortal.
De oplossing met een SoftCam (meestal Oscam) vertrouwt op software en cpu-resources om de kanelen te decoderen. Voor alle2 de methoden dien je uiteraard wel over een smartcard te beschikken die geactiveerd is. Bij Ziggo kan je tot 5 smartcards activeren per aansluiting (3 via de website, en de laatste 2 kan je telefonisch laten doen).
Voor zowel DVB-T als DVB-S werkt het allemaal min of meer hetzelfde, maar ook daar is genoeg over te vinden hier op GoT mocht dat van toepassing zijn.

Voor je build die je nu aan het doen bent heeft dat dus als impact dat je voldoende ruimte in de kast / buiten de kast moet hebben om die hardware te kunnen plaatsen. Een Cablestar HD2 is een enkele tuner, die een PCI-slot neemt. Als je er daar 2 van nodig hebt, én een slot voor de CI-module, dan moet je dat wel kwijt kunnen. Alternatief is een dual-tuner, maar ik heb die nog niet gezien met een CI-bracket (of optionele CI). Is het geen probleem om extern te gaan, dan zijn er genoeg USB-tuners beschikbaar (ook de Cablestar met CI-slot is op USB verkrijgbaar overigens)

iRacing Profiel

• EricNL
Top, bedankt voor je uitleg. Ik ga dus wel kiezen voor een SSD + HDD, aangezien er in de nabije toekomst een NAS gaat komen waar de 3 TB schijf in gaat komen.

Wat betreft kast + voeding (+ eventuele aftermarket koeler): wat kunnen jullie me aanraden dan?

• kroegtijger
Zijn zeker goede opties. Wat betreft de case is het natuurlijk heel erg smaak-afhankelijk maar voornamelijk ook budget-afhankelijk. Er bestaan schitterende cases, maar daar hangt vaak wel een prijskaartje aan. De ML04 is een prima case die voldoende ruimte biedt, maar dan komt meteen al weer om de hoek kijken dat je hier wel voor ITX-formaat moederbord hebt gekozen. Het is dan onlogisch om een grote case er omheen te vouwen als je dat vervolgens niet kan gebruiken (immers, je hebt niet zoveel PCI-sloten hierop). Dan zou je beter voor uATX of misschien zelfs wel een ATX-bord kunnen kiezen. Met name voor uATX zijn ook veel meer cases te vinden.
Afhankelijk van je eisen en wensen kan je dan een bord erbij zoeken wat voldoende ruimte biedt om later eventueel tuners toe te voegen, en op basis daarvan weer een case erbij zoeken. In vrijwel alle cases past de Scythe koeler zonder problemen dan.
Zelf gebruik ik een pricewatch: Silverstone Lascala LC16S-MR met een ATX-bord erin, wat prima functioneert. Gezien het standaard formaat behuizing stapelt hij gewoon netjes op in het rijtje van de receiver, harddisk-recorder en DVD-speler. hij is alleen wat hoger en dieper dan de meeste hardware, en het weegt ook wel wat, dus helemaal bovenop zetten is geen aanrader dan ;)
Maar er zijn natuurlijk ook zat andere goedkopere opties voor ATX-builds:
pricewatch: Cooltek G3 (maar heb geen ervaring met behuizingen van cooltek)
Veel gebruikte cases zonder display:
pricewatch: Silverstone Lascala LC20B
pricewatch: Zalman HD501

Veel gebruikte cases met display / remote (iMon)
pricewatch: Silverstone Grandia GD01S-MXR (Zilver)
pricewatch: Zalman HD503

En voor wie zich echt wil uitleven:
pricewatch: Silverstone Crown CW03B-MT
pricewatch: Origen AE S21T

iRacing Profiel

• EricNL
Misschien een hele stomme vraag, maar kan een Seasonic G360 voeding (ATX) op het eerder genoemde (mini ITX) ASRock moederbord?

• i-peter
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-01 12:06
Goed gezien eric, had ik over het hoofd gezien...
pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC deze zou moeten passen. Als je tevens nog op de pricewatch pagina van de kast komt kan je zoeken in reviews en op fora wat andere mensen voor oplossing hebben. Er zit al een PSU in maar deze zou slecht zijn en te veel herrie maken.
Pagina: 1