Toon posts:

subwoofer vervormd na het aansluiten van een nieuwe versterk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb vorige maand een jbl gt5-12 subwoofer gekocht en die aangesloten via een simpel versterkertje uit een jvc subwoofer en dat werkte perfect

nu is het mijn bedoeling om die subwoofer (samen met 2 normale speakers) mee te nemen naar een boot van een vriend, maar omdat daar geen 220v beschikbaar is heb ik een auto versterker gekocht (soundlab pro mosfet amplifier b005ta)

maar na het aansluiten van die nieuwe versterker gaat het geluid flink vervormen als ik het volume flink open draai

ik heb hier wat foto's van hoe ik het heb aangesloten (laatste foto is de jvc versterker)
http://i.imgur.com/Fv2qBMd.jpg
http://i.imgur.com/HuDkMAV.jpg
https://scontent-b-ams.xx...80883705_1878684673_o.jpg
http://i.imgur.com/3oS3W00.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 30-04-2014 17:47 . Reden: Foto's getrashed, de rode banner staat er niet voor niets. ]

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 15:24
Volgens mij zijn er juist voor deze doeleinden condensators beschikbaar. Ik vermoed dat de stroom niet helemaal "schoon" is. Ofwel schommelingen in volt/ampere/hz.

Heb je al eens gekeken naar een condensator?

Zie ook: http://www.12vhifi.nl/condensator.html

Verwijderd

Topicstarter
Powergrim schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:31:
Volgens mij zijn er juist voor deze doeleinden condensators beschikbaar. Ik vermoed dat de stroom niet helemaal "schoon" is. Ofwel schommelingen in volt/ampere/hz.

Heb je al eens gekeken naar een condensator?
hij staat aangesloten op een auto accu en aangezien het een auto versterker is lijkt mij het probleem daar niet te zitten

ik heb hem ook aangesloten gehad via een pc voeding

en als ik een condensator zou nemen hoe zou ik die het beste kunnen monteren (de subwoofer staat namelijk niet op een vaste plek)

edit: ik ben er achtergekomen dat het power lampje knippert bij iedere bass toon

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 21:19 ]

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-01 23:58
Dan krijgt de versterker simpelweg te weinig stroom.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 20:53
De voedingsdraadjes lijken inderdaad heel erg dun te zijn, ook lijk je de subwoofer verkeerd aangesloten te hebben. Als je in de gebruiksaanwijzing kijkt zul je waarschijnlijk zien dat je de subwoofer volgens 'bridge' aan moet sluiten als de subwoofer switch op 'on' staat.
En je zou de level adjust wat omlaag kunnen draaien tot het punt dat de bass niet meer vervormd op hoog volume.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Waarschijnlijk omdat de subwoofer op 'on' staat dat je de + van het ene kanaal en de - van het andere kanaal moet gebruiken (dubbel vermogen, ook wel bruggen van de uitgangen genoemd). Is die accu wel goed opgeladen verder (vol) ? Moet minimaal 12v afkomen, het.liefst hoger (tot 14.4v voor Max vermogen versterkers)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 23:50:
Dan krijgt de versterker simpelweg te weinig stroom.
Niet altijd of volledig waar. Speaker kan ook te zwaar zijn en al gauw dat je max continu vermogen levert, de pieken knippert die dan. Hij moet even de kanalen bruggen voor dubbel vermogen.

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-01 23:58
Maar als het lampje dimt / knippert dan is dat vaak een tekort aan stroom.
Had met ook met een SoundStream versterker, met een accu bleef bij clippen en vervormen, eenmaal een zware 1000W computervoeding aangesloten en het probleem was weg.
Dus ik vermoed een niet al te zuivere stroomtoevoer die simpelweg te weinig vermogen levert.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42

Jag

De subwoofer knop op die versterker, zal waarschijnlijk het low pass filter aan en uit schakelen. Misschien ook wel bridge stand, dus je zou kunnen proberen om de sub aan te sluiten op beide plussen van de speaker aansluitingen.

Verder: is de accu nog goed en geladen? Wel eens de spanning ervan gemeten?

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09-2025
Als je de woofer bridges aansluit. dus de - van links en de + van rechts, dan kan je versterker meer vermogen leveren omdat hij dan fictief een lagere weerstand ziet.

Het subwoofer knopje zal idd waarschijnlijk de lowpass-filter aanzetten.

• Jag

Jag

Eddie001 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:55:
Als je de woofer bridges aansluit. dus de - van links en de + van rechts, dan kan je versterker meer vermogen leveren omdat hij dan fictief een lagere weerstand ziet.

Het subwoofer knopje zal idd waarschijnlijk de lowpass-filter aanzetten.
Je hebt de + van beide kanalen nodig. En hij ziet niet een lagere weerstand, maar je verdubbelt de spanning.

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09-2025
Misschien even naar de 2e foto kijken. Daar is duidelijk te zien hoe je hem aan moet sluiten.
En je halveert de fictieve weerstand wel degelijk.

Verwijderd

Topicstarter
de subwoofer knop stond al die tijd al aan en de crossover op 120hz

ik bridge mode al geprobeerd links - en rechts +, maar ook 2x +

• Jag

Jag

Eddie001 schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:45:
Misschien even naar de 2e foto kijken. Daar is duidelijk te zien hoe je hem aan moet sluiten.
En je halveert de fictieve weerstand wel degelijk.
Je hebt gelijk, het moet idd op de plus en de min in dit geval. Ik zie overigens niet in hoe je daarmee tot een bridge config kan komen. Daarvoor heb je toch echt 2x de fase nodig. Misschien dat het stiekem een parallel config is. Misschien staan de kanalen al standaard in bridge, dat is best vaak het geval. Dan valt er weinig nog te bridgen.
Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:51:
de subwoofer knop stond al die tijd al aan en de crossover op 120hz

ik bridge mode al geprobeerd links - en rechts +, maar ook 2x +
En hoe is de accu?

Verwijderd

Topicstarter
als het goed is nog vol

er komt nu toevallig een vriend langs die ook een paar zware subs in zijn auto heeft liggen, dan gooien we mijn sub en amp in zijn auto

als hij het dan wel goed doet dan weet ik meteen dat het aan mijn accu lag

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:35:
[...]

hij staat aangesloten op een auto accu en aangezien het een auto versterker is lijkt mij het probleem daar niet te zitten

ik heb hem ook aangesloten gehad via een pc voeding

en als ik een condensator zou nemen hoe zou ik die het beste kunnen monteren (de subwoofer staat namelijk niet op een vaste plek)

edit: ik ben er achtergekomen dat het power lampje knippert bij iedere bass toon
Onjuist. Op het moment dat de auto gestart is levert de dynamo stroom, over het algemeen rond de 14 v. Het is dus goed mogelijk dat je accu los onvoldoende power kan leveren om het zaakje aan te sturen.

• Jag

Jag

Je kan wel even testen zonder draaiende motor.

Verwijderd

Topicstarter
we rijden dalijk wss effe de bewoonde wereld uit en dan gaan we effe flink testen
Pagina: 1