Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:25
Ik heb op de sensor van mijn Nikon D7000 een paar vlekjes zitten. Dus ik wil deze laten reinigen door iemand die verstand heeft van zaken in de winkel (geen MediaMarkt, maar echt een fotografie zaak).

Ik vertrouw de mensen in de winkel volledig, maar het kan natuurlijk voorkomen dat ook zij een foutje maken waardoor mijn camera defect raakt of er iets anders mis is achteraf.
Nog vervelender wordt het als ze het gaan ontkennen dat het door hun komt.

Het is natuurlijk doemdenkerij, maar ik wil problemen voorkomen. Dus hoe zou ik van tevoren er nou voor kunnen zorgen dat ik bewijs heb dat alles goed werkt? Test foto's op een egale witte muur bijvoorbeeld?

Iemand hier ervaring mee? Wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:11
Ik heb zeer goede ervaringen met http://chipclean.nl/
Dit is een ervaren persoon die dagelijks camera sensoren schoonmaakt.

Je kan zelf langs gaan (nadat je een afspraak hebt gemaakt), ze zitten in Heumen naast het gebouw van Digitalstreet.nl dus je kan ook nog leuke camera spulletjes kopen terwijl je wacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:36
Zoals je zelf al weet kan je stofvlekjes goed zien met een onscherpe (lange sluitertijd, lekker veel bewegen) foto op klein diafragma en een witte achtergrond. Even goed ga je dan olievlekken zien. Kapotte/hot pixels zie je juist weer op donkere / zwarte foto's met een langesluitertijd (noise reduction obviously off). Ofwel, je zou van te voren deze twee foto's kunnen maken en mbv na-foto's zou je eventuele defecten vrij snel op kunnen sporen.

Je kan natuurlijk van te voren even vragen naar het beleid van de winkel, altijd handig.

Zelf heb ik nooit problemen gehad, regelmatig bij de lokale fotoboer de boel schoon laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je kan het ook bij het Nikon service center laten doen.

http://www.nikonservice.nl
Ik wil de CCD (sensor) van mijn spiegelreflex camera laten reinigen. Kan ik hiervoor langskomen?
Ja, u kunt hier op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 voor langskomen zonder afspraak. Het duurt ongeveer 30 minuten, en de prijs is 25 euro (35 euro voor toestellen met een FX sensor) excl. BTW. U kunt uw toestel ook per post opsturen. Er komen dan 8.50 euro verzendkosten en 12 euro handlingskosten bij.
bedragen inclusief BTW:
sensorreiniging 30.25 euro
FX sensor 42.32 euro
verzendkosten 10.28 euro
administratiekosten 14.52 euro

[ Voor 84% gewijzigd door Orion84 op 29-04-2014 17:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
30 euro bij Nikon zelf is overigens een nette prijs, en zij weten wel een sensor goed schoon te maken :) Waar woon je overigens? Misschien dat een andere GoT'er een persoon/bedrijf bij jou in de buurt weet die het ook goed kan. Foto's vooraf/achteraf maken kan, maar ik heb wel vertrouwen als het om een persoon/bedrijf gaat met een goede reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eejee
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 14:09
Weet niet waar je woont, maar Foto Booms in Amsterdam heeft met regelmaat(10 mei) iemand in de winkel van Nikon Service Centre die dit dan gratis doet. Misschien meerdere fotozaken die dit als actie doen. 't Is dan wel altijd heel druk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Je kan ook zelf de Sensor Gel Stick kopen van Eyelead. Laatst besteld uit China en voor €28 had ik m binnen, geloof ik. Ding werkt perfect! Geen gedoe met natte schoonmaakbrushes en zo.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Mmm, interessant, ze controleren en kalibreren lenzen ook. Ik heb een 50mm 1.8 die niet helemaal jofel is volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
analogworm schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 17:10:
Zoals je zelf al weet kan je stofvlekjes goed zien met een onscherpe (lange sluitertijd, lekker veel bewegen) foto op klein diafragma en een witte achtergrond. Even goed ga je dan olievlekken zien. Kapotte/hot pixels zie je juist weer op donkere / zwarte foto's met een langesluitertijd (noise reduction obviously off). Ofwel, je zou van te voren deze twee foto's kunnen maken en mbv na-foto's zou je eventuele defecten vrij snel op kunnen sporen.

Je kan natuurlijk van te voren even vragen naar het beleid van de winkel, altijd handig.

Zelf heb ik nooit problemen gehad, regelmatig bij de lokale fotoboer de boel schoon laten maken.
Ik zal wat testshots maken als 'bewijs', maar ga er vanuit dat het niet nodig is. :)

Ik kom zelf uit Tiel en ga altijd naar Ringfoto Semeins in Tiel. Maar Heumen (Digitalstreet) is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-06 21:53

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

pdebie schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:40:
Iemand hier ervaring mee? Wat adviseren jullie?
test procedure staat op de site van chipclean
ben zelf diverse keren bij chipclean en nikon service geweest (gister nog)
beide leveren goed werk

ik weet het niet 100% zeker maar ik dacht dat chipclean een 'droge' methode hanteert en nikon een 'natte' methode
die droge methode duurt wat langer omdat hij alle puntjes met de hand weghaalt en hij krijgt de sensor niet zo schoon als nikon service

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

PWM schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:01:
[...]

Mmm, interessant, ze controleren en kalibreren lenzen ook. Ik heb een 50mm 1.8 die niet helemaal jofel is volgens mij.
Dat kalibreren is niets meer dan AF micro adjust uitvoeren. Kan je dus ook prima zelf thuis uitvoeren.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Sensor is schoon gemaakt (lokale fotozaak in Tiel) en alles werkt naar behoren. Ging er uiteraard al vanuit, maar just 2 make sure.

:)
Pagina: 1