Welke Router; Asus AC68U of Netgear R7000 Nighthawk

Pagina: 1
Acties:

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-02 02:48
Ik weet niet zeker of ik hier goed zit voor dit topic, maar ok. Ik heb momenteel een D-Link DIR-655. Ding heeft het lange tijd prima gedaan, maar nu krijg ik steeds meer problemen met range. Het lijkt alsof het apparaat moeite heeft met het signaal continu in de hoogste versnelling door te sturen.

Router staat in de meterkast, beneden haal ik nu max 60 Mbit/s (abo is 180 Mbit/18 Mbit) download, upload varieert tussen 8-17 Mbit. Maar goed, regelmatig gebeurt het dat ik beschikking heb over 5 Mbit beneden. Boven is het een heel ander verhaal, zelfs met extender is het netwerk regelmatig waardeloos. Netflix buffert amper en de PS4 toont ook problemen dankzij het te lage signaal (normaal) of te weinig Mbit (extender). Tevens verliest de router regelmatig internet, waardoor het opnieuw moet worden opgestart. Long story short, toe aan vervanging.

Nu heb ik geen enkel AC apparaat, toch valt mijn oog op zo'n ding. Voornamelijk vanwege het feit dat ze uitstekende (ik bedoel niet letterlijk, maar de range) antennes hebben. Ook het N signaal rijkt bijzonder ver op die dingen. Alleen, ik lees positieve en negatieve dingen over beide routers, maar wellicht is het mierenneukerij.

Het liefst wil ik hem in de meterkast hangen. Ik heb boven geen 150 Mbit nodig (enkel PS4, Netflix, iPads etc worden daar gebruikt). Hemelsbreed hangt alles ongeveer op 6-8 meter maximaal. De ASUS heeft de beste testresultaten, maar op Bol.com lees ik juist net over die router dat internet regelmatig wegvalt en dat hij dan opnieuw opgestart dient te worden, tevens zouden niet alle printers werken, 2 van mijn grote frustraties (3 is dat bagger signaal). Dus wat zijn de ervaringen?

Dus, what to do..

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Mod, zou dit topic naar Netwerken verplaatst kunnen worden?

Ik heb zelf een Asus RT-AC68U, en die draait al maanden lang probleemloos. Het enige gebied waarop hij iets langzamer is dan de Nighthawk is NAS performance, maar daarin is hij nog steeds snel en als je het niet gebruikt maakt het natuurlijk niet uit. Verder is het razend snel en het bereik is prima. Het is wel aan te raden om hem, net als elke andere router, uit de meterkast te halen. Gelukkig is het voor een router echt een mooi ding, en zit er een handig knopje op waarmee je alle verlichting op de router uitzet (handig voor 's nachts).

Het is wel een draft-AC router, wat betekend dat hij nog niet op de definitieve specificatie is gebaseerd. Zo nu en dan heeft hij dus op 802.11ac wat compabiliteits problemen, maar 802.11n werkt op zowel 2,4GHz als 5GHz perfect, en als hij het doet op 802.11ac is hij ook razend snel (325Mb/s link speed op m'n Xperia Z1, op een telefoon :D).

Oftewel, als je het geld hebt een aanrader. Zie ook het [Ervaringen] Asus RT-AC68U Dual-band Wireless-AC1900 Gigabit-topic.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-02 02:48
Ik ben uiteindelijk toch voor de Netgear R7000 gegaan. Op zich is de AC68U de snellere wat ik zo overal lees, maar ik las ook in diverse reviews (ook op tech websites) dat ze een model hadden waarbij internet een aantal keer wegviel. Nu zal dat vast niet bij ieder exemplaar gebeuren, maar omdat het wegvallen van internet juist mijn grootste irritatie was, ben ik toch maar voor 'zekerheid' gegaan.

Tot nu toe kan ik niets anders zeggen dat ik zeer tevreden ben voor mijn situatie (dikke muren, router staat in de meterkast met een ietwat dikke deur). Het 5Ghz netwerk is binnenshuis overal razendsnel. Ik haal nu overal minimaal 80 Mbit/s. Beneden op mijn iMac haal ik 180 Mbit, mijn maximale internet snelheid, dus ik kan echt niet klagen. Het 2,4Ghz is wat langzamer (120 Mbit op de iMac), zeker in de 'moeilijke' hoeken, maar ik haal alsnog overal minimaal een steady 50 Mbit/s. Ruim voldoende voor Netflix streaming en online gamen op de PS4 (die helaas geen 5Ghz ondersteund, wellicht met een patch update?). Ook in mijn tuin (25 meter van de router) haal ik op het 2,4 Ghz signaal 30 Mbit steady. Daar presteert het 5 Ghz signaal weer wat minder (10-15 Mbit). Het is wel lekker dat ik zowel 2,4 als 5 Ghz tegelijk aan kan hebben staan. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar hierdoor heeft ieder apparaat het optimale signaal.

Ik heb het ook nog even getest met de router buiten de meterkast, en dat boost het signaal ook nog wat. Maar ik zie het ding liever niet, en in de meterkast is ruim voldoende voor mijn gebruik. Ik begrijp het nadeel, maar om nou gaten in mijn mooie muur te boren is ook zo zonde als het amper meerwaarde heeft voor mijn gebruik.

De enige 'nadelen' die ik ben tegengekomen (en dan zeur ik om te zeuren) is bijvoorbeeld de verouderde interface van de router zelf. De Asus is veel duidelijker. Uiteindelijk is alles wel gewoon te vinden, maar dat kan beter Netgear. Ook is de router ietwat groot, waardoor deze niet horizontaal in mijn meterkast past. Als laatst zit er een klein nadeel aan de antennes, ze doen hun werk goed, maar zijn vrij lastig aan het apparaat te zetten, het aandraaien gaat met een behoorlijk gepruts. Als ze eenmaal vast zitten zijn ze goed te richten, echter draai je ze perongeluk een stukje terug, dan bungelt een antenne weer los.

Dit zijn uiteraard geen dealbreakers.

Over het ac signaal kan ik weinig zeggen, mijn apparatuur ondersteund enkel n, maar voor de toekomst zit ik volgens mij wel goed.

Prijzig, maar doet wat hij moet doen!

• GraFX
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-01 13:45

GraFX

The Bartender

macxpgebruiker schreef op woensdag 30 april 2014 @ 20:33:
Ik ben uiteindelijk toch voor de Netgear R7000 gegaan [...]
Ik zou dit ook in review vorm plaatsen hier :)
Toevalig lees ik dit topic. Ik ben zelf namelijk ook op zoek naar een nieuwe, stabielere router. Bedankt voor het plaatsen van je gebruikservaring.

Comfort is the enemy of achievement.