Dat wil nog wel eens verschillen. Volgens mij kan je met die dingen vaak wel redelijk hoog komen, maar het varieert altijd per build (en ook per CPU, de ene 4670K is de andere niet). Ik zie hier
iemand die met een goedkoop luchtkoelertje en een MSI Z87-G45 gaming de 5GHz haalt, maar er is een goede kans dat hij wel veel geluk heeft net een betere CPU te hebben, en je dat niet gaat halen. De ene setup is de andere niet, verschillende batches halen verschillende prestaties. Ik meen dat 4,3-4,5GHz redelijk gemiddeld is voor Haswell, maar dan papegaai ik alleen maar wat Google mij vertelt. Als je geluk hebt kom je flink hoger, maar je kan pech hebben waardoor je overclock een stuk lager uitvalt. Overclocking wil nog wel eens een hit and miss zijn. Ook is de ene moederbord-serie weer een betere overklokker dan de andere moederbord-serie (en ik weet niet hoeveel verschil er kan zijn tussen verschillende exemplaren uit dezelfde moederbord-serie, maar wellicht maakt dat ook nog uit). Het verschil hoeft hem niet eens altijd in de prijs te liggen. Wat dat betreft geldt ook gewoon GIYF. In ieder geval is het niet erg goed te voorspellen hoeveel je zal opschieten met een OC totdat je het probeert.
Eigenlijk moet je overclocking ook gewoon leuk vinden om te doen. Als je het leuk lijkt om ermee te stoeien zou ik zeker een K nemen. Anders kan je met je oude keuze ook wel prima door, vooral omdat de videokaart bij verre het belangrijkste is voor games. Persoonlijk vind ik het af en toe erg leuk, al ben ik bij verre geen goede of ervaren overklokker, maar als je erin slaagt je CPU een kwart beter te doen presteren geeft dat al een aardig gevoel van voldoening. Helaas lukt dat niet altijd.
En wat betreft koelers voor overklokken, ik zweer ook bij de Scythe Mugen serie. Die dingen willen nog wel eens dezelfde koelprestaties leveren als 2 keer zo duur speelgoed. Het zijn lompe koelers, maar ze doen dan ook hun werk uitmuntend.
Oh, en mocht je bang zijn je CPU te slopen (wat niet zomaar gebeurt, tenzij je er met een bord voor de kop debiel hoge overvolts instelt), Intel heeft nog extra overclock-garantie die je kan afkopen voor een zacht prijsje:
https://click.intel.com/tuningplan/
[
Voor 6% gewijzigd door
Amanoo op 29-04-2014 16:19
]