• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02 07:08

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Goed, laat ik vooraf stellen dat ik behoorlijk veel van pc's en hardware afweet, maar ik ben nu even ten einde raad.
Wat er aan de hand is: De computer vertoont de laatste 2 weken hele rare kuren.
Denk aan:
-1 lange, 3 korte piepjes tijdens opstarten, maar de computer start WEL op en werkt prima
-PC gaat wel aan, maar gaat na ~5 seconden vanzelf weer uit. Een 2e keer aanzetten en er is niks meer aan de hand.
-1 lange, 3 korte piepjes en het errorlampje bij de GPU gaat aan, maar de computer start WEL op en werkt prima.
-Spelletjes die soms opeens minimizen met een witte streep in het midden van het beeld, vervolgens het bureaublad krijg en het spel niet meer omhoog wil tot je hem forcequit en herstart.
-Zojuist viel dus uit het niets de hele PC uit en wou hij ook niet meer aan. At all. Pas nadat ik de stroom er 1 minuut vanaf heb gehaald wou hij weer überhaupt aan en werkte daarna ook weer gewoon alsof er niks was gebeurt.
-1 keer is het gebeurt dat mijn PC heel erg vreemd deed en zat te mekkeren over een mislukte overclock na een cold boot. Ik heb echter geen OC erop. In de BIOS stond echter de BCLK op 105.5 ipv 100.0 en de voltages veel te hoog, geheugentimings enorm strak etc. Na dit te corrigeren was alles weer goed.

Wat er al is gedaan en gecontroleerd:

-Geen errors in de logboeken, behalve de melding dat de computer onjuist is afgesloten.
-MemTest86+ voor 18 uur, 0 errors.
-Alle componenten en kabels aandrukken, niet geholpen.
-Voltages en temperaturen constant gemonitord, ook tijdens gamen. Alles was uitstekend qua waardes.
-BIOS update gecontroleerd: Is er niet.
-Alle drivers updated.
-Windows geherinstalleerd.
-BIOS gereset naar standaardwaarden.
-Computer ontstoffen.
-Visuele inspectie van hardware (condensatoren etc).

De hardware in de PC is als volgt:

Behuizing: Cooler Master CM690II Advanced
Voeding: be quiet! Dark Power Pro 10 750W
Moederbord: Asus P8Z77-V Pro
Processor(s) Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.80GHz
Geheugen: Kingston HyperX Beast 2400Mhz CL11-13-13-32-2T, 16GB (Draait op 2133Mhz ivm limitaties Sandy Bridge via ingebouwd 2133Mhz XMP profiel)
HDD/SSD: Samsung 830 Series 2,5" SSD 128GB + 2x Seagate Barracuda 3TB
Videokaart: MSI N670GTX PE 2GD5/OC
Monitor: Acer S235HLBbmii 23" Full HD IPS LED
CPU cooler: Cooler Master Seidon 120V

Wie kan mij vertellen waar deze vage symptomen op kunnen duiden? :)

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10
Als eerste zou ik videokaart en voeding checken, hoe stabiel zijn die ?

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Carpento schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:35:
Als eerste zou ik videokaart en voeding checken, hoe stabiel zijn die ?
Ik weet niet precies hoe ik dat wil gaan checken, maar de voeding lijkt me in elk geval stabiel. De waardes in de BIOS komen overeen met de waardes die ik onder Windows zie (met AIDA64) en zijn keurig strak wat ze horen te zijn. Idem qua temperaturen.

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-01 18:51

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Heb je niet even een andere voeding die je kan testen?
Anders eens de iGPU gebruiken in plaats van de 670. kijken of hij het dan wel goed doet.

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Djesse8999 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:38:
Heb je niet even een andere voeding die je kan testen?
Anders eens de iGPU gebruiken in plaats van de 670. kijken of hij het dan wel goed doet.
Nee, die heb ik helaas niet. De voeding is overigens redelijk recent, circa 3 maanden geleden aangeschaft.
Wat betreft de iGPU, dat kan ik nog wel eens proberen. Enige minpuntje is dat de problemen zo random zijn en dus lastig te lokaliseren. De meeste keren start hij gewoon zonder morren op, en soms heeft hij zijn dag niet en gaat hij errors geven.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10
Des te meer reden om die waarden uit BIOS en Aida64 ook niet zomaar te vertrouwen. Als eerste: die waarden zijn niet enorm precies, als tweede: je hebt er in jouw situatie pas wat aan als je ze langdurig gaat loggen, dat is sowieso lastig(er).

[ Voor 3% gewijzigd door Carpento op 29-04-2014 12:46 ]

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-02 13:20
AMI bios:
1 long, 3 short Memory test failure A fault has been detected in memory above 64KB

Toch eens memory reseaten, eventueel eens de helft eruit halen etc...

No Gillette, No Minette

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-12-2025

Tiny

Wat eten we?

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Kerberos84 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:45:
AMI bios:
1 long, 3 short Memory test failure A fault has been detected in memory above 64KB

Toch eens memory reseaten, eventueel eens de helft eruit halen etc...
Reseaten is dus al uitgevoerd zonder positief resultaat. :)
Er zijn na 18 uur aan MemTest86+ ook geen errors gevonden.

Kan dat geheugenprobleem zich ook uitbreiden tot het geheugen van de GPU?

[ Voor 16% gewijzigd door Zorian op 29-04-2014 12:48 ]

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-02 13:20
Zorean schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:47:
[...]

Reseaten is dus al uitgevoerd zonder positief resultaat. :)
Nja, ami gaat er natuurlijk niet over liegen :p

Kijk nog maar eens hier ook: http://www.ami.com/suppor...nd_Beep_Code_List_PUB.pdf
en
http://www.bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm

Kan een latje zijn dat niet goed werkt of net niet genoeg voltage krijgt, up ze eens een fractie...

Mss idd videomemory, dat weet ik niet of de bios dat test, maar doe anders eens een paar GPUtests ala burnintest en zo. Je moet eens zoeken op GPUtests die memory vullen, dus niet alleen de GPU zelf pushen, maar ook het geheugen volsmijten van je kaart

Et voila: Video Memory stress Test
http://mikelab.kiev.ua/index_en.php?page=programs/vmt_en

[ Voor 26% gewijzigd door Kerberos84 op 29-04-2014 12:52 ]

No Gillette, No Minette

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:09

DropjesLover

Dit dus ->

Klinkt als problemen met je voeding. De waardes die windows uitleest komen van de zelfde sensoren als de bios gebruikt, dus logisch dat die overeen komen.
Daarnaast klinken je fouten ook als kleine dipjes in de spanning, dat hoeft er dus niet altijd te zijn.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:45
DropjesLover schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:06:
Klinkt als problemen met je voeding. De waardes die windows uitleest komen van de zelfde sensoren als de bios gebruikt, dus logisch dat die overeen komen.
Daarnaast klinken je fouten ook als kleine dipjes in de spanning, dat hoeft er dus niet altijd te zijn.
Voedings problemen (zowel vanuit het stopcontract als in de PC zelf) kunnen inderdaad voor vreemde problemen zorgen. Al zou dat dan niet verklaren waarom het moederbord zelf allerlei vreemde zaken gaat instellen mbt timings, voltages en baseclock.

Denk zelf eerder dat het moederbord niet helemaal lekker meer is. Zeker omdat hiervoor ook al wat problemen met het RAM zijn voorgekomen. Nu lijken er weer problemen met het RAM te zijn, althans dat laat de bios merken. RAM heb ik bijna nooit stuk zien gaan en 2 maal vlak achter elkaar zou wel heel toevallig zijn. Zeker omdat Memtest niks vreemds aangeeft.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Kleine dipjes in de spanning is inderdaad een soort van mogelijk, de PC moet zijn stroom delen met o.a. een diepvries, vaatwasser, koffiebonenmachine, waterkoker en combimagnetronoven in verband met randaarde die alleen bij dat stopcontact present is. De problemen treden echter niet op wanneer er eventuele apparatuur daar aan gaat. Op momenten dat er problemen zijn staat alles uit op de diepvries na, maar die trekt amper stroom.

Nou wil dat niet zeggen dat alles tegelijk aanstaat en ik op het randje van de stoppenkastlimiet zit te balanceren overigens. Volgens de wattmeter trekt de gehele computerinstallatie bij elkaar, inclusief alle randapparatuur, zo'n 250 tot 500 watt maximaal. Voor de rest doet enkel de koffiebonenmachine een slordige 2000w (piek, opwarmen), de waterkoker 2200w en de andere machines doen maximaal 40w elk.

Het moederbord is inderdaad ook een optie. Wat me laatst ook al opviel is dat de USB-stekker van mijn G19 schijnbaar zodanig zwaar is dat hij op zijn gemak 2 USB-hubs een beetje los heeft gewrikt van het moederbord. Ze werken nog wel, maar af en toe valt de USB-apparatuur dus uit tot ik de kabels een tik verkoop.

Ik zal eens gaan kijken wat ik kan gaan regelen, alvast bedankt voor alle reacties tot dusver. :)

Toevoeging:

Na een controle in de logboeken valt me opeens iets op:

Tijdens opstarten vanochtend, na een normale shutdown gisteravond:

Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

De vorige afsluiting van het systeem om 00:15:52 op ‎30-‎4-‎2014 is onverwacht gebeurd.

Onverwacht? Dat deed ik zelf en hij sloot keurig af zoals het hoort. Bovendien is het hele systeem om 00:15 geeneens uit geweest, want ik zat tot 1:30 in een spelletje. Wel viel me op dat hij opmerkelijk lang op het POST-scherm bleef hangen vanochtend. Normaal slaat hij dat geheel over dankzij Fast Boot.
Daarbij vond ik dan ook dit:

Windows kan niet snel worden opgestart met de foutstatus 0xC00000D4.

Daarnaast nog deze:

De MBAMScheduler-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
De service heeft de start- of stuuropdracht niet op juiste wijze beantwoord.

The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device SWD\WPDBUSENUM\{16946215-b461-11e3-824b-806e6f6e6963}#0000000008100000.

Geen idee of ze relevant zijn, maar melden kan nooit kwaad lijkt mij.

[ Voor 33% gewijzigd door Zorian op 30-04-2014 09:25 ]

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:30
Bij dit moederboard betekenen de beepjes toch iets anders:

http://support.asus.com/T...9&hashedid=n/a&os=&no=978

1.4.2.2 Graphics card issue: Beep (1 long 3 short)
A. Clean the Golden Finger of graphics card
B. Clean the graphics card slots
C. Try to test the onboard graphics card if there is onboard VGA integrated
D. If convenience, please change different graphic cards to test again

Zal dus de GPU zijn, en niet je geheugen (wat ook beide aparte klachten bij het opstarten en de witte strepen verklaard)

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
itsme9x schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:10:
Bij dit moederboard betekenen de beepjes toch iets anders:

http://support.asus.com/T...9&hashedid=n/a&os=&no=978

1.4.2.2 Graphics card issue: Beep (1 long 3 short)
A. Clean the Golden Finger of graphics card
B. Clean the graphics card slots
C. Try to test the onboard graphics card if there is onboard VGA integrated
D. If convenience, please change different graphic cards to test again

Zal dus de GPU zijn, en niet je geheugen (wat ook beide aparte klachten bij het opstarten en de witte strepen verklaard)
Hmm, oké. Come to think of it, sinds ik de GPU opnieuw erin heb gestoken heb ik geen piepjes meer gehoord bedenk ik me nu. De spontane uitval was echter wel erna. Dat is in elk geval 1 zaak opgelost, nu de ander nog. :)

• itsme9x
Snel uitzoeken zou ik zeggen, videokaart is in augustus 2012 uitgekomen, dus is niet meer dan 2 jaar oud (als ik het goed gezien heb). Dus je zult nu nog garantie hebben, echter moet je het dan wel aantoonbaar kunnen her produceren.

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
itsme9x schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:28:
Snel uitzoeken zou ik zeggen, videokaart is in augustus 2012 uitgekomen, dus is niet meer dan 2 jaar oud (als ik het goed gezien heb). Dus je zult nu nog garantie hebben, echter moet je het dan wel aantoonbaar kunnen her produceren.
Inderdaad, echter zou ik niet weten hoe ik het moet reproduceren gezien de willekeurige omstandigheden.

In elk geval enorm bedankt allemaal, ik denk dat ik weet wat me nu te doen staat. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Zorian op 30-04-2014 12:47 ]

• itsme9x
Je zou een stress test kunnen doen met 3dmark, opnemen met je telefoon als bewijs

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Zorian schreef op woensdag 30 april 2014 @ 09:16:

Toevoeging:

Na een controle in de logboeken valt me opeens iets op:

Tijdens opstarten vanochtend, na een normale shutdown gisteravond:

Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

De vorige afsluiting van het systeem om 00:15:52 op ‎30-‎4-‎2014 is onverwacht gebeurd.

Onverwacht? Dat deed ik zelf en hij sloot keurig af zoals het hoort. Bovendien is het hele systeem om 00:15 geeneens uit geweest, want ik zat tot 1:30 in een spelletje. Wel viel me op dat hij opmerkelijk lang op het POST-scherm bleef hangen vanochtend. Normaal slaat hij dat geheel over dankzij Fast Boot.
Daarbij vond ik dan ook dit:

Windows kan niet snel worden opgestart met de foutstatus 0xC00000D4.

Daarnaast nog deze:

De MBAMScheduler-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
De service heeft de start- of stuuropdracht niet op juiste wijze beantwoord.

The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device SWD\WPDBUSENUM\{16946215-b461-11e3-824b-806e6f6e6963}#0000000008100000.

Geen idee of ze relevant zijn, maar melden kan nooit kwaad lijkt mij.
Ik heb exact dezelfde meldingen, alleen die van de MBAMScheduler-service heb ik niet. Allemaal nieuwe pc-componenten, een verse Windows 8.1 Pro installatie (legaal) en verder nog niks.

Mobo: Gigabyte H87-D3H
Proc: Intel i3-4130
Mem: Kingston KVR16N11S8K2/8 (DDR3-1600)
HD: Samsung 840 EVO 128GB
Geen extra graka.

Ben benieuwd of bij Zorian de meldingen zijn verdwenen!

This title is for sale, please send me a PM

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Sorry te snel

[ Voor 93% gewijzigd door MJanzn op 16-07-2014 22:47 . Reden: Niet goed gelezen ]

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Gebruik je wel n geaard stopcontact? Nog stekkerdozen o.i.d. er tussen zitten? Dit kan allemaal voor problemen zorgen, vooral het eerste.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Verwijderd

Zorian schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:39:
[...]

Nee, die heb ik helaas niet. De voeding is overigens redelijk recent, circa 3 maanden geleden aangeschaft.
Wat betreft de iGPU, dat kan ik nog wel eens proberen. Enige minpuntje is dat de problemen zo random zijn en dus lastig te lokaliseren. De meeste keren start hij gewoon zonder morren op, en soms heeft hij zijn dag niet en gaat hij errors geven.
Had ik ook maar toch was het de voeding. :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Volgende keer even opletten hoe oud het topic is dat je kickt :)

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-12-2025
toevallig bios update van 2401 of bezit je 2401

Deze is terug getrokken door asus wegens dit soort fouten 2102 is de nieuwste bios nu

Waarschijnlijk veroorzaakt deze jou fouten
Pagina: 1