Goed, laat ik vooraf stellen dat ik behoorlijk veel van pc's en hardware afweet, maar ik ben nu even ten einde raad.
Wat er aan de hand is: De computer vertoont de laatste 2 weken hele rare kuren.
Denk aan:
-1 lange, 3 korte piepjes tijdens opstarten, maar de computer start WEL op en werkt prima
-PC gaat wel aan, maar gaat na ~5 seconden vanzelf weer uit. Een 2e keer aanzetten en er is niks meer aan de hand.
-1 lange, 3 korte piepjes en het errorlampje bij de GPU gaat aan, maar de computer start WEL op en werkt prima.
-Spelletjes die soms opeens minimizen met een witte streep in het midden van het beeld, vervolgens het bureaublad krijg en het spel niet meer omhoog wil tot je hem forcequit en herstart.
-Zojuist viel dus uit het niets de hele PC uit en wou hij ook niet meer aan. At all. Pas nadat ik de stroom er 1 minuut vanaf heb gehaald wou hij weer überhaupt aan en werkte daarna ook weer gewoon alsof er niks was gebeurt.
-1 keer is het gebeurt dat mijn PC heel erg vreemd deed en zat te mekkeren over een mislukte overclock na een cold boot. Ik heb echter geen OC erop. In de BIOS stond echter de BCLK op 105.5 ipv 100.0 en de voltages veel te hoog, geheugentimings enorm strak etc. Na dit te corrigeren was alles weer goed.
Wat er al is gedaan en gecontroleerd:
-Geen errors in de logboeken, behalve de melding dat de computer onjuist is afgesloten.
-MemTest86+ voor 18 uur, 0 errors.
-Alle componenten en kabels aandrukken, niet geholpen.
-Voltages en temperaturen constant gemonitord, ook tijdens gamen. Alles was uitstekend qua waardes.
-BIOS update gecontroleerd: Is er niet.
-Alle drivers updated.
-Windows geherinstalleerd.
-BIOS gereset naar standaardwaarden.
-Computer ontstoffen.
-Visuele inspectie van hardware (condensatoren etc).
De hardware in de PC is als volgt:
Behuizing: Cooler Master CM690II Advanced
Voeding: be quiet! Dark Power Pro 10 750W
Moederbord: Asus P8Z77-V Pro
Processor(s) Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.80GHz
Geheugen: Kingston HyperX Beast 2400Mhz CL11-13-13-32-2T, 16GB (Draait op 2133Mhz ivm limitaties Sandy Bridge via ingebouwd 2133Mhz XMP profiel)
HDD/SSD: Samsung 830 Series 2,5" SSD 128GB + 2x Seagate Barracuda 3TB
Videokaart: MSI N670GTX PE 2GD5/OC
Monitor: Acer S235HLBbmii 23" Full HD IPS LED
CPU cooler: Cooler Master Seidon 120V
Wie kan mij vertellen waar deze vage symptomen op kunnen duiden?
Wat er aan de hand is: De computer vertoont de laatste 2 weken hele rare kuren.
Denk aan:
-1 lange, 3 korte piepjes tijdens opstarten, maar de computer start WEL op en werkt prima
-PC gaat wel aan, maar gaat na ~5 seconden vanzelf weer uit. Een 2e keer aanzetten en er is niks meer aan de hand.
-1 lange, 3 korte piepjes en het errorlampje bij de GPU gaat aan, maar de computer start WEL op en werkt prima.
-Spelletjes die soms opeens minimizen met een witte streep in het midden van het beeld, vervolgens het bureaublad krijg en het spel niet meer omhoog wil tot je hem forcequit en herstart.
-Zojuist viel dus uit het niets de hele PC uit en wou hij ook niet meer aan. At all. Pas nadat ik de stroom er 1 minuut vanaf heb gehaald wou hij weer überhaupt aan en werkte daarna ook weer gewoon alsof er niks was gebeurt.
-1 keer is het gebeurt dat mijn PC heel erg vreemd deed en zat te mekkeren over een mislukte overclock na een cold boot. Ik heb echter geen OC erop. In de BIOS stond echter de BCLK op 105.5 ipv 100.0 en de voltages veel te hoog, geheugentimings enorm strak etc. Na dit te corrigeren was alles weer goed.
Wat er al is gedaan en gecontroleerd:
-Geen errors in de logboeken, behalve de melding dat de computer onjuist is afgesloten.
-MemTest86+ voor 18 uur, 0 errors.
-Alle componenten en kabels aandrukken, niet geholpen.
-Voltages en temperaturen constant gemonitord, ook tijdens gamen. Alles was uitstekend qua waardes.
-BIOS update gecontroleerd: Is er niet.
-Alle drivers updated.
-Windows geherinstalleerd.
-BIOS gereset naar standaardwaarden.
-Computer ontstoffen.
-Visuele inspectie van hardware (condensatoren etc).
De hardware in de PC is als volgt:
Behuizing: Cooler Master CM690II Advanced
Voeding: be quiet! Dark Power Pro 10 750W
Moederbord: Asus P8Z77-V Pro
Processor(s) Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.80GHz
Geheugen: Kingston HyperX Beast 2400Mhz CL11-13-13-32-2T, 16GB (Draait op 2133Mhz ivm limitaties Sandy Bridge via ingebouwd 2133Mhz XMP profiel)
HDD/SSD: Samsung 830 Series 2,5" SSD 128GB + 2x Seagate Barracuda 3TB
Videokaart: MSI N670GTX PE 2GD5/OC
Monitor: Acer S235HLBbmii 23" Full HD IPS LED
CPU cooler: Cooler Master Seidon 120V
Wie kan mij vertellen waar deze vage symptomen op kunnen duiden?