Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe AP ivm trage transfer snelheid?

Pagina: 1
Acties:

• Stitch!
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11 22:12
Hallo,

Ik ben onlangs verhuisd en heb in mijn nieuwe woning een Telfort internetverbinding. (50/5mb met KPN experia box v8)

Mijn apparaten zijn:
Game pc: draadloze verbinding met via een TP-Link TL-WN821NC
NUC htpc: verbinding via een Intel ac 7260 kaartje
Synology DiskStation DS213j
Twee laptops (voor streamen niet belangrijk)
Twee smartphones (streamen via Chromecast)

Nu gaat smb transfers met 355kb/s en lijkt draadloos internet ook niet helemaal stabiel.
Zowel bij de game pc als de htpc staat een motorola box voor digitale tv die met lankabels verbonden zijn met de experia box.

Hoe krijg ik een snel netwerk, snel genoeg om full hd films naar de nas te kunnen streamen? Alternatief zou zijn om twee kleine switches aan te leggen en alles via draad te gaan doen. Draadloos heeft wel een voorkeur aangezien ik niet houd van nog meer aparaten en kabels.

De meeste films, series en muziek heb ik op mijn nas staan, maar gebruik mijn pc voornamelijk om te rippen/downloaden. Snel van de pc naar de Nas is dus ook belangrijk.

Wifi van pc gaat via NC, nuc dus AC. Wat voor accespoint is het beste hiervoor? Kan eventueel de pc aan de kabel hangen of een nieuw wifi kaartje er voor halen. Budget is 80 euro, ietsje meer kan als het een aanzienelijke prestatieverbetering oplevert.

Experiabox staat nu samen net de nas in de stroomkast, lekker uit de weg. Hier kan ik bij wijze van spreken bij zetten wat ik wil.

Heb zelf gekeken naar een mooie AP, kwam uit op de volgende keuzes:
TP-Link Wireless-AC1750
TP-Link TL-WDR4900
TP-Link TL-WDR4300
D-Link DIR-850L
Linksys Smart Wi-Fi Router AC 1200

Nogmaals, welke AP is de beste keuze? Of is die experiabox prima voor mijn doeleinde en moet ik het softwarematig doen? Draadloos is kansloos en moet ik over naar kabel? Ik hoor het allemaal graag!

[ Voor 36% gewijzigd door Stitch! op 29-04-2014 12:02 . Reden: toevoegen routers eigen onderzoek ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aangezien je onlangs verhuisd bent lijkt het me dat je nieuwe locatie veel wifi interference heeft.
Als je snelheid test via de fysieke ethernet aansluiting haal je dan een hogere snelheid.

Je zou als eerste kunnen proberen om je router/AP op een ander kanaal te zetten, mogelijk lost dit iets op.

• Stitch!
Viper® schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:49:
Aangezien je onlangs verhuisd bent lijkt het me dat je nieuwe locatie veel wifi interference heeft.
Als je snelheid test via de fysieke ethernet aansluiting haal je dan een hogere snelheid.

Je zou als eerste kunnen proberen om je router/AP op een ander kanaal te zetten, mogelijk lost dit iets op.
Bedankt voor de tip, heb het kanaal al twee keer veranderd, ook even gekeken op welke kanalen de andere signalen zitten. Dit heeft een beter bereik opgeleverd, maar geen betere verbinding. Even ter indicatie: ik woonde hiervoor in een studentenflat, dikke muren maar 40+ wifi signalen. Nu in een apartement in de binnenstad van Utrecht, rustige buurt, 14 wifi signalen.

Gebruik trouwens xbmc in combinatie met flex voor mediastreaming, is hier een beter alternatief voor? smb lijkt niet te werken. flex wel maar is enorm traag en heeft al moeite met dvdrips/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om te beginnen:

Hou er rekening mee dat WiFi een gedeeld medium is waar alles half-duplex over gaat. Als dus zowel je NAS als je clients draadloos aangesloten zijn, moet alle data twee keer door de lucht, en gaan je transfers in het beste geval half zo snel als dat het een enkele keer door de lucht moet :o

Als je net verhuisd bent en alle vaste apparaten (PC, NAS) niet gelijk bij inrichten huis voorzien hebt van bedrade verbinding doe je in ieder geval iets verkeerd...

Met 2.4GHz WiFi-n met 2x2:2 MiMo (waar je nu mee werkt) kun je verwachten rond de 60Mbps IRL te halen in dezelfde ruimte en 30Mbps elders op de verdieping. Meet dit niet met SMB maar met bijv iperf binnnenhuis en KPN of UPC speedtest buitenhuis. 30Mbps is ruim zat voor HD, muv full Blu-ray (en ja, die content is er) - maar niet als het twee keer over het netwerk moet. Broadcast-quality MPEG4 HD is zo'n 16Mbps namelijk.

Dat gezegd, dat zal waarschijnlijk op zichzelf niet alles verklaren hier. Tweede punt is dat SMB een erg verouderd en inefficient protocol is en helemaal niet toegespitst is op streaming. Zelfs CIFS (de moderne variant ervan) is nog steeds toegespitst op file transfer, niet streaming. Je zou wat dat betreft beter kunnen kijken naar uPnP-AV/DLNA.

Wat nu het beste is om te doen hangt af van waar je probleem exact ligt. Gewoon stap-voor-stap troubleshooten:
1) doe bedrade speedtest. Kijk wat je dan haalt (verwachting: 50/5). Zo niet: check je provider.
2) doe vervolgens draadloos dezelfde speedtest. Verwachting: rond de 30Mbps. Zo niet: focus op WiFi settings en ontvangst. Uiteindelijk kan een ander AP uitkomst bieden, maar dat heeft alleen zin als het probleem primair eentje is van te zwak signaal, of dat de 2.4GHz band simpelweg onbruikbaar is (14 signalen kunnen dat prima veroorzaken als ze sterk zijn en veel dataverkeer hebben).
3) als draadloze speedtest probleem niet is moet je echt focussen op protocollen en zorgen dat iig de NAS bedraad aangesloten is. Dat laatste zou ik sowieso doen ongeacht verdere uitkomsten.

Oslik blyat! Oslik!

• Stitch!
dion_b schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:40:

Als je net verhuisd bent en alle vaste apparaten (PC, NAS) niet gelijk bij inrichten huis voorzien hebt van bedrade verbinding doe je in ieder geval iets verkeerd...
Gemeubileerd gehuurd, ongemeubileerd is er in Utrecht centrum weinig goeds te vinden. (beste woning na zon 3 maanden zoeken) Net afgestudeerd dus kopen is nog geen optie.

Bij mijn vorige woning was alles bedraad, op de htpc na. aangezien er al kabels liggen naar de tv kastjes ga ik even kijken of ik niet gewoon een kleine splitter/switch er tussen ga hangen.
Wat nu het beste is om te doen hangt af van waar je probleem exact ligt. Gewoon stap-voor-stap troubleshooten:
1) doe bedrade speedtest. Kijk wat je dan haalt (verwachting: 50/5). Zo niet: check je provider.
2) doe vervolgens draadloos dezelfde speedtest. Verwachting: rond de 30Mbps. Zo niet: focus op WiFi settings en ontvangst. Uiteindelijk kan een ander AP uitkomst bieden, maar dat heeft alleen zin als het probleem primair eentje is van te zwak signaal, of dat de 2.4GHz band simpelweg onbruikbaar is (14 signalen kunnen dat prima veroorzaken als ze sterk zijn en veel dataverkeer hebben).
3) als draadloze speedtest probleem niet is moet je echt focussen op protocollen en zorgen dat iig de NAS bedraad aangesloten is. Dat laatste zou ik sowieso doen ongeacht verdere uitkomsten.
1) 12ms/22mb/3,7mb (telfort over vdsl, enorm brak ten opzichte van de 120/120 viber verbinding die ik eerst had, maar kan niet overal een surfnet universiteitsverbinding verwachten)
2)14ms/20mb/2,7mb
3) Ok, ga kijken naar een bedrade oplossing.

Bedankt voor de tips, weet dat smb een inefficient protocol is trouwens, maar het werkte eerst voldoende.
Plex zou normaal moeten werken in combinatie met xbmc op een i5 nuc. In ieder geval over draad.

Zal even laten weten hoe dit word opgelost.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je bedraad 22Mbps haalt en draadloos 20Mbps (ik ga er voor het gemak van uit dat je met "mb" Mbps bedoelt, ander is er iets zeer, zeer ernstig mis - bij netwerking is nauwkeurig hoofdlettergebruik nogal essentieel :o ), maar die transfers gaan met 355kbps, is het probleem niet dat je alles draadloos doet. Je zou met zowel server als client draadloos met gemak tussen de 5 en de 10Mbps moeten kunnen halen. Ik zou toch even goed naar config kijken...

Los daarvan zul je de throughput vrijwel zeker verdubbelen als je NAS dus bedraad aansluit, dat gaat sowieso schelen en maakt het verschil tussen geen (5-10Mbps) en wel (20Mbps) HD op broadcast quality streamen - mits je streaming tenminste fatsoenlijk gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• Stitch!
dion_b schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:12:
Als je bedraad 22Mbps haalt en draadloos 20Mbps (ik ga er voor het gemak van uit dat je met "mb" Mbps bedoelt, ander is er iets zeer, zeer ernstig mis - bij netwerking is nauwkeurig hoofdlettergebruik nogal essentieel :o ), maar die transfers gaan met 355kbps, is het probleem niet dat je alles draadloos doet. Je zou met zowel server als client draadloos met gemak tussen de 5 en de 10Mbps moeten kunnen halen. Ik zou toch even goed naar config kijken...

Los daarvan zul je de throughput vrijwel zeker verdubbelen als je NAS dus bedraad aansluit, dat gaat sowieso schelen en maakt het verschil tussen geen (5-10Mbps) en wel (20Mbps) HD op broadcast quality streamen - mits je streaming tenminste fatsoenlijk gaat.
22Mb/s idd, Nas is bedraad aangesloten, staat 20 cm van de router af, gewoon met een lan kabeltje in de router.

Config van de router aangepast, nogmaals wat verschillende kanaals geprobeerd en haal iets hogere snelheden op alleen N, mixed mode staat nu dus uit. Hoe ik verder naar config kan kijken weet ik niet.
Hoogste snelheid nu is 879Kbps! _/-\o_

Heb gister een test gedaan met een bedraad netwerk, en dat lijkt wel te gaan. Full HD loopt vrijwel vlekkeloos, en navigatie in folders is ook een stuk sneller. Jammer dat het niet draadloos kan, maar dan is het probleem in ieder geval verholpen. Ga dit weekend een mooie cisco ap lenen, even testen of het uberhaubt wel kan. Dan kan ik altijd nog kijken naar een nieuwe AP als dat uit maakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Stitch! op 30-04-2014 08:54 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Minder dan 1Mbps transfer vind ik nou nog niet bepaald iets om /-\o_ over te roepen :X

Je kunt met zo'n bitrate allicht iets van video kijken, maar als je bedenkt dat zelfs ranzig slechte Digitenne-kwaliteit nog altijd 1.5Mbps is... dit is gewoon veel te laag. Je zou het 20-voudige moeten kunnen halen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Stitch!
dion_b schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:29:
Minder dan 1Mbps transfer vind ik nou nog niet bepaald iets om /-\o_ over te roepen :X

Je kunt met zo'n bitrate allicht iets van video kijken, maar als je bedenkt dat zelfs ranzig slechte Digitenne-kwaliteit nog altijd 1.5Mbps is... dit is gewoon veel te laag. Je zou het 20-voudige moeten kunnen halen :o
Die /-\o_ was ook sarcastisch ;) ik vind eigenlijk dat het pas werkzaam word bij 20mb/s en hoger.
Pagina: 1