Toon posts:

16 GB RAM kopen, welke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen mensen.
Ik merk dat mijn vier gigabyte werkgeheugen te weinig begint te worden. Daarom zoek ik naar een goede RAM module van 16GB.

Wat wil je bereiken?
Ik wil sowieso goed kunnen videobewerken, maar aangezien games (bijvoorbeeld het aankomende Watch-Dogs) steeds meer werkgeheugen nodig hebben, wil ik het ook daar voor benutten.

Wat mag het gaan kosten?
120 euro of minder is het streven, maar een uitglijder naar 130 is ook geen probleem.

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Niet per se, het moet in ieder geval goed passen in de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600 Boxed€ 309,76€ 309,76
1MSI P67A-C43€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,76

De rest van de componenten ben ik niet zeker van, maar volgensmij doet dat er niet echt toe.

Alvast bedankt voor de hulp, zelf weet ik niet precies of er echt een verschil is bij RAM en ik wil dus geen geld gaan uitgeven voor niets..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een i7 4770 op een P55 bordje... dat gaat nooit werken.

Kijk eens welk bord je hebt, welk geheugen daar op de QVL staat en koop dat bij voorkeur. Het maakt verder allemaal niet zo veel uit, zeker niet op het Intel platform. Compatibility is het voornaamste waar je op moet gaan letten.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

die volgende configuratie gaat niet passen, een 1150 CPU gaat niet op een 1156 moederbord passen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Oh nou dat zou gek zijn, want die configuratie heb ik al sinds 2011. Ik zal even controleren welke ik dan heb.

Oh, mijn fout; het is een i7 2600...

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

dan zal 't ook een ander moederbord zijn denk ik, want hier staat S1156 en de 2600 is s1155

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Oh dat is vreemd, dan zijn er destijds verkeerde boekjes geleverd. Het is in ieder geval een MSI P67A-C43...

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

welk geheugen heb je er nu inzitten? wil je dit er bij houden en zo naar 20GB gaan, of juist niet?
de CPU ondersteund niet meer dan 1333 geheugen, dus betalen voor duurder/sneller geheugen heeft geen zin. je zou alleen nog kunnen letten op de Latency, maar veel maakt 't niet uit. kijk zoals Terw_DAN aangeeft goed op de QVL, dan weet je zeker dat je goed zit.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
überhaupt is het de vraag of upgrade naar 16 (of 20 zelfs) GB enig nut gaat hebben. Het is heel erg afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen, maar voor 90% van het (thuis)gebruik voegt alles boven de 8GB helemaal niets meer toe. Voor video-bewerking kan het wel meerwaarde hebben, maar ook dan is het weer afhankelijk van hoe je dat precies gaat doen (met name dus welke software je gaat gebruiken) en hoe de rest van je configuratie is. Vaak is storage een grotere bottleneck.
Daarom kun je imho beter uitbreiden / vervangen naar 8GB, en het geld dat je bespaart in een SSD steken. Daar ga je veel meer plezier en performance-winst uit halen dan uit nog 8GB extra geheugen erin.

iRacing Profiel

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je moederbord heeft 4 geheugensloten. Als je nu 4 Gb hebt zal dit waarschijnlijk 2 x 2 Gb zijn.
Persoonlijk zou ik hier 2 x 4 Gb bij zetten, 12 Gb in totaal lijkt me meer dan voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik kan dus uit deze posts opmaken dat 12 of 8 GB gunstiger is dan 16? Dat bespaart natuurlijk wel. Volgens PC Wizard heb ik inderdaad 2 banks van 2048 MB, type Kingston DDR3-SDRAM PC3-10. Als ik er dus 2 soortgelijke bijzet van ieder 4, maakt dat dus (4 x 2) + (2 x 2) = 12 GB? En geeft dat enige problemen met het gebruik van de PC?
Sowieso bedank ik iedereen al voor de reacties, ik stel het zeer op prijs! :)

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-02 22:51
Zoals al gezegd is, ik denk dat 8GB prima is voorlopig. Tenzij er render/andere zware programma's op draaien die baat hebben bij veel RAM. Je moederbord ondersteunt 1333 geheugen, dus ik zou kijken naar een setje van 2x4gb 1333 geheugen en dan het goedkoopste A-merk nemen.

12GB geeft geen problemen bij het gebruik van de PC. 8/16gb is gebruikelijk, maar als je die 2x2 gb toch heb kan je die er net zo goed bij zetten. Let er wel op dat je ze in de juiste sloten stopt. Dus de 2x4gb in dual channel en de 2x2 gb in dual channel. Vaak betekent dit dus in de 1e en 3e slot de 4gb's en in de 2e en 4e slot de 2gb's.

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hangt er helemaal vanaf wat je er meet doet, Win7+BF4(x64) en een website of 2-3 open(Chrome) en eventueel nog wat andere programma's die meedraaien(Steam/Origin/Uplay) dan zit ik al over 8gb, heb ik dan nog een VM draaien hoppa 2-4gb extra in gebruik wat het totaal op 10-12gb zet.

16gb is gewoon wat je wilt hebben nu, de programma's worden er niet zuiniger op.
Wat Watch Dogs gaat gebruiken aan geheugen is natuurlijk niet te voorspellen maar het zal zeker wel oplopen met een sandbox game.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Meestal Skype ik tijdens het gamen, maar wat mij betreft hoeft een game ook niet op Ultra High te zijn - zolang het maar speelbaar is en er hetzelfde of beter uitziet dan op een next-gen. Het is sowieso nogal jammer dat RAM tegenwoordig nogal duur is.
In ieder geval, ik dacht wellicht aan de volgende oplossing; eerst neem ik een module van 8 GB, die zet ik bij de 4. Dan wordt het dus 12. Als de PC dan toch nog sloom wordt,koop ik weer dezelfde 8 wat dan 16 maakt. Want van wat ik heb gezien is het niet per se voordeliger om in één keer 16 te kopen ipv 2x 8 - het komt allebei rond de 120 euro.

Nu heb ik alleen nog één probleem: alle RAM op de pricewatch lijkt DDR3-1600 te zijn ipv DD3-1333. Maakt het veel uit als ik dan een 1600 erin zet?

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-02 14:37
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

zou mijn voorstel zijn. :)
Intel only "officially" supports DDR3-1333 on the Sandybridge 2xxx series desktop processors however I can tell you from experience that they will run memory much faster than that without breaking a sweat. I've built two computers running 4x4GiB DDR3-1600 and not had a single issue. I'm currently running 8x4GiB at DDR3-2133 straight off the XMP profiles with no other adjustments.

This is in sharp contrast to the older DDR2 memory controllers which would flake out horribly and posed huge problems for high-speed DDR2 RAM, I couldn't even get 4 DIMMs running at DDR2-1066 on my old P45 and had to revert to DDR2-800. The integrated memory controller and well configured voltage scaling are mostly to thank for this, so give Intel a round of applause. It also helps to have a good motherboard (That Asus P8Z68 is terrific) as the BIOS/UEFI plays a role in it as well.

[ Voor 69% gewijzigd door iamzero456 op 29-04-2014 12:27 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:02

Audione0

Strijdt der titanen

Hier een hele mooie test die jou van alles kan vertellen over geheugen en of sneller/meer geheugen baat heeft.

reviews: De grote Tweakers-geheugentest

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
prutser001 schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:09:
Hangt er helemaal vanaf wat je er meet doet, Win7+BF4(x64) en een website of 2-3 open(Chrome) en eventueel nog wat andere programma's die meedraaien(Steam/Origin/Uplay) dan zit ik al over 8gb, heb ik dan nog een VM draaien hoppa 2-4gb extra in gebruik wat het totaal op 10-12gb zet.
Mits je snelle storage hebt, kan je via swapping ook nog een hele hoop bereiken. Daarnaast is het natuurlijk al snel feest als je VM's erbij gaat halen, en praat je ook over een heel ander soort machine. Min of meer geldt dat ook voor BF4. Als ik de specs lees, is met name het bewerken van video een bottleneck.
16gb is gewoon wat je wilt hebben nu, de programma's worden er niet zuiniger op.
Wat Watch Dogs gaat gebruiken aan geheugen is natuurlijk niet te voorspellen maar het zal zeker wel oplopen met een sandbox game.
Het tegendeel is juist waar; de boel wordt er steeds zuiniger mee. Daar waar enkele jaren geleden de specs opliepen van 1GB zie je dat verhoudingsgewijs de vraag naar meer / snellere resources juist afneemt in plaats van, wat in de jaren hiervoor structureel het geval was, toeneemt. Mede door steeds snellere storage en meer geheugen op grafische kaarten is de noodzaak voor een hoop geheugen aan het afnemen. De enige situaties waarin je nog steeds écht veel geheugen nodig blijft hebben zijn met name grote databases en virtualisatie. Bij databases kan je aanhouden dat je grofweg 25% van de grootte van de database aan geheugen wilt voor goede performance (dus een database van 50GB draait, dedicated uiteraard, prima op een omgeving met 12GB geheugen). In de praktijk wordt bij de meeste databases namelijk maar zo'n 10% van de data daadwerkelijk actief gebruikt. De rest is in de meeste gevallen historie, die niet in je geheugen hoeft te staan tijdens dagelijkse werkzaamheden. Met 25% zit je dus heel ruim al.
Voor VM's is met name de verhouding van belang tussen CPU, geheugen en storage. Voor wat betreft geheugen geniet het (uiteraard) de voorkeur om hier niet dubbel in toe te wijzen (over-provissioning) aangezien dat dus eigenlijk ook gewoon swapping tot gevolg heeft. Daarnaast is bij een omgeving met (veel) VM's het ook aan te raden om ECC geheugen te gebruiken (wat ook wel gebruikelijk is voor de types machines die hiervoor gebruikt worden). Een geheugen-fout kan namelijk enorme gevolgen hebben voor de gehele omgeving. (Als bijvoorbeeld een ESX-host onderuit gaat vanwege geheugen-problemen (in VMWare resulteert dit vaak in een Purple screen of Death) kunnen daardoor diverse servers (VMs) down gaan, of (indien HA wordt toegepast) de boel naar de andere hosts worden verplaatst waardoor je behoorlijke performance-verliezen gaat krijgen.
Het is dus van heel groot belang om heel duidelijk te specificeren wat je precies met de machine wilt gaan doen en hoe belangrijk bepaalde taken zijn om uberhaupt een gedegen advies te kunnen geven over hardware, zeker als je daar ook nog eens over VM’s bij begint zonder enige verdere duiding over wat je hiermee precies bedoelt.

iRacing Profiel

Pagina: 1