Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 18:36

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Ik volg sinds ruim een jaar een HBO kopstudie. Hiervoor heb ik een contract met een bedrijf dat als tussenpersoon handelt en tevens lessen en examens kan verzorgen.
Dit bedrijf heeft vervolgens weer een samenwerkingsverband met een Hogeschool, zodat ik aan het eind van mijn studie ook daadwerkelijk een rechtsgeldig papiertje heb.

Beide partijen hebben (helaas) een voorgeschiedenis van niet al te soepel met elkaar omgaan, maar deze voorgeschiedenis heeft zich op een opmerkelijke wijze geuit:

Recent kreeg ik van de Hogeschool een email met de mededeling dat ze een vervanging zoeken voor de tussenpersoon.
Of ik even door wil geven hoe het met mijn studie staat, hoe deze is gefinancierd en wat de persoonlijke/zakelijke contactgegevens zijn.

Uiteraard was mijn eerste vraag: waarom? Hier heb ik tot op vandaag nog geen duidelijk antwoord op kunnen krijgen.
In tweede instantie heb ik, zoals gevraagd, de gegevens doorgegeven en bij mijn eigen HR (contactpersoon voor de opleiding) aangegeven wat er speelt. Ik heb nog niets toegezegd.

Een ruime week, bijna 2, later krijg ik van de tussenpersoon een email dat zij in zee willen gaan met een andere Hogeschool. Rijkelijk laat, en ook van deze zijde geen woord over de oorzaak.

Dit wordt enkele uren later gevolgd door een nieuwe email van de Hogeschool waarin zij nogmaals aangeven dat zij de enige juiste partij zijn om mee in zee te gaan. Immers, zij zijn een Hogeschool.

De laatste twee mails zijn overigens voorzien van zeer onprofessioneel moddergegooi.

Gisteravond heb ik, redelijk gefrustreerd ondertussen, een email naar beide partijen geschreven met de mededeling dat ik zonder een juridisch hout snijdende oorzaak zwart op wit van mening ben dat mijn opleiding verder moet verlopen zoals het voorheen ook is gegaan. Dat wil zeggen: lessen via de tussenpersoon, Hogeschooltaken via de Hogeschool.

Dit is ondertussen verzand in een touwtrekemailconversatie met de Hogeschool, die mij zo snel mogelijk over de streep lijken te willen trekken. Iedere keer dat ik aangeef een contract met de tussenpersoon te hebben wordt gezegd "maar dat kan niet, wij zijn een Hogeschool, zij niet".

Wat de *piep* moet ik hier mee?

Beter gezegd: waar doe ik nu wel en niet verstandig aan?

Ik wil enige zekerheid dat ik met een (redelijk) gelijk tijdschema mijn studie kan afronden.
Beide partijen zijn hier raar en niet netjes bezig.
Mijn gevoel zegt: ik heb een contract, dat kan ik niet zomaar breken. Aan de andere kant heb ik het vermoeden dat er via de Hogeschool het snelst een oplossing zal komen die niet teveel gevolgen heeft voor het verloop van mijn studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Staat er in jouw contract met die tussenpartij iets over dat jouw opleiding verloopt via deze specifieke hogeschool?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oplossing staat in je eerste zin :)

Je hebt een contract met een bedrijf. Je hebt dus géén overeenkomst met de hogeschool. Als er problemen zijn, dingen niet gaan zoals je wil, of als het bedrijf voor situaties zorgt die voor jou een risico zijn, dan is dat bedrijf je aanspreekpunt.

Ik zou de hogeschool dan ook aangeven dat jij een overeenkomst hebt met partij X, en dat ze daarmee moeten communiceren over eventuele gegevens. Jij hoeft hen niets te verstrekken als dat niet gecoördineerd is met het bedrijf waar jij je contract mee hebt.

Tegelijk, als jij met het bedrijf in zee bent gegaan op basis van een geschetste situatie waarbij je gebruik maakt van hogeschool X, en ze willen dat veranderen dan kan dat ook niet zomaar, tenzij jij daarmee akkoord gaat.

Mocht je rechtsbijstand hebben, dan zou ik daar eens gaan praten, want het lijkt echt een rare situatie. In ieder geval zou ik me uit het conflict houden en beide partijen ook laten weten dat je de gang van zaken van beide kanten verre van professioneel vindt naar jou als klant, en dat als jouw opleiding last ondervindt van hun problemen, je ze daar op zal aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 18:36

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Ik heb de vraag bij HR neergelegd welk van de 2 opties contractueel zouden kunnen, maar zoals jullie al aangeven lijkt het mij het meest logisch dat de tussenpersoon gewoon de opleiding blijft verzorgen.

Rechtsbijstand is wat mij betreft niet echt nodig (gelukkig!), mocht de situatie ongrijpbaar worden voor mij dan is er altijd nog een afdeling HR die het uit kan vechten.

Blijft gewoon een irritante situatie waar beide partijen aan me proberen te trekken zonder duidelijkheid te geven.

Ik heb gistermiddag al mijn ingeleverde opdrachten gedownload uit het systeem van de HS, zal zo eens screenshots gaan maken van mijn cijfers en vrijstellingen.