DNS records en Nameservers. Hoe werkt dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10 22:12
Ik heb twee servers en onlangs een site verhuisd van de ene naar de andere server. Op beide servers draait DirectAdmin. Op beide servers kan ik de dns records beheren via DirectAdmin. Ik heb alle DNS records aangepast naar de gegevens van de nieuwe server. Maar toch luistert ie nog naar DNS records van de oude server. Bij beide servers staan dezelfde nameservers ingesteld.

Hoe kan ik er voor zorgen dat DNS records op de nieuwe server leidend zijn? Waar worden de gegevens van deze DNS records opgeslagen? Want de records aanpassen op de ene server verandert ze niet op de andere server. Ze beïnvloeden beide toch wat de nameservers er mee doen? DirectAdmin leest dat dus niet uit, maar schrijft er alleen naar toe??? Of de nameserver leest alleen de primaire server uit ofzo? Heb je ook nog instellingen van een nameserver die je kunt beheren?

Het werkt allemaal prima. Maar ik snap niet hoe het werkt. Kan iemand een heldere uitleg geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 21:41
Wat heb je met je NS records gedaan van je domein? Heb je deze gewijzigd. Als ik me niet vergis, verwijst je nameserver naar je domain name server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
De NS records verwijzen naar de domain name servers van de hoster. Deze staan op beide servers hetzelfde ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet de NS records aanpassen bij het bovenliggende domein. Bij 'tweakers.net.' zou dat dus 'net.' zijn. Als je dat niet kunt of wilt moet je de DNS-aanpassingen doen op die servers en niet op jouw eigen server.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 29-04-2014 11:39 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blune schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 11:36:
De NS records verwijzen naar de domain name servers van de hoster. Deze staan op beide servers hetzelfde ingesteld
Maar ben je ook bij dezelfde host gebleven? Als je eerst bij partij 'A' zat en nu bij partij 'B' zullen de aanpassingen eerst op domeinniveau moeten plaatsvinden en vervolgens bij de nieuwe host.

Of bij een gewenste 'naadloze' overgang eerst de DNS bij je nieuwe host goed voorbereiden, bij de oude host de TTL van je records verlagen en na bijvoorbeeld 24 tot 48 uur je domein updaten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
Ik heb inderdaad twee VPS-en bij dezelfde hoster.

Maar wat ik dus niet snap, is wat er gebeurd met die records die je instelt. Wordt dat weggeschreven naar de nameserver? Of leest de nameserver die gegevens uit? Maar hoe weet de nameserver dan waar die moet zoeken voor de dns records? Stel je dat dan in mij het tld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-10 13:42

Scrummie

Think different

Blune schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:33:

Maar wat ik dus niet snap, is wat er gebeurd met die records die je instelt. Wordt dat weggeschreven naar de nameserver? Of leest de nameserver die gegevens uit? Maar hoe weet de nameserver dan waar die moet zoeken voor de dns records? Stel je dat dan in mij het tld?
Ja.

Bij je registrar geef je aan waar je de nameservers staan: ns1.blabla.com en ns2.blabla.com.

Op die nameservers staan dan weer records die jij kan aanpassen via DirectAdmin. Simpel gezegd. Al ben ik ook geen pro, maar ik geloof dat ik het zo simpel genoeg en correct zeg.

[ Voor 14% gewijzigd door Scrummie op 29-04-2014 12:38 ]

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Blune schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:33:

Ok.

Je hebt twee servers, beide met DirectAdmin.

Vervolgens heeft je ISP twee servers met DNS info.

Die servers hebben niks met elkaar te maken en hebben geen verbinding met elkaar. Als jij op je directadmin servers iets wijzigt, gebeurt er niks op de servers van je ISP en vice versa.

Aangezien je domein is ingesteld op de servers van je ISP moet je dáár je wijzigingen doen. Wijzigingen doen op jouw DirectAdmin servers is ongeveer hetzelfde als de ruiten van de buurman lappen en verwachten dat de jouwe dan schoon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
Haha, ja snapte dus al niet hoe mijn ruiten dan schoon zouden worden.

Ben er nu uit. Het zit echter wel iets anders. Bij de registrar zijn de nameservers van mijn hosting partij ingesteld.

De namesevers van mijn hoster vragen bij mijn VPS een kopie van de dns records op (die ik via DirectAdmin instel). Welke vps dat is stelt de hoster in aan de hand van een master IP. Ik moet dus aan mijn hoster vragen om het master IP te wijzigen naar het IP-adres van mijn nieuwe VPS.

Vooral dat laatste was me niet helemaal duidelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Blune op 29-04-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, juist. Daarmee maak je die verbinding tussen hun servers en de jouwe dus.

Pagina: 1