• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
Hoi allemaal,

ik heb op mijn Nikon D7000 nog de normale zoeker zitten. Echter bevalt me deze niet goed. Dus ik ben op zoek naar een ronde zoeker.

Op internet (http://www.1kindphotograp...n-dslr-camera-dk-17m.html) kwam ik deze combinatie tegen (optie 1 op de website):
  • Nikon DK-22 Eyepiece Adapter for Nikon SLR Cameras (#2370)
  • Nikon Finder Eyepiece for FM, FE & FA Series Cameras (#2925)
  • Nikon DK-3 Rubber Eyecup for FM/FM-2, FM-3, FA, FE/FE-2 (#2362)
Hebben jullie ervaring met een oplossing als dit? Of hebben jullie misschien alternatieven?

Budget is op zich geen probleem. Maar het moet uiteraard geen 200 euro gaan kosten. :P

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Ik heb er zo eentje voor mijn 5D2: http://www.ebay.nl/itm/TE...90-D80-D200-/281245186363
Ik vind het heerlijk werken in ieder geval.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 28 april 2014 @ 23:45:
Ik heb er zo eentje voor mijn 5D2: http://www.ebay.nl/itm/TE...90-D80-D200-/281245186363
Wauw, interessant! Vergroot ie goed? Kun je dan nog wel goed zien of het scherp is of niet?
En heb je hem bij deze verkoper gekocht, oftewel, is deze betrouwbaar?

Ik heb zelf ook de D7000 en merk dat ik ook niet zo prettig door de zoeker kijk als ik zou willen. Misschien komt dat door mijn bril, ik weet het niet. Dit zou wel eens kunnen helpen!

edit:
Model 1.36x is designed for non-glasses wearers or contact lens wearers.
Oh, ik moet deze hebben dus:
For glasses wearers, the 1.22x model is recommended. Dark corners on 1.36x model will be more than 1/4, while the 1.22x model is about 1/6-1/8 or less.

[ Voor 31% gewijzigd door Room42 op 28-04-2014 23:54 ]

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• PdeBie
Universal Creations schreef op maandag 28 april 2014 @ 23:45:
Die ziet er wel erg goed uit ja. Alleen heb ik echt nog nooit wat gekocht via eBay. Altijd wat huiverig voor geweest. :P

En varianten waarbij je als het ware ook je oog 'afsluit' voor het licht rondom? Daar ervaring mee?

• Universal Creations
Room42 schreef op maandag 28 april 2014 @ 23:48:
[...]

Wauw, interessant! Vergroot ie goed? Kun je dan nog wel goed zien of het scherp is of niet?
En heb je hem bij deze verkoper gekocht, oftewel, is deze betrouwbaar?

Ik heb zelf ook de D7000 en merk dat ik ook niet zo prettig door de zoeker kijk als ik zou willen. Misschien komt dat door mijn bril, ik weet het niet. Dit zou wel eens kunnen helpen!

edit:

[...]

Oh, ik moet deze hebben dus:

[...]
Hij vergroot goed. Maar om scherpte goed te bepalen heb je eigenlijk een ander matglas nodig, maar dat is niet zo maar gedaan op een Nikon dslr. Met het standaard matglas zie je namelijk niet goed scherptediepte zien, omdat ongeveer alles scherp is door de zoeker.
pdebie schreef op maandag 28 april 2014 @ 23:57:
Die ziet er wel erg goed uit ja. Alleen heb ik echt nog nooit wat gekocht via eBay. Altijd wat huiverig voor geweest. :P

En varianten waarbij je als het ware ook je oog 'afsluit' voor het licht rondom? Daar ervaring mee?
Ik heb door de jaren heen al -tig aankopen gedaan via ebay en nog nooit een probleem gehad. Bij de tenpa zitten 2 rubbers: 1 dunne en 1 volledig ronde schelp.

• PdeBie
Universal Creations schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 00:00:
[...]
Met het standaard matglas zie je namelijk niet goed scherptediepte zien, omdat ongeveer alles scherp is door de zoeker.
Klopt, heb ik bij mijn D7000 ook. Er zit zelfs een knop op om de DOF door de zoeker te kunnen zien, maar je ziet vrijwel geen verschil als je deze indrukt.
Universal Creations schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 00:00:

[...]
Bij de tenpa zitten 2 rubbers: 1 dunne en 1 volledig ronde schelp.
Ok, dat is wel een voordeel. Dan kan ik het eventueel nog wisselen.

Misschien toch maar eens van die eBay-taboo van mezelf af dan en de gok wagen. Het geld is het probleem hier niet :P

• PdeBie
zojuist het taboe doorbroken en de viewfinder besteld! :)

• Universal Creations
Goed zo! Nu even wachten totdat ie er is.

• PdeBie
Dat kan 9 tot 25 dagen duren volgens de omschrijving. Heb al wel de bevestiging binnen dat hij betaald en verscheept is :)

Ben benieuwd!

• PdeBie
Heb de zoeker vandaag ontvangen.
Keurig verpakt.

Gelukkig is de Chinese handleiding voorzien van plaatjes, anders had ik wellicht de fout gemaakt het vergrootglas al in de houder te draaien en dan de houder op de camera te klikken (wat dus niet mag volgens de handleiding).

In eerste instantie heb ik het kleine rubber geplaatst en vervolgens op de camera gezet. De vergrootte afstand tussen de camera en de zoeker vind ik zeer prettig. Ik zit niet meer met mijn neus op de camera geplet. En aangezien ik (familiekwaal :P ) toch al een aardig grote neus heb, is dat dus een echt pluspunt.

Waar ik minder over te spreken ben is dat ik niet meer het volledige beeld kan zien. Ik zit echt in de hoeken tegen de houder aan te kijken, als een soort van vignettering. Dat is wel een zwaar minpunt. Ik moet echt met mijn hoofd bewegen om het volledige beeld te zien.

De vergroting is daarentegen niet mega, maar wel goed. De letters onderin zijn net even beter leesbaar (niet dat ik daar heel veel moeite mee had), maar het is wel fijner.

Als ik het grote rubber opzet, sluit deze goed af. Ik krijg geen licht meer van buitenaf en ik kan me prima op het beeld focussen. Echter, ook hier heb ik last van de hoeken van de houder.

Als laatste heb ik de houder zonder een rubber en zonder het vergrootglas geprobeerd. De afstand tussen zoeker, neus en camera ( :P ) is hiermee nog steeds prima en ik heb veel minder last van de zwarte hoeken. Dus dit heeft mijn voorkeur. Wel zonde geld dan voor de rest, want het totaalpakketje was toch al snel zo'n 30 euro bij elkaar. En dat alleen om wat meer afstand te krijgen tussen camera en neus.

Wellicht is het nog een kwestie van wennen, maar ik vrees dat die zwarte hoeken eerder problemen gaan opleveren, dan dat die rubbers echt nuttig gaan blijken. We gaan het proberen en vanzelf zien :)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, ik heb hem inderdaad ook en ben ook niet tevreden met de oppervlakte. Je ziet inderdaad niet de hele zoeker. Waardeloos dus. Ik heb de gok bewust genomen, maar het is echt weggegooid geld.

Het gaat dus om de Tenpa 1.22x Eyecup Magnifying Eyepiece die zijn geld NIET waard is.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• rayparlour
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-05-2025
Ikzelf ben naar het volgende aan het kijken:
http://www.hoodmanusa.com/prodinfo.asp?number=HEYENSG

O.a. hier te koop:
http://www.fotokonijnenbe...or-nikon-square-eyepieces

Dit is ook een speciaal model voor brildragers. Hier zit echter geen vergroting in, en sommige zeggen dat hij moeilijk te bevestigen/losmaken is (veel kracht zetten) en dat de viewfinder deels niet te zien is, waar andere dit weer niet aangeven.. Maar over het algemeen heeft dit (bij b&h, amazon etc.) erg goede recensies.

Hij is natuurlijk niet rond :p maar dit model lijkt mij een beter beeld te geven dan een ronde zoeker

[ Voor 9% gewijzigd door rayparlour op 31-05-2014 23:03 ]

Pagina: 1