Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UPC draadloos uitbreiden, zelfde naam gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 18:31
Ik vroeg me af of het mogelijk is om het draadloze netwerk uit te breiden van de default UPC modem/router, met iets met een zelfde naam.

M.a.w. ik heb nu een draadloos netwerk. In een achterkamer is het bereik slecht, maar nog wel goed genoeg om te ontvangen. Als ik er een accesspoint of iets anders neerzet, en dezelfde naam geef, en ik loop met een iPad of ander device van de voorkamer naar de achterkamer, blijft hij verbonden met de voorkamer.

Is er een manier dat dit automatisch gebeurd? Is daar hardware voor? Moet ik een andere (set) router(s) kopen ?

(ik zou ook kunnen werken met 2 SSID's, maar dat lijkt me wat omslachtig, hoe doen universiteiten of hotels dat die vaak werken met 1 SSID ?)

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Dit moet in principe geen probleem zijn. Als je ervoor zorgt dat beide accespoints hetzelfde staan ingesteld, op het kanaal na, moet het werken. Zelf werk ik ook met een soortgelijke setup en inderdaad kan het soms even duren voordat een apparaat overschakelt op het andere accesspoint. Je moet echter wel opletten dat (één van de) accesspoints niet te sterk staat uit te zenden, m.a.w. je iPad moet wel 'de behoefte' hebben om te switchen.

Grote bedrijfsnetwerken doen dit op een manier die niet interessant/haalbaar is voor thuisgebruik. Kortgezegd dragen daar de accesspoints de draadloze apparaten onderling aan elkaar over.

[ Voor 1% gewijzigd door jordje op 29-04-2014 00:04 . Reden: kromme zin ]

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Zelfde SSID maar een ander kanaal per AP werkt inderdaad prima. (wel zorgen dat de autorisatie key gelijk is)

[ Voor 26% gewijzigd door fast-server op 29-04-2014 00:21 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar...

We hebben het hier over een iPad. iOS is volkomen brain-dead als het aankomt op roamen tussen AP's. Het blijft stug verbonden met de eerste AP die het kent totdat dat netwerk volledig wegvalt, ook al is er een andere bekende AP met veel sterker signaal in de buurt. Of SSID gelijk is of niet maakt hier weinig uit. Daar komt bij dat er geen manier is om prioriteit in te stellen in een iDevice.

Wat jij wilt, naadloos roamen, gaat alleen lukken als niet het device maar de AP's de handover verzorgen. Dat gaat alleen met een managed WLAN. Je zult dan meerdere AP's moeten hebben met een of ander vorm van management (denk aan Ubiquti/OpenMesh spul, maar met flink wat moeite kun je het zelf ook bouwen met *WRT). Je kunt dan ook niet meer de ingebouwde AP in je kabelmodem gebruiken (want die is niet in zelfde netwerk te managen), dus minimale investering is twee managed AP's. Denk daarbij aan EUR 70 per stuk voor low-end meuk, EUR 100+ voor beter (dualband) spul. In totaal ga je daarvoor dus EUR 150-200 kwijt zijn.

Let wel dat dit geen tekortkoming is van je specifieke provider of de specifieke modem/router/AP. Normale consumer-grade spul ondersteunt dit niet, zelfs een dure 3x3:3 802.11ac losse router zou dat niet doen. Je verwachting lijk simpel, maar helaas niet realistisch met reguliere consumentenapparatuur :o

Oslik blyat! Oslik!