Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-09 14:20
Beste Tweakerts

Ik heb al een poosje een probleem en ik hoop dat er nog mensen met goede ideen zijn :P
het zit al volgt:

Ik heb bij het gamen lag met Bf4, titanfall, starcraft en me fps dropt ernstig naar onspeelbaar niveau maar als ik daarna reboot is het weg en heb ik helemaal geen lag meer en ook weer prima fps rond 50 in bf4 alles op ultra tot dat mijn computer uit is geweest en dan komt het weer terug.

ik heb echt geen idee meer waar het aan kan liggen ik heb verschillende drivers geprobeerd van AMD, zowel orginele en beta draai nu de laatste(14.4) heb zelfs windows opnieuw geinstalleerd 7 en 8.1.

De temperaturen van mijn CPU zijn (51-53 stressed) en GPU (60-63 stressed) dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Ik heb verschilenden settings geprobeerd in game vsync aan uit alle opties uit of alles op laag maar dat maakt niks uit. als ik lag heb is dat op alle settings.
ik heb zondag ook een stress test van het geheugen en de cpu gedaan met de intel tune tool en die zijn allebei passed.

ik heb de firmware van mij bios ook geupdate naar de laatste f7 die liep ook achter maar dat hielp niet
verder heb ik de settings in de bios nagelopen en alles lijkt goed te staan(voltage's ect ect).

de CPU en GPU staan op stock settings dus niet overclockt.

specs

i5 4670k (artic freezer 13 cooler)
Gigabyte Z87 HD3
8 GB DDR3 1866mhz gskill
128GB adata(sp900) SSD windows disk
256GB ssd crucial m5 games disk
2tb seagte voor storage
MSI r9 270x Hawk
Corsair CXM 750W psu

heeft er iemand nog een idee waar het aan kan liggen :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Ik heb bij het gamen lag met Bf4, titanfall, starcraft en me fps dropt ernstig naar onspeelbaar niveau maar als ik daarna reboot is het weg en heb ik helemaal geen lag meer en ook weer prima fps rond 50 in bf4 alles op ultra tot dat mijn computer uit is geweest en dan komt het weer terug.
Dus, bij een 'koude start' lopen games meteen al niet goed? Of komt het probleem bijvoorbeeld na x aantal seconden/minuten?
En 'onspeelbaar' , hoe laag zijn de framerates dan? 20 fps, 10 fps, lager? (kan soms uitmaken, dus is handig om te weten).
verder heb ik de settings in de bios nagelopen en alles lijkt goed te staan(voltage's ect ect).
Voltage als in; instellingen, of voltages die via sensors worden uitgelezen?
In je BIOS word het systeem niet heel zwaar belast, dus kan best zijn dat daar dan ook geen rare waardes te zien zijn.

Dingen die je kan proberen/checken:
- Staat er een internet browser open tijdens het gamen? (zo ja, zet die uit)
- Wat is je GPU-load tijdens het gamen met die lage FPS (GPU-z of iets dergelijks kun je dat controleren)
- als je dan toch bezig bent, wat is je GPU-load gewoon op de desktop (als die ineens gek hoog oploopt kun je een 'miner' hebben).
- indien mogelijk, check met een multimeter wat je 12V lijnen doen, bij voorkeur tijdens zo'n 'koude start' (als je 12V niet stabiel is, kan je kaart op een laag pitje gaan draaien en dan is er performance van 0,00).

Ondanks dat het een vrij goed merk voeding en wattage ruim voldoende hoort te zijn, kan het zijn dat deze toch niet goed functioneerd (been there, done that, ook nieuwe a-merk voedingen kunnen DOA zijn of binnen no-time kapot gaan). Metname vanwege de 'koude start' denk ik toch als eerste richting de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
thnx voor de reactie

Het vreemde is inderdaad dat de games bij een koude start niet goed draaien maar niet altijd wel vaak.
De FPS dropt naar rond 20 in plaats van rond de 50 dus dat schilt enorm.

Voltage als in instellingen

een internet browser open tijdens gamen had ik toevallig getest hier heb ik geen verschil in gemerkt (wel of niet open)

GPU load tijdens gamen net getest titanfall 74% (54 fps) 1920*1080 msaa8x alles high (nu toevallig geen lag dus dit is in goede stand heb wel al weer een keer moeten rebooten in het begin van de avond.)

GPU load in windows zonder games aan = 0-1%

heb helaas geen multimeter om te testen en geen reserve voeding meer (oude systeem verkocht)
ik zal kijken wat ik naar boven kan halen aan informatie met cpu z/gpu-z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
log uit gpu-z met bf4 aan LOAD 95% GPU temperature 55c, 12v =11.88V ,VDDC 1.201V, VDDC current in 6.6A VDDC current out 57.0A ,VDDC power in 69.4W,VDDC power out 58.9W VRM temperature 51 c

core clock en memory clock op stock
1150 en 1400 mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Nouja, een 'miner' kunnen we nu dus wel uitsluiten (GPU-load op desktop is goed).

Met die clockspeeds van GPU-z draait de game dan gewoon goed of is er dan ook die lage FPS?
Anders gewoon een paar keer GPU-z starten en kijken wat er gebeurt als je een keer wel weer die lage FPS hebt.

Het jammer dat je geen multimeter hebt, want voltages uitlezen met software is meestal niet zo accuraat (soms klopt het wel redelijk, maar meestal niet). Maakt verder niet uit, maar had wel handig geweest :P .

Wat je ook nog kan checken is wat de CPU load is tijdens lage FPS. Want kan ook zijn dat een of ander process (virusscanner of iets dergelijks) flink bezig is op de achtergrond. Ook een brakke driver (hoeft niet eens van de videokaart te zijn, maar netwerk of geluidskaart kan ook) kan ook voor een hoge CPU load zorgen. Al zou je dan wel verwachten dat het iedere keer gebeurt en niet alleen bij 'koude starts' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
ik zal vanavond de waardes van een koude start erbij halen

deze waardes zijn inderdaad van een goed werkende situatie

CPU load is in orde hij klokt ook netjes naar 3.8ghz (en ook weer terug als je stopt) zodra je gaat gamen maar die zal ik ook nog even erbij pakken in beide situaties.

misschien dat ik een multimeter van een collega kan lenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
ik heb vanavond wat meting gedaan en daar kwam het volgende uit pc net aan koude start dus:
BF4 met lag :
log uit gpu-z met bf4 aan LOAD 98% GPU temperature 45c, 12v =11.94V ,VDDC 1.160V, VDDC current in 7.0A VDDC current out 59.0A ,VDDC power in 55.8W,VDDC power out 59.1W VRM temperature 42 c

De CPU load was 96% 4 core active,(op 3.8ghz) 46 graden. CPU throttling 0%

ook met titanfall getest maar dan zit de CPU niks te doen merkte ik titanfall gebruikt zoiezo maar 1 core zag ik ook als het goed gaat en de load was rond 45% alleen fps drops tot 13fps terwijl als het goed gaat 55 fps haal.
waardes uit gpu z met titanfall:slecht dit was na de test met BF4
LOAD 95% GPU temperature 54c, 12v =11.91V ,VDDC 1.212V, VDDC current in 3.7A VDDC current out 43.0A ,VDDC power in 67.5W,VDDC power out 45.3W VRM temperature 60 c
CPU LOAD 39% op 3.8ghz 43graden.

Als ik dan reboot is het weg en draait alles prima. zet ik de pc uit dus niet herstarten maar afsluiten krijg ik weer lag. dus het probleem is makkelijk reproduceerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
heb ook de laatste drivers geinstaleerd chipset,nic,audo ect die stonden er volgens mij ook al op maar dat hielp ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
Ik zie dat je games draaien op een SSD, hoeveel ruimte heb je nog op die SSD?

Het is namelijk van belang dat je voldoende vrije ruimte behoud op je SSD om traagheid te voorkomen. Dit wordt ook wel Over Provisioning genoemd.

Zie: http://www.edn.com/design...ing-SSD-over-provisioning

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
ik heb 49.9 gb van de 223 gb beschikbaar. maar als dat zo was dan zou ik toch altijd lag hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
maar dat zou inhouden dat ik minimaal rond de 15gb moet vrij hebben en ik heb veel meer dan dat beschikbaar.(49.9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 14:23
Heb je al eens hele oude drivers gebruikt? 13.x ofzo

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
yep ben ik mee begonnen ik heb deze drivers allemaal geprobeerd
13.9
13.12 (word ook op de site van msi aangeboden als stabiele)
14.2
14.3
14.4
Ik heb bij geen van deze drivers verschil gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

nervwrecker schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 22:46:
ik heb vanavond wat meting gedaan en daar kwam het volgende uit pc net aan koude start dus:
BF4 met lag :
log uit gpu-z met bf4 aan LOAD 98% GPU temperature 45c, 12v =11.94V ,VDDC 1.160V, VDDC current in 7.0A VDDC current out 59.0A ,VDDC power in 55.8W,VDDC power out 59.1W VRM temperature 42 c

De CPU load was 96% 4 core active,(op 3.8ghz) 46 graden. CPU throttling 0%

ook met titanfall getest maar dan zit de CPU niks te doen merkte ik titanfall gebruikt zoiezo maar 1 core zag ik ook als het goed gaat en de load was rond 45% alleen fps drops tot 13fps terwijl als het goed gaat 55 fps haal.
waardes uit gpu z met titanfall:slecht dit was na de test met BF4
LOAD 95% GPU temperature 54c, 12v =11.91V ,VDDC 1.212V, VDDC current in 3.7A VDDC current out 43.0A ,VDDC power in 67.5W,VDDC power out 45.3W VRM temperature 60 c
CPU LOAD 39% op 3.8ghz 43graden.

Als ik dan reboot is het weg en draait alles prima. zet ik de pc uit dus niet herstarten maar afsluiten krijg ik weer lag. dus het probleem is makkelijk reproduceerbaar.
En gaan de GPU-clocks wel naar maximum tijdens de lage FPS? dat kan ik even niet uitmaken uit de verder uitgebreide bevindingen :P .

Kan ook wel iets mis zijn met de SSD('s), heb er zelf niet zoveel ervaring mee, maar kan me herinneren dat bepaalde modellen soms een firmware update nodig waren omdat er een bug optreed na x aantal 'draai' uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
onder BF4 gaat de load naar 98% maar dat is eigenlijk altijd wel ook als het goed gaat.(logisch alles op ultra)
onder titanfall naar 95%

Er was inderdaad een firmware voor mijn ssd de crucial m500 die heb ik een poos geleden al erop gezet.
Mijn broertje en en maat van mij heb exact de zelfde ssd en die heb er geen issues mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
Ik ga bf4 op mijn 2tb seagate schijf instaleren om toch de ssd te kunnen uitsluiten dan maar even wat langere load times.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
Bf4 verwijderd op de SSD en daarna geïnstalleerd op de 2tb harddisk.
Exact hetzelfde probleem eerste start van het systeem lag en na een reboot is de lag weg.
Heb ook nog de clean uninstall utility van AMD gebruikt en daarna 14.4 weer geïnstalleerd heeft ook niks uitgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Kaart Doa garantie aanvragen dan maar.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
Nu heb ik gisteren als test de kaart in de onderste PCIe poort gedaan en ik heb sinds gisteren geen lag meer, ook vandaag alles vlekkeloos even kijken of het zo blijft maar looks good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Moederbord Pci-e 16x slot kapot RMA :).
Mocht dit echt het geval zijn is het natuurlijk zinnig om erover na te denken om deze retour te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nervwrecker
Precies ik vind het wel best zo maar wat ik ga doen is over een poosje de kaart terug in het bovenste slot en dan kijken of het terug komt.
Maar nu werkt alles weer perfect
Pagina: 1