Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morris123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-08 12:08
Hallo allen,

Ik heb recent een stock editie van de AMD R9 290X van ASUS aangschaft. Zoals vele van jullie al weten wordt deze kaart behoorlijk heet en maakt de ventilator meer geluid dan een stofzuiger.(no joke). Ik heb deze kaart aangeschaft omdat ik een 4K 60Hz monitor heb en deze daar goed geschikt voor is. Als ik echter welke game dan ook start gaat de temperatuur direct naar 95 graden en begint de kaart op te stijgen. Daarom wil ik een custom cooler erop zetten. Ik heb ervaring met coolers plaatsen op videokaarten dus de moeilijkheidsgraad is geen probleem. Mijn kast en cpu zijn goed gekoeld dus extra warmte in de kast is ook geen probleem.

Ik heb op verschillende sites al wat mogelijke koelingen gezien, ik doel dan op;
- Arctic Cooling Accelero Xtreme III
- NZXT Kraken
- Prolimatech MK-26
- GELID ICY VISION REV. 2
- Alpenföhn Peter 2
- Arctic Cooling Accelero Xtreme IV

Van de meeste zijn al wat reviews beschikbaar maar voor de Arctic Cooling Accelero Xtreme IV nog niet. Deze heeft een soort van achterplaat die de VRM's ed moet koelen.

Ik ben op zoek naar air of closed loop water koeling. Ik vroeg me af of iemand hier nog andere goede opties weet en welke van deze wel of niet goed is.
Alvast bedankt voor de moeite.

Morris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik had de arctic 4 genomen. De 3 heeft moeite met het koelen van de vrms. Die raad ik dus sowieso af.
Kijk in het gpu overclocktopic. Daar heeft imprezzion volgens mij wat temps gepost van zijn r9 290 met de arctic 3.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morris123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-08 12:08
Frozen schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:40:
Ik had de arctic 4 genomen. De 3 heeft moeite met het koelen van de vrms. Die raad ik dus sowieso af.
Kijk in het gpu overclocktopic. Daar heeft imprezzion volgens mij wat temps gepost van zijn r9 290 met de arctic 3.
De temperatuur van de VRM's baarde mij ook zorgen. De Xtreme III is daar inderdaad niet goed in. Dan valt die af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley1980
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 14:25
GELID ICY VISION REV. 2
-Goedkoop
-minmaal modwerk eraan
-koelt goed en stil
Zolang je er niet mee mined blijven de vrm temps laag genoeg. wil je minen ermee dan je altijd nog de fan boven de vrms vervangen door een 12v fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 17:17
Prolimatech Mk _26 werkt ook goed moet je alleen exstra heatsinks kopen(ik heb nog een gebruikte liggen).Ik heb zelf nu een hybrid 2 gemod werkt ook goed,de kraken g10 kun je ook nemen maar moet je ook exstra heatsinks kopen (zou ik teminste doen)En dan voor een closedloop 240mm rad gaan er komt best veel hitte van een 250/300watt gpu .
Als je later in crossfire wilt draaien (4k ultra settings)valt de mk_26 wel af want die is 4 slots dik.
Heb je vragen over de Hybrid 2 mod geef ik daar graag andwoord op,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Is er al een fatsoenlijke oplossing als je crossfire hebt? Bij veel oplossingen worden de kaarten aanzienlijk 'dikker' waardoor je weinig (geen) ruimte meer hebt tussen de kaarten.

Door wat te 'tweaken' met custom fan profiles heb ik de kaarten redelijk goed ingesteld, daarmee bedoel ik dat ze max 80c worden en dus niet de gpu speeds zakken deze blijven strak op 1000mhz zitten (BF3/4).

Maar ja het betekent wel dat het spul luidruchtig is zeker met 2 ondanks dat mijn CM550 geisoleerd is als ik het zijpaneel er af haal is het niet prettig maar hoor het haast niet omdat ik met een koptelefoon op mijn spelletjes speel.

Idle zitten ze rond de 42-46 graden @ 20% fanspeed.

Ik ben nu al een tijdje op zoek maar wil eigenlijk een oplossing die gelijk de vrm's mee pakt en dus niet met losse heatsinks hoef te klooien.

Ik heb nu 2 x Sapphire 290x ref. kaarten.
1 met een nieuwe bios dan de andere.

Kaart 1 : 015.041.000.001.001745 (Elpida)
Kaart 2 : 015.039.000.007.003525 (Hynix)

Ik heb 2 intake fans aan de voorkant, 1 intake aan de onderkant (voeding zit ook onderin en blaast gewoon aan de achterkant naar buiten dus niet via de kast)
1 Outtake welke ook aan mijn radiator zit voor mijn cpu.

(Voordat ik de vraag krijg 'waarom 2' de eerste heb ik voor 450 euro, de 2de voor 330 en omdat het kon :) )

De NZXT Kraken G10 leek me wel wat maar daar komt nog wel een WC setje bij en dat betekent dus 2 extra rads in mijn kast (wat lastig gaat worden).

Dus:
2 x NZXT Kraken G10 = 60 euro.
2 x NZXT Kraken X40 = 185 euro.
Totaal 245 euro...

Of 2 x Corsair Hydro H55 welke een stuk goedkoper zijn voor 104 euro (2 stuks).
Maar dan moet je nog steeds heatsinks hebben, ik zou liever een soort 'waterkoeling' oplossing hebben die gelijk alle komponenten mee pakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.ocaholic.ch/modules/xcgal/albums/userpics/ASUSRadeonR9290XEK-FC-R290X/ASUSRadeonR9290XEK-FC-R290X_017.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door prutser001 op 30-04-2014 09:07 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik gebruik zelf al bijna 10 jaar VGA koelers van Arctic (sinds de 7800 GTX) en kan niks anders aanraden.

Waarom niet de Accelero Xtreme 4?

De installatie is nog makkelijker dan voorheen en je hebt geen Thermal Glue meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

De installatie zal me een worst wezen wat ik wil is eigenlijk de onderkant van b.v. dat plaatje over mijn gpu/mem/vrm heen en daar op heatpipes/fans etc.

Dus ipv alleen de gpu koelen ook de rest mee pakken. De oplossing die ik zoek bestaat schijnbaar niet.

Hij bestaat wel maar dan moet ik dus volledig over op een water gekoelde oplossing.
Het zou mooi zijn als ze gewoon een kant en klare oplossing hadden met een volledig wc blok ipv alleen de GPU.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley1980
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 14:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviessubfora. Ook als het om koeling gaat.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerrobin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 01:24
ik heb zelf een vrmcooler geknutseld van een oude core2duo heatsink

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/xYIHH2xPGy8Heobo5Or-P0bFbPrFB2fUJAan_IXXvRo=w302-h170-p-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/W1HhaQA0rt_JP6yQnNTD0u982RMFbCTPYME2O2siLAI=w302-h170-p-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/mcb_ICsUlZNtpdd1c5T5tbDlCH1A9ZXFruD9bbKpsQ8=w301-h170-p-no

dankzij mijn fein multimaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Heb het geluk dat ik een Sapphire R9 290 in bezit heb. Geloof mij dat ik me nooit stoorde aan geluid met de jaren, maar het is bar en boos. Ik hou hem op 80 graden, maar hij laat weten dat hij werkt ;)

Nu zie ik eindelijk pricewatch: Arctic Accelero Hybrid II 120 staan en iemand al ervaring hiermee? Wel moet ik kijken of het past wegens mijn CPU cooler dat ook een WC-systeem is.

Ik ga het hier volgen. Eerst sparen :D

Wel een leuke grap. Een email gestuurd met een paar vragen aan Sapphire Duitsland en kreeg als antwoord: "Dear M,

Yes, you will sadly lose the warranty if you modify the graphics board. Its sadly always that way and not only with Sapphire products.

If you still want to modify, we could give you the hint that you should keep the original fan so that you are prepared if something happens with the modified graphics board… We are not allowed to tell you more… ;-)

Kind regards
Your Sapphire Team Germany"

[ Voor 40% gewijzigd door XRayXI op 01-07-2014 20:03 . Reden: inhoud email toegevoegd ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Volgens mij had de oorspronkelijke hybrid moeite met het koel houden van alles behalve de GPU zelf.

Zelf heb ik de Gelid Icy op mijn R9 290 geprutst, leuk ding voor een leuk prijsje, al moet je zelf wel wat prutsen met 2 koelblokjes wil je de boel echt passend krijgen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
VasZaitsev schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:05:
Volgens mij had de oorspronkelijke hybrid moeite met het koel houden van alles behalve de GPU zelf.

Zelf heb ik de Gelid Icy op mijn R9 290 geprutst, leuk ding voor een leuk prijsje, al moet je zelf wel wat prutsen met 2 koelblokjes wil je de boel echt passend krijgen.
Ziet er goed uit: pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards)

Wat bedoel je met "prutsen met 2 koelblokjes" ? Moet je daar één of ander dingen op plakken dat als koelribben gaat zorgen? En op MAX, hoe koel houdt jij hem dan?

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Je moet op alle ramblokjes en de VRM's koelblokjes plakken, echter, de lange VRM-koelstrip heeft gaten op de verkeerde plaats, waardoor je die niet kan vastschroeven aan de kaart. Mijn oplossing was 2 nieuwe gaatjes erin te boren, en de boel met tieripjes vast te zetten. Voor een ander groepje VRM's moet je een koelblokje doormidden zagen om die goed op te kunnen plakken.

Klinkt misschien best eng, maar ik vond het wel meevallen.

De temps staan in mijn review, maar, om mezelf te citeren:
10 minuten prutsen in Watchdogs op Ultra:

5v:
VRM1: 104
VRM2: 76
GPU: 81

7v:
VRM1 97
VRM2 72
GPU: 75

12v:
VRM1: 82
VRM2: 62
GPU: 67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Oh bedankt voor je enorme informatie en bedankt voor je moeite!

Ja, dat is niks voor mij en met mijn trilhandjes. En zou niet graag garantie willen verliezen voor zoveel aanpassingen dat je moet maken.

Vraagje, hoe las jij de verschillende lagen van de spanningen? Ik zou nu wel weten wat mijn waardes nu zijn en dan met een ander cooler(mocht deze dan tegenvallen kan hij spontaan retour).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik heb de koeler op de fancontroller van mijn kast gehangen, die op 5v, 7v en op 12v kan. Zal vast niet echt precies 7v zijn, maar, het is duidelijk genoeg. De Icy heeft namelijk geen PWM, waardoor hij door de meeste videokaarten niet aangestuurd kan worden, en dus altijd op vol vermogen staat te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Dat is een zeer slimme oplossing van je.
Ach ik heb de tijd en wellicht komen er nog andere voorbij en ik kan de OC draadje erbij pakken.

Super bedankt voor je tijd en de info VasZaitsev!

Pagina: 1