Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanstiens
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:05
Hallo,

Ik ben van plan de FX 6300 te gaan kopen. Ik heb op dit moment een AMD Athlon x4 II 620 icm met een gtx 660 en die videokaart verdient natuurlijk een betere processor. Daarom ben ik bij de fx 6300 uitgekomen omdat die goed presteert voor een lage prijs. Ik koop geen intel, want dat is me veel te duur. Nou moet hier natuurlijk ook een moederbord bij. Omdat mijn budget ongeveer 80 euro is, ben ik bij de Asrock 970 Extreme3 uitgekomen. Is dit een goede keuze? En hoe is de overklokbaarheid (Ik wil dit misschien in de toekomst gaan doen)? Ik ben pas 16 jaar, dus ik heb niet al te veel te besteden, maar ik wil wel de juiste onderdelen kopen. Ik gebruik mijn systeem vooral voor gaming.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 12:28

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

als je budget de 90 euro van de CPU + de 80 euro van 't mobo is kom ik op 170 uit, bedenk wel dat je daar bijna ook een 4440 + basis moederbordje voor hebt. voor 't overklokken heb je dan sowieso nog een 3rd party koeler nodig, waar je ook al snel 3 tientjes aan kwijt bent. ik zou eens op V&A kijken of er ook leuke setjes voor je voorbij komen, een 1155 setje is bijvoorbeeld ook nog zeer snel en komt soms voor een aantrekkelijke prijs voorbij.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanstiens
Het budget is alleen voor het moederbord. Ik heb al een koeler gekocht, omdat mijn andere stuk was. Ik kocht toen de Cooler Master Hyper TX3 EVO gekocht. Maar voor gaming en lichte oc lijkt de Asrock 970 Extreme3 me toch een prima moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wossly
  • Laatst online: 18-09 12:58
Ik heb zelf ook dat moederbord en processor. Maar heb zelf veel problemen met stabiliteit. Hoor meer verhalen van dit moederbord dat ie niet altijd goed werkt.
Natuurlijk zijn er meer goede dan slechte moederborden, maar de laatste tijd lees ik op tweakers veel problemen icm met dit moederbord.

Verder word deze ook gebruikt in de BBG guide dus slecht zal ie niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Overklokken met dat bordje is iets wat niet heel gezond is, gezien de mosfets niet gekoeld zijn en er weinig fases zijn.

pricewatch: Gigabyte GA-970A-DS3P is een leuk budgetbordje, ook maar 4+1, maar tenminste gekoeld. Echt stevig overklokken zou ik er niet mee aandurven, maar het is al beter dan de Asrock.

Voor 15 euro meer heb je de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P welke een 8+2 stroomding heeft die gekoeld is, en overklokken zal hier zeker een stuk beter mee kunnen.

Een i5 4440 met een [heel erg] basisbordje is wellicht min of meer even duur, maar, dan zit je met een H81 bordje opgescheept en kun je absoluut niet overklokken, wat de vergelijking een tikje scheef maakt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanstiens
Bedankt voor de reacties! Ik zal nog even wachten en misschien toch maar even doorsparen, want het moederbord is natuurlijk wel een heel belangrijk onderdeel en dan wil ik wel graag iets kopen wat ook werkelijk goed is. Ik wacht dus nog even!

Maar, zoals ik zei, toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Zolang je het bij 1 videokaart houdt is de UD3P prima, valt ook binnen budget en meer uitgeven is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
VasZaitsev schreef op maandag 28 april 2014 @ 17:40:
Overklokken met dat bordje is iets wat niet heel gezond is, gezien de mosfets niet gekoeld zijn en er weinig fases zijn.
Valt allemaal wel mee met een FX-6300 toch? Ik heb er een op een 4+2 VRM met heatsink en die is een beetje warm maar meer ook echt niet. En de processor zelf haalt met een Hyper TX3 de 50 graden niet. Met een FX-8350 zou ik zeker de extra €15 uitgeven maar in dit geval is het niet nodig en voor een 16 jarige op een budget is het toch weer 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

noguru schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:02:
[...]

Valt allemaal wel mee met een FX-6300 toch? Ik heb er een op een 4+2 VRM met heatsink en die is een beetje warm maar meer ook echt niet. En de processor zelf haalt met een Hyper TX3 de 50 graden niet. Met een FX-8350 zou ik zeker de extra €15 uitgeven maar in dit geval is het niet nodig en voor een 16 jarige op een budget is het toch weer 15 euro.
Goedkoop is duurkoop in de wereld van overclocken, of liever gezegd, koop het in 1 keer fatsoendelijk dan dat je er toch achter komt dat je beter die Gigabyte 970-UD3P had kunnen pakken omdat je Mosfets smelten :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Smelten nog wel :)
Bij 5 GHz en een Vcore van 1,5 V of zoiets? Stock heeft de processor een TDP van 95W dus om de boel te smelten is er wel heel veel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ach, de 16 jarigen mogen geen bier meer dus die 15 euro extra ten opzichte van onze generatie moet lukken :P

Ontopic: Een 4x VRM design zonder koeling zou ik niet graag meer dan 100W door jagen.
Zonder OC kan de 6300 er imo wel op, maar met OC lijkt me dat niet verstandig.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 29-04-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

noguru schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:17:
Smelten nog wel :)
Bij 5 GHz en een Vcore van 1,5 V of zoiets? Stock heeft de processor een TDP van 95W dus om de boel te smelten is er wel heel veel nodig.
Smelten was een beetje sarcastisch, maar ze gaan je wel bottlenecken, het is wel gewoon zo dat je beter 8+2 kunt pakken als je gaat OC'en, en bij 83xx series wil je eigenlijk sowieso al 8+2.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1