Intro (kan overgeslagen worden, geeft alleen meer achtergrond voor de keuzes):
Mijn laatste PC build was een xt 286. De onderdelen werden zorgvuldig uitgezocht uit de lappen advertentietekst in de Telegraaf. Met de trein naar een obscure dozenschuiver in Den Haag (de oudere Tweakers zullen zeker de naam nog herinneren) en bouwen maar.
De laatste 10 15 jaar komt er bij mij niets anders meer in huis als Apple. Het design en gebruiksgemak vind ik ongeëvenaard. Het was dus voor mijn zoon (verwende gozer die binnenkort 12 wordt) even slikken voor hij aan mij een Gaming PC durfde te vragen. Het deed inderdaad even pijn, totdat de buildkriebels van eind jaren 80 weer naar boven kwamen. Eventjes kwam het pioniersgevoel van 1978 naar boven toen ik als onderdeel van de wiskundeles aan "informatica" mocht doen (in een bezemhok met een (print)terminal verbonden met een mainframe in andere stad). Kortom ik stond toe mits de PC wel samen gebouwd zou worden en niet kant en klaar gekocht. Onder het mom van betere prestaties voor minder geld, fraaier uiterlijk en -niet te vergeten- het leerproces voor mijn zoon kon ik dit voor mezelf verantwoorden.
Om kort te gaan, we hebben ons beiden verdiept in de materie en willen nu een systeem samenstellen dat misschien niet het uiterste voor elke euro aan prestaties haalt, maar er ook nog (in onze ogen) goed uitziet. Ik moet zeggen dat dat proces bijzonder leuk is om samen met mijn zoon te doorlopen. Hij krijgt immers de leeftijd dat vrienden belangrijker zijn dan een liefhebbende vader en dit is een mooie kans om quality time samen door te brengen.
Wat willen we (combinatie van wensen zoon en vader):
Wat hebben we al:
Verantwoording keuzes:
Vragen:
Het meeste twijfelen we nog over de videokaart. Het wordt natuurlijk geen goedkope build en er is een einde aan zijn spaarpot (sparen kan de knul gelukkig goed) en de vrijgevigheid van vaderlief (zoon 2 kijkt natuurlijk mee voor zijn toekomstige build), dus een 780 lijkt ons wat te hoog gegrepen. AMD kan natuurlijk niet in de gekozen kast en trekt mij wat minder (gevoelsmatig dus subjectief, maar daar zijn we nu eenmaal mee behept). Zoonlief staart zich blind op de fps (is meer dan 60 niet gewoon overkill?) die hij wil halen in een game en mijn kennis/ervaring houdt op bij de heilige graal van ooit: de Matrox Millennium.
Verder moet er natuurlijk nog gekoeld worden. De groter airkoelers passen mogelijk niet vanwege het hoge geheugen (hoewel dat in de laatste slots kan mogelijk) en ik ben huiverig voor het lawaai van een waterpoelen. Ik overweeg een Kraken X40/X60 of een Be Quiet Dark Rock 3.
We willen (misschien niet meteen) ook aandacht besteden aan details als een kek lampje in de kast, betere fans etc.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Mijn laatste PC build was een xt 286. De onderdelen werden zorgvuldig uitgezocht uit de lappen advertentietekst in de Telegraaf. Met de trein naar een obscure dozenschuiver in Den Haag (de oudere Tweakers zullen zeker de naam nog herinneren) en bouwen maar.
De laatste 10 15 jaar komt er bij mij niets anders meer in huis als Apple. Het design en gebruiksgemak vind ik ongeëvenaard. Het was dus voor mijn zoon (verwende gozer die binnenkort 12 wordt) even slikken voor hij aan mij een Gaming PC durfde te vragen. Het deed inderdaad even pijn, totdat de buildkriebels van eind jaren 80 weer naar boven kwamen. Eventjes kwam het pioniersgevoel van 1978 naar boven toen ik als onderdeel van de wiskundeles aan "informatica" mocht doen (in een bezemhok met een (print)terminal verbonden met een mainframe in andere stad). Kortom ik stond toe mits de PC wel samen gebouwd zou worden en niet kant en klaar gekocht. Onder het mom van betere prestaties voor minder geld, fraaier uiterlijk en -niet te vergeten- het leerproces voor mijn zoon kon ik dit voor mezelf verantwoorden.
Om kort te gaan, we hebben ons beiden verdiept in de materie en willen nu een systeem samenstellen dat misschien niet het uiterste voor elke euro aan prestaties haalt, maar er ook nog (in onze ogen) goed uitziet. Ik moet zeggen dat dat proces bijzonder leuk is om samen met mijn zoon te doorlopen. Hij krijgt immers de leeftijd dat vrienden belangrijker zijn dan een liefhebbende vader en dit is een mooie kans om quality time samen door te brengen.
Wat willen we (combinatie van wensen zoon en vader):
- de nieuwste games lekker kunnen draaien (FPS gedoe waar ik geen verstand van heb, Minecraft - lijkt een simpel iets, maar vergt nogal wat van je systeem begrijp ik)
- zo stil mogelijk met een goede balans tussen snelheid en geluid
- opnemen van gameplay (shadowplay)
- fraaie onderdelen die ons kunnen bekoren (dus geen gele crucial memory modules op een rood/zwart moederbord, zelfs niet als de kast dicht zou zijn)
- upgrade pad indien nodig (onderdelen kunnen t.z.t. misschien naar jongere zoon 2)
- goed geluid
Wat hebben we al:
- PS3 - kan natuurlijk geen rol spelen, maar is wel referentie voor hoe goed het systeem zou moeten draaien
- LG EA73LM-P 27" IPS monitor
- RAZR Orochi muis (met groen lichtje, komt in de gewenste kast terug - dat soort details vind mijn zoon belangrijk en ik ook)
- Toetsenbord (ja ja, Apple natuurlijk)
- Sony headset
- USB large diafragm microfoon
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 189,50 | € 189,50 |
| 1 | MSI Z87-G45 Gaming | € 119,- | € 119,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 770 Gaming | € 274,90 | € 274,90 |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 46,79 | € 46,79 |
| 1 | Cooler Master CM 690 II Advanced NVIDIA edition | € 143,99 | € 143,99 |
| 1 | G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL | € 66,40 | € 66,40 |
| 1 | Cooler Master VS V650S | € 78,- | € 78,- |
| 1 | Crucial M500 2,5" 240GB | € 92,90 | € 92,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.011,48 | |
Verantwoording keuzes:
- De kast is een keuze van mijn zoon die hem direct erg fraai vond. Kost inderdaad wat meer dan de gewone, maar dat geeft al wel aan hoe wij kiezen - niet voor prestatie alleen.
- Moederbord is erg fraai, goede netwerkchip en aandacht voor de onderdelen voor geluid, flink wat aansluitmogelijkheden en laat ruimte voor overklokken (voor het leerproces later, gaan we niet direct doen)
- Geheugen zag ik bij Informatique op de kaart geprikt en past zo mooi dat we dat - ondanks de nadelen, zoals wat hoge latency en hoogte van de module voor lief willen nemen. 8 Gb hoor ik dat voldoende moet zijn.
- De i5 die betaalbaar is en toch te overklokken.
- Ik ben een fan van WD schijven (excellente garantie uit eigen ervaring), dus vandaar de Blue. Natuurlijk een SSD (uit de best buy)
- De voeding is deels modulair, krachtig genoeg en ik had nog wat Bol.com bonnen liggen, dus die heb ik al gekocht.
Vragen:
Het meeste twijfelen we nog over de videokaart. Het wordt natuurlijk geen goedkope build en er is een einde aan zijn spaarpot (sparen kan de knul gelukkig goed) en de vrijgevigheid van vaderlief (zoon 2 kijkt natuurlijk mee voor zijn toekomstige build), dus een 780 lijkt ons wat te hoog gegrepen. AMD kan natuurlijk niet in de gekozen kast en trekt mij wat minder (gevoelsmatig dus subjectief, maar daar zijn we nu eenmaal mee behept). Zoonlief staart zich blind op de fps (is meer dan 60 niet gewoon overkill?) die hij wil halen in een game en mijn kennis/ervaring houdt op bij de heilige graal van ooit: de Matrox Millennium.
Verder moet er natuurlijk nog gekoeld worden. De groter airkoelers passen mogelijk niet vanwege het hoge geheugen (hoewel dat in de laatste slots kan mogelijk) en ik ben huiverig voor het lawaai van een waterpoelen. Ik overweeg een Kraken X40/X60 of een Be Quiet Dark Rock 3.
We willen (misschien niet meteen) ook aandacht besteden aan details als een kek lampje in de kast, betere fans etc.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
[ Voor 3% gewijzigd door coinman63 op 28-04-2014 11:26 ]