Snelle, stille gaming PC, met oog voor uiterlijkheden

Pagina: 1
Acties:

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:36
Intro (kan overgeslagen worden, geeft alleen meer achtergrond voor de keuzes):
Mijn laatste PC build was een xt 286. De onderdelen werden zorgvuldig uitgezocht uit de lappen advertentietekst in de Telegraaf. Met de trein naar een obscure dozenschuiver in Den Haag (de oudere Tweakers zullen zeker de naam nog herinneren) en bouwen maar.

De laatste 10 15 jaar komt er bij mij niets anders meer in huis als Apple. Het design en gebruiksgemak vind ik ongeëvenaard. Het was dus voor mijn zoon (verwende gozer die binnenkort 12 wordt) even slikken voor hij aan mij een Gaming PC durfde te vragen. Het deed inderdaad even pijn, totdat de buildkriebels van eind jaren 80 weer naar boven kwamen. Eventjes kwam het pioniersgevoel van 1978 naar boven toen ik als onderdeel van de wiskundeles aan "informatica" mocht doen (in een bezemhok met een (print)terminal verbonden met een mainframe in andere stad). Kortom ik stond toe mits de PC wel samen gebouwd zou worden en niet kant en klaar gekocht. Onder het mom van betere prestaties voor minder geld, fraaier uiterlijk en -niet te vergeten- het leerproces voor mijn zoon kon ik dit voor mezelf verantwoorden.

Om kort te gaan, we hebben ons beiden verdiept in de materie en willen nu een systeem samenstellen dat misschien niet het uiterste voor elke euro aan prestaties haalt, maar er ook nog (in onze ogen) goed uitziet. Ik moet zeggen dat dat proces bijzonder leuk is om samen met mijn zoon te doorlopen. Hij krijgt immers de leeftijd dat vrienden belangrijker zijn dan een liefhebbende vader en dit is een mooie kans om quality time samen door te brengen.

Wat willen we (combinatie van wensen zoon en vader):
  • de nieuwste games lekker kunnen draaien (FPS gedoe waar ik geen verstand van heb, Minecraft - lijkt een simpel iets, maar vergt nogal wat van je systeem begrijp ik)
  • zo stil mogelijk met een goede balans tussen snelheid en geluid
  • opnemen van gameplay (shadowplay)
  • fraaie onderdelen die ons kunnen bekoren (dus geen gele crucial memory modules op een rood/zwart moederbord, zelfs niet als de kast dicht zou zijn)
  • upgrade pad indien nodig (onderdelen kunnen t.z.t. misschien naar jongere zoon 2)
  • goed geluid
We zijn er beiden niet vies van om niet de gebaande paden te lopen, dus afwijkende of bijzondere onderdelen mogen best (bijv. een belachelijk grote koeler zonder fan).

Wat hebben we al:
  • PS3 - kan natuurlijk geen rol spelen, maar is wel referentie voor hoe goed het systeem zou moeten draaien
  • LG EA73LM-P 27" IPS monitor
  • RAZR Orochi muis (met groen lichtje, komt in de gewenste kast terug - dat soort details vind mijn zoon belangrijk en ik ook)
  • Toetsenbord (ja ja, Apple natuurlijk)
  • Sony headset
  • USB large diafragm microfoon
We zijn voorlopig tot het volgende gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,50€ 189,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 119,-€ 119,-
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 274,90€ 274,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,79€ 46,79
1Cooler Master CM 690 II Advanced NVIDIA edition€ 143,99€ 143,99
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 66,40€ 66,40
1Cooler Master VS V650S€ 78,-€ 78,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.011,48

Verantwoording keuzes:
  • De kast is een keuze van mijn zoon die hem direct erg fraai vond. Kost inderdaad wat meer dan de gewone, maar dat geeft al wel aan hoe wij kiezen - niet voor prestatie alleen.
  • Moederbord is erg fraai, goede netwerkchip en aandacht voor de onderdelen voor geluid, flink wat aansluitmogelijkheden en laat ruimte voor overklokken (voor het leerproces later, gaan we niet direct doen)
  • Geheugen zag ik bij Informatique op de kaart geprikt en past zo mooi dat we dat - ondanks de nadelen, zoals wat hoge latency en hoogte van de module voor lief willen nemen. 8 Gb hoor ik dat voldoende moet zijn.
  • De i5 die betaalbaar is en toch te overklokken.
  • Ik ben een fan van WD schijven (excellente garantie uit eigen ervaring), dus vandaar de Blue. Natuurlijk een SSD (uit de best buy)
  • De voeding is deels modulair, krachtig genoeg en ik had nog wat Bol.com bonnen liggen, dus die heb ik al gekocht.
We willen de meeste zaken bij Informatique kopen (om de hoek) mits niet te veel van de laagste prijs verwijderd.

Vragen:
Het meeste twijfelen we nog over de videokaart. Het wordt natuurlijk geen goedkope build en er is een einde aan zijn spaarpot (sparen kan de knul gelukkig goed) en de vrijgevigheid van vaderlief (zoon 2 kijkt natuurlijk mee voor zijn toekomstige build), dus een 780 lijkt ons wat te hoog gegrepen. AMD kan natuurlijk niet in de gekozen kast en trekt mij wat minder (gevoelsmatig dus subjectief, maar daar zijn we nu eenmaal mee behept). Zoonlief staart zich blind op de fps (is meer dan 60 niet gewoon overkill?) die hij wil halen in een game en mijn kennis/ervaring houdt op bij de heilige graal van ooit: de Matrox Millennium.

Verder moet er natuurlijk nog gekoeld worden. De groter airkoelers passen mogelijk niet vanwege het hoge geheugen (hoewel dat in de laatste slots kan mogelijk) en ik ben huiverig voor het lawaai van een waterpoelen. Ik overweeg een Kraken X40/X60 of een Be Quiet Dark Rock 3.

We willen (misschien niet meteen) ook aandacht besteden aan details als een kek lampje in de kast, betere fans etc.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door coinman63 op 28-04-2014 11:26 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoge geheugen kan je al oplossen met een setje pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU, strakkere timings, low profile en low voltage.

Voor overklokken is dit een prima setup. Mocht dit niet aan de orde zijn kan je switchen naar een B85 + non-K processor.

Voeding kan in principe 100W minder. Dat is ruim voldoende. In de toekomst zullen GPUs eerder minder gaan verbruiken dan meer. (oh heb je al besteld)

[ Voor 34% gewijzigd door br00ky op 28-04-2014 10:58 ]

• coinman63
Dat geheugen wordt inderdaad vaak aangeprezen/gekozen, maar zoals ik al schreef kan dat gele reepje echt niet (voor ons). Ik heb nog overwogen om dat ding dan maar zwart te spuiten met Plastidip, maar dat is ook weer zo'n gedoe.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
haha, ik ben van het soort "geen-cent-meer-voor-looks-in-de-kast" ;). Ik had er in ieder geval over heen gelezen.

Het is leuk zo een lang verhaal, maar daardoor wordt het enigszins onoverzichtelijk. Er is ook een beleid voor wat betreft het goed posten (zie hier). De belangrijke zaken sneeuwen zo onder. Beetje sneu voor je lange verhaal O-).

[ Voor 71% gewijzigd door br00ky op 28-04-2014 11:01 ]

• coinman63
Openingspost wat overzichtelijker gemaakt (ik vind het zelf altijd leuk de achtergrond van tweakers te lezen, maar wellicht ben ik gewoon een ouwehoer).

De crux bij deze build ligt vooral in de balans tussen goede prestaties en de looks die voor ons ook belangrijk zijn (wellicht ook nog de wens om 'andere' keuzes te maken dan de meesten - we willen iets bijzonders).

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:24
Die kast is inderdaad erg fraai, maar ik ben bang dat die slecht leverbaar is. Daar zou ik nog even goed naar kijken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Verwijderd

Nou ik zou dan gewoon voor zwart gaan, die rode accenten vindt ik ook niet direct in low-profile ram, zoites bv. pricewatch: Crucial Ballistix Smart Tracer BLT2CP4G3D1869DT2TXRGCEU heeft rode en groene ledjes (kleur kan je kiezen) en is zwart, past er wel bij denk ik.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
- De kast is niet meer leverbaar volgens de pricewatch. Los van uiterlijk, als je dit geld voor een kast gaat neerleggen, lees reviews want er is veel verschil in bouwkwaliteit, opties en degelijkheid van knopjes en dergelijke. De kast is ook zeer bepalend voor hoe stil je systeem gaat zijn, met name vanwege geluidsdempende materialen e.d. En er zijn veel kasten die veel beter zijn. Cooler Master is geen echte geweldenaar wat kasten betreft tenzij je de hoofdprijs neerlegt. Fractal, Corsair doen het wat dat betreft veel beter en die kasten hebben vaak aantoonbaar meer kwaliteit voor het geld. En wil je écht tof design, dan is NZXT ook nog wel een leuk merkje, het bekijken waard, maar da's ook heel persoonlijk natuurlijk.

- De GTX 770 zal over het algemeen stiller lopen dan een AMD kaartje van gelijke prijsklasse. Verder noem je ook wensen die beter bij Nvidia passen denk ik, zoals Shadowplay. Die 'heilige' 60 fps? Het is fijn als een GPU wat 'over' heeft, is mijn ervaring. Net aan 60 fps halen maar dips naar 40 fps tegenkomen, speelt onprettig. Beter is het dan een GPU te hebben die doorgaans de 80 fps haalt, en dipt naar 60 - daar merk je dan niets van. Ook loopt zo'n GPU dan gemiddeld koeler = minder lawaai. Er zijn grenzen natuurlijk; maar ik heb je nog niet over SLI gehoord dus de 770 lijkt me gewoon prima.

- Voeding: zou ik geen CM pakken, maar een Seasonic 520 of een XFX 550w. Is ook voldoende en kwalitatief beter. Wil je wat serieuzer gaan overklokken met de i5, pak een 600-650watter.

- Upgrade pad: niet over nadenken, dat is niet meer van deze tijd.
- Overklokbaarheid: je hebt nu een i5 K gepakt die overklokbaar is, maar je kunt je afvragen of dat nodig is. Het is wel geinig natuurlijk, en een bescheiden overklok is erg makkelijk te doen. Het kost wel centen in de vorm van een paar tientjes extra voor je CPU, een Z87 chipset (+30-35 euro) en koeler (+25 euro of meer). Maak die afweging dus bewust: voor een paar honderd Mhz is dit namelijk gewoon zonde als je het optelt en afzet tegen de kosten van de CPU zelf (staat niet in verhouding).

Edit: MSI Gaming moederbord is vooral veel marketing en een leuk draakje voor een meerprijs. De netwerkchip is (compatibility, latency issues) eerder een nadeel als een voordeel - de OEM chip die op alle andere bordjes zit is gewoon goed zat. Er zit ook een SLI chip op die je niet gaat gebruiken, lijkt me zo. Kortom, daar valt te besparen. Ik kan Gigabyte bordjes aanraden, bijvoorbeeld deze: pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3
Is ook lekker neutraal zwart dus je kan met kleuren spelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Vayra op 28-04-2014 13:24 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
De kast is inderdaad een beetje te ver de weg "looks-boven-prijs-en-functionaliteit" ingeslagen naar mijn mening, al blijft dat heel persoonlijk. Naast de argumenten van prijs, leverbaarheid en bouwkwaliteit wil ik er ook op wijzen dat je zegt dat AMD niet kan door de nVidia behuizing, maar je vervolgens wel een moederbord en geheugen neemt in het rood. Laat dat nou net de AMD kleur zijn 8)7

Natuurlijk post ik niet alleen dat, maar heb ik ook wat daadwerkelijk advies.

Wanneer ik de groene kleur van de muis in gedachte hou, moet ik direct aan de Sniper moederborden van GIGABYTE denken. Zo is de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 een fijn bordje om te showen in een behuizing met window en is de B85 verder een prima chipset. Het gevolg hiervan is wel dat je beter een gelockte CPU neemt, aangezien de overklokmogelijkheden wegvallen

Als behuizing zou ik iets neutraals aanraden en werken met de onderdelen (en eventuele LED-strips) om de accenten te leggen. Ook moet je eraan denken dat de PC waarschijnlijk een heel aantal jaar gaat meegaan en dat de kans dus wel eens bestaat dat je zoon een over-uitgesproken thema qua kleur wel eens beu kan worden. Daarom raad ik de pricewatch: Corsair Obsidian 450D aan als behuizing, die een mooi uiterlijk met een groot venster weet te combineren met goede koelprestaties en een stille werking dankzij de 140mm fans.

Voor het geheugen ben ik weer de subtiele toer opgegaan. Omdat groene RAMplankjes zeldzaam zijn voor een degelijke prijs, kan ik deze zwarte wel aanraden. Ook al zijn de Crucial Ballistix nog wat beter qua prijs/prestatie, deze kunnen er ook zeker mee door :)
pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8

Verder kan ik zeggen dat de VS V550S meer dan voldoende vermogen levert voor deze build en dat je dus ook daarop kan besparen.

Ik zou zeggen dat jullie deze opmerkingen eens allemaal laten bezinken en dan (evt.) een nieuw lijstje samenstellen en dan kunnen we zien waar we staan en wat er eventueel nog getweaked kan worden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Aertsvijand op 28-04-2014 12:52 ]

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• coinman63
Dank voor de reacties zover. Ik besef dat we soms wat vreemde keuzes maken omwille van voorkeuren die niet direct in kwaliteit of snelheid zijn uit te drukken. De kast is nog leverbaar uit Engeland (goedkoper dan in de Pricewatch staat) en ik heb diverse video's/reviews van de Cooler Master Advanced II gezien (deze kast is identiek op venster en kleurenschema na) en die leken me positief. Ik ben ook niet bang om later wat mods aan te brengen als er wat zwakke punten in mochten zitten. Voordeel is wel dat zelfs een Kraken X60 zou passen als we dat willen.

@Aertsvijand Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft de rode kleur van het MSI bord. Het Sniper bord heb ik ook overwogen, maar is volgens mij een B85 en de luxe versie is wel erg duur.

@Vayra Met upgrade pad bedoel ik dat we het een project willen maken waar we zo nu en dan lekker aan willen 'sleutelen'/verbeteren. We kunnen natuurlijk niet alles uitproberen, maar er is ruimte om wat te experimenteren. SLI met een tweede 770 behoort dan zeker tot de mogelijkheden waar we de mogelijkheid voor open willen houden. Ik verwacht wel dat tegen die tijd een geheel nieuwe kaart interessanter zal zijn. Overigens hou ik ook rekening met het feit dat onderdelen die voor dit A-systeem niet goedgekeurd worden kunnen worden toegepast in een B-systeem voor de jongere zoon.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
SLI en stilte gaan al niet samen, vandaar dat het een vreemde keuze is. Twee kaarten, ook al maken ze een 'identiek geluid' zijn veel beter hoorbaar als een enkele. Er staan dubbel zoveel fans te loeien :) Verder wordt de bovenste kaart in een SLI setup duidelijk warmer, zeg gerust een graad of 5, wat ook resulteert in meer geluidsproductie.

Casemodden is natuurlijk een compleet ander verhaal als upgraden. Maar wil je echt een kast van 140 euro gaan modden? :D Het is natuurlijk geen slechte kast - maar er zijn voor dat geld betere, en vooral VEEL stillere kasten.

Kortom tot zover noemde je stilte als belangrijk item maar geen enkele keuze staat ten dienst van dat doel. En het is denk ik goed om te bedenken dat je aan het eind van de streep waarschijnlijk niet echt een mooi advies krijgt wanneer de 'wensen' zo verdeeld zijn - overklokken, kleurtjes, stilte icm degelijk prijs/kwaliteits-advies gaan gewoon niet samen.

Choices, choices :)

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• coinman63
We snappen dat we concessies moeten doen. Stilte wil ik bereiken door een goede CPU koeler en evt. vervangen van de fans in de CM kast (sorry, maar zoonlief heeft hier zijn zinnen op gezet en een 12-jarige moet je soms de consequenties van zijn keuze laten voelen). Zoals gezegd is het ons hobbyproject al moet er natuurlijk wel een prima gaming PC uitkomen. Overklokken en (evt.) SLI zijn opties (en dus geen reeds bepaalde keuze) die we open willen houden om mee te experimenteren. Zoals gezegd verwacht ik zeker het laatste niet toe te gaan passen.

Doel is om een systeem in elkaar te zetten dat nu Minecraft, BF4, GTA V etc. kan draaien en ook niet zich meteen verslikt op komende spellen.

• Aertsvijand
Ik ben volledig akkoord met de gedachtegang dan men moet leren dat aan keuzes consequenties vasthangen, maar langs de andere kant kan je jezelf de vraag stellen of hij maar de komende +5 jaar leven met een keuze die hij nu maakt... Sowieso ga je niet bijster veel succes oogsten door een behuizing te nemen die minstens 50% duurder is dan het "normale" high-end segment (de 450D die ik eerder voorstelde is ook al behoorlijk aan de dure kant) en algemeen te werken met "rare keuzes", maar dan wel verwachten dat er een prima gaming PC uitkomt. Dat zijn voor mij (en ik geloof vele Tweakers met mij) twee gedachtegangen die elkaar behoorlijk tegenwerken ;)

Over het mobo: wat is het probleem met B85 dan?

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:06
Als je nou deze kast haalt heb je (m.i.) een "echt" mooie kast en is je herrie probleem ook gelijk opgelost.

pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl

En omdat daar geen Nvidia op staat kan er ineens een AMD in! :+ Dat compenseert de prijs van de kast dan weer een beetje. (Want die AMD kaarten bieden meer performance voor hetzelfde geld.)

Er is ook nog een kleiner broertje, de R4, deze is ook populair en iets goedkoper, ik weet alleen niet of deze net zo stil is.

pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black

Inventaris - Koop mijn meuk!

• coinman63
Wij - twee eigenwijze knullen - hebben in ieder geval nog de geest om advies te vragen ;-)

De keuze voor dit moederbord is enerzijds esthetisch, anderzijds vanwege de Killer netwerkchip en de goede audio.

• coinman63
Die Fractal kasten gaan het zeker niet worden. Saai (de 12 jarige) en ikzelf ben allergisch voor het plastic deurtje..

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:06
coinman63 schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:49:
Die Fractal kasten gaan het zeker niet worden. Saai (de 12 jarige) en ikzelf ben allergisch voor het plastic deurtje..
De looks kan ik nog inkomen, de bouwkwaliteit van deze kasten is echter vele malen beter dan die "gaming"-kasting die je voorkeur momenteel hebben. Het is geen simpel plastic deurtje. ;) De zijpanelen wegen bijna anderhalve kilo per stuk. Die gaming kasten hebben van dat wobble ijzer wat net zijn vorm behoudt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• coinman63
Nadeel is dat je bijna nergens kasten in real life kunt ervaren. Bij Informatique hebben ze een paar kasten staan (In Win - ook wel gek, aluminium met glas) maar zeker geen volledig assortiment.

• Aertsvijand
Eshetisch is natuurlijk altijd een punt en daarin volg ik (al zit je dan natuurlijk nog altijd met rood-groen issue), maar audio is bij elk bord prima. Verschillen hoor je alleen als je zowel de juiste apparatuur hebt om het af te spelen en de juiste muziek hebt. En de Killer NIC is gewoon bullshit. Je wint er wat bij qua latency in de orde van 5-10% (genoeg kwalitatieve reviews die dat aantonen), maar het is het geld gewoon niet waard, aangezien je als casual gamer toch niet de reflexen hebt die nodig zijn om het verschil te merken.

En ik vind het geweldig dat jullie advies vragen. Ik zou alleen willen aanraden om ergens een grens te trekken; het is niet fijn om tijd te steken in advies geven om dan alleen te merken dat de eigenwijsheid het gaat winnen en er gewoon bij de originele ideeen gaat gebleven worden.

• coinman63
Ik luister echt wel naar de adviezen hoor, maar leg alleen de gemaakte keuzes uit. En ja, soms trekken we een grens en leven dan met de consequenties (kast bijv.).

Ik ben nog wel erg benieuwd naar jullie ideeën over de videokaart en wat voor koeling ik het beste kan gebruiken voor de CPU.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Als je verder kijkt dan de neus lang is, concludeer je eenvoudig dat de Fractal Design kasten ook zonder ''doorzichtig zijpaneel'' te verkrijgen zijn.

De kast ziet er inderdaad enigszins saai uit. Het is op dit moment een van de beste kasten voor een zeer schappelijke prijs. Als je dit toch als hobby project met zoonlief aan het opzetten bent, kun je er net zo goed voor kiezen om de witte kast te kiezen van Fractal. Waarom zeg ik dit?

Ik heb het casemodden moeten doen met mijn vrouw, wie van design houdt. De witte case aangeschaft van Fractal Design R4 (net zo stil als de broer) om deze vervolgens zwart / wit te spuiten. Het ledje wat blauw is, viel ons tegen dus die hebben we maar wit gemaakt & nog wat dingetjes. Het is een beest van een systeem geworden, watergekoeld en de meest stille kast die op de markt verkrijgbaar is. Heel logisch ingedeeld en biedt ruim de mogelijkheid tot uitbreiding.

Dit is een hobby project, hoofdzakelijk voor mij. De PC staat op een centrale plek in het huis, dus het moest er goed uitzien / niet al te opvallend. Jezelf aan zwart/wit tinten moeten houden, daar heb ik ook compromis in moeten maken. Het is niet altijd geheel mogelijk, tenzij je aan de haal gaat met custom paintjobs.

Je moet ergens een grens trekken. Het wordt vrij lastig om met zijn 3en een PC in elkaar te gaan bouwen en dat het naadloos ieder individu zijn smaak volledig raakt (compromis) Ik zou veronderstellen, dat als ik met mijn zoons een PC zou gaan bouwen en er een toekomstig en blijvend hobby project van maak. Dat je eens met elkaar om de teken tafel gaat. Jij tekent hoe jij de PC het liefst ziet, laat je zoons het zelfde doen. Vervolgens vergelijk je de resultaten met elkaar en voeg je het bij elkaar. Waarschijnlijk heb je een dijk van een design en ieder heeft zijn eigen invulling gemaakt op het totaal plaatje.

Eindresultaat, een staaltje pracht en praal + twee trotste tieners die eigen inbreng hebben mogen doen.

Heel gaaf trouwens dat je dit met zoons doet! real tweakers! :)

Trouwens design en snelheid gaan wel samen. Kijk eens naar Ferarri :p

Mij is het gelukt, ik speel wel eens een potje csgo en haal daarin een FPS van gemakkelijk! 350 Battlefield 4 ligt iets lager, zo rond de 200.

Let wel, mijn systeem heeft destijds 2500 euro gekost. (Ben ook Apple fan, mede dankzij verwende vrouw & kunstenares)

:)

[ Voor 14% gewijzigd door Dr.Root op 28-04-2014 17:21 ]

• coinman63
Het leuke is dat we lekker met elkaar discussiëren en (beiden) leren om toe te geven aan wensen/voorkeuren van de ander. Kast is zo'n ding waar zoonlief zijn zin krijgt. Zo slecht is die kast trouwens ook weer niet, misschien wat hoog geprijsd, maar dat nemen we voor lief. Een kleine mod (bitumen op een trillend paneel, andere fan's indien nodig en het wordt een topkast denk ik). Ik denk dat ik de harddiskframes eruit gooi en de WD in de 5,25" bay plaats. De SSD kan achter het moederbord.

Ik heb nog wat research naar koeling gedaan en ik denk dat het toch geen water wordt. Wat betreft video lijkt de voorkeur nu uit te gaan naar de krachtigere 780. Het wensenlijstje ziet er voorlopig zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z87-G45 Gaming€ 119,-€ 119,-
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 423,04€ 423,04
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 67,03€ 67,03
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.226,75

Update nog over de games die mijn zoon wil gaan spelen:
Watch
  • dogs (zodra die uitkomt)
  • Dayz standalone
  • RUST
  • Minecraft
  • Titanfall
  • Payday 2

[ Voor 5% gewijzigd door coinman63 op 28-04-2014 18:39 ]

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:11

two

coinman63 schreef op maandag 28 april 2014 @ 18:20:
Het leuke is dat we lekker met elkaar discussiëren en (beiden) leren om toe te geven aan wensen/voorkeuren van de ander. Kast is zo'n ding waar zoonlief zijn zin krijgt. Zo slecht is die kast trouwens ook weer niet, misschien wat hoog geprijsd, maar dat nemen we voor lief. Een kleine mod (bitumen op een trillend paneel, andere fan's indien nodig en het wordt een topkast denk ik). Ik denk dat ik de harddiskframes eruit gooi en de WD in de 5,25" bay plaats. De SSD kan achter het moederbord.

Ik heb nog wat research naar koeling gedaan en ik denk dat het toch geen water wordt. Wat betreft video lijkt de voorkeur nu uit te gaan naar de krachtigere 780. Het wensenlijstje ziet er voorlopig zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 67,03€ 67,03
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.107,75
pricewatch: MSI Radeon R9 290 Gaming 4G

Waarom geen R9 290? Meer performance voor minder geld, meer RAM wat in de toekomst dus minder snel een bottleneck wordt en stil: YouTube: MSI R9 290 gaming twin frozr IV

Signature

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:30
De reviews van die kast zijn prima hoor

http://tweakers.net/produ...master-cm-690-ii/reviews/

Het zal heus stiller kunnen en/of voor minder geld, maar slecht is ie niet en als je het geld ervoor over hebt...

• Aertsvijand
Er zei ook niemand dat de kast slecht was. Verder: voeding heeft geen zin. CPU + GPU verbruiken minder, CPU + 2GPU verbruiken meer. CPU koeler is ook overkill, maar doe je ding maar.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Waarom geen CM690iii?

• coinman63
De CM690 III is niet als NVIDIA te verkrijgen en de gewone vinden we iets te eh gewoon. We hebben nog enkele aanpassingen gedaan en dit is het lijstje geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z87-G45 Gaming€ 118,70€ 118,70
1be quiet! Dark Rock 3€ 51,95€ 51,95
1Crucial M500 mSata 240GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.208,27

De mSATA SSD zorgt voor minder kabels want kan zo op het moederbord. De Dark Rock Pro is wellicht toch te groot vandaar de iets kleinere versie. Nu nog een goede oplossing voor bluetooth (liever geen usb dongle. Evt. gecombineerd met Wifi zoals in veel laptops. Voorlopig hebben we alleen wat Chinese rommel gevonden of een vrij dure Gigabyte PCIe module.

[ Voor 3% gewijzigd door coinman63 op 30-04-2014 07:15 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Toch de mSATA SSD switchen naar een "normale" SSD. Dan heb je plek voor pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth.

Houdt er ook rekening mee dat de CPU koeler wel gaat passen over die RAM reepjes, maar dat het niet over houdt (zie hier). Ik kan me voorstellen dat het er "vet" uitziet voor iemand van 11, van die koelunits, maar houdt daar rekening mee. Een setje als pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU past al ruimer, heeft strakkere timings en een lager voltage, wat overklokken makkelijker maakt. Daarbij is het goedkoper. Wel is die iets langzamer, maar dat merk je niet met een dedicated GPU.

Maar goed, zoals ik al eerder aangaf geef ik weinig om esthetiek aan de binnenkant en meer om functionaliteit ;). Denk er in ieder geval over na, vooral die krappe afstand!

[ Voor 65% gewijzigd door br00ky op 30-04-2014 09:49 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Waar ga je die behuizing bestellen?
(buiten het feit dat ie bijna 2x zo duur is als dat ie 'waard' is)

• coinman63
Vandaag alles opgehaald bij Informatique en de bestelling van Azerty (i5) en Amazon (CM 690 Nvidia) binnengekomen.
In 2,5 uur zat alles in elkaar en konden we constateren dat de build gelukt was (nu bezig met installeren van software, drivers etc).

De kast is geweldig, nergens scherpe randjes, stevig en letterlijk elk onderdeel staat in een soort hamerslag verf. Bijzonder fraai en zeker zijn geld waard. De Dark Rock 3 past ook perfect (zeer eenvoudig te plaatsen) en bedekt alleen slot 1 van het memory. Aangezien we maar twee reepjes hebben horen die in 2 en 4 en dat past perfect.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2rc7gc7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/mo4nm.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door coinman63 op 30-04-2014 18:25 ]

• Aertsvijand
Veel plezier ermee. Maar om even eerlijk te zijn: "stoor" ons dan niet meer met advies te vragen als je er toch niets van wil gebruiken en toch koppig je eigen zin wil doen. Bespaart iedereen wat tijd.

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:52
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus het is vast al wel gezegd, maar wat mij opviel:

- Te dure kast, maar ik las dat uiterlijk ook belangrijk is dus dat is eigen keuze
- Geen CPU koeler?

Edit: zie dat ik beter wel de reacties had kunnen lezen en je inmiddels al besteld hebt 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Mitchell-CWD op 30-04-2014 23:31 ]

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• coinman63
Om dan niet lullig terug te doen. Ik vroeg om advies over een koeler en een videokaart en ik krijg vooral advies over kasten en geheugenreepjes waarvan ik uitdrukkelijk had aangegeven wat onze motivatie was. In mijn titel geef ik nota bene aan dat het ons niet ging om de maximum performance per euro te halen (dan had ik de best buy gewoon kunnen bouwen), maar dat uiterlijk een grote rol speelt.

Ik blijf het vreemd vinden dat er zoveel commentaar op de kast is gekomen terwijl de Non NVDIA versie nota bene in de best buy guide staat. Ik heb hem voor 75 pond kunnen kopen, dus die prijs valt best mee en het is echt een geweldige kast met een fantastische afwerking. Zeker geen vergelijk met bijvoorbeeld een Sharkoon T28.

[ Voor 29% gewijzigd door coinman63 op 01-05-2014 07:30 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-04 16:16
Aertsvijand schreef op woensdag 30 april 2014 @ 23:26:
Veel plezier ermee. Maar om even eerlijk te zijn: "stoor" ons dan niet meer met advies te vragen als je er toch niets van wil gebruiken en toch koppig je eigen zin wil doen. Bespaart iedereen wat tijd.
Ik ben het niet helemaal eens met je stelling. Ja het is inderdaad zo dat de TS zeer weinig met het advies doet dat in dit topic wordt gegeven, echter krijgt de TS ook vrij veel advies op punten waarin hij juist aangeeft dat hij daar geen advies over wil (bijvoorbeeld de behuizing).

De TS geeft een aantal punten aan die belangrijk voor hem en zijn zoon zijn (uiterlijk is zeer belangrijk) en geeft daarbij aan dat hij een kast heeft gevonden (vooral zijn zoon) die hij goedkoper uit de UK kan importeren en vervolgens krijgt hij alleen maar commentaar dat hij veel beter een Fractal kast kan halen en dat €140,- veel te duur is voor een CM690 8)7

Om te voorkomen dat iemand tijd in een advies stopt waar niet naar geluisterd wordt (en dus tijdverspilling) kun je beter advies geven op punten waar ook daadwerkelijk om gevraagd wordt. Ik heb bijvoorbeeld 2 à 3x gele RAM DIMM's voorbij zien komen die toch echt niet in het kleurenschema passen (die zwarte met ledjes vond ik dan wel weer zeer geslaagd!). Ook is al meerdere keren aangegeven dat de fractal kasten saai worden gevonden door zoonlief. En de kast stond al vast...

Ik denk dat iedereen zich tijd en frustratie kan besparen door advies te geven waar ook daadwerkelijk om gevraagd wordt en niet altijd maar het standaard tweakers.net BBG advies aan iedereen te geven. Ondanks dat het standaard advies (goede componenten met een prima prijs/kwaliteit) erg goed is kan het voor sommigen niet advies op maat zijn (zie dit topic). En deze forumsectie is nou juist voor advies op maat.
Pagina: 1