Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13/15" laptop, max €1800

Pagina: 1
Acties:

• Spasta
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-04-2021
Een goede avond allemaal,

Ik schets even mijn situatie:
Net zoals zovele mensen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Er zijn dusdanig veel laptops dat ik gewoonweg niet weet wat kiezen.
Ik heb ontzettend veel reviews gelezen dat ik niet meer weet wat nu wel en niet goed is. Al helemaal niet meer als ik de reacties op de reviews begin te lezen.
Mijn vriendin heeft momenteel een HP Folio 13 b0n00aa in gebruik en die bevalt me ook zeer goed omwille van de accuduur en bouwkwaliteit.
Glanzend scherm, geluid en kleine SSD (128) zijn de grote nadelen.

Ikzelf gebruik momenteel een 7 jaar oude Acer laptop. Heeft altijd goed zijn werk gedaan maar is uiteraard aardig verouderd.

Belangrijk:
Ik hoef niet de nieuwste laptop maar wel eentje die zijn prestaties en kwaliteit al bewezen heeft.

Een aantal criteria:
- Geen Mac (mogelijke problemen met de programma's die ik wil draaien en dat risico wil ik niet lopen)
- Liefst 13/15"
- Min 8GB RAM
- Min 256GB SSD (liefst geen HDD erbij ivm beschadiging)
- Ethernet poort
- Verlicht toetsenbord
- Budget: max €1800
- Lange accuduur
- Degelijke bouwkwaliteit, stevig
- 2 vingers verticaal over touchpad = scrollen (of is dit tegenwoordig standaard :? )
- Qwerty of Azerty speelt geen rol (ben een Belg maar werk in Nederland dus ben aan beide gewend)

Ik prefereer:
- Stil
- Mat scherm is een pro maar geen vereiste
- Uitbreidbaar geheigen (RAM, SSD) is een pro
- Windows 7 nog een mogelijkheid :?

Doeleinden:
Office werk, photoshop, simpele videobewerking, ...
Mits mogelijk Catia/Solid works maar hier moet hij zeker niet op geselecteerd worden.
Laptop moet zeer stabiel draaien.

Merk:
Ik zoek tussen:
HP, Asus, Acer, Dell, Lenovo

Waar dacht ik zelf aan:
-HP Folio 13: en geheugen laten uitbreiden? Daarvan weet ik dat hij bevalt maar misschien is voor hetzelfde geld al veel beter tekoop tegenwoordig
-HP Spectre 13 Pro f1n44ea
-Lenovo Ideapad U430 Touch: weegt bijna het dubbele van bovenstaande?
-Asus Zenbook: UX301 oud? + hier zijn zoveel varianten van :?
-Asus Zenbook UX302: Hoe is deze itt de bovenstaande?

Mijn dank is groot!
Gr. Hans

[ Voor 5% gewijzigd door Spasta op 03-05-2014 17:02 ]

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Van de laptops die je aangeeft lijkt me de HP Spectre wel een mooie machine en die kreeg ook een goede review. Ook de Asussen zijn volgens mij een prima keus. Welke versie je moet nemen kan ik zo snel niet goed inschatten. Wel kan ik je aanraden nog naar het volgende te kijken:

Typisch dat je geen Acers hebt uitgezocht, terwijl je aangeeft dat dit merk je voorkeur heeft. De pricewatch geeft twee goede opties volgens mij.

De Dell XPS series worden ook veel aangeraden voor jouw type gebruik (en budget). Bv de XPS 13.

Van Lenovo is de Ideapad Yoga 2 Pro een mooie optie, maar ik geloof dat Belgen niet van de Lenovo webshop kunnen kopen? Kan je via je werk bestellen anders?

Ik snap niet helemaal waarom je liefst 13 inch wil. Is dat om het gewicht? Bv de Dell XPS 15 is ruim lichter dan 2 kg, en dan heb je wel een groter scherm waar je bv met Photoshop en videobewerking zeker baat bij gaat hebben. wel oppassen dat Adobe programma's (nog) niet goed meeschalen naar hele hoge resolutie scherm waardoor de icoontjes te klein worden om mee te werken.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• Spasta
Bedankt voor je antwoord.
Ga ze zeker bekijken en meenemen in de keuze!

• Spasta
Nog steeds volop aan het zoeken.
Veel nagedacht over diverse eisen & wensen.
Nu toch maar besloten dat een 15" waarschijnlijk toch de betere keuze is zoals hierboven ook al aangehaald.

Momenteel lijkt deze me erg interessant, vind er alleen weinig informatie van:
pricewatch: HP Envy 15-j103ed

Gr. Hans

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Jij hebt goede ervaringen met HP, en de machine die je linkt heeft goede specs, maar voor mij is het toch een B-merk en zou ik met jouw budget eerder voor een mooie Dell XPS 15 gaan met UHD scherm. Die heeft alleen geen 512gb ssd.

Maar nogmaals, het gaat erom dat jij tevreden bent met je aanschaf. Ik zou bij zo'n uitgave wel een laptop kopen die goed gereviewd is bv op notebookcheck.net en die voldoende gebruikerservaringwn heeft online want dan weet je beter wat je kan verwachten.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04
Ik heb de XPS 15 met QHD scherm en het is echt een heerlijk apparaat.

De mijne heeft trouwens wel een 512GB SSD (geen HDD) en een extra grote batterij.

Ik kan er anderhalve dag op werken zonder te hoeven laden. Het ding is 2,0x kilo, niet de lichtste ultrabook op de markt, maar wel met hele goede specs. Tevens is de laptop geruisloos wanneer je browst/Office werk verricht. De fan hoor je dan in zijn geheel niet. Ik kan voor de overige merken en modellen hier natuurlijk niets over zeggen, maar dit is voor mij toch wel een groot pluspunt.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Willson
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-11 09:35
Ik ben zojuist in bezit gekomen van een lenovo X1, machine heeft QHD 14" scherm, 8GB, 180GB SSD (ook verkrijgbaar met 250GB), losse ethernetpoort.

Accuduur is gemiddeld zo'n 7 a 8 uur. Weegt net iets meer dan een kilo, bouwkwaliteit is geweldig. En valt binnen je budget. Ee echte aanrader.

Het enige wat (momenteel) minder is van deze notebook vanwege het QHD scherm, is dat de ondersteuning van High Res DPI bij software op windows wat beperkt is. Maar geeft dat een aantal maanden en dan zal dat ook wel verholpen zijn.

• Spasta
Thx voor de reacties. Dan ga ik de XPS ook eens goed bekijken.

Streup: Wat je zegt van die revieuws en gebruikerservaringen zit ik momenteel ook erg mee.
Daar is tot nog toe erg weinig van terug te vinden voor de HP Envy.

Royeboi: mag ik vragen welke uitvoering je dan precies hebt/gebruikt.

Bijkomende vraag:
Multitouch touchpad

Wat houdt dat precies in?

[ Voor 10% gewijzigd door Spasta op 05-05-2014 07:40 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dat is het type touchpad wat jij wilt (meerdere vingers, 2 voor scrollen, 3 links/rechts voor vorige/volgende)

Kijk uit met die High-DPI schermen. Windows 8 is al een tijdje uit, maar er is nog niet veel verbetering merkbaar.

http://www.hanselman.com/...ifestyleCanBePainful.aspx

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Royeboi
Eens met Snake, er zit niet echt verbetering in schaling met sommige apps, en die verwacht ik persoonlijk zelf ook niet binnen enkele maanden komen. Als je veel specifieke applicaties wilt draaien zou ik vooraf goed bekijken of die geen problemen opleveren met high DPi schermen. Anders kun je toch beter 'safe' gaan en kiezen voor een 1080p scherm. Verder is een dergelijk hoge resolutie echt een genot voor m'n ogen. Ik heb alles vrij klein staan omdat ik scherp genoeg zie en alles ziet er haarscherp uit. Zodra ik terugstap naar een TN-paneel voor het werk of bij iemand thuis, valt me meteen de lage helderheid en wazigheid van het scherm op t.o.v. mijn XPS. Het zorgt er in ieder geval voor dat je verwend raakt dus kijk daar mee uit. ;)

Ik heb de XPS15 9530 versie gekozen, dat is de duurste optie. Ik wilde namelijk per se de grootste batterij en met de 512GB SSD heb ik voorlopig genoeg ruimte voor applicaties in de toekomst. Grote bestanden zet ik er niet op en als ik die wel nodig heb dan sluit ik daar wel een 1TB schijfje op aan, dat kost zes tientjes tegenwoordig.

Samen met twee kortingscodes uit het Dell kortingscode-topic (1x VIP 10% + 1x 15% korting), en het feit dat ik de BTW kan terugvorderen via mijn zaak kwam ik op een bedrag van ~€1.600 uit met 3 jaar 'Next day in Home service' en 3 jaar schade/diefstal garantie. Edit: Combineren van kortingscodes werkt niet (meer).

Mocht je voor de Dell gaan, moet je wel minimaal één kortingscode zien te bemachtigen aangezien dat aanzienlijk scheelt en er vaak genoeg kortingsbonnen voorbij vliegen. Zonder één of twee kortingscodes ben je naar mijn mening altijd onnodig veel geld kwijt.

Nadeel van de Dell die ik zelf ondervind:
- De laptop is zo stil qua fans, dat je de CPU af en toe geluid hoort maken (Coil Whine). Dit is voor mij alleen hoorbaar als ik in een doodstille ruimte zit zonder omgevingsgeluid of iets. Sommigen ervaren dit wel als storend.
- touchpad is even wennen. De gehele binnenoppervlakte van de ultrabook (m.u.v. het toetsenbord) is van een soort rubberachtige surface. Als je dit niet gewend bent (zoals ik) kost het een paar dagen voor je hier lekker mee kunt werken. Multitouch werkt prima. Dit toetsenbord heeft trouwens geen numpad! Vind ik zelf een tegenvaller voor een vrij 'zakelijke' en dure laptop.

Voordeel van een andere laptop zou zijn dat je die wel in de winkel kunt bezichtigen (alhoewel de allerduurste versies die in jouw budget passen, vaak niet op voorraad zullen liggen in een fysieke winkel).

• Spasta
Ik ben helemaal niet thuis in dat schaling gebeuren maar wat zijn de concrete problemen als ik een programma draai dat daar niet goed mee overweg kan?

De zogenaamde Coil Whine kan ik wel mee leven vermoed ik.

Ik heb een Dell XPS15 9530-1021 op het oog die ik kan bezichtigen/testen deze week.

• Royeboi
Het zou inderdaad fijn zijn als je vooraf de kans krijgt om hem te mogen zien en testen. Test hem dan ook gelijk in daglicht. Aangezien je bij je preferenties neer hebt gezet mat te verkiezen boven glanzend, en de XPS heeft een glanzend scherm. In vol zonlicht vind ik het zelf niet prettig werken.

Om terug te komen op de schalingsproblemen: In het ergste geval dat ik heb meegemaakt zorgt slechte schaling ervoor dat sommige teksten dermate klein worden dat je met je neus op het scherm moet zitten om iets te kunnen lezen. Ik heb zelf prima ogen en geen zichtafwijking, dus voor mij is het niet zo'n probleem eigenlijk, maar gebruiksvriendelijk is anders.

Het komt erop neer dat de resolutie van 3200x1800 in sommige applicaties niet wordt geschaald, dus de lettergrootte is dan niet 12 maar ziet eruit als lettergrootte 2 bij wijze van spreke. Ik heb hier alleen last van bij Adobe Reader en bij sommige (Windows) installers. Andere schalingsproblemen zijn bijvoorbeeld met Skype. Deze applicatie schaalt wel, maar de tekst en diverse buttons worden hierdoor pixelachtig. Het is absoluut leesbaar, maar als je dicht met je ogen op je scherm werkt, zie je het zeker. Het wordt al minder merkbaar als je de laptop iets verder van je afhoudt.

Het ziet eruit als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.danrichard.com/images/tutorials/dpi/dpi_s2_72.gif

Ik vind het zelf niet echt een heel groot probleem, daar het bij de meeste applicaties eigenlijk wel goed gaat. En ik neem het graag voor lief omdat ik het scherm echt ultiem vind. Pixels zijn gewoon niet meer te onderscheiden van elkaar, en dat zorgt voor een soort rust op je ogen.

• Spasta
Bedankt voor de info!

• Mr Ton
  • Laatst online: 22-11 21:28
Waarom overweeg je geen Macbook en dan Windows draaien via bootcamp? Dan heb je gewoon een volwaardige Windows laptop en het goede van Apple hardware. Dus de bouwkwaliteit, fantastisch scherm, best trackpad op de laptopmarkt, lange accuduur, verlicht toetsenbord, etc. Bij de 13'' modellen mis je dan wel de vaste ethernet poort en een mat scherm. Maar Windows draait gewoon erg goed op een MacBook, gewoon vergelijkbaar met een HP, Acer of Asus. Het enige wat je mist is een touchscreen, dat zit tegenwoordig vaak op andere ultrabooks.

De XPS15 is overigens ook gewoon een mooie laptop, zeker naar gaan kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Ton op 07-05-2014 16:59 ]

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heb je ook de HP EliteBook 850 bekeken ? Voldoet precies aan al je eisen (2 dimm-slots, mat scherm, met 256 SSD, W7 met upgrade naar 8). Ik heb hem zelf en ben er zeer tevreden over. De pro- en elite-books zijn befaamd om hun bouwkwaliteit, mijn vorige HP probook is na ruim 5 jaar dagelijks meeslepen en gebruiken nog 100% technisch in orde. Mensen die klagen over de kwaliteit van HP laptops hebben het eigenlijk altijd over de consumer-modellen, en dat is echt wat anders.
Vreemd dat er zo weinig over de nieuwe elitebooks (840 en 850) op het forum te vinden is eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door u_nix_we_all op 07-05-2014 17:08 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Spasta
Mr Ton schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 16:57:
Waarom overweeg je geen Macbook en dan Windows draaien via bootcamp? Dan heb je gewoon een volwaardige Windows laptop en het goede van Apple hardware. Dus de bouwkwaliteit, fantastisch scherm, best trackpad op de laptopmarkt, lange accuduur, verlicht toetsenbord, etc. Bij de 13'' modellen mis je dan wel de vaste ethernet poort en een mat scherm. Maar Windows draait gewoon erg goed op een MacBook, gewoon vergelijkbaar met een HP, Acer of Asus. Het enige wat je mist is een touchscreen, dat zit tegenwoordig vaak op andere ultrabooks.

De XPS15 is overigens ook gewoon een mooie laptop, zeker naar gaan kijken.
Ik ben erg veel bezig met het coderen en programmeren van auto's. Hiervoor zijn diverse programma's nodig om de auto naar wens aan te passen. De OBD kabels werken via usb (seriele poort omvormer) en ethernet.
De software is op windows al een dikke miserie om te installeren en lukt soms gewoonweg niet.
Dit is een algemeen gekend probleem bij de mensen die dezelfde software gebruiken dus het is niet zo dat ik gewoon wat fout doe.

Ik heb er erg veel aan getwijfeld en nu nog maar ik kan/durf het risico niet te lopen om een mac book te komen om achteraf tot de conclusie te komen dat ik het niet aan de praat krijg.
Ik ken spijtig genoeg niemand met bootcamp oid op zijn mac waar ik het mee mag testen... anders zou ik het zeker een kans geven!
u_nix_we_all schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 17:05:
Heb je ook de HP EliteBook 850 bekeken ? Voldoet precies aan al je eisen (2 dimm-slots, mat scherm, met 256 SSD, W7 met upgrade naar 8). Ik heb hem zelf en ben er zeer tevreden over. De pro- en elite-books zijn befaamd om hun bouwkwaliteit, mijn vorige HP probook is na ruim 5 jaar dagelijks meeslepen en gebruiken nog 100% technisch in orde. Mensen die klagen over de kwaliteit van HP laptops hebben het eigenlijk altijd over de consumer-modellen, en dat is echt wat anders.
Vreemd dat er zo weinig over de nieuwe elitebooks (840 en 850) op het forum te vinden is eigenlijk.
Ik ga er zeker naar kijken.
Thx voor de tip.

• Spasta
Ik heb de Elitebook 850 eens bekeken maar als ik dat goed zie heeft deze toch minder goede specificaties dan bv de XPS 15 9530 1021 voor ongeveer hetzelfde geld.
Dat gaat hem dan niet worden denk ik.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 16:19

Nutral

gamer/hardware freak

Nadeel van de macbook als windows laptop gebruiken is dat de videokaart vast aan blijft staan. Dat zuipt de accu in no time leeg.

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-10 00:16
Je zou eventueel een Acer V5-573g kunnen overwegen.

Standaard kost deze laptop "slechts" €785. Ik heb deze laptop voor mijn ouders gekocht tijdens de 21% korting actie van de MM, bij de BCC, voor 690 euro.

- Solide behuizing (geen metaal, wel hard en fijn passend plastic)
- Mat scherm 1920x1080 IPS-paneel
- Minder dan 2kg
- Zeer goed geluid (4 speakers)
- Accuduur meer dan 6 uur
- Verlicht toetsenbord. (licht komt helaas ook iets tussen de toetsen door)

- HDD vervangen voor een goede en snelle SSD, welke goed staat aangeschreven
- Ram eventueel zo laten, of upgraden naar
- Eventueel een Wifi-AC adapter plaatsen

Wanneer je iets meer te besteden hebt, maar wel hetzelfde model hebt, zou je kunnen kijken naar hetzelfde model, maar met meer uitbreidingen:

Alle Acer's V5-573's

Kijk ook maar is op notebookcheck voor kijkhoeken, warmteproductie, schermhelderheid, accuduur bij verschillende omstandigheden,

Zelf ben ik erg ontevreden over het touchpad. Na ongeveer 15 min met de vinger er over heen gegaan te zijn, voelt je vinger stroef. Ik heb hier al een aantal dingen over gelezen, maar de beste optie blijft om een zeer dunne screenprotector er over heen te doen. :+
Verder gebruik ik vaak een externe muis.

Voor de dikste versie [v5] (v7 geen ervarning mee

- Laptop Acer Aspire V5: €785
- SSD Samsung 840 EVO 500GB €222
- Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10 €135

Totaal: €1150 euro.
Het zit iets onder je budget, maar ik moest het even melden. :*)
Ze staan in veel winkels, waaronder de MM en BCC, neem daar even een kijkje, hoe de laptop voelt.
Pagina: 1